Dryade, 3 weg systeem met Dayton en Seas

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

dit is weer om te likkebaarden edo
felizz
audioot
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Waanzinnig mooi gemaakt!

=D>

Welk materiaal heb je voor de voet gebruikt?
Ziet er erg gelikt uit!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Hondasnl schreef:
Welk materiaal heb je voor de voet gebruikt?
Ziet er erg gelikt uit!
Ehm, twee oude stukken 22mm MDF die ik achter m'n fiets nog vond tijdens het opruimen. :?
Op elkaar gelijmt en daarna met de cirkelzaag alles in vorm gemaakt.
Paar laagjes plamuur erop, 3x grondverf en tijdje laten rusten in de woonkamer (evetueel uitzetten van MDF). Toen spuitbusje zwart er 3x overheen en moet zeggen dat het me niet tegenviel. Paar kleine putjes die ik even over het hoofd gezien heb (krijg je als je 's avonds werkt in de schuur met niet zo'n goed licht) maar dat zijn kleine details die je later zeker niet opvallen. En ach....ben geen schilder/timmerman, dus kleine foutjes mogen er best inzitten vind ik. Zolang ze maar niet opvallen , of nauwlijks opvallen.

Ohja, toen de voet in elkaar zat met een 32mm speedboor een gat gemaakt achterin voor de connector, paar gaten voor de ringen en moeren om alles vast te maken onder de kast. Toen als test alles in elkaar gezet, dus voet aan kast gemaakt en toen dat eenmaal zat de gatenzaag gepakt en een centraal gat gemaakt voor de BR-pijp die dus vanuit de kast, door de voet komt. Doordat voet en kast al aan elkaar zaten kom ik vrij makkelijk dwars door alles heen boren zodat beide gaten (voet en kast) precies in een lijn liggen en de pijp er makkelijk in geschoven kan worden.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Even mezelf quoten van een tijdje terug.
Edo schreef:
Als ik even tijd heb ga ik alvast de midwoofer erin hangen en wat metingen doen. Dezelfde metingen ga ik uitvoeren met een kastje met dezelfde inhoud, maar dan rechthoekig. Eens kijken wat nou precies de verschillen zullen zijn met deze aanpak. Ik had al diverse variaties hierop gezien, waaronder verschillende van Jeroen en ben hierdoor op het idee gekomen om dit ook eens te proberen. Wordt vervolgt.
En het vervolg. Kast 1 is af met het druppelvormige midkastje, en vandaag de rechthoekige kast gemaakt. Kast 2 staat nog zonder front dus heb dit losse front gebruikt om de rechthoekige kast achter te bouwen (tijdelijk).
Dus we hebben twee gelijke frontjes met leer, alleen met een andere kast erachter. Zal een appart topic openen in "meten" of "kastbouwen". (zit nog even te denken waar dit het beste past). Verder is de demping hetzelfde bij beide kasten, met als enige verschil dat de rechthoekige kast wat pritex heeft aan de achterkant. Verder beide dezelfde hoeveelheid wol en hetzelfde vilt aan de wanden.

Ben benieuwd wat de resultaten zullen zijn. Wordt vervolgd in ditdraadje.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Vanavond wat aan het meten geweest met ATB en DLSA. Leuk kunnen vergelijken. Maar gelijk om te meten maar eens het filter in elkaar gezet. Bleek niet ver van de simulatie af te liggen. :)

Her en der wat aangepast, maar resultaat is er zeker. Zal tzt wat meer uit de doeken doen van de metingen en filter, maar voorlopig even het resultaat van avondje stoeien met onderdelen.....
Bijlagen
N_v3.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En versie 3 van het filter:
Bijlagen
filter V3.GIF
filter V3.GIF (5.8 KiB) 1982 keer bekeken
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

wasdanou? Geen seriefilter?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ja, dat valt me ook wel tegen :P

Maargoed serie filter wil ook niet in alle gevallen lekker werken (zelfde geldt voor een parallel filter)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ehm, sorry. Deze keer kwam het parallel lekkerder uit in de simulaties. Dus gemaakt en tot nu toe alleen daarmee verder gegaan. Maar als deze parallel klaar is en ben tevreden denk ik dat ik me later nog een keer ga storten op een serie-versie.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

En een hybride filter ?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Mmm, weet het nog niet. Parallel voor het laag en serie voor het hoog geeft het kleine probleem dat er nogal wat laag naar de middentoner gaat. Maar misschien kan ik daar nog wat op verzinnen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hybride kan ook zijn serie laagmid. Kun je eerste orde doen en dan voor dit geheel een spoel voor bafflestep+laagdoorlaat. Eventueel nog een condensator om nog meer afval in het hoog te krijgen en beter aan te sluiten op de tweeter.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jep, kan ook, maar ik zie niet echt voordelen bij een seriefilter voor laag/mid en dan daaraan de tweeter parallel. Andersom kan ik me het wel voorstellen, serie mid/hoog en parallel laag. Kan ik nog bi-ampen, maar andersom. Zou er een voordeel zijn?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Omdat de drivers op de laagmid overgang nog erg vlak zijn werkt een seriefilter optimaal voor een vlakke respons. Het kan eigenlijk niet fout gaan. De impedantiepiek van de woofer is meteen een sperfilter voor de mid. Met weinig en relatief kleine componentwaarden komt het lekker uit. Ik ontdekte dit voor het eerst bij het project van dre. Zie hieronder een seriefilter en ik heb daarna de curves benaderd met een parallelfilter. Het kan wel met kleinere componentwaarden voor het parallelfilter maar dan wordt je gedwongen tot een ander, hoger overnamepunt. Een ander nadeel van het parallelle filter is dat de grote spoel van 4,7mH zorgt voor elektrische opslingering in het laag, iets boven de impedantiepiek van de woofer.

Ik weet natuurlijk niet of het ook zo lekker gaat met jouw units.
Bijlagen
parallel_laagmid.jpg
serie_laagmid.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

waarom heb je dat niet toegepast in je dipole ?

Kwam het daar niet lekker uit ?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Bedankt Jeroen, zo had ik het nog niet bekeken. Als ik even tijd heb zal ik het eens gaan testen hier.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

b_force schreef:
waarom heb je dat niet toegepast in je dipole ?

Kwam het daar niet lekker uit ?
:twisted:
Lijkt me dat je zelf het antwoord al geeft :wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Net 1 en ander in simulatie gezet, maar het mid gaat toch wel roet in het eten gooien vrees ik. Er moet nogal wat bij om het mid vrij snelle afval te creeren.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, je zit natuurlijk met het opbreken. Het parallelfilter geeft steilere hellingen.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jep, ik heb een paar andere mids gepakt zonder opbreking in het hoog en daar kom ik wel mee uit de voeten met het serie-concept. Deze blijft parallel het makkelijkst.
Bijlagen
rs150.jpg
Laatst gewijzigd door Edo op za 09 feb 2008, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Na de afgelopen week lekker te hebben geluisterd, getweaked en nog meer geluisterd kom ik toch steeds weer bij het eerder geplaatste schema. Er is wel 1 klen dingetje wat ik nog ga doen en dat is de serieweerstand bij de tweeter in tweevoud uitvoeren d.m.v. een schakelaar. Ik vind zelf als het frequentie verloop recht is het erg lekker klinken, maar ok hem ietswat rusiger te laten klinken kan ik m.b.v. die schakelaar het hoog dB'tje dempen. Wordt ie iets "smoother" van. Dus verder is er niets veranderd aan het schema vandaar dat ik de printen maar eens gemaakt heb. Nu nog een kastje ervoor maken. Als idee had ik een kleine Dryade te maken voor het filter. Beetje mini-uitvoering voor het filter dus. Leek me wel grappig. (andere suggesties natuurlijk welkom). De print is ook dit keer met de dremel gemaakt... :)
Bijlagen
filterprint.JPG
Laatst gewijzigd door Edo op zo 10 feb 2008, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ziet er smakelijk uit Edo! 8)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Heb nog wat zitten brainstromen over de filterkast.....en werdt met de twee printen toch best wel groot. Volgende op gevonden: kleine printje voor het laag gaat gewoon de speaker zelf in....de rest (voor mid en hoog) gaat de filterkast in. Als er dan nog wat getweaked moet worden zal het vooral daar zijn, en met de bekabeling kwam het ook goed uit.
Bijlagen
kabel_aansluit.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ohja, de kabel (slang) tussen het filter en speaker is gemaakt van 4x2,5mm Sommercable (zeer flexible), wat krimpkous met lijm erin en een leuke zwarte (met streepje) kous erover.
Bijlagen
kabel_begin.JPG
kabel_krimp.JPG
kabel_klaar.JPG
Laatst gewijzigd door Edo op di 12 feb 2008, 0:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

En wij vragen ons natuurlijk af hoe het nu klinkt ? :P
Gesloten