Vermoedelijk langlopend project E1148 pre

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Vermoedelijk langlopend project E1148 pre

Bericht door audiomanics »

Wat doe je als de zon weer eens schijnt.. Dan ga je maar wat zitten krassen op de computer..
Gezien de enorme hoeveelheid E1148 buisjes die ik nog heb liggen moest ik er toch maar eens wat mee gaan doen:
Tada: een nieuwe voorversterker dus.
Natuurlijk zoveel mogelijk koolstof, houten buisvoetjes etc. etc.
Topkapjes worden vermoedelijk ook van hout, buisje wordt toch niet warm dus.. Geballanceerde ingangetjes en uitgang, eenknopsbediening, separate voeding bla bla bla...

Kees
Bijlagen
E1148.jpg
Laatst gewijzigd door audiomanics op vr 23 nov 2007, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Tja, ik begrijp opeens de meerwaarde van hout in een versterker...
Houtwormpjes bewegen zich voort in een soort van sinusvormachtige beweging, dus....ken nie misse.... :twisted:

Overigens ff off topic, is Evelien al een beetje ingeburgerd daar? Was vroeger nog wel es in beeld.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

sietse schreef:
Overigens ff off topic, is Evelien al een beetje ingeburgerd daar? Was vroeger nog wel es in beeld.
Min of meer ja... Bij mij nog dagelijks in beeld, gelukkig.. Binnenkort toch maar eens apetaal gaan leren.. schijnt te helpen bij soliciteren..

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Kees,

Ik vermoed dat die zilveren kegel rechts voor de bediening is, heb je mss overwogen om links er ook eentje te maken, om het geheel symetrisch te houden?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Symetrisch had ik in eerste instantie ook maar om daar een nutteloze knop neer te zetten.... Misschien ook wel lekker eigenwijs en anders, een knop aan een kant.. Hep niemand..
Door de leegte links wordt daar onwillekeurig toch je aandacht getrokken.. mooie plaats voor een logotje dus!! :idea:

Kees
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Dan doe je toch links ingangskeuze schakelaar (cd, dvd, etc) en rechts volume? Of is zo'n ingangskeuze schakelaar niet puristisch genoeg?

Groeten Walter
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Het is eenknopsbediening!!! Dus aan en uit zetten, ingang kiezen en volume regelen... puristisch toch??

Kees
Sebastiaan
Berichten: 39
Lid geworden op: di 21 mar 2006, 10:25
Locatie: Amsterdam

Bericht door Sebastiaan »

audiomanics schreef:
... Binnenkort toch maar eens apetaal gaan leren.. schijnt te helpen bij soliciteren...
Oeh, op 't randje... :lol:
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Hij's weer mooi Kees....... :shock:
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

HIJ WORDT MOOI !!!!
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Tuurlijk wordt ie mooi! We hebben het over Kees toch :twisted:

Aan het chasis te zien gaat 'm ook erg mooi passen met de "audion"
Worden die afmetingen dan ook de zelfde? Want dat zou (op het eerste zicht) een erg lege versterker betekenen.

Wat doen buizen eigenlijk in een voor versterker? Dan bedoel ik technisch, wat is de functie er van?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Bericht door AatV »

Zie in de tekening (trouwens erg mooi!) per kanaal éen dubbeltriode.

Wat gaat het worden ?:
- een SRPP/mu follower/beta follower,
- een kathodevolger met een buizenstroombron,
- een White kathodevolger,
- een GKS met kathodevolger,
- tweemaal een GKS met overall feedback,
- een differentiële schakeling,
of iets waar ik nu zo gauw niet op zou komen.
Ben benieuwd!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

@nils.. hij wordt een behoorlijk stuk kleiner dan de Audion.. maar die is ook wel erg groot.. Het een en ander moet nog uitgecristaliseerd worden maar houd rekening met een breedte van totaal 36 cm ongeveer. Dan is hij aan de achterzijde iets van 30cm en passen er mooi 11 XLR pluggen op de achterkant.. (4 x 2 ingangen , 1x2 uitgangen en een plug voor de voeding) Voeding komt in een los kastje ver van de audio af.
De buisjes zorgen voor wat extra boost, en een buizengeluidje natuurlijk.
Om een voorversterker te maken is niet mijn eerste insteek, ik wil gewoon wat met die E1148-buisjes doen die ik heb liggen..
@AatV: De te gebruiken E1148 is een enkele triode. Ik zit er aan te denken om een choke-loaded trapje te maken.. Als ik de Lundahl LL1160 gebruik kan ik de secundaire mooi gebruiken als uitkoppeling van de versterker. Voordeel daarvan is dat de uitgang heel eenvoudig gebalanceerd te maken is en ik geen condensatoren nodig heb om een DC-spanning weg te koppen.
De ingangkeuze en volume regeling komt van Jos van Eijndhoven, waar ik er dan twee van ga gebruiken om gebalanceerde ingangen te krijgen of, als het te plaatsen is en ook genoeg ingangen heeft, dat nieuwe ontwerp van Sander Sassen.. Dat ding is toch voor 99% gelijk aan die printen van Jos (gok ik.... Sander??)
Ik zal nog wel het een en ander moeten aanpassen om het mooi op elkaar te laten aansluiten, electronisch gezien dan, anders heb ik zomaar 80Veff op de uitgang bijv...

Kees
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

De eerste onderdeeltjes zijn ondertussen gemaakt: houten buisvoetjes. De gaatjes in de oren zijn niet voor de bevestiging maar daar komen de draden naar de, ook houten, topcapjes doorheen. de uitsparingen boven en onder zijn voor de ledjes die de buis straks gaan verlichten.. 't ding zelf is namelijk nogal saai om aan het werk te zien...niet of nauwelijks waarneembaar.. En met gouwe knekters....

Kees
Bijlagen
buisvoetjes.JPG
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Lekker, Kees....... 8)

PS:
Zijn je UcD700s al weer terug?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Erg mooi Kees!

Ik ben wel heel benieuwd hoe je die alles-in-een knop gaat maken!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

KT88 schreef:
Zijn je UcD700s al weer terug?
Yep, meteen uitgeprobeerd met KODO... (gepost in een ander topic destijds) Ze hebben hooguit een week bij Hypex gelegen, dikke week heen en een dikke week terug, dus alles bij elkaar een kleine vier weken zonder gezeten..

@Voodooless: dat apparaat van Jos van Eijndhoven doet het grootste gedeelte en verder frobel ik nog wat electronica in elkaar...

Kees
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

audiomanics schreef:
@Voodooless: dat apparaat van Jos van Eijndhoven doet het grootste gedeelte en verder frobel ik nog wat electronica in elkaar...
Ah, valsspeler ;)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

voodooless schreef:
Ah, valsspeler ;)
Beter goed gestolen dan slecht bedacht... :lol:
Overigens zijn die dingen niet meer leverbaar maar misschien kan ik er nog aan komen. Jos heeft me toegezegd dat hij over een tijdje nog weer een paar van die printen wil laten maken want er is best nog wel vraag naar... Ik moet toch nog wel aardig veranderen aan die printjes om het naar mijn wens te maken..

Kees
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Weer wat gefrobelt met figuurzaag en beitel: Het topdekje en meteen ook maar een naamplaatje...

Kees
Bijlagen
LePrecedent3.JPG
LePrecedent2.JPG
LePrecedent1.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

=P~

hoe heb je die sterrenhemel er op gekregen?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Henkjan schreef:
=P~

hoe heb je die sterrenhemel er op gekregen?
Dat is de "steen"soort.. Ik had daar nog een plak van liggen en dan ga je bedenken wat je daar nu mee gaat doen.... Een voorversterker maken dus..

Kees
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mooi man. is alles op?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Henkjan schreef:
mooi man. is alles op?
Ik heb nog een klein stukje (ca 10x15cm) over, maar aangezien mijn keuken ook van dat spul gemaakt is vermoed ik dat er nog wel meer te vinden is.. Echt kneiterhard spul... maar mijn frees is niet bang..(kostte me maar twee freesjes)..tenslotte heeft het apparaat ook zijn tanden al eens in titanium mogen zetten: hij won :mrgreen: (met moeite, dat dan weer wel..)

Kees
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik krijg een idee... als ik t wat concreter heb dan Skypen we wel ff...
Plaats reactie