DD8 MkII
Moderator: Beheerdersteam
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
Ik heb een jaar of vijf geleden al eens geprobeerd bij houthandel Huyskamp fineer te bestellen. http://www.huyskamps.nl/Boerenterprise schreef:Ik ga binnenkort maar eens bij een houthandel langs voor fineer. De Arnhemse Fijnhouthandel ken ik, maar ik vraag me af of het ook dichter bij huis te vinden is (in de buurt van Zwolle).
Chris
Destijds wilden ze alleen zaken doen met bedrijven, maar wellicht is dat nu veranderd.
PS. Ziet er goed uit die baffle!
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Ik ben vandaag toch maar gewoon naar Arnhem gereden. Ik heb er staan kijken naar Birds eye maple en Riegel Esdoorn. Birds eye was me te druk en Riegel had erg weinig "riegels" en was niet breder dan 12 cm. Uiteindelijk wel met een Esdoorn fineer naar huis gegaan. Beetje Birds en beetje Riegel gemixed in het hout. Echt mooi. Vanmiddag heerlijk buiten zitten schuren. Wat een weertje
Chris
even wat foto's
met en zonder flits
Chris
even wat foto's
met en zonder flits
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
hehehe,dat zou je wel willen wetenDre,
Hoe heb je dit op je speakers aangebracht? Het zag er behoorlijk strak uit namelijk!
eerst lekker glad geschuurd,daarna met de kwast gelakt(zoek wel een kwasr uit die deze lak aan kan,anders vallen de haren er zo uit),schuren weer lakken.
toen was ie al erg mooi,maar niet mooi genoeg dus ik heb de laatste laag gespoten.
het is echt superspul en kost ook nog eens erg weinig.
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Hmm,
Even een vraag.
Ik ben met de filters aan het fineren. Waar ik altijd huiverig voor ben is me nu gebeurd. Het fineer is bij het plakken gescheurd. Op het moment dat het plat gedrukt wordt..... Krak. Wat kan ik hier aan doen om het te voorkomen. Het overige fineer is namelijk ook niet perfect vlak. Dit is fineer volgens mij nooit, dus wat zijn de manieren om dit te voorkomen?
Chris
Even een vraag.
Ik ben met de filters aan het fineren. Waar ik altijd huiverig voor ben is me nu gebeurd. Het fineer is bij het plakken gescheurd. Op het moment dat het plat gedrukt wordt..... Krak. Wat kan ik hier aan doen om het te voorkomen. Het overige fineer is namelijk ook niet perfect vlak. Dit is fineer volgens mij nooit, dus wat zijn de manieren om dit te voorkomen?
Chris
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
De kleine stukjes heb ik niet bevochtigd en tussen planken geperst. De grote stukken voor de speaker zelf wel. Als ze tussen de "pers" vandaan komen, dan zijn ze vlak, maar even later weer lichtelijk bobbelig. Door de lijm krult het ook op. Dit probeer ik nu te voorkomen door het aan de Vloer vast te plakken tijdens het drogen van de lijm. Ook ga ik het volgende stuk fineer rondom aan de stijkbout kant beplakken met schilderstape. Uiteraard alleen de rand. Misschien helpt dit
Chris
Chris
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Wat veel voorkomt is dat fineer wat gelijk wordt verwerkt nog vochtig is. Het heeft een tijd bij de handelaar gelegen en bij thuiskomst wordt het bijna gelijk gebruikt.
Dan staat de speaker een tijdje binnen in huis (lekker warm) en droogt alles netjes....maar het fineer zit al vast, met als resultaat dat het gaat scheuren.. Ik zeg niet dat het zo gegaan is bij jou, maar is bij mij al paar keer voorgekomen. Gelukkig niet zo erg, maar wel redelijk wat scheurtje als de kasten een paar weken binnen stonden.
Dan staat de speaker een tijdje binnen in huis (lekker warm) en droogt alles netjes....maar het fineer zit al vast, met als resultaat dat het gaat scheuren.. Ik zeg niet dat het zo gegaan is bij jou, maar is bij mij al paar keer voorgekomen. Gelukkig niet zo erg, maar wel redelijk wat scheurtje als de kasten een paar weken binnen stonden.
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Rustig laten drogen in de kamer. (ook je kast die je wil gaan fineren)
Als je de tijd hebt om te gaan fineren, alles de schuur in, daar fineren en weer naar binnen. "s nachts is het nogal fris (en vochtig daar) en heb je weer kans op scheurtjes.
Ehm, dit alles ervan uitgaande dat je schuur net zoals hier van hout is en geen verwarming heeft natuurlijk.
Als je de tijd hebt om te gaan fineren, alles de schuur in, daar fineren en weer naar binnen. "s nachts is het nogal fris (en vochtig daar) en heb je weer kans op scheurtjes.
Ehm, dit alles ervan uitgaande dat je schuur net zoals hier van hout is en geen verwarming heeft natuurlijk.
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Mijn kast staat al maanden in de kamer
Dus die is wel droog. Fineren doe ik ook in de kamer, want een schuur heb ik niet en het is lekker warm. Mijn meisje heeft gelukkig nooit commentaar. Ze vindt het juist leuk dat ik mijzelf zo goed kan vermaken
Zonder gekheid, ik zal het fineer vlak persen en rustig laten drogen in de kamer.
Bedankt voor je advies.
Gelukkig heb ik een beetje extra fineer meegenomen. Komt nu wel van pas.
Chris
Zonder gekheid, ik zal het fineer vlak persen en rustig laten drogen in de kamer.
Bedankt voor je advies.
Gelukkig heb ik een beetje extra fineer meegenomen. Komt nu wel van pas.
Chris
Ik dacht dat je al aan het werken was met de contactlijmmethode..
Ik zou oppassen voor het fineer al te droog te laten worden. Dan zal het zeker gaan scheuren. Ze liggen niet voor niets in grote getalen plat op elkaar in de groothandel. Zo blijven ze vlak en vochtig genoeg. Kijk maar eens naar de bovenste en onderste platen fineer; hardstikke droog, gekreukt en gescheurd. Gewoon de contactlijmmethode doen: ik dacht dat deze ook wat minder elastisch is dan de wite houtlijm. Zit maar een nadeel aan: je moet in een keer goed positioneren, voor de rest alleen maar voordelen wat mij (!) betreft. fineren in een zeer droge ruimte lijkt me volstrekt funest. max 20 graden met een goede luchtvochtigheid is prima. In een verwarmde kamer zal het niet meevallen om de vochtigheidsgraad goed te laten zijn.
Wowly
Ik zou oppassen voor het fineer al te droog te laten worden. Dan zal het zeker gaan scheuren. Ze liggen niet voor niets in grote getalen plat op elkaar in de groothandel. Zo blijven ze vlak en vochtig genoeg. Kijk maar eens naar de bovenste en onderste platen fineer; hardstikke droog, gekreukt en gescheurd. Gewoon de contactlijmmethode doen: ik dacht dat deze ook wat minder elastisch is dan de wite houtlijm. Zit maar een nadeel aan: je moet in een keer goed positioneren, voor de rest alleen maar voordelen wat mij (!) betreft. fineren in een zeer droge ruimte lijkt me volstrekt funest. max 20 graden met een goede luchtvochtigheid is prima. In een verwarmde kamer zal het niet meevallen om de vochtigheidsgraad goed te laten zijn.
Wowly
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe

