UcD of Klasse A zelfbouw
Moderator: Beheerdersteam
UcD of Klasse A zelfbouw
Ik ga binnenkort een eindversterker bouwen. De planning was om een UcD 400 ST te bouwen. Nu zag ik op ebay de volgende twee kits staan : http://stores.ebay.nl/DIY-Gene_Complete ... idZ2QQtZkm
Qua prijs ligt e.e.a. dicht bij elkaar in de buurt. De UcD is misschien nog iets prijziger helemaal compleet en netjes afgewerkt.
De vragen die ik heb zijn:
- zijn die kits even plug en play als UcD modules (ik krijg de indruk van wel)?
- op welke zou jullie keuze vallen (stroom verbruik daar gelaten) en waarom?
Qua prijs ligt e.e.a. dicht bij elkaar in de buurt. De UcD is misschien nog iets prijziger helemaal compleet en netjes afgewerkt.
De vragen die ik heb zijn:
- zijn die kits even plug en play als UcD modules (ik krijg de indruk van wel)?
- op welke zou jullie keuze vallen (stroom verbruik daar gelaten) en waarom?
Ik zie 2 kits, een Accuphase en een JR kloon.
De JR gebruikt Toshiba MOSFETs, hou er wel rekening mee dat die soms slecht verkrijgbaar zijn (vervanging na eventueel defect).
Die bipolaire torren van de Accuphase zijn een stuk gangbaarder en goedkoper.
Beide lijken me erg goed van opzet, maar is wel een pak meer werk dan een paar UcD-tjes.
Koellichamen, voeding, kast, het is allemaal veel meer werk en kritischer in bedrading dan een UcD-tje.
Klankmatig kan ik er weinig van zeggen, persoonlijk ben ik best gecharmeerd van een iets gemodde UcD400ST.
De JR gebruikt Toshiba MOSFETs, hou er wel rekening mee dat die soms slecht verkrijgbaar zijn (vervanging na eventueel defect).
Die bipolaire torren van de Accuphase zijn een stuk gangbaarder en goedkoper.
Beide lijken me erg goed van opzet, maar is wel een pak meer werk dan een paar UcD-tjes.
Koellichamen, voeding, kast, het is allemaal veel meer werk en kritischer in bedrading dan een UcD-tje.
Klankmatig kan ik er weinig van zeggen, persoonlijk ben ik best gecharmeerd van een iets gemodde UcD400ST.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
interessante link die FET amp.
Niet veel geld als je kijkt wat er allemaal inzit.
Ik wilde altijd al zo 2 vette 'A' monobakken maken, dit lijkt me wel een geschikte kandidaat.
Voor 400 euro zou je al een dual-mono hebben, inclusief voeding.
Alleen transporten slagen wat tegen, het ding weegt ook 30 kg!!!
Ik heb die jongens gevraagd om mij de bijhorende manual door te mailen.
Ed.
Niet veel geld als je kijkt wat er allemaal inzit.
Ik wilde altijd al zo 2 vette 'A' monobakken maken, dit lijkt me wel een geschikte kandidaat.
Voor 400 euro zou je al een dual-mono hebben, inclusief voeding.
Alleen transporten slagen wat tegen, het ding weegt ook 30 kg!!!
Ik heb die jongens gevraagd om mij de bijhorende manual door te mailen.
Ed.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Dat niet alleen, voor dat geld krijg je ook de complete behuizing met alle koel lichamen er bij. Alleen dat kost al een gods vermogen als je dat los wilt kopen. Kwa kleur mag je nog kiezen ook, zilver zwart of champagne.
Dan nog de 2x 500VA travo's etc.
Zeer interessante. Ben er zelf ook een goed naar aan het kijken.
De verzendkosten zijn inderdaad vrij stevig.
Dan nog de 2x 500VA travo's etc.
Zeer interessante. Ben er zelf ook een goed naar aan het kijken.
De verzendkosten zijn inderdaad vrij stevig.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
powerbuy?Soundexcel schreef:Zeer interessante. Ben er zelf ook een goed naar aan het kijken.
De verzendkosten zijn inderdaad vrij stevig.
da's ieder zijn mening Peter.Pjotr schreef:Altijd een uitgesproken fan geweest van nette volledige klasse-A. Maar eerlijk gezegd vind ik UcD zo goed dat mij dat gekachel het nu niet meer waard is.
Ik heb de UcD gehad en heb hem terug ingeruild voor een klassieke AB.
Een pure vette A klasse met ballen heb ik nog niet gehad, ... maar ik ben ooit wel gescharmeerd geraakt door dikke McIntosch, Accuphase, Classé ook zo'n Vincent 991 verwarming of de Usher A-klasse maken bij mij sterke interesses los. Die power, slam, dat timbre en de warmte in de klank, daar ben ik naar op zoek, en die mis ik toch wel bij de UcD.
Groeten,
Ed.
Kijk interessante discussie, het heeft dus echt te maken met je eigen smaak qua muziek. Ik ben er voor mezelf ook nog niet helemaal uit. Maar ben ook zeer benieuwd naar een eventuele manual als ze die opsturen. Het mooie van de klasse A set is wel dat alle gaten al op de juiste plekken zitten in de buizing.
Ik vraag me alleen af of die 200 watt aan 8 ohm wel gehaald gaat worden. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Ik vraag me alleen af of die 200 watt aan 8 ohm wel gehaald gaat worden. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Niet in klasse-A en zeker niet met die koellichamen en van de prestaties raak ik ook niet onder de indruk eerlijk gezegd.Ik vraag me alleen af of die 200 watt aan 8 ohm wel gehaald gaat worden. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Da's nu precies 't probleem, men publiceert geen specificaties, daarmee verloopt 't skala aan mogelijkheden wbt. de prestaties van een brak apparaat van de bovenste plank tot een apparaat met prima prestaties. Jammer genoeg kom je daar pas achter nádat je e.e.a. gekocht en samengebouwd hebt, niet doen dus is mijn advies, er is een potentieel zeer hoog kat-in-de-zak gehalte.asterduc schreef:zoals?SSassen schreef:van de prestaties raak ik ook niet onder de indruk eerlijk gezegd.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Tja, is een gok om die dingen uit Hong Kong over te laten komen. Het kan een uitstekende versterker zijn die uiteindelijk hoog de bomen in bejubelt gaat worden. Over het algemeen komt er goed spul uit Hong Kong.
Maar voor het zelfde geld is het brak spul waar goedkope Chinese imitatie Toshiba transistoren in zitten.
Blijft dus een beetje een gok en je komt er idd pas achter als je het gebouwd hebt.
Maar voor het zelfde geld is het brak spul waar goedkope Chinese imitatie Toshiba transistoren in zitten.
Blijft dus een beetje een gok en je komt er idd pas achter als je het gebouwd hebt.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
de verkoper heeft me dit schema doorgemaild.
- Bijlagen
-
- a680schema.pdf
- (528.21 KiB) 337 keer gedownload
Is geen pre, is een buizendriver direct op de UcD zelf.Paul schreef:@KT88, een buizen'pre' voor de UCD, die zou ik graag eens op mijn setje proberen als het zover is
Moet dus geintegreerd worden in de eindtrapkast.
I.t.t. sommige andere ontwerpers ga ik niet uit van laagste vervorming enz. , maar van andere maatstaven.
En nee, ik ga hierover niet in discussie.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Eigenlijk kan dat niet. Klasse-A kan maar bij 1 vermogen EN 1 impedantie optimaal zijn.voodooless schreef:
Classe A is spect op 50W bij 8 Ohm, 100W in 4 Ohm.
Dus of deze amp gaat over in klasse AB bij de 4 ohm spec of hij is zwaar over gedimensioneerd voor 8 ohm. Gaan we uit van een realistisch rendement van ca 33 % dan zou ie voor 4 ohm 300W staan te kachelen. Lijkt mj niet dus met die koelprofielen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Inderdaad, dan is er dus sprake van klasse-B bedrijf. De ExtremA bv. levert 100W/8-ohm, maar geheel conform de wet van Ohm 'slechts' 50W in 4-ohm.Eigenlijk kan dat niet. Klasse-A kan maar bij 1 vermogen EN 1 impedantie optimaal zijn.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:


