Transmission-line met Kef B139

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Transmission-line met Kef B139

Bericht door Implo »

Voor de recente update, zie pagina 3

Omdat ik het geluid, en dan voornamelijk de bassweergave van een TL, iets speciaals vind hebben, stort ik mij op mijn ondertussen 4e TL project.

Waarom dan een topic? Omdat ik altijd de 1/4 regel toepaste, en eigenlijk meer een variant, de 1/8e golflengte. Mijn eerste projectje was een setje Wharfedale Denton 2xp's, gratis gekregen van een kameraad. Klonk wonderbaarlijk goed voor de eerste keer, dus daarom ging ik verder.

Tijdje terug een setje KEF Chorale's gevonden op marktplaats, en opgehaald uit Zwolle. Vol enthousiasme weer een kast berekend, getekent en gebouwd. Alleen nu vallen ze wat tegen. Van alles geprobeerd met demping, maar geen bevredigend resultaat. Na wat research kwam ik hier terecht, en na nog wat researchen kwam ik een leuk simulatieprogrammatje tegen (vandaar mijn topic elders over TLBOXMOD). Het bestaande systeem gesimuleerd, en nu snap ik waarom het niet bevredigend is.. Zie eerste foto. Met aardig wat demping zijn de pieken er wat uit, maar de lage bassweergave is nog een ramp.

Nu kon ik via een andere (ook audio-gek) kameraad aan 2 KEF B139's komen. Nu wil ik een setje bouwen met de B139 in TL, gefilterd op 120hz (simpelweg omdat ik deze filters nog heb liggen) En daarnaast de B200 en de T27 in een gesloten behuizing met crossfrequentie op 3500 (origineel filter, condensatoren vervangen).

Dus weer leuk aan het simuleren geweest, en ik kom uit op een line van 1,35, en een behuizing van 150 (!) liter. Zie foto 2. Een heel mooi grafiekje, klein bultje aan het begin, maar dat vind ik niet zo erg. Mooi laag mag aanwezig zijn, maar niet dreunend, zoals veel goedkope surround setjes.

Nu zit het probleem dus meer in het ontwerpen van een mooie kast. Heb net een ontwerp klaar, zie schets 3. Wel vrij lomp, en met ik dit typ, bedenk ik het halve-maan project wat ik vandaag gezien heb. Misschien is zoiets veel mooier, met een rechte hoekige lijn achter een, op een voet staande, gesloten kast.

Maar nu zit ik toch te worstelen met die 150 liter, het is een beste inhoud, vooral omdat deze inhoud 2 keer in de luisterruimte cq leefruimte moet staan. Simuleren met 100 versus 150 liter heeft toch wel redelijk verschil, foto zal ik zo maken.

De echte vragen zijn er nog niet, maar ze zullen vast komen :D
Ondertussen teken ik weer 'even' een nieuw ontwerp.
Bijlagen
Grafiek B200 in TL
Grafiek B200 in TL
B139 in TL
B139 in TL
Schets n.a.v. simulatie
Schets n.a.v. simulatie
Laatst gewijzigd door Implo op do 31 jul 2008, 15:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Transmission-line met Kef B139

Bericht door Marp »

Implo schreef:
ik kom uit op een line van 1,35, en een behuizing van 150 (!) liter.

[knip]....[/knip]

Maar nu zit ik toch te worstelen met die 150 liter, het is een beste inhoud, vooral omdat deze inhoud 2 keer in de luisterruimte cq leefruimte moet staan. Simuleren met 100 versus 150 liter heeft toch wel redelijk verschil, foto zal ik zo maken.
Ik heb slechts kort gekeken, maar kom gelijk al op iets heel anders uit.

Bij 60 á 70 Watt zit de B139 trouwens wel aan zijn X-max (ook bij jouw instellingen), en onder de 23Hz schiet hij er pijlsnel overheen. Bij 30 Watt / 104 dB zit je bij 20Hz nog nét onder de X-max. Dus wel wat oppassen met hogere geluidsvolumes, en in dat geval ook liever een LP-filter gebruiken.

Door nog iets lagere af te stemmen is de belastbaarheid onderin nog iets te vergroten, maar dan neemt de belastbaarheid bij ca. 35Hz weer verder af. Misschien kom je nog iets gunstiger uit als je de inhoud en/of pijpdoorsnede nog wat verder verkleint, al zal de winst waarschijnlijk niet echt groot zijn. Maar ik heb slechts wat grove instellinge geprobeerd, dus er valt nog best wat te experimenteren.
Bijlagen
kef_b130_settings.png
kef_b130_settings.png (9.37 KiB) 5533 keer bekeken
kef_b130_spl.png
kef_b130_spl.png (10.89 KiB) 5533 keer bekeken
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Wat me gelijk opvalt is de hoge piek vlak na 100 hz, deze zit onder mijn crosspoint.. Maargoed, dat is het ergste niet, wat je zelf al zegt, grove simulatie.

Wat me wel opvalt is dat jij rekent met een geluidssnelheid van 300m/s, terwijl ik reken met 340 m/s, omdat ik het liefst zo weinig mogelijk demping gebruik. En een verlaging naar 300 vraagt vrij veel demping.

Nu ben ik nog even wat aan het simuleren geweest gister, en een behuizing van 125 liter is ook voldoende.

Over het xmax verhaal, ik speel vrijwel nooit op standje 'bloed uit je oren', dus daar maak ik mij vrij weinig zorgen over. En ook levert mijn versterker 'slechts' 2x 35 watt, en deze verbruik ik bij lange na nooit.
Maar wat zorgt ervoor dat een driver minder snel over zijn xmax heen gaat?

En ik heb al een aantal keer de B139 in stereo in diverse behuizingen gehoord, en er komt echt genoeg vanaf zonder echt 'heen en weer te klapperen'.

Ja, ze noemen mij wel eens eigenwijs :D

Kleine edit:
Ik zie nu ook dat je poort groot is (ik heb hem op 350, zelfde oppervlakte als de woofer), en ik heb mijn flare op 1, een rechte lijn dus. Heb ook gesimuleerd met hogere flares, tot 2, maar geen bevredigend resultaat.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

opzich hangt geluidsnelheid ook behoorlijk van de temperatuur uit heh ?

v=(331+0,60T) m/s

T is in graden celcius, maargoed over het algemeen kan je wel van 340-344 m/s uitgaan :)

Ik zou die B139 binnekort eens door de mathcad sheets halen, kijken wat die vinden.
Leuke oude driver :)
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

De sheets van King heb ik inderdaad niet, wel een paar andere, maar krijg ik niet aan de praat in mathcad.

Inderdaad een zeer leuke driver :D
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Ja en nu weer twijfels :D

Heb vanochtend even een simulatie gemaakt met een BR kast, en dat werd een strak grafiekje met een kast van 125 liter, pijp van 102mm doorsnee en 18.9 cm lang. Ook de group delay valt nog binnen grenzen, kan uiteraard nog kleiner, maar dan gaat hij weer niet zo laag ;)

En gelijk maar even een schetsje gemaakt, zie bijlages.
Bijlagen
Het verschil tussen 120 en 125 liter, minimaal dus. 50x50x50 is mooi 125 liter.
Het verschil tussen 120 en 125 liter, minimaal dus. 50x50x50 is mooi 125 liter.
En het schetsje
En het schetsje
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Persoonlijk zou ik het zonde vinden om zo'n logge kast te maken.

Ik had zelf ooit het idee om juist een slanke zuil te maken, omdat dat juist met deze woofer kan :)
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Bericht door Olaf Analogue »

Ik stem ook voor een slanke uitvoering,
Dit zijn de mijne:
http://www.marknet.info/luidsprekers/

Afbeelding
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

ik ook. maak je kasten zo smal mogelijk, zo'n blok onder je kast is niet echt een lust voor het oog.

@steven: laat jij altijd je cd's zo rondslingeren??? :shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

@Stephen2006: Dat zijn hele nette zuiltjes!

Wat is de inhoud en resonantiefrequentie van de kasten? Of is dat beroepsgeheim :D

Want ik hou namelijk van goed laag, luister ook veel muziek met o.a. contrabas, en die kunnen mooi laag. Maar om dan een mooie kast te krijgen tot ongeveer 30 hz, zit ik gauw boven de 100 liter in Winisd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Bericht door Olaf Analogue »

De inhoud bedraagt 120 liter en ze zijn afgestemd op 28 herz, met deze afstemming is de bas strak en droog zonder boem af andere onprettigheden.
Zoals je op de overige foto's ziet is er qua filtering niets te wensen over gelaten wat er voor zorgt dat ook het mid en hoog een bijzonder prettig en open karakter heeft .

@anonamemouse: ik heb dat toch wel wanneer ik een pas gebouwd systeem voor het eerst test, ik heb dan effe niet het geduld ze weer in het doosje te doen, maar normaal doe ik dat wel, hier slingert niets rond. :wink:
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Okee. Ik ben nu weer bezig met een leuk ontwerpje, maar ik kom toch op forse maten uit voor de inhoud. Mede doordat ik nog een extra 20 liter nodig ben voor mijn basmid (B200).

Je hebt er inderdaad een fors filter achter hangen :D Ik laat het eerst zo maar, heb de condensatoren voor de tweeter vervangen door zwarte audlyn's, en dat geeft wel een nette verbetering :D

Edit: Schetsje klaar, maar wat is nou beter, woofer onderin, vlak boven de poort (zie schets), of juist bovenin?
Bijlagen
Untitled.png
Laatst gewijzigd door Implo op za 16 feb 2008, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Zo, ik kan ze vandaag een door mathcad gooien. Welke TS gebruik je precies (er zijn nmlk meerdere versies van) ?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Bericht door Olaf Analogue »

Ikzelf heb een voorkeur voor de woofer onderin, maar dat is meer een visuele "gewoonte " voorkeur.
Die van mij lijken heel netjes aan de maat omdat ze heel diep zijn, de afmetingen van mijn systemen zijn 120 hoog, 30 breed en 50 diep, ik heb 10 liter voor de B110 mid gehanteerd.
Ik ben heel benieuwd naar de uitslag van mathcad daat ik nog meerdere setjes heb liggen, parameters geef ik echter nog niet omdat ik het topic niet wil kapen maar ik ga het wel met grote belangstelling volgen

* zie nu pas dat de "mid "unit bij jou een b200 is , die inderdaad een grotere kamer verlangd.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

b-force: ik gebruik de b139b
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Implo schreef:
b-force: ik gebruik de b139b
T/S ?
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Zo even een schopje, ik heb weer een nieuw schetsje klaar

Hoogte 122, dus nog enigzins bescheiden :D
Voorste compartiment bovenin is voor de middentoner en tweeter, achterste zal (waarschijnlijk, tenzij jullie mij iets anders kunnen overtuigen) worden gevuld met zand. Onderste natuurlijk voor BR.

Korte samenvatting van het geheel:
KEF T27, gefilterd vanaf 3500hz
KEF B200, gefilterd tot 3500hz
KEF B139, gefilterd op 120hz
Voor de tweeter en basmid gebruik ik het originele filter, en de caps vervangen. Misschien dat dat mijn volgende project wordt ;)

Ook loopt de B200 al mee met de B139, heeft dat ook nog voordelen/nadelen? Dingen dus om rekening mee te houden voor een eventueel nieuw filter?
Bijlagen
Dat wordt 'em
Dat wordt 'em
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ook loopt de B200 al mee met de B139, heeft dat ook nog voordelen/nadelen? Dingen dus om rekening mee te houden voor een eventueel nieuw filter?
Het voordeel er van vind ik, dat je niet zo heel precies de kast voor de B200 hoeft af te stemmen op het laag. Dat scheeld ruimte.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Een B200 is geen optimale combo met een B139. Is ook een pure bas speaker en heeft vervelende resonanties boven de 1 kHz.

Icm de B139 zou k gewoon de B110 nemen en filteren op 300 Hz.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

B200 loopt standaard (in onder andere de chorale, maar ook diverse PR boxen, waaronder de 104) ook door tot de 3500hz, dus ik neem aan dat hij dat wel gewend is.

Maar misschien dat als er weer geld is, ik een setje middentoners koop. Nu zijn de b110's vrij prijzig 2e hands, en tja dan weet je ook niet altijd wat de geschiedenis is. Zou het beter zijn om er dan een setje nieuwe middentoners in te zetten? Of krijg je dan echt verschil in klank? En wat zou een leuke vervanging zijn? Dus vanaf 100-3500hz. Grootte maakt niet zoveel uit, en prijs, tja samen tot 100 euro?

En wat zou ik beter eerst kunnen doen? Goed filter bouwen, of eerst andere middentoners?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Bericht door Olaf Analogue »

Je hebt gelijk dat de B200 vaker tot 3500 Hz wordt ingezet in fabrieksklare kasten maar dat levert gewoon niet het "mid " op wat je hoopt te bereiken wanneer je op zelfbouw over gaat, je doet er dan immers alles voor om tot een bevredigend resultaat te komen, het loont echt zeer de moeite om op jacht te gaan naar twee B110 units en dan het liefst de SP1003 uitvoering om dat het mid-geluid van deze uitvoering gewoon veel plezieriger is dan de latere SP1057 uitvoering.
Ik hoop dat b_force nog de tijd weet te vinden om de parameters door mathcad heen te halen om even te zien of dat nog interessante resultaten oplevert.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Maar, zoals ik in mijn vorige post al zei, is er een goede vervanger voor de b110 te krijgen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Een 1 op 1 vervanger is er niet echt. Je zou eens bij Peerless of Vifa kunnen kijken voor een 13 cm polypropyleen mid unit.

Ik heb zelf eens de Audax HM130 HDS mid als vervanger toegepast. Maar die is volgens mij niet meer te krijgen.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Ik open straks wel even een nieuw topic in drivers. Anders wordt het hier zo'n chaos he ;)

Maar ik zit te denken aan deze volgorde:

-Kasten bouwen
-Andere middentoner
-Ander filter

En dan zie ik wel weer :D
Plaats reactie