DD8 MkII

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

=D> =D> =D>
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

En ook ik sluit me er bij aan, goed gedaan :)
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Boerenterprise schreef:
Ik ga binnenkort maar eens bij een houthandel langs voor fineer. De Arnhemse Fijnhouthandel ken ik, maar ik vraag me af of het ook dichter bij huis te vinden is (in de buurt van Zwolle).

Chris
Ik heb een jaar of vijf geleden al eens geprobeerd bij houthandel Huyskamp fineer te bestellen. http://www.huyskamps.nl/

Destijds wilden ze alleen zaken doen met bedrijven, maar wellicht is dat nu veranderd.

PS. Ziet er goed uit die baffle!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

via marktplaats kun je erg leuk fineer kopen voor bodemprijzen.
je zal wel wat mindere kwaliteit er tussen hebben,maar na wat selecteren ben je nog altijd een heel stuk goedkoper uit.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Ik ben vandaag toch maar gewoon naar Arnhem gereden. Ik heb er staan kijken naar Birds eye maple en Riegel Esdoorn. Birds eye was me te druk en Riegel had erg weinig "riegels" en was niet breder dan 12 cm. Uiteindelijk wel met een Esdoorn fineer naar huis gegaan. Beetje Birds en beetje Riegel gemixed in het hout. Echt mooi. Vanmiddag heerlijk buiten zitten schuren. Wat een weertje 8)

Chris

even wat foto's :D

met en zonder flits
Bijlagen
CIMG1031.JPG
CIMG1030.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

hoe ga je het fineer afwerken?
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Ik denk lakken met zijdeglans Parketlak, omdat het hout dan kras vaster wordt. Ik ben wat dat betreft een beetje huiverig voor olie.

Chris
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

als je hoogglans wilt kan ik je van harte rustins plastic coating aanraden,deze heb ik ook gebruikt en wordt echt knetterhard,en is stofdroog in een kwartier(2-componenten)
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

klik

Dre,
Hoe heb je dit op je speakers aangebracht? Het zag er behoorlijk strak uit namelijk! :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

Dre,
Hoe heb je dit op je speakers aangebracht? Het zag er behoorlijk strak uit namelijk!
hehehe,dat zou je wel willen weten :D

eerst lekker glad geschuurd,daarna met de kwast gelakt(zoek wel een kwasr uit die deze lak aan kan,anders vallen de haren er zo uit),schuren weer lakken.
toen was ie al erg mooi,maar niet mooi genoeg dus ik heb de laatste laag gespoten.
het is echt superspul en kost ook nog eens erg weinig.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Hmm,

Even een vraag.

Ik ben met de filters aan het fineren. Waar ik altijd huiverig voor ben is me nu gebeurd. Het fineer is bij het plakken gescheurd. Op het moment dat het plat gedrukt wordt..... Krak. Wat kan ik hier aan doen om het te voorkomen. Het overige fineer is namelijk ook niet perfect vlak. Dit is fineer volgens mij nooit, dus wat zijn de manieren om dit te voorkomen?

Chris
Bijlagen
CIMG1042.JPG
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

je had het fineer van tevoren vochtig moeten maken, en tussen twee planken moeten klemmen. Zo maak je het weer glad. Als je met contactlijm de fineer aanbrengt geen probleem, maar ik schat dat bij het aanbrengen met de witte houtlijm je mogelijk weer opnieuw scheuren krijgt.

Wowly
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

De kleine stukjes heb ik niet bevochtigd en tussen planken geperst. De grote stukken voor de speaker zelf wel. Als ze tussen de "pers" vandaan komen, dan zijn ze vlak, maar even later weer lichtelijk bobbelig. Door de lijm krult het ook op. Dit probeer ik nu te voorkomen door het aan de Vloer vast te plakken tijdens het drogen van de lijm. Ook ga ik het volgende stuk fineer rondom aan de stijkbout kant beplakken met schilderstape. Uiteraard alleen de rand. Misschien helpt dit

Chris
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Misschien kun je het een beetje vochtig houden zodat het soepel blijft?

Jan
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Uh, heeft dit geen nadelige gevolgen voor de hechting van de lijm??

Ik zat me te bedenken.. Misschien breng ik de lijm wel te dik aan. Want ook het stuk wat rondom getaped is scheurt. Ik word dus erg bang om straks de speakers zelf te doen.

Alle tips zijn welkom.

Chris
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Ik kom net thuis om weer verder te gaan met fineren. Wat zie ik........................................... Het fineer is helemaal gescheurd :evil: :evil: Hoe kan dat toch. :?:
Dit was gisteren toen ik weg ging nog niet zo.

Chris
Bijlagen
CIMG1046.JPG
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ik heb dit bij het fineren van mijn milestones ook gehad en mocht een hele kast afschuren en opnieuw doen.heb dan voor de zekerheid en omdat ik er ervaring mee had terug voor de contaktlijm methode gekozen(bizontix)
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Ik heb geen ervaring met fineren, maar hier zou ik toch wel even contact met AF over opnemen.

Lijkt me niet normaal.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Wat veel voorkomt is dat fineer wat gelijk wordt verwerkt nog vochtig is. Het heeft een tijd bij de handelaar gelegen en bij thuiskomst wordt het bijna gelijk gebruikt.
Dan staat de speaker een tijdje binnen in huis (lekker warm) en droogt alles netjes....maar het fineer zit al vast, met als resultaat dat het gaat scheuren.. Ik zeg niet dat het zo gegaan is bij jou, maar is bij mij al paar keer voorgekomen. Gelukkig niet zo erg, maar wel redelijk wat scheurtje als de kasten een paar weken binnen stonden.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Uh, ik het het zaterdag gehaald, en ben zondag begonnen met fineren. :?

Ik ben nu de "grote" stukken fineer aan het vlak persen. Voor dat ik het ga verwerken geef ik het maar een poos de tijd om te drogen. Dit liever niet meer. :cry:

Chris
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Rustig laten drogen in de kamer. (ook je kast die je wil gaan fineren)
Als je de tijd hebt om te gaan fineren, alles de schuur in, daar fineren en weer naar binnen. "s nachts is het nogal fris (en vochtig daar) en heb je weer kans op scheurtjes.

Ehm, dit alles ervan uitgaande dat je schuur net zoals hier van hout is en geen verwarming heeft natuurlijk.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Mijn kast staat al maanden in de kamer :D Dus die is wel droog. Fineren doe ik ook in de kamer, want een schuur heb ik niet en het is lekker warm. Mijn meisje heeft gelukkig nooit commentaar. Ze vindt het juist leuk dat ik mijzelf zo goed kan vermaken :roll: :roll:

Zonder gekheid, ik zal het fineer vlak persen en rustig laten drogen in de kamer.

Bedankt voor je advies.

Gelukkig heb ik een beetje extra fineer meegenomen. Komt nu wel van pas.

Chris
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik dacht dat je al aan het werken was met de contactlijmmethode..

Ik zou oppassen voor het fineer al te droog te laten worden. Dan zal het zeker gaan scheuren. Ze liggen niet voor niets in grote getalen plat op elkaar in de groothandel. Zo blijven ze vlak en vochtig genoeg. Kijk maar eens naar de bovenste en onderste platen fineer; hardstikke droog, gekreukt en gescheurd. Gewoon de contactlijmmethode doen: ik dacht dat deze ook wat minder elastisch is dan de wite houtlijm. Zit maar een nadeel aan: je moet in een keer goed positioneren, voor de rest alleen maar voordelen wat mij (!) betreft. fineren in een zeer droge ruimte lijkt me volstrekt funest. max 20 graden met een goede luchtvochtigheid is prima. In een verwarmde kamer zal het niet meevallen om de vochtigheidsgraad goed te laten zijn.


Wowly
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Ik ben nog rustig aan het fineren, maar zou graag nog wat advies willen.

Wat is beter. Acryl of Alcyd hars.

Chris
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Ik heb de moed verzameld, en ben aan de eerste kast begonnen. Nu maar hopen dat vannacht alles goed gaat.

Chris
Bijlagen
CIMG1062.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”