Opzet van het naamplaatje. Zoals iedereen opmerkt, is deze andersom ook te lezen.
Aangezien het zelfbouwgevoel toch nog bleef kriebelen, ben je toch weer op zoek naar iets nieuws. Na een aantal luistersessies (Bij Speaker en Co en thuis) was ik er toch wel van overtuigd dat het beter kon. De bevindingen van de luistersessies zijn hier te vinden. Ik stond er nog een tijd op om de dure EX 2 Mag te kopen, maar de hoge prijs en het lage DHZ-gehalte zorgde ervoor dat ik een totaal andere weg in sloeg: het zelf ontwerpen van een speaker. Het ontwerp lag na enig tobben over halfronde vormen en dergelijke toch vast: Eenzelfde design als bij mijn subwoofer, 'gefineerd' met tropisch hardhout, wederom Afzelia. Dit keer een wat dunnere houtdikte (6mm) en geen v-groef. Bovenop een mooie van binnen geschilderde glasplaat voor de nodige bling-factor zonder te protserig over te komen.
Afijn, het zoeken van units was erg moeilijk, bij het minste of geringste was de magnetische sterkte van de units weer teveel en ging mijn CRT hinniken. Afschermen is vaak geen optie en daarom moest mijn trouwe 1600x1200 bak het veld ruimen voor een breedbeeld TFT (20") Minder beeld, maar wel vrijheid van luidsprekerkeus. Hoezee. Mijn doelen waren duidelijk:
- Niet teveel groter dan mijn huidige luidsprekers (Rapid Mk III);
- Mooier geluid, vooral de bas moet 'tighter' maar mag best dieper gaan;
- Zelfde uiterlijk als mijn subwoofer.

Later heb ik daar natuurlijk nog woofers bijgekocht, en dat zijn uiteindelijk de Peerless HDS 180 Exclusive geworden vanwege hun briljante prestaties voor een relatief goedkope prijs. Bovendien zien ze er met die fasekegel ook nog eens leuk uit:

Goed, aangezien jullie mannen plaatjes willen zal ik maar eens een salvo geven:

De laatste twee foto's laten zien waarom ik het dus nu afraadt om met glas zo te werken. Maarja. Aldoende leert men zeggen we dan.
Op- en aanmerkingen? Schiet maar raak! Het filterontwerp moet nog komen trouwens, maar daarvoor wil ik eerst mijn kast afhebben, aangezien het afzelia een belangrijke rol speelt in de behuizing.