UcD of Klasse A zelfbouw

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

SSassen schreef:
Als ik echter naar de specificaties kijk dan heeft de ExtremA toch echt de beste papieren.
kan zijn Sander,
maar het project is mij toch net iets te omslachtig en te duur om zomaar effe snel te bouwen voor een testronde.
Voorlopig ben ik een jaartje zoet met de Accusounds. Tegen die tijd zou het zeker wel moeten lukken om eens een ExtremeA te beluisteren.

By the way: deze Accusounds zullen in de komende weken een kleine revisie ondergaan.
Gydotron
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door Gydotron »

Ik ken Ed nu toch al wel een tijdje en weet ondertussen ook wat hij belangrijk vind in zijn muziekbeleving. Door zijn "basgitaarbouwer-verleden" (wat een woord) is hij gefixeerd op de laagweergave. Hij heeft een bepaalde "sound" in zijn hoofd die hij wil horen. De versterker/speaker die dit neerzet stemt hem tevreden. Niks mis mee, iedereen heeft zo wel zijn punt waar hij/zij zich op fixeert. Wil dit nu zeggen dat Ed niet naar de andere aspecten luistert, neen, dat doet hij ook, alleen ligt zijn prioriteit anders.

Onlangs was ik bij een vriend en daar werden de eindversterkers vervangen. Hij speelt met de UCD 700 HG en HXR voedingen; de andere versterker was een Jeff Rowland model 8T. De UCD had meer controle in het laag, had een opener geluidsbeeld. Heel erg precies. De Jeff Rowland was totaal anders, de muziek greep duidelijk meer naar de strot. Meer emotie, maar hij had minder controle in het laag en had een iets kleiner ruimtebeeld. Maar als je de verfijning van de violen hoorde, de linkerhand van de piano, die gewichtig was en een heel mooi timbre neerzette, als je stemmen hoorde, die je koude rillingen gaven, wel dan vergaf ik de Jeff Rowland zijn fouten.

Ed, de volgende keer nodig ik je eens uit op zulke sessie.

Grtn Guido
meanman64

Bericht door meanman64 »

Gydotron schreef:
Ik ken Ed nu toch al wel een tijdje en weet ondertussen ook wat hij belangrijk vind in zijn muziekbeleving. Door zijn "basgitaarbouwer-verleden" (wat een woord) is hij gefixeerd op de laagweergave. Hij heeft een bepaalde "sound" in zijn hoofd die hij wil horen. De versterker/speaker die dit neerzet stemt hem tevreden. Niks mis mee, iedereen heeft zo wel zijn punt waar hij/zij zich op fixeert. Wil dit nu zeggen dat Ed niet naar de andere aspecten luistert, neen, dat doet hij ook, alleen ligt zijn prioriteit anders.

Grtn Guido
Eindelijk is er iemand met met zelfde gedachte over beleving van muziek en hoe voor de persoon de sound zou moeten zijn.Ik zelf heb ook een bepaalde sound in gedachte en probeer dze te vinden in verschillende ontwerpen.Je kunt niet zeggen deze versterker of combinatie is het beste ieder ervaart dat anders maar is het daarom een slechte versterker of speaker?Ik weet als ik verder moet gaan op wat ze hier op het forum vertellen welke versterkers ik persoonlijk nooit zal aanschaffen maar dat moet ieder voor zich uitmaken

Patrick
Laatst gewijzigd door meanman64 op zo 17 feb 2008, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Patrick,

Voor een dergelijke insteek bestaat een passende term: MyFi, het nastreven van een bepaald klankbeeld. Duidelijk mag zijn dat dit iets anders is dan het nastreven van een zo exact mogelijke reproductie van de opname.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
meanman64

Bericht door meanman64 »

SSassen schreef:
Patrick,

Voor een dergelijke insteek bestaat een passende term: MyFi, het nastreven van een bepaald klankbeeld. Duidelijk mag zijn dat dit iets anders is dan het nastreven van een zo exact mogelijke reproductie van de opname.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Sander,dat is juist maar of het net dat is dat je graag hoort is wat anders of is het om alleen te kunnen zeggen er zit geen verschil op zo is het oorspronkelijk maar ach ik hoor het eigenlijk niet graag.Dat is het mooie aan zelfbouw je zoekt en maakt wat voor jou het meest geschikte is.
Sorry,ik wil hier geen discusie opgang brengen maar ben wel blij dat ik eens mijn gedacht kon zeggen mss een aparte topic maken over dit onderwerp

Patrick
Àadjo

Bericht door Àadjo »

SSassen schreef:

m
MyFi, YourFi, OurFi, HisFi... in mijn geval en ik neem aan ook voor vele anderen, ook op dit forum: ... inderdaad: een zo exact mogelijke reproductie van de opname.
Hoeft elkaar dus niet uit te sluiten !

hee, what's in a name?
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Àadjo schreef:
SSassen schreef:

m
MyFi, YourFi, OurFi, HisFi... in mijn geval en ik neem aan ook voor vele anderen, ook op dit forum: ... inderdaad: een zo exact mogelijke reproductie van de opname.
Hoeft elkaar dus niet uit te sluiten !

hee, what's in a name?
Daar hoef je niet zo luchtig overheen te fietsen. Wat Sander opmerkt is een fundamenteel gegeven waardoor hele slachtpartijen (kunnen) ontstaan. Voeg daar het ingrediënt "suggestie" aan toe en je hebt een heel gevaarlijk mengsel waarbij buskruit in het niet valt.

Bovendien kan MyFi duiden op een ander probleem in de weergaveketen. Het kan een compensatie zijn van wat er akoestisch mis gaat.

Groet,
Jacco
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Gydotron schreef:
Ik ken Ed nu toch al wel een tijdje en weet ondertussen ook wat hij belangrijk vind in zijn muziekbeleving. Door zijn "basgitaarbouwer-verleden" (wat een woord) is hij gefixeerd op de laagweergave. Hij heeft een bepaalde "sound" in zijn hoofd die hij wil horen.
Daar geef ik je volkomen gelijk in Guido. Ik ben niet zo polyvalent als jij wanneer het op geluid aankomt. Voor mij maakt bvb alleen een Duc een mooi motorgeluid :wink:

Vele jaren geleden, toen ik voor de eerste keer bij de highend zaak 'Alpha' in Antwerpen ging luisteren, merktte Sammy dit onmiddelijk op. Ik uitte kritiek op een zeer duur systeem en hij zei daarop verontwaardigd dat het altijd misérie is met die muzikanten en instrumentenbouwers.

Eerst schrok ik van die opmerking om vervolgens, op mijn dikke teen getrapt, terug te reageren met de vraag wie nu het best weet hoe muziek en instrumenten in het algemeen, in het echt klinken!

Menig muziekbeluisteraars liggen systemen te beoordelen zonder ooit de weergegeven instrumenten live gehoord te hebben.

Wat mezelf betreft tref je de spijker op de kop. Ik hoor eerst de bas, pas daarna dat andere wat erboven komt. Als die bas niet goed zit kan ik mij niet meer op de rest concentreren. Ik weet ondertussen ongeveer hoe een bas moet klinken en dat is veelal anders als de meesten denken dat het zou moeten.

Hoedanook, ik leer elke dag bij, dankzij jou en andere ervaren vrienden en doe mijn uiterste best om ook dat andere gedeelte, boven het laag, te leren kennen :D

Groeten,
Ed.
Plaats reactie