Goedkoop "fineren"
Moderator: Beheerdersteam
Goedkoop "fineren"
Een mooie kast is uiteraard iedereens streven, maar voor mij is fineren iets te duur en te bewerkelijk om een mooie kast te maken. Ik hou echter wel van de "hout-look", dus wil ik graag altenatieven gebruiken.
Tot nog toe deed ik het met Elasgoflex van de Praxis, maar ben er nu een beetje op uitgekeken omdat het neppe er toch wel iets teveel van afstraalt.
Een ideetje die dit weekend bij mij opkwam is het gebruikt van triplex (MDF als constructie), wat ik vervolgens met een kleurbeits afwerk. Heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand redenen verzinnen om het wel of niet te doen?
Tot nog toe deed ik het met Elasgoflex van de Praxis, maar ben er nu een beetje op uitgekeken omdat het neppe er toch wel iets teveel van afstraalt.
Een ideetje die dit weekend bij mij opkwam is het gebruikt van triplex (MDF als constructie), wat ik vervolgens met een kleurbeits afwerk. Heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand redenen verzinnen om het wel of niet te doen?
Als jij het op de naden netjes goed verstek kan zagen zonder dat het gaat splinteren op de naad zou het idd heel strak er uit kunnen gaan zien. Hellaas zit er weinig diepte tekening in het triplex.
Jij hebt dus ervaring met elesgoflex. Zou je mij eens kunnen uitleggen hoe je het, het netjes op je box krijgt. Mijn 1e poging is namelijk een klein rampje geworden
Jij hebt dus ervaring met elesgoflex. Zou je mij eens kunnen uitleggen hoe je het, het netjes op je box krijgt. Mijn 1e poging is namelijk een klein rampje geworden
Onder verstek zagen zonder splinteren is denk ik een hele moeilijke klus, vooral omdat het zo dun is. Ik dacht meer aan het tactisch aanbrengen van de overlap en het strak bijschuren, maar daarmee zie je uiteraard wel dat het om triplex gaat.hovingtim schreef:Als jij het op de naden netjes goed verstek kan zagen zonder dat het gaat splinteren op de naad zou het idd heel strak er uit kunnen gaan zien. Hellaas zit er weinig diepte tekening in het triplex.
Jij hebt dus ervaring met elesgoflex. Zou je mij eens kunnen uitleggen hoe je het, het netjes op je box krijgt. Mijn 1e poging is namelijk een klein rampje geworden
Wat bedoel je trouwens met dieptetekening? Triplex zou je toch kunnen zien als een aantal lagen dik fineer?
Dat elasgoflex werkt op zich wel goed. Belangrijk is dat je eerst een te groot stuk aanbrengt op een zijde, met een scherp mesje de randen afsnijd en daarna met een blokje opschuurt voordat je verder gaat. E.e.a. kan wel een beetje werken na de opbreng, dus als je het helemaal perfect wil kun je beter een aantal uur wachten (of een nacht) en nog een beetje naschuren voordat je met de volgende zijde verder gaat.
dimmu: Gefineerd MDF...is dat dan wel echte (onbewerkte) fineer, of heeft dat meer de IKEA look?
Jasper,
Misschien is deze link iets voor jou: http://www.af.nl/voorraad/plaat/flexplaten/
Behalve fineer hebben ze ook de gefineerde MDF platen en andere houtprodukten.
Er werkt een meester meubelmaker die je alles kan vertellen over hout en fineren. Er is ook een pdf-je van: http://www.af.nl/voorraad/fineer/fineer ... eerles.pdf
Ze hebben ook ervaring met kritische luidsprekerbouwers
:
T.Z.D.M. Teigetje
Misschien is deze link iets voor jou: http://www.af.nl/voorraad/plaat/flexplaten/
Behalve fineer hebben ze ook de gefineerde MDF platen en andere houtprodukten.
Er werkt een meester meubelmaker die je alles kan vertellen over hout en fineren. Er is ook een pdf-je van: http://www.af.nl/voorraad/fineer/fineer ... eerles.pdf
Ze hebben ook ervaring met kritische luidsprekerbouwers
T.Z.D.M. Teigetje
- Bijlagen
-
- bogaart-luidspreker_small.jpg (7.12 KiB) 5074 keer bekeken
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
ook al neem je het mooiste triplex (wat dan ook weer niet goedkoop zal zijn) de kans dat je een mooie tekening hebt is minimaal... maar je zou ook mazzel kunnen hebben.
nou weet ik niet hoe groot oppervlak je wil fineren, maar er is al mooi fineer voor niet al te gekke prijzen hoor.
elesgoflex: aardig spul, ook niet goedkoop trouwens... hoewel dat je niet meer hoeft te lakken scheelt weer natuurlijk. met name op grote oppervlakken best wel lastig, bij mijn sub ging het dus ook niet 100%
het fijnste is als je dit met z'n 2en kan doen: 1 die met beide handen het elesgoflex strak en vlak kan houden, de 2e die met een deegroller oid het tegen de kast aan zet
nou weet ik niet hoe groot oppervlak je wil fineren, maar er is al mooi fineer voor niet al te gekke prijzen hoor.
elesgoflex: aardig spul, ook niet goedkoop trouwens... hoewel dat je niet meer hoeft te lakken scheelt weer natuurlijk. met name op grote oppervlakken best wel lastig, bij mijn sub ging het dus ook niet 100%
Kan best mooi zijn met heel veel dieptewerking.
Je moet wel geluk hebben met uitzoeken want van de 20 platen zit er misschien maar een tussen die bruikbaar is. Ik ben hier tegen aangelopen bij de gamma maar soms heb je bij de lokale houthandel ook zulke platen. Je moet er alleen tegen aan lopen
Ik weet het, deze foto staat nu tot vervelens toe op het forum, maar ik kan em zo lekker als voorbeeld gebruiken
Waar je tegen aan kijkt is eigenlijk de B-kant van de plaat. Behalve zeer mooie knoestvorming ook nog een "watering" in het hout

Je moet wel geluk hebben met uitzoeken want van de 20 platen zit er misschien maar een tussen die bruikbaar is. Ik ben hier tegen aangelopen bij de gamma maar soms heb je bij de lokale houthandel ook zulke platen. Je moet er alleen tegen aan lopen
Ik weet het, deze foto staat nu tot vervelens toe op het forum, maar ik kan em zo lekker als voorbeeld gebruiken
Waar je tegen aan kijkt is eigenlijk de B-kant van de plaat. Behalve zeer mooie knoestvorming ook nog een "watering" in het hout

- Lostinmusic
- Berichten: 30
- Lid geworden op: ma 14 jan 2008, 20:21
- Locatie: Zoetermeer
Wat ook een leuke (betaalbare) vorm van fineren is zijn de fineerrollen van mclean.
Die rollen zijn verkrijgbaar in Mahonie, Eiken en .. nog een die me ontschoten is.
ongv 23cm x 225cm
kosten een tientje per rol.
Erg makkelijk te verwerken omdat hij al voorverlijmd is, dus aanbrengen met een strijkbout.
Randen afwerken doe je met een beitel/frees/speciaal verkrijgbaar kantenschaafje.
Heb het zelf meerdere malen met succes gebruikt.
Die rollen zijn verkrijgbaar in Mahonie, Eiken en .. nog een die me ontschoten is.
ongv 23cm x 225cm
kosten een tientje per rol.
Erg makkelijk te verwerken omdat hij al voorverlijmd is, dus aanbrengen met een strijkbout.
Randen afwerken doe je met een beitel/frees/speciaal verkrijgbaar kantenschaafje.
Heb het zelf meerdere malen met succes gebruikt.
- Lostinmusic
- Berichten: 30
- Lid geworden op: ma 14 jan 2008, 20:21
- Locatie: Zoetermeer
- Lostinmusic
- Berichten: 30
- Lid geworden op: ma 14 jan 2008, 20:21
- Locatie: Zoetermeer
- StukjeNostalgie
- Berichten: 47
- Lid geworden op: di 06 feb 2007, 0:43
Ja, de B-kant van triplex is vaak mooi om te zien. Mooi afgelakt, blank of kleurlak, geeft het vaak een mooi effect. Ik had donkere Wengé-kleurlak op hobbytriplex en dat zag er goed uit.indoubt schreef:Waar je tegen aan kijkt is eigenlijk de B-kant van de plaat. Behalve zeer mooie knoestvorming ook nog een "watering" in het hout

