Sinds een tijdje ben ik lid op dit forum en dat komt omdat ik zelfbouw luidsprekers erg interessant vind. Maar ik heb er totaal geen verstand van. Ik probeer wel te leren maar ik merk dat ik er niet direct aanleg voor heb.
Zelf heb ik hier een paar zelfbouw luidsprekers staan die afkomstig zijn van de overleden opa van mijn vriendin. Deze man zijn leven stond in het teken van zelfbouw luidsprekers en versterkers. Zeker zijn laatste jaren was dit zijn grootste hobby. Jammer genoeg heb ik hem niet heel erg goed leren kennen. Maar mijn vriendin en ik hebben dus een paar luidsprekers geërfd. In deze speakers zitten de volgende luidsprekers: Vifa XT300, Seas CB17 RCY/P en eerst zat er ook een MHT12 van Visaton erin maar dit vond ik echt veelste schel klinken, gewoon een drukkend gevoel op men oren had ik. Deze heb ik nu vervangen voor een Seas Excel T25 001. Dit heb ik dus gedaan zonder het filter aan te passen. Maar zoals jullie dus wel begrijpen er zitten nu dus gewoon 2 hoge tonen speakers in. Dit vind ik persoonlijk erg vreemd. En ook nu vind ik nog dat de Seas een beetje schel klinkt en natuurlijk hoor je klank verschillen tussen de XT300 en de T25 001.
Nou ja goed ik geloof wel dat er goede kwaliteit speakers inzitten maar dat het filter niet zo goed klopt of iets dergelijks. Ik zou dus graag jullie advies willen horen hierover. Wat kan ik doen, is iemand bereid om mij te helpen. Het is natuurlijk een erfstuk en het is niet de bedoeling dat we gehele buitenkant veranderen. Zeker voor mijn vriendin zit er emotionele waarde aan.
Hier een paar foto's van de speakers,

Zo beetje veel foto's maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo.
Op advies van Sietse heb ik dit topic aangemaakt en ik hoop dat iemand iets kan vertellen erover. Als jullie nog vragen erover hebben hoor ik die graag natuurlijk.
Marcel