Nautilus kasten

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Je zult als je komplete systemen aanbied zeker op het uiterlijk worden aangesproken, maar de nautilusvorm is niet van B&W, dit is een fenomeen wat voorkomt in de natuur alsmede de wiskunde. Het zal B&W daarom niet snel lukken in een procedure de bouw van deze speakers te verhinderen. Ik denk dat je ze zelfs commercieel mag verkopen, aangezien ze wezenzlijk anders zijn als de nautilus van B&W.

Overigens, volgens mij verkopen die dingen nauwelijks, en worden ze vooral ingekocht door patsers ipv muziekliefhebbers.

Overigens heb ik de originele nog nooit mogen beluisteren IRL

Jan
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Wowly schreef:
... maar de nautilusvorm is niet van B&W, dit is een fenomeen wat voorkomt in de natuur alsmede de wiskunde ...
Jij hebt de wijsheid in pacht Jan.
Van mij mag je blijven! \:D/

Groeten,
Ed.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Horny....

Ben heel benieuwd naar het resultaat, zeker ook naar de klank! Is toch wel wat anders dan een 40mm dikke houten behuizing...

Groeten, Joris

P.S. Met dank voor de pralines, we hebben er met het team erg van genoten :)
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Ik vind 'm prachtig. Hij blijft lekker in balans staan trouwens. :o
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

topic beetje up-to-date houden.
Bijlagen
spuitplamuur zij.jpg
spuitplamuur linksvoor.jpg
spuitplamuur linksachter.jpg
spuitplamuur achter.jpg
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ed.....(sprakeloos)....


Erg gaaf. Wat zijn de afmeting eigenlijk ongeveer. Dezelfde als van het orgineel?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

vigier schreef:


P.S. Met dank voor de pralines, we hebben er met het team erg van genoten :)

?????
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Edo schreef:
Wat zijn de afmeting eigenlijk ongeveer. Dezelfde als van het orgineel?
Nee, we hebben alleen het schelp idee overgenomen.
Verder is alles anders als bij de nautilus.

We hadden de maten vanuit het tekenprogramma natuurlijk, maar bij het zien van de vorm die uit de frees kwam stonden we verbaasd te kijken. We hebben onmiddelijk een meetlat genomen om alles na te meten omdat we dachten dat er een verschaling had plaatsgevonden.
Maar dat was niet zo.

Hij meet nu net geen 90 cm hoog, 32 cm breed en 56 cm diep. Met de sokkel komt daar in de hoogte nog een kleine 10 cm bij.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Deze plug roept bij mij ook nog enkele vragen op ...

Hoe gaan jullie de hoorn intern dicht maken?

Wordt de mal geschikt gemaakt voor scrimp of andere vacuum methode, of ga je met prepregs werken om een hogere stijfheid te bereiken?

Wordt het polyester, vinylester of een exclusieve mix met speciale matten?

Is er al getest met resonanties van woven tov nonwoven matten?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ovni schreef:
Deze plug roept bij mij ook nog enkele vragen op ...

Hoe gaan jullie de hoorn intern dicht maken?

Wordt de mal geschikt gemaakt voor scrimp of andere vacuum methode, of ga je met prepregs werken om een hogere stijfheid te bereiken?

Wordt het polyester, vinylester of een exclusieve mix met speciale matten?

Is er al getest met resonanties van woven tov nonwoven matten?
Wat bedoel je met de hoorn dicht maken? De Mid en tweeter behuizing zijn gesloten uitgevoerd en dient als mid kast. De aansluiting naar de wooferkast wordt dichtgelamineerd met polyestermatten.
De wooferkast zelf heeft binnen een open struktuur en de 2 schelpen worden eveneens met polystermatten op bepaalde plaatsen met elkaar verbonden om een stabieler geheel te bekomen.

Het staat nog niet vast hoe de mal gemaakt gaat worden. Frank werkt meestal met vacuum, maar ik vrees dat het voor die enkele exemplaren niet gaat lonen om een dergelijk gekompliceerde mal te gaan maken.

In het verleden hebben we al heel wat speakerprototypes gemaakt. Zij die op de HEZB waren hebben waarschijnlijk ons allereerste proto zien staan. Voor dit nautilus project heb ik Frank voorgesteld om extra stijfheid en massa toe te voegen omdat de 18W met zijn 45 liter inhoud toch vrij laag gaat afgesteld worden (-3db onder de 30 hz). In Frank's collectie heb ik een soort keramiek gevonden op basis van polymeer. Dat leek me zeer geschikt om als binnenwand te gebruiken.

De buitenzijde bestaat uit een 5mm opgebouwd met geweven polyestermatten.

Ed.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zo, ik was even niet meer aangesloten op dit topic. Wat een mooi resultaat zeg! Jeetjemieneetje wat cool! 8)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Zo, ik was even niet meer aangesloten op dit topic.
maar goed ook, anders hadden we nu misschien een nautilus dipool! :lol:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ed, je bedoelt toch niet dat het slakkenhuis helemaal open blijft en binnen dus gewoon 1 groot volume blijft en geen opgerolde tunnelvorm mee krijgt?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

rho schreef:
Ed, je bedoelt toch niet dat het slakkenhuis helemaal open blijft en binnen dus gewoon 1 groot volume blijft en geen opgerolde tunnelvorm mee krijgt?
Ja en nee.

We gaan eerst 4 kasten maken.
Twee daarvan zullen als reflex kast worden uitgevoerd, open dus, met hier een daar een tussenschot dat als bracing dient.
Voor de andere twee overweeg ik om de 'tunnels' dicht te lamineren om zodoende een TL te maken.
Tenminste, dat is het plan vanddag, maar dat kan morgen terug wijzigen :lol:

Ed.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

OK. 'k Snap 'm.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Erg mooi!!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Het model staat nu in de hoogglans.
Hiervan gaat Frank nu de drie mallen maken.

De zichtbare vervorming in het bovenaanzicht is waarschijnlijk door de fotolens.
Bijlagen
P2180046.jpg
P2180045.jpg
P2180043.jpg
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Prachtig =D>
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Erg erg mooi!........
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Pff, Dit is echt "De Bom"

In Porche 911 oranje ;)

Zou hier heel graag een paartje van willen :roll: Mocht je besluiten extra kasten te maken...
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Dat zullen er nog vele willen :wink: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

Nou, ik vond 't heel knap gemaakt.......
Maar niet mooi !

Lang leve de smaakverschillen !!!

:wink:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Porcino schreef:
Zou hier heel graag een paartje van willen :roll: Mocht je besluiten extra kasten te maken...
meanman64 schreef:
Dat zullen er nog vele willen :wink: :lol: :lol: :lol:
Precies,
er zijn al verschillende aanvragen, maar de ZBA mentaliteit kennende is de interesse er zolang er een prijs genoemd wordt.

Ben er zelf eigenlijk ook benieuwd naar! ... die prijs bedoel ik dan, ik vrees dat er dan veel :( en :cry: in de plaats van :D zullen volgen.
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

Hoe durf je HoMeR! :lol:

Ergens vind ik het wel jammer dat je niet gebruik maakt van de opgerolde tunnelvorm, maar besef ook dat dit enorm moeilijk te maken is.
Zondermeer, hoedje af! Mooi werk zeg!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

fredze schreef:
Ergens vind ik het wel jammer dat je niet gebruik maakt van de opgerolde tunnelvorm, maar besef ook dat dit enorm moeilijk te maken is.
maar dat doen we wel.

zoals reeds eerder gemeld gaan we een TL maken (dus de tunnel dicht lamineren) en een reflex. In de reflex versie dient de ronde vorm dan om de wanden te versterken en binnenin staande golven en backwave te verminderen.
Plaats reactie