Vermoedelijk langlopend project E1148 pre

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Penguin schreef:
Dat dit uit hout te maken is .... petje af, knap werk Kees

Een metaalbewerker
't is ook uit metaal te halen... Dat truukje heb ik al eens laten zien...
30 kilo afval uit een blok aluminium van 40 kilo.... Kost wat maar dan heb je ook wat..
Deze stukjes hout heb ik van de overbuurman gekregen. Die heeft er een hele balustrade mee gemaakt en had nog een paar kleine stukjes over gelukkig.
Mooier was het geweest om het uit een stuk massief te frezen, maar ja.. dat was er niet..
Dekseltje wordt van teak.. dat heb ik zelf nog genoeg liggen. Alleen de ovale kappen voor de trafo's worden nog een probleem... mogelijk maar gewoon iets rechthoekigs creeren.. Ik weet wel hoe ik zulke kappen zou kunnen maken maar dat gereedschap is hier gewoon niet.. en speciaal laten maken is effe te kostbaar, gok ik.. Nog even struimen bij een uitlaat-fabrikant misschien.. die hebben we hier genoeg..

Kees
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Bericht door Penguin »

30 kilo afval uit een blok aluminium van 40 kilo
Slik ik heb het gezien Kees wat een werk, gezien ik CNC ervaring heb :wink:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
Deze stukjes hout heb ik van de overbuurman gekregen. Die heeft er een hele balustrade mee gemaakt en had nog een paar kleine stukjes over gelukkig.
Mooier was het geweest om het uit een stuk massief te frezen, maar ja.. dat was er niet..
Kees, mocht je dit jaar voorbij komen en nog wat plaats in je valies hebben, dan neem je maar wat van mijn ex-gitarenhout voorraad mee.
Mooi werk maak je met mooi hout!!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

asterduc schreef:
Mooi werk maak je met mooi hout!!
Ik houd me zeker aanbevolen.. Mocht ik geen plaats meer hebben in mijn koffer, dan stuur ik het zelf wel door..
Enfin... eindelijk mijn Lundahltrafotjes binnen gekregen dus kon ik het dekseltje op maat frezen uit een dikke plank teak.
Na het bijwerken en lakken zal de kleur aardig in de buurt van het oranje lotus onderkantje komen..
Voorlopig staat alles nog "los" want aan de onderzijde moet vermoedelijk nog wat ruimte gemaakt worden voor de attenuator en de voedingselco's. Dit geldt ook voor het stenen plaatje. Maar eerst die spullen ook nog even binnen krijgen.
Dan nog een verzameling XLR chassisdelen scoren en de achterzijde frezen..
De voedingtrafo's en nog wat onderdelen staan voor medio mei in de planning.

Kees
Bijlagen
E1148_4.JPG
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Besef jij wel goed wat je ons (de normale dubbel linkshandige zelfbouwers) aandoet met zulke %@#§& projecten ?

Probeer daar nog maar eens tegenop te bouwen :?

Desalniettemin volg ik dit met argusogen. Net zoals de Howard, Gallehus en Audion belooft dit een juweeltje te worden.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

frustrerend niet nils-vn?
hetzelfde met die ontwerpen van die sakkerse asterduc
toch al veel van geleerd en héééérlijk om volgen
doe zo voort mannen
mvg
audioot : :lol:
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

audioot schreef:
frustrerend niet nils-vn?
hetzelfde met die ontwerpen van die sakkerse asterduc
toch al veel van geleerd en héééérlijk om volgen
doe zo voort mannen
mvg
audioot : :lol:
idd! Die asterduc is er ook zo eentje, die maakt ook absurd mooie dingen alsof het niets is...
Stiekem hou ik daar wel van hoor. Zo'n draadje volgen, daar leer je gewoon ongelofelijk veel uit, omdat er telkens toch weer dingen zijn waar je zelf nooit zou op komen :)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Verrassing!!! Dit is GEEN photoshoptruuk! Meer een kwestie van teveel vrije tijd..

Kees
Bijlagen
NoPhotoshop.JPG
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

audiomanics schreef:
De schema's zijn klaar en doorgerekend.. commentaar mag, mits ik iets over het hoofd gezien heb..
Dit keer nog geen nieuwe freeswerkjes dus..

Kees
Beetje late reactie maar het volgende vroeg ik me af.
Heb je de kathode ontkoppel elco echt nodig? Voor de versterking of voor de uitgangs weerstand van de schakeling?
Je mist de locale terug koppeling en dat gaat ten koste van de vervorming ,maar dat hoef ik je niet te vertellen.
Als je die ontkoppeling dan toch nodig heb is het misschien een idee om de uitgangs trafo te "ontkoppelen" door het plaatsen van een bypass condensator van de B+ naar de kathode.

Zie de site van Doede voor een voorbeeld.

Verder weer een "ouderwets" mooi audiomanics project!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Bergrans schreef:
Heb je de kathode ontkoppel elco echt nodig? Voor de versterking of voor de uitgangs weerstand van de schakeling?
Je mist de locale terug koppeling en dat gaat ten koste van de vervorming ,maar dat hoef ik je niet te vertellen.
Als je die ontkoppeling dan toch nodig heb is het misschien een idee om de uitgangs trafo te "ontkoppelen" door het plaatsen van een bypass condensator van de B+ naar de kathode.

Zie de site van Doede voor een voorbeeld.
Of ik die elco nodig heb? Ik ben er in de simulaties van uitgegaan dat de kathodeweerstanden in het wisselstroomschema niet voorkomen. De versterking neemt daar mee toe en tevens wordt de Ru wat lager.
Tegenkoppelen doe ik expres niet in een SET-opstelling, dat komt het karakteristieke geluid niet ten goede (vergelijk een EL34 maar eens in UL en triode.. als je dat verschil gehoord hebt vergeet je de UL ten koste van het sterk afgenomen vermogen)
De truuk om de gloeispanning te ontkoppelen werkt alleen bij DHT buizen omdat daar de gloeidraad ook de Kathode is. Leuk gegeven: check het schema van mijn Audion eens... Juist daar zat het ook al in!! En die schema's zijn eind 2002 gemaakt.
In het wisselstroom vervangschema maakt het eigenlijk niet uit of die C's tussen de kathode en de plus of tussen de kathode en de massa zitten trouwens..Een voeding is in zo'n schema een dikke kortsluiting (of de weerstand Uopen/Ikortsluit)

Kees
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

audiomanics schreef:
Of ik die elco nodig heb? Ik ben er in de simulaties van uitgegaan dat de kathodeweerstanden in het wisselstroomschema niet voorkomen. De versterking neemt daar mee toe en tevens wordt de Ru wat lager.
Tegenkoppelen doe ik expres niet in een SET-opstelling, dat komt het karakteristieke geluid niet ten goede (vergelijk een EL34 maar eens in UL en triode.. als je dat verschil gehoord hebt vergeet je de UL ten koste van het sterk afgenomen vermogen)
De truuk om de gloeispanning te ontkoppelen werkt alleen bij DHT buizen omdat daar de gloeidraad ook de Kathode is. Leuk gegeven: check het schema van mijn Audion eens... Juist daar zat het ook al in!! En die schema's zijn eind 2002 gemaakt.
In het wisselstroom vervangschema maakt het eigenlijk niet uit of die C's tussen de kathode en de plus of tussen de kathode en de massa zitten trouwens..Een voeding is in zo'n schema een dikke kortsluiting (of de weerstand Uopen/Ikortsluit)

Kees
Ik denkt dat je locale terugkoppeling (dat wat er gebeurt als je de kathode weerstand niet ontkoppeld) niet kan vergelijken met het terug koppelen van een UL uitgangs trafo.

Waarom zou deze truck alleen bij DHT werken? Zoek eens op "ultrapath" en je vindt legio voorbeelden (van niet DHT) die hier gebruik van maken. Als je van de ideale elco uitgaat zou je misschien wel gelijk hebben dat het niet uitmaakt of de ontkoppeling naar de kathode of naar de ground gaat. Maar in de audio wereld bestaat die niet , dus waarom zou je het wisselstroom pad dan niet zo kort mogelijk maken en die kathode elco buiten spel zetten?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik kan het eenvoudig eens controleren wat het met het geluid doet. Zoveel werk is het niet om die elco even niet aan te sluiten.
Ik zal eens studeren op het ultra-path.. Morgen eens op zoek gaan..
Naar aanleiding van een apparaat wat ik nog in reparatie heb ben ik ook eens gaan kijken naar het fenomeen "starved condition filamentsupply", ofwel de gloeispanning opzettelijk lager maken. Er wordt gezchreven dat dat allen bij DHT's werkt met uitzondering van de 27... laat ik die nou net in de audion hebben zitten.. En bij deze versterker kan ik de gloeispanning ook eenvoudig terugregelen... Maar dat is voor als hij werkt en een tijdje gespeeld heeft.. Dan kan ik het verschil gaan horen (of niet...)
Overigens als ik het wisselstroompad juist zo kort mogelijk wil maken moet ik er juist een elco inzetten.. Dat is namelijk een kortsluiting... of bedoel je dat niet?
Kees
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Ik gebruik ook voor ECC buisjes ook regelmatig een gloeispanning van 5,5 tot 6V i.p.v. de gebruikelijke 6,3V. Komt zowel het geluid en de levensduur ten goede.

In het wisselstroom pad zitten in jouw schema twee condensatoren (kathode ontkoppeling en voeding ontkoppeling). Bij een ultra-path is dat alleen de ontkoppelings condensator van B+ naar de kathode. Theoretisch is een condensator een kortsluiting maar in de praktijk wil dat nog wel eens anders zijn. Anders zouden alle condensatoren het zelfde klinken.

Zoals je al schrijft is het allemaal heel simpel te checken wat het beste klinkt. Het gaat hier waarschijnlijk om minimale verschillen.
Bijlagen
ultra-path.gif
ultra-path.gif (4.29 KiB) 2406 keer bekeken
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Bergrans schreef:
Theoretisch is een condensator een kortsluiting maar in de praktijk wil dat nog wel eens anders zijn. Anders zouden alle condensatoren het zelfde klinken.
.
Om die reden zet ik er ook BlackGate's in..
Ik zou zelfs kunnen overwegen om de grid op een NGS aan te sluiten. Nog meer uitstuurmogelijkheid en helemaal geen condensator meer.
Vergt wel wat meer inregeling van de buisstroom.
Overigens: in die schematjes beschouw ik, in het linker schema die condensator als onderdeel van de voeding.
Ik geloof niet dat een ontkoppelC-tje genoeg afvlakt om van brom af te komen, dus die condensator zal er ook blijven zitten.
In het rechter schema komt die condensator er dus nog bij en zal een nog een pad lopen. Toch?

Kees
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

audiomanics schreef:
Ik geloof niet dat een ontkoppelC-tje genoeg afvlakt om van brom af te komen, dus die condensator zal er ook blijven zitten.
In het rechter schema komt die condensator er dus nog bij en zal een nog een pad lopen. Toch?

Kees
Dat ontkoppelC-tje is inderdaad niet voldoende voor de gehele voeding. De getekende C is de locale ontkoppeling die parallel staat aan je grote voedings elco. In jou geval dus de 100nF die parallel staat aan de 220uF. Er is dus inderdaad een tweede pad te maken, maar stroom is lui en kiest toch voor de makkelijkste weg.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Bergrans schreef:
maar stroom is lui en kiest toch voor de makkelijkste weg.
En hier op de antillen al helemaal! :lol: Het komt hier zelfs vrij vaak voor dat de stroom helemaal geen weg kiest..
Ik zal mijn schema's eens updaten.. Zijn nog wel een paar wijzigingen ondertussen (andere trafo's, Elco's en een iets ander ingangscircuit)

Kees
Bijlagen
E1148Versterker.jpg
E1148Voeding.jpg
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Bericht door riktw »

maarhe, ik zag daarnet een beetje dubbel, 2 ipv 1 behuizing.
als je er een teveel hebt wil ik hem wel overnemen hoor :wink:
wordt wel erg mooi moet ik zeggen, vooral die topcapjes.
maar ik vind donker(gelakt) hout erg mooi.
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Mooi gemaakt weer Cees!

Wat zijn het toch een mooie trafo'tjes die Lundahls.....

Maarre...waarom heb je er twee gemaakt?

Groet

-Joost-
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Joost schreef:
Maarre...waarom heb je er twee gemaakt?
Simpel: ik heb materiaal en tijd genoeg om er twee te maken. De meeste electronica ook. Alleen de Lundahls voor de andere moeten even wachten tot de eerste verkocht is.. Voor de rest maak ik ze allebei af.
Ik ga ze zelf niet echt gebruiken, alleen maken. De Burmester 808MK5 die ik in mijn rekje heb staan is altijd mijn droomvoorversterker geweest en blijft gewoon in dienst en anders heb ik nog een Burmester 808 clone staan (zelf gemaakt ...ooit toen ik een echte nog niet kon betalen)

Kees
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Toch maar gekozen voor "kunststeen" als trafokap in een iets andere vorm. Bij nader inzien ga ik toch proberen de trafo's nog iets verder te verzinken in het hout en nog iets meer ruimte te maken in de bovenste plaat steen, dan kan er een plaat tussenuit... dat oogt even beter. Uiteindelijk moeten de platen vercementeerd worden en glad afgewerkt worden en uiteindelijk toch maar zwart gemaakt. Kastje wordt met trafo's en steen toch behoorlijk zwaar!
Even de gloeispanning aangesloten zodat de ledjes ook mooi oplichten..

Kees
Bijlagen
E1148Kast4.JPG
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Jezus man wat is dat mooi! Petje af!

Maareuh, zou je die 'steen' over de trafo's wel zwart maken? Dat lichte vind ik anders ook best wel mooi met die led buisjes ervoor.

Hebben trafokaps eigenlijk een functie (afscherming) of kunnen die zondermeer uit eender welk materiaal gemaakt worden?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Trafokappen kunnen ook afschermen. Maar hier doe ik het omdat trafo's gewoon niet mooi zijn om naar te kijken en al helemaal niet om tegen bedrading aan te willen turen.
Aan de binnenzijde komt ook nog een strip latoenkoper gelijmd als afscherming.
Dubbele functie dus: afscherming en styling.
Omdat het toch een behoorlijk blok is, is dat wit toch iets te prominent aanwezig.. Mat of gemoffeld zwart trekt de aandacht toch wat meer naar de buisjes. De bovenkant moet na het vercementeren nog afgerond worden (R=6.3)

Kees
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

De "stenen" platen zijn keurig vercementeerd en perfect geslepen ondertussen en van een matzwarte finish voorzien:
De bovenzijde komt nu overeen met de bovenkant van de topcapjes.
Het begint nu al echt wat te lijken zo:
Volgende puntjes op de lijst: een onderkantje van geperforeerd aluminiumplaat (bij gebrek aan fijnmazig rvs-plaat in dat formaat) en een chique venstertje voor het display en de IR-sensor.
(de knop is tijdelijk geleend van een ander apparaat.. de uiteindelijke vorm wordt een afgeplatte kegel)

Kees
Bijlagen
E1148-5.jpg
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Bericht door KoenVW »

Wauw, een waar kunstwerk! Wat staat er op dat metalen plaatje in de linker hoek, ik kan het net niet lezen :)
PN
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 14:49
Locatie: Waddinxveen

Bericht door PN »

Petje af!!!! =D>
Fantastisch mooi gemaakt.

Een vraagje: waarom heb je het deksel niet uit hetzelfde materiaal gefreesd als het frame?
Persoonlijk vindt ik het jammer dat de hout structuur en de kleur niet identiek zijn, het is nu niet 1 geheel, ja ik weet het is pietluttig, maar ja omdat je zo perfectionistisch aan het werk bent, ga je vanzelf op de details letten :-)
Plaats reactie