Nautilus kasten
Moderator: Beheerdersteam
Je zult als je komplete systemen aanbied zeker op het uiterlijk worden aangesproken, maar de nautilusvorm is niet van B&W, dit is een fenomeen wat voorkomt in de natuur alsmede de wiskunde. Het zal B&W daarom niet snel lukken in een procedure de bouw van deze speakers te verhinderen. Ik denk dat je ze zelfs commercieel mag verkopen, aangezien ze wezenzlijk anders zijn als de nautilus van B&W.
Overigens, volgens mij verkopen die dingen nauwelijks, en worden ze vooral ingekocht door patsers ipv muziekliefhebbers.
Overigens heb ik de originele nog nooit mogen beluisteren IRL
Jan
Overigens, volgens mij verkopen die dingen nauwelijks, en worden ze vooral ingekocht door patsers ipv muziekliefhebbers.
Overigens heb ik de originele nog nooit mogen beluisteren IRL
Jan
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Nee, we hebben alleen het schelp idee overgenomen.Edo schreef:Wat zijn de afmeting eigenlijk ongeveer. Dezelfde als van het orgineel?
Verder is alles anders als bij de nautilus.
We hadden de maten vanuit het tekenprogramma natuurlijk, maar bij het zien van de vorm die uit de frees kwam stonden we verbaasd te kijken. We hebben onmiddelijk een meetlat genomen om alles na te meten omdat we dachten dat er een verschaling had plaatsgevonden.
Maar dat was niet zo.
Hij meet nu net geen 90 cm hoog, 32 cm breed en 56 cm diep. Met de sokkel komt daar in de hoogte nog een kleine 10 cm bij.
Groeten,
Ed.
Deze plug roept bij mij ook nog enkele vragen op ...
Hoe gaan jullie de hoorn intern dicht maken?
Wordt de mal geschikt gemaakt voor scrimp of andere vacuum methode, of ga je met prepregs werken om een hogere stijfheid te bereiken?
Wordt het polyester, vinylester of een exclusieve mix met speciale matten?
Is er al getest met resonanties van woven tov nonwoven matten?
Hoe gaan jullie de hoorn intern dicht maken?
Wordt de mal geschikt gemaakt voor scrimp of andere vacuum methode, of ga je met prepregs werken om een hogere stijfheid te bereiken?
Wordt het polyester, vinylester of een exclusieve mix met speciale matten?
Is er al getest met resonanties van woven tov nonwoven matten?
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Wat bedoel je met de hoorn dicht maken? De Mid en tweeter behuizing zijn gesloten uitgevoerd en dient als mid kast. De aansluiting naar de wooferkast wordt dichtgelamineerd met polyestermatten.ovni schreef:Deze plug roept bij mij ook nog enkele vragen op ...
Hoe gaan jullie de hoorn intern dicht maken?
Wordt de mal geschikt gemaakt voor scrimp of andere vacuum methode, of ga je met prepregs werken om een hogere stijfheid te bereiken?
Wordt het polyester, vinylester of een exclusieve mix met speciale matten?
Is er al getest met resonanties van woven tov nonwoven matten?
De wooferkast zelf heeft binnen een open struktuur en de 2 schelpen worden eveneens met polystermatten op bepaalde plaatsen met elkaar verbonden om een stabieler geheel te bekomen.
Het staat nog niet vast hoe de mal gemaakt gaat worden. Frank werkt meestal met vacuum, maar ik vrees dat het voor die enkele exemplaren niet gaat lonen om een dergelijk gekompliceerde mal te gaan maken.
In het verleden hebben we al heel wat speakerprototypes gemaakt. Zij die op de HEZB waren hebben waarschijnlijk ons allereerste proto zien staan. Voor dit nautilus project heb ik Frank voorgesteld om extra stijfheid en massa toe te voegen omdat de 18W met zijn 45 liter inhoud toch vrij laag gaat afgesteld worden (-3db onder de 30 hz). In Frank's collectie heb ik een soort keramiek gevonden op basis van polymeer. Dat leek me zeer geschikt om als binnenwand te gebruiken.
De buitenzijde bestaat uit een 5mm opgebouwd met geweven polyestermatten.
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Ja en nee.rho schreef:Ed, je bedoelt toch niet dat het slakkenhuis helemaal open blijft en binnen dus gewoon 1 groot volume blijft en geen opgerolde tunnelvorm mee krijgt?
We gaan eerst 4 kasten maken.
Twee daarvan zullen als reflex kast worden uitgevoerd, open dus, met hier een daar een tussenschot dat als bracing dient.
Voor de andere twee overweeg ik om de 'tunnels' dicht te lamineren om zodoende een TL te maken.
Tenminste, dat is het plan vanddag, maar dat kan morgen terug wijzigen
Ed.
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Porcino schreef:Zou hier heel graag een paartje van willenMocht je besluiten extra kasten te maken...
Precies,meanman64 schreef:Dat zullen er nog vele willen![]()
![]()
![]()
er zijn al verschillende aanvragen, maar de ZBA mentaliteit kennende is de interesse er zolang er een prijs genoemd wordt.
Ben er zelf eigenlijk ook benieuwd naar! ... die prijs bedoel ik dan, ik vrees dat er dan veel
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
maar dat doen we wel.fredze schreef:Ergens vind ik het wel jammer dat je niet gebruik maakt van de opgerolde tunnelvorm, maar besef ook dat dit enorm moeilijk te maken is.
zoals reeds eerder gemeld gaan we een TL maken (dus de tunnel dicht lamineren) en een reflex. In de reflex versie dient de ronde vorm dan om de wanden te versterken en binnenin staande golven en backwave te verminderen.

