Dryade, 3 weg systeem met Dayton en Seas
Moderator: Beheerdersteam
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Ehm, twee oude stukken 22mm MDF die ik achter m'n fiets nog vond tijdens het opruimen.Hondasnl schreef:Welk materiaal heb je voor de voet gebruikt?
Ziet er erg gelikt uit!
Op elkaar gelijmt en daarna met de cirkelzaag alles in vorm gemaakt.
Paar laagjes plamuur erop, 3x grondverf en tijdje laten rusten in de woonkamer (evetueel uitzetten van MDF). Toen spuitbusje zwart er 3x overheen en moet zeggen dat het me niet tegenviel. Paar kleine putjes die ik even over het hoofd gezien heb (krijg je als je 's avonds werkt in de schuur met niet zo'n goed licht) maar dat zijn kleine details die je later zeker niet opvallen. En ach....ben geen schilder/timmerman, dus kleine foutjes mogen er best inzitten vind ik. Zolang ze maar niet opvallen , of nauwlijks opvallen.
Ohja, toen de voet in elkaar zat met een 32mm speedboor een gat gemaakt achterin voor de connector, paar gaten voor de ringen en moeren om alles vast te maken onder de kast. Toen als test alles in elkaar gezet, dus voet aan kast gemaakt en toen dat eenmaal zat de gatenzaag gepakt en een centraal gat gemaakt voor de BR-pijp die dus vanuit de kast, door de voet komt. Doordat voet en kast al aan elkaar zaten kom ik vrij makkelijk dwars door alles heen boren zodat beide gaten (voet en kast) precies in een lijn liggen en de pijp er makkelijk in geschoven kan worden.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Even mezelf quoten van een tijdje terug.
Dus we hebben twee gelijke frontjes met leer, alleen met een andere kast erachter. Zal een appart topic openen in "meten" of "kastbouwen". (zit nog even te denken waar dit het beste past). Verder is de demping hetzelfde bij beide kasten, met als enige verschil dat de rechthoekige kast wat pritex heeft aan de achterkant. Verder beide dezelfde hoeveelheid wol en hetzelfde vilt aan de wanden.
Ben benieuwd wat de resultaten zullen zijn. Wordt vervolgd in ditdraadje.
En het vervolg. Kast 1 is af met het druppelvormige midkastje, en vandaag de rechthoekige kast gemaakt. Kast 2 staat nog zonder front dus heb dit losse front gebruikt om de rechthoekige kast achter te bouwen (tijdelijk).Edo schreef:Als ik even tijd heb ga ik alvast de midwoofer erin hangen en wat metingen doen. Dezelfde metingen ga ik uitvoeren met een kastje met dezelfde inhoud, maar dan rechthoekig. Eens kijken wat nou precies de verschillen zullen zijn met deze aanpak. Ik had al diverse variaties hierop gezien, waaronder verschillende van Jeroen en ben hierdoor op het idee gekomen om dit ook eens te proberen. Wordt vervolgt.
Dus we hebben twee gelijke frontjes met leer, alleen met een andere kast erachter. Zal een appart topic openen in "meten" of "kastbouwen". (zit nog even te denken waar dit het beste past). Verder is de demping hetzelfde bij beide kasten, met als enige verschil dat de rechthoekige kast wat pritex heeft aan de achterkant. Verder beide dezelfde hoeveelheid wol en hetzelfde vilt aan de wanden.
Ben benieuwd wat de resultaten zullen zijn. Wordt vervolgd in ditdraadje.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Vanavond wat aan het meten geweest met ATB en DLSA. Leuk kunnen vergelijken. Maar gelijk om te meten maar eens het filter in elkaar gezet. Bleek niet ver van de simulatie af te liggen.
Her en der wat aangepast, maar resultaat is er zeker. Zal tzt wat meer uit de doeken doen van de metingen en filter, maar voorlopig even het resultaat van avondje stoeien met onderdelen.....
Her en der wat aangepast, maar resultaat is er zeker. Zal tzt wat meer uit de doeken doen van de metingen en filter, maar voorlopig even het resultaat van avondje stoeien met onderdelen.....
Omdat de drivers op de laagmid overgang nog erg vlak zijn werkt een seriefilter optimaal voor een vlakke respons. Het kan eigenlijk niet fout gaan. De impedantiepiek van de woofer is meteen een sperfilter voor de mid. Met weinig en relatief kleine componentwaarden komt het lekker uit. Ik ontdekte dit voor het eerst bij het project van dre. Zie hieronder een seriefilter en ik heb daarna de curves benaderd met een parallelfilter. Het kan wel met kleinere componentwaarden voor het parallelfilter maar dan wordt je gedwongen tot een ander, hoger overnamepunt. Een ander nadeel van het parallelle filter is dat de grote spoel van 4,7mH zorgt voor elektrische opslingering in het laag, iets boven de impedantiepiek van de woofer.
Ik weet natuurlijk niet of het ook zo lekker gaat met jouw units.
Ik weet natuurlijk niet of het ook zo lekker gaat met jouw units.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Na de afgelopen week lekker te hebben geluisterd, getweaked en nog meer geluisterd kom ik toch steeds weer bij het eerder geplaatste schema. Er is wel 1 klen dingetje wat ik nog ga doen en dat is de serieweerstand bij de tweeter in tweevoud uitvoeren d.m.v. een schakelaar. Ik vind zelf als het frequentie verloop recht is het erg lekker klinken, maar ok hem ietswat rusiger te laten klinken kan ik m.b.v. die schakelaar het hoog dB'tje dempen. Wordt ie iets "smoother" van. Dus verder is er niets veranderd aan het schema vandaar dat ik de printen maar eens gemaakt heb. Nu nog een kastje ervoor maken. Als idee had ik een kleine Dryade te maken voor het filter. Beetje mini-uitvoering voor het filter dus. Leek me wel grappig. (andere suggesties natuurlijk welkom). De print is ook dit keer met de dremel gemaakt... 
Laatst gewijzigd door Edo op zo 10 feb 2008, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Heb nog wat zitten brainstromen over de filterkast.....en werdt met de twee printen toch best wel groot. Volgende op gevonden: kleine printje voor het laag gaat gewoon de speaker zelf in....de rest (voor mid en hoog) gaat de filterkast in. Als er dan nog wat getweaked moet worden zal het vooral daar zijn, en met de bekabeling kwam het ook goed uit.
