Filter voor een zelfbouw luidspreker

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MarcelF1

Filter voor een zelfbouw luidspreker

Bericht door MarcelF1 »

Goedendag allemaal,

Sinds een tijdje ben ik lid op dit forum en dat komt omdat ik zelfbouw luidsprekers erg interessant vind. Maar ik heb er totaal geen verstand van. Ik probeer wel te leren maar ik merk dat ik er niet direct aanleg voor heb.

Zelf heb ik hier een paar zelfbouw luidsprekers staan die afkomstig zijn van de overleden opa van mijn vriendin. Deze man zijn leven stond in het teken van zelfbouw luidsprekers en versterkers. Zeker zijn laatste jaren was dit zijn grootste hobby. Jammer genoeg heb ik hem niet heel erg goed leren kennen. Maar mijn vriendin en ik hebben dus een paar luidsprekers geërfd. In deze speakers zitten de volgende luidsprekers: Vifa XT300, Seas CB17 RCY/P en eerst zat er ook een MHT12 van Visaton erin maar dit vond ik echt veelste schel klinken, gewoon een drukkend gevoel op men oren had ik. Deze heb ik nu vervangen voor een Seas Excel T25 001. Dit heb ik dus gedaan zonder het filter aan te passen. Maar zoals jullie dus wel begrijpen er zitten nu dus gewoon 2 hoge tonen speakers in. Dit vind ik persoonlijk erg vreemd. En ook nu vind ik nog dat de Seas een beetje schel klinkt en natuurlijk hoor je klank verschillen tussen de XT300 en de T25 001.

Nou ja goed ik geloof wel dat er goede kwaliteit speakers inzitten maar dat het filter niet zo goed klopt of iets dergelijks. Ik zou dus graag jullie advies willen horen hierover. Wat kan ik doen, is iemand bereid om mij te helpen. Het is natuurlijk een erfstuk en het is niet de bedoeling dat we gehele buitenkant veranderen. Zeker voor mijn vriendin zit er emotionele waarde aan.

Hier een paar foto's van de speakers,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo beetje veel foto's maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo.

Op advies van Sietse heb ik dit topic aangemaakt en ik hoop dat iemand iets kan vertellen erover. Als jullie nog vragen erover hebben hoor ik die graag natuurlijk.

Marcel
nlmb

Bericht door nlmb »

De de visaton bandtweeter zal vermoedelijk asl "super" tweeter bedoelt zijn. Dus om het tophoog aan te vullen. Dit is opzich vreemd omdat de vifa ringstraler, al genoeg extentie heeft.

Het is m.i. dan ook meer een nadeel dan een voordeel om 2 tweeters te gebruiken op de voorkant van de kast. Misschien is het aardig om de vifa tweeter op de achterkant te monteren en de Seas Excel tussen de middentoners te zetten.

Door ook aan de achterzijde een tweeter te plaatsen kan je de ruimtelijkheid van het systeem wat beinvloeden (dit wordt bijv. ook door Revel/ Wilson Audio gedaan).

Om tot een betere filterafstemming te komen, het huidige filter ziet er minimaal uit, kan je misschien inspiratie op doen op deze site
http://www.rjbaudio.com/Galatea/galatea.html

Het handigste is overigens om metingen te maken van het systeem en een filter met een computerprogramma te simuleren. Dit geeft goede resultaten. Gewoon wat proberen werkt alleen als je dat al vaker hebt gedaan, of een goed gehoor hebt.
sietse

Bericht door sietse »

Ha, leuk Marcel. Maar wat is dat ronde dingetje tussen de conus speakers?
En we moeten ff de gegevens van de unuts zien te achterhalen.
Zo te zien zit er een foutje in het filter, maar moet ik ff meer tijd hebben en da's vanavond dus even niet.
Meet de afmetingen van de kast ook es op en een fotootjes van de buitenkant?
sietse

Bericht door sietse »

ikke schreef:
Zo te zien zit er een foutje in het filter,
Er zit een weerstandje, zo op het oog, op een beetje vreemde plek tussen condensatoren?
Zo te zien heeft die opa de bas en basmid 12dB gefilterd en de MHT 6dB.
Kun je es proberen de waardes van die condensatoren op te schrijven? Vooral die welke in serie staat met de MHT.
Die Seas zou tot 4000Hz gaan. Misschien heeft iemand ervaring met deze unit?
MarcelF1

Bericht door MarcelF1 »

Foto van de voorkant
Afbeelding

Kon helaas geen nieuwe maken, toen ik dat namelijk wou doen bleek de lens van onze camera ineens stuk te zijn.

Maar inderdaad er zit een weerstandje tussen. In serie staan met de MHT? Uhh daar heb je me al. De condensator die in verbinding staat met de plus aansluiting is 2,2uf. Die van de xt300 is 5,6uf en tussen die 2 zit dan inderdaad een weerstandje. Daar ken ik geen waardes van ofzo.

Dank je wel voor de reactie's :D
Godtoh

Bericht door Godtoh »

Gooi even de kleurcode hier neer...
zwart = 0
bruin = 1
rood = 2
oranje = 3
geel = 4
groen = 5
blauw = 6
paars = 7
grijs = 8
wit = 9
sietse

Bericht door sietse »

Ok Marcel, nou ff de praktijk, als je iets met die kasten zou willen doen.
Dus,
1 kun je solderen? Zoniet, heb je een vriend of zo, die dat wel kan?
2 die opa heeft echt wel leuke kastjes gebouwd, maar ik denk dat je er even een nieuw frontje tegen aan moet zetten. Maar pas als we het werkende hebben.
3 Dus die ronde tweet er uit en even profisorisch dat gat dicht maken.
4 Probeer de spoelen er uit te krijgen, maar voorzichtig, want die zitten denk ik, vast gelijmt. Heel misschien staat daar ook nog een waarde op. Die zouden we natuurlijk graag willen weten.
5 En dan maken we ff een nieuw filter...:wink:
6 Bekijk dit verhaaltje ook es even.
7 en er staat in de bieb op de homepage nog wel meer leuks over zelbouw
8 En als je dat allemaal gaat doen, niet vergete da je ook nog een vriendin heb... :D
MarcelF1

Bericht door MarcelF1 »

Hmm, natuurlijk wil ik er iets mee doen en dan gelijk iets goeds ook. Maar ik zit dus met beperkingen, aangezien deze speaker emotionele waarde hebben voor mijn vriendin zal zij er dus niet snel mee akkoord gaan dat ik het frontje verander. Ik wil heel graag het filter aanpassen en ik denk dat ze hier niet heel moeilijk over zal doen.

En toch heb ik mijn twijfels over die MHT12 ik vind ze echt schel en drukkend op men oren. Ook als ik ze gewoon zo los uittest. Ik vind in dat opzicht de excel t25 001 veel mooier klinken.

Solderen kan ik btw wel dat moet opzich geen probleem zijn.
De waarden van de spoelen zijn moeilijk te lezen maar degene voor de tweeters is een Interrechnik 0,33MH 55mm/30. En de andere (de grotere) 92/39 TT 7,0x80mm l=0.66MH R=0,210. Ik weet niet of dit klopt allemaal. Ik zal kijken of ik morgen even een kast kan openmaken en nog een keer checken en dan zal ik ook even kijken naar die weerstand. Wat ik daar nu kan uithalen dat is dat hij lichtblauw van kleur is met in ieder geval een oranje, goudkleurig en een rood ringetje heeft.

Marcel
MarcelF1

Bericht door MarcelF1 »

Ik heb BTW ook nog 2 andere speakerkasten staan. Deze zijn leeg zit niks in. Hieronder te zien op de foto. Laat de opmerkingen over de slechte afwerking maar achterwege. Opa deed niet aan afwerken. Dat boeide hem niet, het ging hem om het geluid. En hij had eerst wel speakers in deze kasten zitten en die heb ik mogen beluisteren bij mijn allereerst bezoek bij hem. En dat was echt indrukwekkend zo goed!

Misschien kunnen we hier ook een keer wat mee doen.

Afbeelding

Oh ja let niet op de paarse verwarming btw :P Mijn computerkamer is de oude slaapkamer van mijn zus.
sietse

Bericht door sietse »

emotionele waarde hebben voor mijn vriendin zal zij er dus niet snel mee akkoord gaan dat ik het frontje verander
Dat herken ik. Maar ze zou het ook kunnen zien als het afmaken van opa's project.
Verder ben ik er wel van overtuigd, dat de MHT dus fout zit op één of andere manier.
Maar wat je wilt gaan doen is aan jullie en horen we dus wel. Die andere kastjes zijn misschien ook leuk. Weet je wat er in zat?
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Tja, je zult toch keuzes moeten maken. Een van de twee tweets moet gewoon weg :( Twee is gewoon teveel. Dat de MHT niet lekker klinkt kan best eens een probleem van het filter zijn geweest, en veel minder van de unit zelf. Als je het front niet wil aanpassen kun je natuurlijk een van de twee ook voor spek en bonen laten zitten :lol:

Ik denk dat het verder gewoon zaak is om hier een net filter bij te maken.
sietse

Bericht door sietse »

Kijk marcel, ik heb even mijn filter van de Rambo's hier neergezet.
Het gaat vooral even om de weerstanden R1 en R2. Dat zou er in die kasten wel es niet in kunnen zitten. Hier wordt dus die MHT toegepast.
Bijlagen
Filter Rambo's.jpg
Filter Rambo's.jpg (13.03 KiB) 4084 keer bekeken
MarcelF1

Bericht door MarcelF1 »

Hmm, er zit maar 1 weerstand in de gehele kast.

Mijn vriendin vind het goed dat ik me een beetje bezig hou met de speakers maar ze zegt er wel bij dat ze het liefste zou zien dat het filter wat er nu inzit er ook in blijft zitten maar ik zou het wel mogen uitbreiden.

Die andere speakerkasten zijn nog leeg en daar mag ik mee doen wat ik wil zeg maar. Welke speakers erin hebben gezeten kan ik niet zo zeggen, ik weet wel dat er een bas speakertje in heeft gezeten van Vifa maar voor de rest weet ik het niet. Als ik zo naar de vorm kijk van het onderste gat lijkt het erop alsof de MHT daar eerst in heeft gezeten.

Marcel
sietse

Bericht door sietse »

Als ik zo naar de vorm kijk van het onderste gat lijkt het erop alsof de MHT daar eerst in heeft gezeten.
En dan heeft daarboven dus waarschijnlijk die andere tweeter gezeten.
Beetje te veel van het goede zal ik maar zeggen.
Nou, je hebt leuke units geerfd, maar je zult toch de boel een beetje moeten verbouwen, wil je er wat aan hebben. En daar zouden jullie best es geen spijt van kunnen krijgen.

Offtopic, een stukje levenservaring, maar niet betuttelend bedoeld ofzo hé.. :)

Kijk, mijn vader was meubelmaker en overleed toen ik 21 was. Heb zo nog wat gereedschap van hem liggen. Destijds was ik alles, behalve meubelmaker. Nu, zou het best es kunnen wezen dat ie een beetje trots op mij zou wezen, omdat ik kennelijk toch wel iets van hem heb meegekregen en dat toepas. Dat merk ik ook wel es aan de opmerkingen van mijn broers.
Misschien iets om samen es over na te denken. En neem daarvoor de tijd, want ik begrijp je vriendin denk ik prima.

Ontopic dus weer.. :D
Ik lees wel hoe je verder wilt gaan.
weidok

Bericht door weidok »

MarcelF1 schreef:
Hmm, er zit maar 1 weerstand in de gehele kast.

Mijn vriendin vind het goed dat ik me een beetje bezig hou met de speakers maar ze zegt er wel bij dat ze het liefste zou zien dat het filter wat er nu inzit er ook in blijft zitten maar ik zou het wel mogen uitbreiden.

Die andere speakerkasten zijn nog leeg en daar mag ik mee doen wat ik wil zeg maar. Welke speakers erin hebben gezeten kan ik niet zo zeggen, ik weet wel dat er een bas speakertje in heeft gezeten van Vifa maar voor de rest weet ik het niet. Als ik zo naar de vorm kijk van het onderste gat lijkt het erop alsof de MHT daar eerst in heeft gezeten.

Marcel
marcel.. weet niet waar je woont ..
maar misschien woont er een forumlid bij je
in de buurt die zou kunnen helpen het filter
en de bedrading eens te bekijken ...

:idea: :idea: :idea:
MarcelF1

Bericht door MarcelF1 »

Jah is jammer dat Sietse niet in bepaald in de buurt woont :P
Ik woon zelf in Tiel.

Ik vind het jammer dat ik de MHT als speaker voor de rest niet ken behalve dan dat ik hem hier heb. En dan vind ik hem echt niet lekker klinken. Heb hem ook wel eens los aangesloten en dan is hij heel erg drukkend op je oren, ervaring mee Sietse? Dat is dus gewoon het punt waar ik mee zit. Het is natuurlijk wel een redelijk dure speaker dus kwa kwaliteit zou het wel goed moeten zitten.

Marcel
Yannick

Bericht door Yannick »

Hé!

Die tweeter los aansluiten kun je beter niet meer doen, daar kunnen tweeters niet goed tegen, er moet op z'n minst een weerstandje tussen!

Zou dat drukkende geluid niet zo bedoeld zijn? De maker was waarschijnlijk een wat oudere man, die deze drukkende geluiden waarschijnlijk een stuk minder hard ervaarde, en gewoon een lekker sprankelend geluid uit z'n speakers had gekregen.

Nou denk ik ook, dat als die tweet los aangesloten een heel drukkend geluid oplevert, dat ie niet meer helemaal goed is. Tegen de tijd dat je aardig volume uit een tweeter krijgt die fullrange is aangesloten is er al van alles kapot door het laag wat ie dan krijgt volgens mij?

Wat betreft die andere MDF kasten; ik denk dat je die beter gewoon kan laten zoals ze zijn om de emotionele waarde. Stukjes MDF kosten ook de wereld niet, en dan kun je denk ik een veel leuker speaker bouwen. Omdat je dan niet speakers bij een kast moet gaan zoeken, wat nooit 100% lekker lukt. Maar dat je een kast bouwt die bij de speaker past!
sietse

Bericht door sietse »

MarcelF1 schreef:
Jah is jammer dat Sietse niet in bepaald in de buurt woont :P
Ik woon zelf in Tiel.

Da's inderdaad jammer ja,

Het is natuurlijk wel een redelijk dure speaker dus kwa kwaliteit zou het wel goed moeten zitten.

Weet ik zeker

Marcel
Yannink heeft gelijk, nooit een tweet breedbandig aansluiten. :)

Je gaat even een pb hebben .
sietse

Bericht door sietse »

Marcel, was ik ff vergeten, maar lees
dit verhaal maar es door. Dan weet je de meningen van anderen betreffende mijn boxen met de MHT :D
MarcelF1

Bericht door MarcelF1 »

Je heb zeker mooie luidsprekers staan Sietse. Nogmaals jammer dat je een eindje weg woont :P

Ik vind het erg moeilijk om een keuze te maken. Ik ben nu ook bang dat die MHT's niet meer goed werken. Ik heb trouwens ook gelezen dat je filters kunt ontwerpen aan de hand van een computer programma...?

Het beste scenario zou zijn dat ik zowel die seas/vifa/visaton kan blijven combineren in deze kasten. Maar ik vind de Seas Excel T25 001 ook erg mooi kwa klank. Dus als ik die zou kunnen combineren vind ik het ook goed. Eventueel mag die xt300 nutteloos in de kast blijven maar dat is ook wel weer zonde natuurlijk.

Ik wil er iets mee doen, iets goeds maar het moet binnen de perken blijven, zo wilt mijn vriendin het en dat moet ik natuurlijk ook respecteren. Waarschijnlijk zou ik zelf wel anders handelen als ze van mijn opa af kwamen maar goed zo is het nu eenmaal niet. Ik wil er gewoon het beste van maken en er nog jaren plezier van hebben. En er dan misschien zelfs nog 2 bij bouwen plus een center (films kijk/luister ik altijd met surround)

Marcel
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”