Vermoedelijk langlopend project E1148 pre
Moderator: Beheerdersteam
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Vermoedelijk langlopend project E1148 pre
Wat doe je als de zon weer eens schijnt.. Dan ga je maar wat zitten krassen op de computer..
Gezien de enorme hoeveelheid E1148 buisjes die ik nog heb liggen moest ik er toch maar eens wat mee gaan doen:
Tada: een nieuwe voorversterker dus.
Natuurlijk zoveel mogelijk koolstof, houten buisvoetjes etc. etc.
Topkapjes worden vermoedelijk ook van hout, buisje wordt toch niet warm dus.. Geballanceerde ingangetjes en uitgang, eenknopsbediening, separate voeding bla bla bla...
Kees
Gezien de enorme hoeveelheid E1148 buisjes die ik nog heb liggen moest ik er toch maar eens wat mee gaan doen:
Tada: een nieuwe voorversterker dus.
Natuurlijk zoveel mogelijk koolstof, houten buisvoetjes etc. etc.
Topkapjes worden vermoedelijk ook van hout, buisje wordt toch niet warm dus.. Geballanceerde ingangetjes en uitgang, eenknopsbediening, separate voeding bla bla bla...
Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op vr 23 nov 2007, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
-
Sebastiaan
- Berichten: 39
- Lid geworden op: di 21 mar 2006, 10:25
- Locatie: Amsterdam
Tuurlijk wordt ie mooi! We hebben het over Kees toch
Aan het chasis te zien gaat 'm ook erg mooi passen met de "audion"
Worden die afmetingen dan ook de zelfde? Want dat zou (op het eerste zicht) een erg lege versterker betekenen.
Wat doen buizen eigenlijk in een voor versterker? Dan bedoel ik technisch, wat is de functie er van?
Aan het chasis te zien gaat 'm ook erg mooi passen met de "audion"
Worden die afmetingen dan ook de zelfde? Want dat zou (op het eerste zicht) een erg lege versterker betekenen.
Wat doen buizen eigenlijk in een voor versterker? Dan bedoel ik technisch, wat is de functie er van?
Zie in de tekening (trouwens erg mooi!) per kanaal éen dubbeltriode.
Wat gaat het worden ?:
- een SRPP/mu follower/beta follower,
- een kathodevolger met een buizenstroombron,
- een White kathodevolger,
- een GKS met kathodevolger,
- tweemaal een GKS met overall feedback,
- een differentiële schakeling,
of iets waar ik nu zo gauw niet op zou komen.
Ben benieuwd!
groet,
Aat
Wat gaat het worden ?:
- een SRPP/mu follower/beta follower,
- een kathodevolger met een buizenstroombron,
- een White kathodevolger,
- een GKS met kathodevolger,
- tweemaal een GKS met overall feedback,
- een differentiële schakeling,
of iets waar ik nu zo gauw niet op zou komen.
Ben benieuwd!
groet,
Aat
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
@nils.. hij wordt een behoorlijk stuk kleiner dan de Audion.. maar die is ook wel erg groot.. Het een en ander moet nog uitgecristaliseerd worden maar houd rekening met een breedte van totaal 36 cm ongeveer. Dan is hij aan de achterzijde iets van 30cm en passen er mooi 11 XLR pluggen op de achterkant.. (4 x 2 ingangen , 1x2 uitgangen en een plug voor de voeding) Voeding komt in een los kastje ver van de audio af.
De buisjes zorgen voor wat extra boost, en een buizengeluidje natuurlijk.
Om een voorversterker te maken is niet mijn eerste insteek, ik wil gewoon wat met die E1148-buisjes doen die ik heb liggen..
@AatV: De te gebruiken E1148 is een enkele triode. Ik zit er aan te denken om een choke-loaded trapje te maken.. Als ik de Lundahl LL1160 gebruik kan ik de secundaire mooi gebruiken als uitkoppeling van de versterker. Voordeel daarvan is dat de uitgang heel eenvoudig gebalanceerd te maken is en ik geen condensatoren nodig heb om een DC-spanning weg te koppen.
De ingangkeuze en volume regeling komt van Jos van Eijndhoven, waar ik er dan twee van ga gebruiken om gebalanceerde ingangen te krijgen of, als het te plaatsen is en ook genoeg ingangen heeft, dat nieuwe ontwerp van Sander Sassen.. Dat ding is toch voor 99% gelijk aan die printen van Jos (gok ik.... Sander??)
Ik zal nog wel het een en ander moeten aanpassen om het mooi op elkaar te laten aansluiten, electronisch gezien dan, anders heb ik zomaar 80Veff op de uitgang bijv...
Kees
De buisjes zorgen voor wat extra boost, en een buizengeluidje natuurlijk.
Om een voorversterker te maken is niet mijn eerste insteek, ik wil gewoon wat met die E1148-buisjes doen die ik heb liggen..
@AatV: De te gebruiken E1148 is een enkele triode. Ik zit er aan te denken om een choke-loaded trapje te maken.. Als ik de Lundahl LL1160 gebruik kan ik de secundaire mooi gebruiken als uitkoppeling van de versterker. Voordeel daarvan is dat de uitgang heel eenvoudig gebalanceerd te maken is en ik geen condensatoren nodig heb om een DC-spanning weg te koppen.
De ingangkeuze en volume regeling komt van Jos van Eijndhoven, waar ik er dan twee van ga gebruiken om gebalanceerde ingangen te krijgen of, als het te plaatsen is en ook genoeg ingangen heeft, dat nieuwe ontwerp van Sander Sassen.. Dat ding is toch voor 99% gelijk aan die printen van Jos (gok ik.... Sander??)
Ik zal nog wel het een en ander moeten aanpassen om het mooi op elkaar te laten aansluiten, electronisch gezien dan, anders heb ik zomaar 80Veff op de uitgang bijv...
Kees
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
De eerste onderdeeltjes zijn ondertussen gemaakt: houten buisvoetjes. De gaatjes in de oren zijn niet voor de bevestiging maar daar komen de draden naar de, ook houten, topcapjes doorheen. de uitsparingen boven en onder zijn voor de ledjes die de buis straks gaan verlichten.. 't ding zelf is namelijk nogal saai om aan het werk te zien...niet of nauwelijks waarneembaar.. En met gouwe knekters....
Kees
Kees
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Yep, meteen uitgeprobeerd met KODO... (gepost in een ander topic destijds) Ze hebben hooguit een week bij Hypex gelegen, dikke week heen en een dikke week terug, dus alles bij elkaar een kleine vier weken zonder gezeten..KT88 schreef:Zijn je UcD700s al weer terug?
@Voodooless: dat apparaat van Jos van Eijndhoven doet het grootste gedeelte en verder frobel ik nog wat electronica in elkaar...
Kees
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Beter goed gestolen dan slecht bedacht...voodooless schreef:Ah, valsspeler
Overigens zijn die dingen niet meer leverbaar maar misschien kan ik er nog aan komen. Jos heeft me toegezegd dat hij over een tijdje nog weer een paar van die printen wil laten maken want er is best nog wel vraag naar... Ik moet toch nog wel aardig veranderen aan die printjes om het naar mijn wens te maken..
Kees
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ik heb nog een klein stukje (ca 10x15cm) over, maar aangezien mijn keuken ook van dat spul gemaakt is vermoed ik dat er nog wel meer te vinden is.. Echt kneiterhard spul... maar mijn frees is niet bang..(kostte me maar twee freesjes)..tenslotte heeft het apparaat ook zijn tanden al eens in titanium mogen zetten: hij wonHenkjan schreef:mooi man. is alles op?
Kees
