Dryade, 3 weg systeem met Dayton en Seas

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Dryade, 3 weg systeem met Dayton en Seas

Bericht door Edo »

Na een tijdje begint het toch weer te kriebelen en dus tijd voor wat nieuws.
Na wat onderzoek gaat het een drie-weg systeem worden met Dayton woofer, Dayton mid en Seas hoog.
De kast wordt vrij niet recht-toe recht-aan....maar alles bol en schuin.
Het front staat 7 graden naar achter, de achterkant 10 graden en de zijkanten worden wat bol...

De units zijn zoals ik al schreef van Dayton en Seas.
De Seas tweeter wordt de H1283-06 22TAF/G, de midwoofer wordt de Dayton RS-150, de woofer een Dayton RS-225s.
Bijlagen
PICT5835.JPG
Laatst gewijzigd door Edo op zo 30 dec 2007, 14:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Hey , das leuk Edo!

Jij blijft ook maar bezig he :wink:

Dit ga ik volgen.


Wat heb je voor afwerking in gedachten?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ach ja... :) ...
Afwerking heb ik nog niet echt over nagedacht. Misschien iets van eikenfineer of zo. Moet nog veel gebeuren, dus eerst de kast maar eens.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Erg mooie units!

Doe jij 3weg Dayton Seas? Nou dan doe ik lekker 2weg Dayton Seas :wink:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

jij blijft echt heel, heel erg bezig ! :P

Ik zou een winkel beginnen :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Leuk, een nieuw project van Edo!

Ik zie dat je midkamer een bijzonder vorm heeft. Is het die druppelstaartvorm of is ie driehoekig?

Aangezien ik me wat meer inhoudelijk aan het verdiepen ben, waarom heb je gekozen voor deze units? En waar baseer je die keuze's op. Impendantie, rendement, bepaalde Ts-parameters?

Jan
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

gelukkig houdt hij het deze keer simpel :roll:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: 3 weg systeem met Dayton en Seas

Bericht door Marp »

Mooi... Edo en Dayton Reference drivers 8)... dat belooft wat, dus dit topic heeft mijn volle aandacht. O:)

Als ik deze drivers koos, was dat vooral op basis van de lichte, maar stijve konus, de lage vervormingscijfers en de hoge waarderingen en uitstekende testresultaten. De RS-225 is eigenlijk de enige uit deze serie waar ik nog maar weinig over vond, dus mocht iemand iets tegenkomen of meer over deze driver weten (Edo?), dan hoor ik dat graag.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Leuk project Edo :shock: .

Mooie vorm, tevens een voordeel: weinig te dempen ?.

Stabiliteit...is daar over nagedacht :?:
Waarschijnlijk komt het geheel nog op een stabiele voet te staan, met grote spikes eronder :?:

Ben erg benieuwd hoe de bouw verder verloopt en de tekeningen eruit zien.

Foto's van de vorderingen zijn erg op prijs gesteld :!: :wink:
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Woofer komt in de zijkant?
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Paul schreef:
Woofer komt in de zijkant?
Moet haast wel, gezien het compartiment en het bruto gat van 150mm voor het mid, al is voorzien.
Tweeter komt bovenin...?

De zijkanten zijn glooiend, zal in iedergeval niet gemakkelijk zijn.

Ben erg benieuwd !
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Volgens mij past de woofer nog wel onder de mid,onder de bracing.Er komt toch ook nog `n zijkant op waardoor de kast toch minstens 3 cm (zal eerder 4 zijn) breder zal worden.

Edo, ff doorwerken dan weten we wat :wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ffff doorwerken...?????.... 8)...

Maar inderdaad, de woofer komt nog onder het mid. Hieronder een idee van wat het gaat worden.

@Montana: ik zag dat je ermee bezig was...leuk.

@Wowly: Jep, de midkamer is een soort druppel geworden. Niet geheel wat o.a. Jeroen gedaan heeft, maar het lijkt erop. De rede is eigelijk simpel. Ik wou voor het laag de zoveel mogelijk ruimte gebruiken, en de mid-sectie toch zo diep mogelijk maken. Dus niet zoals bij Thesis ondiep en omhoog.Ben benieuwd hoe het gaat werken. (en ik wil weer wat nieuws hebben voor de volgende luisterdag natuurlijk.... :D )

De drivers heb ik gedeeltelijk uitgezocht op uiterlijk (zien er goed uit), recenties her en der gelezen, en ik heb vroeger de kleine RS van Dayton al eens gebruikt en was daar zeer tevreden over. Daarbij komt nog dat de drivers niet zo duur zijn.

@Hondasnl: Vorm is gekozen omdat ik graag weer eens wat anders wou dan recht-toe-recht-aan, dus niet rechthoekig. Geef toe, is wat lastiger bouwen want niets is haaks of recht... :)
De kast helt dus achterover waarbij het front wat minder dan de achterkant, dan de bolling van de zijkanten en dan ik ook nog het front wat breder dan de achterkant....
Maar maakt het wel weer leuk. De zijkanten worden een sandwitch constructie van MDF/triplex (en dat herhaalt), dus in totaal ongeveer 20...25 mm dik. Ik heb bij Thesis gemerkt dat zo'n constructie met alle lijm en gebogen vorm erg stevig is, dus vandaar nu weer.
En ehm, nee, de woofer komt onder de bracing die je ziet.

Zal zo nog wat foto's plaatsen. Hier eerst even een schetjes wat het ongeveer gaat worden.
Bijlagen
idee-klein2.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Owjee, ik vind de tekening echt prachtig! Heel erg elegant. Hoge WAF mogelijk....

Wowly
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Wowly schreef:
Owjee, ik vind de tekening echt prachtig! Heel erg elegant. Hoge WAF mogelijk....

Wowly
Vond m'n vriendin ook....die wou Thesis eigelijk niet kwijt, maar dit vond ze toch ook wel mooi.
Dus Thesis maar binnenkort in de verkoop.... :)
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik weet het niet helemaal. Naar mijn gevoel zijn de verhoudingen niet helemaal okee. Hoewel dat natuurlijk een kwestie van smaak is. Van de voorkant vind ik ze daarentegen prachtig. OP de zijtekening heb ik echter het idee dat de verhoudingen tussen de bovenkant en de onderkant niet helemaal lekker lopen; de tilt is net niet helemaal natuurlijk...

Maar goed, je zegt het zelf wel; het is in ieder geval nieuw. Ik vond de alfa 147 toen ik 'm voor 't eerst zag ook niet mooi, maar dat is totaal omgeschakeld... :roll:
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Prachtige gevormde kast!
Ziet er goed uit, ga dit zeker volgen :)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Edo schreef:
En ehm, nee, de woofer komt onder de bracing die je ziet.

Zal zo nog wat foto's plaatsen. Hier eerst even een schetjes wat het ongeveer gaat worden.
Edo, je schets ziet er echt geweldig uit!!

Persoonlijk hou ik niet van die moderne uitstralingen, maar dit is wel erg sierlijk hoor :D

Maar die bracing...., volgens mij zit ie, na verhouding, erg laag, klopt niet geheel met je schets, daar komt je woofer.

Persoonlijk zou ik wat meer bracings aanbrengen (geraamte) en massieve stroken hout van 2 of meer verschillende kleuren om en om op verlijmen en onderling verbinden met lamello's, alles "verstek gezaagd" (dus enkel een licht schuinekant aan schaven) en dan de buitenkant geheel glad geschuurd.
En dan bedoel ik horizontaal gestapeld, balkje voor balkje.....dat is echt TOP!

De voet... die komt geheel overeen met wat ik in gedachte had 8) :D, SUPERB!
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op di 20 nov 2007, 22:13, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Ziet er alvast super uit, en Edo kennende zal het er ook wel zo uit komen te zien.

Het doet me denken aan dit:
Afbeelding
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Edo :? :oops: :shock: ,geen eigen ontwerp :?: :wink: :lol:
Althans, kast...

Interficior, niet alles verklappen :lol:
Het is Scan Speak wat ik hierboven ziet.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Hij is al bijna klaar :wink:
Bijlagen
3 weg.jpg
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: 3 weg systeem met Dayton en Seas

Bericht door Martijn M »

Mooi kastje Edo! Mooie drivers ook. Dit lijkt me een leuk modelletje voor de DDIY in..... welke maand(/jaar :shock: ) is 't ook alweer?
Marp schreef:
De RS-225 is eigenlijk de enige uit deze serie waar ik nog maar weinig over vond, dus mocht iemand iets tegenkomen of meer over deze driver weten (Edo?), dan hoor ik dat graag.
http://www.markk.claub.net/

Check de main page maar ook zijn 2-weg met de 225 onder 'projecten' en de metingen onder 'tests'.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

CarloPJB schreef:
Hij is al bijna klaar :wink:
Bizar, wist niet dat je zulke bouwdozen zo kunt kopen :wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Klopt, ideetje kom van een foto van de Neeper. Kwam hem tijdje geleden tegen en kwam best overeen met ideetje wat ik had. Dus mijn bolling en de kleine details van de Neeper tesamen kwam op dit idee.

Ohja, de schets is een oude schets, niet geheel op maat. Ik doe altijd alles uit m'n hoofd en teken eigelijk nooit. Zo ook met de bracing. Front uitzagen, speakers erop leggen en streepje zetten op het hout....klaar.
En kan zeggen dat dat eigelijk wel vaak goed gaat. Nadeel is als mensen hem willen nabouwen en vragen om de bouwtekening.... :?
Tsja, is meestal een schetjes om de inhoud te berekenen, wat krabbels en verder niets.... :)

Bracing wordt nog iets meer rondom de woofer, maar hoeft echt niet zoveel met een gebolde sandwitch constructie. Wordt stevig genoeg. Lamello's gebruik ik eigelijk nooit. Ben meer van de oude stempel denk ik met deuveltjes... :)
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Hondasnl schreef:
CarloPJB schreef:
Hij is al bijna klaar :wink:
Bizar, wist niet dat je zulke bouwdozen zo kunt kopen :wink:
Voor geld is alles te koop :wink:

Maar het ziet er wel erg mooi uit allemaal.Let vooral eens op de Aluminium BR poorten :shock:
Gesloten