Aeon

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

sietse schreef:
Zien er prima uit. =D> =D>
Dankje! Nu wordt het tijd om er een filter voor te brouwen hè. :twisted:

Voor mensen die het nog willen weten: die voetjes waren 80 cent per stuk.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

waar heb je die voetjes dan vandaan en wat zijn het precies voor voetjes?
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

hovingtim schreef:
waar heb je die voetjes dan vandaan en wat zijn het precies voor voetjes?
Bij de parketwinkel waar ik het parket heb gekocht voor op mijn boxen. Ze zijn er dus gewoon voor dat je parket niet bekrast, maar ik vond ze wel netjes. Spikes doen we niet meer, dat maakt zo'n krasbende op je tafel... Als je je box hebt weggehaald weer helemaal moeilijk al die schoteltjes weer er recht onderzetten enzo. Dit is makkelijker en geeft het een nette afwerking mijns inziens.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

knap stuk werk
doe zo verder
mvg
audioot
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Zo, even een filtertje in elkaar geknutseld (op opvolgen van Edo :)) en de volgende resultaten eruitgehaald. Dat de tweet te hard stond had ik al gelijk hehoord, maar de metingen bevestigen het weer. :) Maar nog, wat klinken ze lekker luchtig met veel 'spacing'.

Afbeelding

Afbeelding

De laatste is gemeten op 40 graden off-axis.

Probleem is dat ik niet echt filterkennis heb, maar ik denk dat er wat op 2 kHz fout gaat en dat de tweet sowieso te hard staat (maar dat wist ik al, dus even een attenuation netwerkje erbij gooien... Hoeveel zal ik hem dempen, 5 dB dan maar gewoon?
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Jawel, eindelijk zijn ze af! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Erg mooi gedaan.

Chris
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

welk filter heb je nu precies gebruikt ?
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Die op het plaatje. Dus met sperkring van 1mH/22µF/6,8Ohm
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

op de foto bedoel je ? :P

Dat is toch niet af te lezen.

Ik bedoelde ook de andere componenten :)
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Naam doet me denken aan:

Afbeelding

Is ook mooi! :P..
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Mooi :D (en dan doel ik niet op de foto boven me ;) )

Maareh, let wel ff op de positie van de spoeltjes. Op deze manier beïnvloed het elkaar flink!
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

b_force schreef:
op de foto bedoel je ? :P

Dat is toch niet af te lezen.

Ik bedoelde ook de andere componenten :)
Kom maar luisteren hoe het klinkt, dan vergeet je de filterwaardes wel.

De tweet zit met 12µF en 0.27mH
Woofer met 2mH en 22µF

@Yannick: Ja da's ook een leuke verschijning. :D

@ Voodooless: zal best hoor, maar ik hoor het niet. Tuurlijk vast leuk en wel die plaatjes van internet maar in heb het geprobeerd on the fly het verschil te horen dichtbij en gekruisd en verweg maar dat deed ik niet. Dan ga ik ook geen fratsen uithalen. Het notenmultiplex doet weer een hoop goed. ;)

Voor ieder die benieuwd is naar deze speakers: ze zijn te beluisteren.
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Charlize Theron!
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Dat klopt ja, in de rol van Aeon Flux..

Maar, mooie speakertjes! Dat zeker!
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Interficior schreef:
Dan ga ik ook geen fratsen uithalen.
Hoeft ook niet:
- kost niets
- je hoeft er geen moeite voor te doen
- beter voor je gemoedsrust

Lijkt me duidelijk :roll:
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

voodooless schreef:
Interficior schreef:
Dan ga ik ook geen fratsen uithalen.
- je hoeft er geen moeite voor te doen
Hoe stel je je dat voor? Het openmaken van de speaker is minder makkelijk dan je denkt. En het dichtmaken helemaal. Ook moeten die soldeerbindingen allemaal los, moet ik het halve plankje overhoop halen en gemekker. Daar heb ik geen zin in eigenlijk. (Ik wist dat ik dat plaatje beter niet had kunnen posten).
- beter voor je gemoedsrust
Daarvoor moet ik er ook een DTAC inzetten, zilverdraad op het hoog, dikke trafokernspoelen en dergelijke.

Zo is de speaker tenminste nog verbeteringsvatbaar mocht ik na een maand ofzo toch niet tevreden zijn met het geluid.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ah, ze zitten al dicht ;) Dat is een andere zaak natuurlijk. Maar goed, als je het toch al wist had je het natuurlijk ook meteen kunnen doen (ook al hoor je het niet). Kleine moeite.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Ziet er goed uit ! :)
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Voor Voodooless heb ik maar wat nieuwe filters in elkaar geprutst. Het geheel is wat (te) compact gebouwd maargoed het past wel.

Spoelen hebben wat betere positionering en ik heb een grote baan met + en - getrokken.

De zwarte pleerol is de ClarityCaps SA.
Bijlagen
Compact hè?
Compact hè?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik neem toch aan dat je ook vooral voor jezelf een nieuw filter hebt gemaakt, en bovenal ook voor je versterker :lol:

Ziet er netjes uit verder :D
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

voodooless schreef:
Ik neem toch aan dat je ook vooral voor jezelf een nieuw filter hebt gemaakt, en bovenal ook voor je versterker :lol:

Ziet er netjes uit verder :D
SSSssstt. :P

Ik ga het 767 gram zware gevaarte eens aansluiten op de andere.. Kijken of ik een verschil kan ontdekken met mijn huidige spaghettifilter. (I doubt it).

Edit: Ja! Er is wel degelijk een hoorbaar verschil! In het laag klinkt het duidelijk wat anders (wat minder vet/wollig) en het hoog is ook een tikkeltje beter.

In stereo is het eeeven schrikken zeg. Wat een ongehoorde plaatsing hebben deze dingen. :shock:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ha, fijn Camiel, dat je de componentjes binnen hebt :)

HEt is idd lekker compact geworden :P

Persoonlijk had ik APWtjes genomen als parallel caps, maargoed dit werkt ook.

Ik kan trouwens niet tegen getwiste pootjes gesoldeerd, maargoed dat zal ik je nog weleens afleren :lol: :lol:

(De reden dat dit niet helemaal de manier van werken is, is dat je echt een hels karwei is om het weer los te halen, mocht er iets fout of kapot gaan oid.)

Moet ik binnenkort toch maar een keertje langs om ze te beluisteren :)

Zo zie (ehm hoor) je maar dat filter componenten (en een goed ontworpen filter :wink: ) degelijk verschil kunnen maken.

Heb je ze nog een keer nagemeten ? (PICS!!)
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

b_force schreef:
Ha, fijn Camiel, dat je de componentjes binnen hebt :)

HEt is idd lekker compact geworden :P

Persoonlijk had ik APWtjes genomen als parallel caps, maargoed dit werkt ook.
Mja, ik heb het zelf vrij intensief vergeleken en ik kon geen verschil ontdekken tussen zo'n mooie groene en MKP'tjes van IT parallel aan de woofer.
Ik kan trouwens niet tegen getwiste pootjes gesoldeerd, maargoed dat zal ik je nog weleens afleren :lol: :lol:

(De reden dat dit niet helemaal de manier van werken is, is dat je echt een hels karwei is om het weer los te halen, mocht er iets fout of kapot gaan oid.)
Dit was niet voor niets het definitieve filter hehe. De reden dat ik ze er wel omheen twist is dat het een stuk meer contactoppervlak heeft dan er kruislings op gooien en er parallel opsolderen wil nog wel eens het begeven bij sterke belasting. (Het filter in de kast rossen heeft wat geweld nodig.)
Moet ik binnenkort toch maar een keertje langs om ze te beluisteren :)
Ja kom maar hoor. ;)
Heb je ze nog een keer nagemeten ? (PICS!!)
Nee! :+
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Interficior schreef:
Dit was niet voor niets het definitieve filter hehe. De reden dat ik ze er wel omheen twist is dat het een stuk meer contactoppervlak heeft dan er kruislings op gooien en er parallel opsolderen wil nog wel eens het begeven bij sterke belasting. (Het filter in de kast rossen heeft wat geweld nodig.)
Dan moet je de soldeerlas beter maken. Goed laten vloeien enzo :P

Ik heb heb nog nooit gehad dat mijn componenten los geschoten bij het plaatsen van een filter (bij mijn eigen monitor was het ook een hels karwei :lol: ).
Voor de rest is het noodzaak om je componenten zelf goed vast te zetten die ontlasten dan juist de punten die gesoldeerd zijn.
Zoiets wat Hondasnl heeft, persoonlijk zou ik alles aan de bovenkant houden (dus ook de bedrading, solderpunten, pootjes ed), maar dat is weer een kwestie van smaak.

Is veeeeel steviger en het zit echt rotsvast op die manier.

Tipje voor de volgende keer wellicht :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”