Omdat ik het geluid, en dan voornamelijk de bassweergave van een TL, iets speciaals vind hebben, stort ik mij op mijn ondertussen 4e TL project.
Waarom dan een topic? Omdat ik altijd de 1/4 regel toepaste, en eigenlijk meer een variant, de 1/8e golflengte. Mijn eerste projectje was een setje Wharfedale Denton 2xp's, gratis gekregen van een kameraad. Klonk wonderbaarlijk goed voor de eerste keer, dus daarom ging ik verder.
Tijdje terug een setje KEF Chorale's gevonden op marktplaats, en opgehaald uit Zwolle. Vol enthousiasme weer een kast berekend, getekent en gebouwd. Alleen nu vallen ze wat tegen. Van alles geprobeerd met demping, maar geen bevredigend resultaat. Na wat research kwam ik hier terecht, en na nog wat researchen kwam ik een leuk simulatieprogrammatje tegen (vandaar mijn topic elders over TLBOXMOD). Het bestaande systeem gesimuleerd, en nu snap ik waarom het niet bevredigend is.. Zie eerste foto. Met aardig wat demping zijn de pieken er wat uit, maar de lage bassweergave is nog een ramp.
Nu kon ik via een andere (ook audio-gek) kameraad aan 2 KEF B139's komen. Nu wil ik een setje bouwen met de B139 in TL, gefilterd op 120hz (simpelweg omdat ik deze filters nog heb liggen) En daarnaast de B200 en de T27 in een gesloten behuizing met crossfrequentie op 3500 (origineel filter, condensatoren vervangen).
Dus weer leuk aan het simuleren geweest, en ik kom uit op een line van 1,35, en een behuizing van 150 (!) liter. Zie foto 2. Een heel mooi grafiekje, klein bultje aan het begin, maar dat vind ik niet zo erg. Mooi laag mag aanwezig zijn, maar niet dreunend, zoals veel goedkope surround setjes.
Nu zit het probleem dus meer in het ontwerpen van een mooie kast. Heb net een ontwerp klaar, zie schets 3. Wel vrij lomp, en met ik dit typ, bedenk ik het halve-maan project wat ik vandaag gezien heb. Misschien is zoiets veel mooier, met een rechte hoekige lijn achter een, op een voet staande, gesloten kast.
Maar nu zit ik toch te worstelen met die 150 liter, het is een beste inhoud, vooral omdat deze inhoud 2 keer in de luisterruimte cq leefruimte moet staan. Simuleren met 100 versus 150 liter heeft toch wel redelijk verschil, foto zal ik zo maken.
De echte vragen zijn er nog niet, maar ze zullen vast komen
Ondertussen teken ik weer 'even' een nieuw ontwerp.