Transmission-line met Kef B139

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Stephen2006 schreef:
Ik hoop dat b_force nog de tijd weet te vinden om de parameters door mathcad heen te halen om even te zien of dat nog interessante resultaten oplevert.
:oops: Moet dat idd nog een keer doen, druk hier met een hoop projecten op school :(

Overigens zou ik idd als mid een B110 gaan gebruiken en geen B200.

Er zijn op MP nog prima B110's te vinden.

Wil je toch wat anders, zijn audaxjes, davis of monacor units wel aanraders.
Ik denk dat Audax het beste qua looks past.

Zeer mooi systeem zo :) (dit idee had ik zelf ook al een tijd in mijn hoofd)
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Ik ga waarschijnlijk een setje Vifa PL11's erin zetten :D

Daarna kasten bouwen, en filter ontwerpen.

Ik heb als tweeter nu de T27 van KEF, alleen ik kan er geen frequentie response grafieken van vinden.. Is deze tweeter nog een beetje van deze tijd, of kan ik beter een andere tweeter erin zetten?

En wat zijn leuke programmatjes om filters te ontwerpen?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Tweeter is wel een oudje, zeker niet lager in zetten dan 3,5Khz (liefst 3e orde).

Persoonlijk zou ik er een ander voor nemen, maar wel een met een beetje dezelfde oude looks.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Bericht door Olaf Analogue »

Ik heb gekozen voor de Audax TWO 25, die klinkt lekker open en is betaalbaar en hij is op het zelfde filter toe te passen, wel met een rendamentsaanpassing van -5 db
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op di 19 feb 2008, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Filter komt toch iets nieuws voor. Maar ik denk dat ik de tweet eerst zo laat, klinkt toch erg prima vind ik zelf
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Waarschijnlijk dat ik een setje Vifa PL11MH's ga inzetten als mid, en gelijk al even mee gaan rekenen.

Met WinISD kom ik uit op een kastje van 1,2 liter, met een Qtc van 0,7. Komt dus neer op een kastje van 12,5 x 12,5 x 7 cm, erg krap, aangezien de inbouwdiepte al 5,7cm is, waar 2,2 cm af gaat.

Maar moet ik nu de inhoud van de speaker (magneet etc) bij de totale kastinhoud optellen? Of zijn mijn berekeningen toch wel goed?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dit is wel de inhoud hè, dus binnenmaten... misschien kan je beter een 3hoekig midcompartiment maken, met zo'n klein kastje plek zat voor wat moeilijks, zie dit topic voor inspiratie
Implo schreef:
Maar moet ik nu de inhoud van de speaker (magneet etc) bij de totale kastinhoud optellen?
ja
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Henkjan schreef:
dit is wel de inhoud hè, dus binnenmaten... misschien kan je beter een 3hoekig midcompartiment maken, met zo'n klein kastje plek zat voor wat moeilijks, zie dit topic voor inspiratie
Implo schreef:
Maar moet ik nu de inhoud van de speaker (magneet etc) bij de totale kastinhoud optellen?
ja
Ja ik weet dat het om binnenmaten gaat, het wordt een kastje voor middentoner in een grotere kast voor de woofer.

En hoe kom ik de inhoud van de magneet etc te weten?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

¼πD²*h
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Natuurlijk, stom dat ik daar niet aan gedacht heb. Maar moet ik als hoogte puur de hoogte van de magneet nemen, of de totale 'inbouwdiepte' als het ware?
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

En nog even een vraagje over rendement:

De B139 zit op 87dB
B200 zit op 96dB
en de T27 op 80dB

Nu wordt er in het huidige filter niks aan gedaan. Maar is het verstandiger om de midtoner 9dB te verzwakken?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

hangt er een beetje vanaf, simuleer/meet het geheel eens zou ik zeggen.

Overigens is het rendement van de tweeter wel echt heel laag. zonde want je kan er prima een hoog rendement systeem van maken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hmm, bij mijn weten zijn de T27 ook 87 dB. Maar mijn tweeter zou het heden ten dage niet meer zijn en zou omzien naar een goede softdome.

Zou zeker de B139 niet gaan knijpen omwille van de tweeter.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Tja ik ben maar een arme student :D

Ik heb nu de B200 en de T27 samen draaien in 2weg, met originele filter (wel met nieuwe caps) en vind het eerst zo prima klinken, mis alleen wat goed laag, daarvoor de nieuwe kasten met b139.

Bijgevoegd de datasheet van de T27.

Ik doe het eerst even rustig aan, prioriteiten zijn op het moment wat anders ;)

Edit, meten is voor mij geen optie. Helaas maar het is zo ;)
Zal zo ff alles bij elkaar in WinISD gooien.
Bijlagen
Datasheet T27
Datasheet T27
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Dat is wel een specifieke manier om de gevoeligheid op te geven. Het zou handiger zijn om een frequetieplotje te hebben bij 2,83V RMS input.

Afijn, je kunt er altijd mee beginnen en later voor wat beters sparen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

neem voor weinig centen dan een Seas 19TFF, die zijn niet zo heel duur, en evengoed inzetbaar
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Zo, alles in Winisd bij elkaar gegooid, met een (voor mij althans) verrassende uitkomst!

Groen is B139, rest de B200. Rood is in bass-reflex.

Nog even verder gekeken, en de group delay van de rode grafiek is echt veel te hoog, dus valt zowiezo af.
Bijlagen
b139b200.PNG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

ik vind je grafiek van de B139B een beetje typisch, veeels te grote kist.

Ik kom niet eens op die grafiek uit. (tenzij ik er 2 in een box neem)

Mzzz, de verschillende B139's schelen erg veel.

Maargoed 120 liter blijft groot. Persoonlijk zou ik voor 70L gaan tunes @ 27Hz.
Laag zat en een stuk betere groupdelay
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Hmm hoe meer ik er mee aan het simuleren ga, hoe gestoorder ik ervan wordt :D

Neem nou bijvoorbeeld de B200 in een gesloten kast van 73 liter. Mooie rechte grafiek, -3db @ 36hz, en een group delay van 7ms @ 30hz. Dus (in mijn ogen) een mooie strakke en toch lage bass, op een vrij hoog rendement.

Samen met een leuk tweetertje (rond de 96db) vormt dat samen ook een leuk duo denk ik zo. Of zit ik helemaal verkeerd?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

doordat hij in een gesloten kist zit, ga je wel sneller naar zijn xmax en is hij dus minder belastbaar.

Hangt er dus net vanaf wat je eisen zijn.

Maaruhm, wil je nu die B200 of die B139 gebruiken ?

Een ideale keuze lijkt mij een 3 weg (is wel lastiger te filteren), met een B139 , een leuke mid (monacor oid) en een Seas tweetertje.

dan heb je best een leuk systeem lijkt me zo :)
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Maar het probleem op het moment is geld ;)

Ik zit nu sterk te denken aan een gesloten systeem met de b200 en de t27. De b139 laat ik eerst maar even liggen.

En mijn eisen.. Ik hoef niet hard te draaien ofzo, mijn versterker (2x 35watt) komt qua volume nooit boven de 8 van 20.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Veel mensen verwarren rendement en veel speakers met hard draaien. (veel volume)

Dat is dus totaal niet waar.

Een hoog rendement speaker pakt bv het signaal veel fijner op en tevens heb je ook een hoop minder vermogen nodig van je versterker.

Een andere optie is de B139 nemen samen met de B200 als middentoner.
Volgens mij is daar al een bestaand ontwerp van, moet je even op de KEF site zoeken.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Dat klopt, bijvoorbeeld de series 104 kasten. Maar dan is de b139 als passieve radiator uitgevoerd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mm ik meende dat er toch iets was met de "normale" B139, maargoed, kan het ook mis hebben :P

check even:
http://www.hifiloudspeakers.info/index.html

Daar staat een hoop over kef speakers.
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Bericht door Nijn »

Volgens mij de KEF constructor CS5, alleen is dan nog de vraag of die versie van de B200 verschilt.

http://www.hifiloudspeakers.info/Anatom ... es/p31.htm
Plaats reactie