Tumult subwoofer met 2 x 18" passive radiators

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

He die krunk,

ben je moeten verhuizen van je buren toen ze je project zagen aankomen? :lol:

Bereid je dan maar voor op een volgende.....

Wat een beest zeg!

Wowly
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

......SLIK..... 8)
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Ben blij dat ik in ieder geval je Proteussen nog heb kunnen horen. Als dit ding af is, knippen je buren vast je stroomtoevoer door :)

Mooi werk!

Daniel
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Hi Daniel,
Het was leuk om laatst eens een buizenbakje te horen op mijn set.
Had je thuis weer een beetje het laagfundament wat je op de Proteussen miste?

Gebrek aan laag zal ik nu niet meer hebben. :lol:
Maar toch is de Tumult een hele goede hifi sub en geen beuk sub.
Hij zal dus mooi integreren met de rest van de set.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Krunk schreef:
Gebrek aan laag zal ik nu niet meer hebben. :lol:
Maar toch is de Tumult een hele goede hifi sub en geen beuk sub.
Hij zal dus mooi integreren met de rest van de set.
Jah, dat zou ik ook zeggen als de buren aan mijn deur stonden ;)

Maareh, machtig leuk project hoor. Heb je ook al een ampje om het aan te sturen?
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

deepspace schreef:
Heb je ook al een ampje om het aan te sturen?
Ik heb een BGW monoblock.
Doet 275 watt@8 ohm, 550 watt@4 ohm, 1100 watt@2 ohm en 1500 watt@1 ohm. RMS vermogen wel te verstaan en kan continu op 1 ohm draaien.
Hij is ook bedoeld om 4 zware 8 ohm subs aan te sturen, dus 1 Tumult moet ook lukken. ;)
Afbeelding


Versterkerpower is hier niet limiet. 8)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bart_M op di 23 jan 2007, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Hij staat nu te spelen. 8)

Vanmiddag heb ik nog eea kunnen doen.

Knipoogje naar SVS :twisted:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tumult driver gemonteerd.
Afbeelding

En de laatste passive.
Afbeelding

Ik heb al wel gemerkt dat de sub bijna 10!!! dB zachter moet staan. Of dit nu een staande golf is moet nog blijken. Morgen ga ik eens op mijn gemakje luisteren.
De passives zullen ook nog wel enige tijd nodig hebben om in te spelen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Allemachtig... dat ziet er indrukwekkend uit. En al helemaal als je hem met de deuropening vergelijkt. Ik weet niet of het nodig is, maar misschien is het een idee om de kabel nog wat extra tegen trillingen te fixeren met een lijmpistool (of een stukje schuimrubber erachter).

BTW: wie of wat is SVS?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

:D SVS zuigt :D

[off topic]
Ooit eens geholpen met muren schilderen, uit joligheid eerst met de roller in koeieletters vieze woordjes op de muur gekalkt ....... ik moest hierna drie lagen aanbrengen om er voor te zorgen dat de tekst niet meer zichtbaar was :cry:
[/off topic]

Beide speeltjes zien er erg imposant uit, ik ga denk ik jouw "luchtige" bracing techniek toepassen in mijn ver/herbouw plan XLS10.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Marp schreef:
Allemachtig... dat ziet er indrukwekkend uit. En al helemaal als je hem met de deuropening vergelijkt. Ik weet niet of het nodig is, maar misschien is het een idee om de kabel nog wat extra tegen trillingen te fixeren met een lijmpistool (of een stukje schuimrubber erachter).

BTW: wie of wat is SVS?
De foto geeft wel een beetje een verkeerde indruk. Het lijkt nu of de sub niet door de deur zou passen, maar dit past net wel. :)

Het fixeren van de kabel gebeurd nog.
Ik ga eerst ff proefdraaien met de sub, als het wat is dan werk ik hem af en zal ik aan de binnenkant nog een paar kleine zaken doen.

SVS subs zijn die ronde tonnen met de driver aan de onderkant die ontzettend veel druk kunnen geven. Net zoveel als een Tumult in een gesloten kist. :D
Tel daar nog 2 x 18" passive bij op. :twisted:

@Sark, heb je er ook nog eens over nagedacht om er nog een passive bij te zetten? Ik heb de XLS12 gebouwd met 2 x 10" passive. Deze klonk ook erg leuk.
Als je wilt kan ik hiervan ook wel de bouw op het forum zetten.[/code]
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Hier nog ff de simulatie van de opstelling:
Afbeelding

Nameten wordt toch lastig, misschien dat ik het buiten kan doen. In de kamer meet je teveel reflexies.
Laatst gewijzigd door Bart_M op ma 09 mei 2005, 9:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Krunk schreef:
@Sark, heb je er ook nog eens over nagedacht om er nog een passive bij te zetten? Ik heb de XLS12 gebouwd met 2 x 10" passive. Deze klonk ook erg leuk.
Als je wilt kan ik hiervan ook wel de bouw op het forum zetten.
Alle info is welkom :!: dus ... graag
Wat is het voordeel van een extra PR :?:
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Ik heb een topic aangemaakt van de bouw van de Peerless.
http://www.moerman.org/~lelievel/forum/ ... .php?t=782
SARK schreef:
Wat is het voordeel van een extra PR :?:
Hier nog wat extra info over een sub met passives:
http://www.diysubwoofers.org/prd/
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Nog wat extra info over het temmen van het monster staat hier:
viewtopic.php?t=793
Romano
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 16 feb 2005, 16:43
Locatie: maarssen

Bericht door Romano »

hij is wel heel erg imposant.
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Stevig beestje !!

Mijn subje ligt hier nog altijd in zijn doosje :( het kleinere broertje van de Tumult; de Shiva :D

nog geen tijd gehad om voor te doen (te beginnen)

Ben nog steeds op zoek naar goede amp....

Alvast wat inspiratie: http://www.pureesoiree.be/post.do?id=8962
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Sickoo!!!, :shock:

Wat een speakers, wat zou de Xmax zijn???
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Hier staan ze: http://www.ascendantaudio.com/archive/A ... e%2015.htm

Volgens de specs 27 mm Xmax (one way)

Een Tumult zou 33 mm Xmax moeten hebben - go figure :D
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Gaaf project Krunk!!! :D 8)
Jean Pierre
Berichten: 12
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 19:27
Locatie: Friesland

Bericht door Jean Pierre »

Krunk schreef:
Nu de verhuizing voor een groot gedeelte achter de rug is, heb ik vandaag weer kunnen werken aan de Tumult sub.
Morgen gaan de drivers erin, dus dat wordt het uur van de waarheid. Voor mij en de buren. :lol:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb voor de verhouding op het laatste plaatje nog even een cd'tje voor de woofer gezet.
Super vette bonsai! en woofert natuurlijk :lol:
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Ik moet zeggen dat hij het ook best goed doet.
Het klink verrassend muzikaal en kan ook zeer diep met film.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

tering , blijven beesten, die drivers.

zouden die eens willen zien in een hoornsub ala Lab-sub :evil:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Jean Pierre schreef:
Super vette bonsai!....
hoort die niet, geheel in stijl met wat de laatste forum-mode lijkt, bovenop de speaker? :lol:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Henkjan schreef:
Jean Pierre schreef:
Super vette bonsai!....
hoort die niet, geheel in stijl met wat de laatste forum-mode lijkt, bovenop de speaker? :lol:
pfftt... Henkjan! je loop al weer maanden achter!
had je nog niet begrepen dat zo'n boom ín de speakers hoort te staan?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Wat dat betreft zou er ook een topic moeten komen waarin jullie vrouwen een leuk boompje kunnen uitzoeken voor op de speakers ;)
Gesloten