Goedkoop "fineren"

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jasper
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 14:01
Locatie: Dordrecht

Goedkoop "fineren"

Bericht door Jasper »

Een mooie kast is uiteraard iedereens streven, maar voor mij is fineren iets te duur en te bewerkelijk om een mooie kast te maken. Ik hou echter wel van de "hout-look", dus wil ik graag altenatieven gebruiken.
Tot nog toe deed ik het met Elasgoflex van de Praxis, maar ben er nu een beetje op uitgekeken omdat het neppe er toch wel iets teveel van afstraalt.
Een ideetje die dit weekend bij mij opkwam is het gebruikt van triplex (MDF als constructie), wat ik vervolgens met een kleurbeits afwerk. Heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand redenen verzinnen om het wel of niet te doen?
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Als jij het op de naden netjes goed verstek kan zagen zonder dat het gaat splinteren op de naad zou het idd heel strak er uit kunnen gaan zien. Hellaas zit er weinig diepte tekening in het triplex.

Jij hebt dus ervaring met elesgoflex. Zou je mij eens kunnen uitleggen hoe je het, het netjes op je box krijgt. Mijn 1e poging is namelijk een klein rampje geworden :wink:
Gebruikersavatar
dimmu1975
Berichten: 118
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:48
Locatie: Waasmunster

Bericht door dimmu1975 »

ik heb al enkele keren gefineerd MDF gebruikt , enige voorwaarde is verstek zagen.
Fineer is 0.5mm dik, minieme foutjes op de randen kunnen er nog uitgeschuurd worden en eventueel opgevuld worden met houtpasta.
Bijlagen
IMG_1641.JPG
Jasper
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 14:01
Locatie: Dordrecht

Bericht door Jasper »

hovingtim schreef:
Als jij het op de naden netjes goed verstek kan zagen zonder dat het gaat splinteren op de naad zou het idd heel strak er uit kunnen gaan zien. Hellaas zit er weinig diepte tekening in het triplex.

Jij hebt dus ervaring met elesgoflex. Zou je mij eens kunnen uitleggen hoe je het, het netjes op je box krijgt. Mijn 1e poging is namelijk een klein rampje geworden :wink:
Onder verstek zagen zonder splinteren is denk ik een hele moeilijke klus, vooral omdat het zo dun is. Ik dacht meer aan het tactisch aanbrengen van de overlap en het strak bijschuren, maar daarmee zie je uiteraard wel dat het om triplex gaat.
Wat bedoel je trouwens met dieptetekening? Triplex zou je toch kunnen zien als een aantal lagen dik fineer?

Dat elasgoflex werkt op zich wel goed. Belangrijk is dat je eerst een te groot stuk aanbrengt op een zijde, met een scherp mesje de randen afsnijd en daarna met een blokje opschuurt voordat je verder gaat. E.e.a. kan wel een beetje werken na de opbreng, dus als je het helemaal perfect wil kun je beter een aantal uur wachten (of een nacht) en nog een beetje naschuren voordat je met de volgende zijde verder gaat.

dimmu: Gefineerd MDF...is dat dan wel echte (onbewerkte) fineer, of heeft dat meer de IKEA look?
Gebruikersavatar
Teigetje
Berichten: 274
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 8:44
Locatie: Duiven

Bericht door Teigetje »

Jasper,

Misschien is deze link iets voor jou: http://www.af.nl/voorraad/plaat/flexplaten/
Behalve fineer hebben ze ook de gefineerde MDF platen en andere houtprodukten.
Er werkt een meester meubelmaker die je alles kan vertellen over hout en fineren. Er is ook een pdf-je van: http://www.af.nl/voorraad/fineer/fineer ... eerles.pdf

Ze hebben ook ervaring met kritische luidsprekerbouwers :wink: :

T.Z.D.M. Teigetje
Bijlagen
bogaart-luidspreker_small.jpg
bogaart-luidspreker_small.jpg (7.12 KiB) 5083 keer bekeken
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ook al neem je het mooiste triplex (wat dan ook weer niet goedkoop zal zijn) de kans dat je een mooie tekening hebt is minimaal... maar je zou ook mazzel kunnen hebben.

nou weet ik niet hoe groot oppervlak je wil fineren, maar er is al mooi fineer voor niet al te gekke prijzen hoor.

elesgoflex: aardig spul, ook niet goedkoop trouwens... hoewel dat je niet meer hoeft te lakken scheelt weer natuurlijk. met name op grote oppervlakken best wel lastig, bij mijn sub ging het dus ook niet 100% :oops: het fijnste is als je dit met z'n 2en kan doen: 1 die met beide handen het elesgoflex strak en vlak kan houden, de 2e die met een deegroller oid het tegen de kast aan zet
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Zetten jullie de kasten voor het aanbrengen van de elasgoflex nog in de grondverf? Of was opschuren bij jullie voldoende?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb alleen een beetje geschuurd
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Ik zet eigenlijk standaard elke kist in de MDF grond. Stel je voor dat er tijdens het plantjes water geven water onder je elesgoflex komt :? :!:
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

teacher schreef:
Ik zet eigenlijk standaard elke kist in de MDF grond. Stel je voor dat er tijdens het plantjes water geven water onder je elesgoflex komt :? :!:
:roll: Haha student en plantjes :roll:

Maar idd en voordeel is dat het mdf iets harder van word toch?
Gebruikersavatar
dimmu1975
Berichten: 118
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:48
Locatie: Waasmunster

Bericht door dimmu1975 »

Jasper schreef:

dimmu: Gefineerd MDF...is dat dan wel echte (onbewerkte) fineer, of heeft dat meer de IKEA look?
Dat is onbewerkte fineer, moet nog een laag vernis/beits/.... op.
Bijlagen
IMG_1652.JPG
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Kan best mooi zijn met heel veel dieptewerking.

Je moet wel geluk hebben met uitzoeken want van de 20 platen zit er misschien maar een tussen die bruikbaar is. Ik ben hier tegen aangelopen bij de gamma maar soms heb je bij de lokale houthandel ook zulke platen. Je moet er alleen tegen aan lopen

Ik weet het, deze foto staat nu tot vervelens toe op het forum, maar ik kan em zo lekker als voorbeeld gebruiken :oops:

Waar je tegen aan kijkt is eigenlijk de B-kant van de plaat. Behalve zeer mooie knoestvorming ook nog een "watering" in het hout

Afbeelding
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Je zou de kast ook af kunnen werken met stroken tapisparket. Bij een parketboer zou je kunnen vragen of hij stroken uit een restpartij over heeft.
Gebruikersavatar
Fritzzz
Berichten: 182
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 13:09
Locatie: Wageningen

Bericht door Fritzzz »

tapisparket, heb ik ook gedaan. 't is een heel karwei maar wel mooi!

Fritzzz
Bijlagen
P9220027.JPG
P9220020.JPG
Gebruikersavatar
Lostinmusic
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 jan 2008, 20:21
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Lostinmusic »

Wat ook een leuke (betaalbare) vorm van fineren is zijn de fineerrollen van mclean.
Die rollen zijn verkrijgbaar in Mahonie, Eiken en .. nog een die me ontschoten is.
ongv 23cm x 225cm
kosten een tientje per rol.

Erg makkelijk te verwerken omdat hij al voorverlijmd is, dus aanbrengen met een strijkbout.
Randen afwerken doe je met een beitel/frees/speciaal verkrijgbaar kantenschaafje.

Heb het zelf meerdere malen met succes gebruikt. :)
Gebruikersavatar
Fritzzz
Berichten: 182
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 13:09
Locatie: Wageningen

Bericht door Fritzzz »

en waar koop je dat mclean?

Fritzzz
Gebruikersavatar
Lostinmusic
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 jan 2008, 20:21
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Lostinmusic »

oh sorry :P verkrijgbaar (of te bestellen) bij meeste Doe-het-zelf-zaken. Zelf haal ik het bij De Bouwhof BV dat is een lokaal zaakje hier in Zoetermeer.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

misschien ook een wwwtje?
Gebruikersavatar
Fritzzz
Berichten: 182
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 13:09
Locatie: Wageningen

Bericht door Fritzzz »

ik heb er inmiddels plaatjes van gevonden. Het is echt fineer, geen plastic ofzo. Ga ik eens proberen.

Fritzzz.
Gebruikersavatar
Lostinmusic
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 jan 2008, 20:21
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Lostinmusic »

Ik kan er zo gauw geen gegevens over vinden, De Bouwhof heeft ook geen echte site.
De site van maclean verteld je ook niet veel, ze zijn meer gespecialliseert in vloeren e.d.
Je zou eens moeten vragen bij je lokale bouwmarkt of ze maclean kunnen leveren.

Succes!
Jasper
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 14:01
Locatie: Dordrecht

Bericht door Jasper »

Net te laat om over die rollen McClean te horen. Heb op de hoek fineer op de kop kunnen tikken (zelfs goedkoper dan elesgoflex). Het is teak-fineer, stroken van 20cm met mooie tekening. Nu moet het weer nog even beter worden zodat ik weer lekker aan een nieuw speaker project kan beginnen!
Gebruikersavatar
StukjeNostalgie
Berichten: 47
Lid geworden op: di 06 feb 2007, 0:43

Bericht door StukjeNostalgie »

@Jasper, zijn dit "afval" stroken of daadwerkelijke breedtes? Zo ja, hoe heet het en waar kan ik het krijgen?
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

indoubt schreef:
Waar je tegen aan kijkt is eigenlijk de B-kant van de plaat. Behalve zeer mooie knoestvorming ook nog een "watering" in het hout
Ja, de B-kant van triplex is vaak mooi om te zien. Mooi afgelakt, blank of kleurlak, geeft het vaak een mooi effect. Ik had donkere Wengé-kleurlak op hobbytriplex en dat zag er goed uit.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Om nog eens even terug te komen op die rollen Mclean fineer :
Heeft iemand (behalve Lostinmusic) die rollen al eens gebruikt ?
en kan wat over zijn ervaringen vertellen ?

Gezien de prijs kan het wel zin hebben om er een ritje naar zoetermeer aan te wagen.
Plaats reactie