LTP 3weg Dipool - 'Machistas'

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

SSassen schreef:
Mja, ik ben andere prijzen gewend, maar koop dan ook meestal in 't buitenland. Overigens vind ik die tweeters voor de prijs geen meerwaarde hebben, een H1212 is vergelijkbaar.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Nou een H1212 is verre van vergelijkbaar met de AMT 2340. Ik wil de h1212 niet tekort doen, maar als ik mijn monitors met de H1212 naast de dipool hoor is het een wereld van verschil. Ook logisch, omdat de vervorming van de AMT voor geen mm stijgt in het lage treble of hoge treble.

Verder ben ik blij dat mensen hem te duur vinden. Dat houdt de AMT in mijn ontwerp alleen maar exclusief.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

voodooless schreef:
De 2340 is ook nog de goedkoopste van het stel zeker ;)
Ik denk dat je die vraag zelf kan beantwoorden 8) :lol:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

b_force schreef:
Ik denk dat je die vraag zelf kan beantwoorden 8) :lol:
Jazeker :)

Trouwens, waar ergens cross je de AMT? 2.5K ofzo?

Verder is de H1212 natuurlijk een prima tweetje voor het geld, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen betere tweeters zijn die ook hun geld waard zijn (ongeacht of dat bij de AMT wel of niet het geval is), ook al ligt dat misschien wat minder in proportie. Dat laatste is nu eenmaal zo in de audio wereld. Voor die paar procent extra betaal je de hoofdprijs :(
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

voodooless schreef:
b_force schreef:
Ik denk dat je die vraag zelf kan beantwoorden 8) :lol:
Jazeker :)

Trouwens, waar ergens cross je de AMT? 2.5K ofzo?
2kHz cross. Iets hoger zou ook nog kunnen, maar de AMT is beter dan de C90 in het 2,5kHz gebied dus die kan beter wat meer doen.

Uiteindelijk is het efficienter om wat meer uit te geven aan extreem goede units dan aan een dure versterker, waar de verschillen onderling veel kleiner zijn, zoniet onhoorbaar, hoewel die gedachte niet voor iedereen acceptabel is jammergenoeg! :twisted:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Montana schreef:
Uiteindelijk is het efficienter om wat meer uit te geven aan extreem goede units dan aan een dure versterker, waar de verschillen onderling veel kleiner zijn, zoniet onhoorbaar, hoewel die gedachte niet voor iedereen acceptabel is jammergenoeg! :twisted:
Ik denk dat Sander het daar niet mee eens is :twisted: .
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Het is wel grappig dat je met een AMT geen dipoolkarakterestiek krijgt. Het naar achter afgestraalde geluid is volgens mij in fase met dat aan de voorzijde.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het is wel degelijk een dipoolstraler, ik heb inmiddels de eerste metingen verricht.

@SSassen, ik zou eerst nog eens even beter naar de vervormingscijfers kijken voordat je de H1212 vergelijkbaar noemt.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

jeroen_d schreef:
Het is wel degelijk een dipoolstraler, ik heb inmiddels de eerste metingen verricht.

@SSassen, ik zou eerst nog eens even beter naar de vervormingscijfers kijken voordat je de H1212 vergelijkbaar noemt.
Montana vertelt mij zojuist dat hij hetzelfde meet. We dachten beide dat het principe een bipool (zo noem je dat toch?) was.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Het is wel degelijk een dipoolstraler, ik heb inmiddels de eerste metingen verricht.

@SSassen, ik zou eerst nog eens even beter naar de vervormingscijfers kijken voordat je de H1212 vergelijkbaar noemt.
Afbeelding

Door hem achter uit fase te halen zou het beter moeten worden wanneer het geen dipooltweeter is. Het wordt slechter. Dipool dus.

Meting is gedaan op 1,5 meter op 30 graden voor en achter op 45 graden incl alle reflecties.

Ik heb alleen geen idee, waarom die AMT zich gedraagt als een dipool. :? (hoewel ik dat wel steeds hoorde toen ik navraag deed bij de verkopers )
Laatst gewijzigd door Martijn H op di 22 jan 2008, 20:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

SSassen schreef:
Mja, ik ben andere prijzen gewend, maar koop dan ook meestal in 't buitenland. Overigens vind ik die tweeters voor de prijs geen meerwaarde hebben, een H1212 is vergelijkbaar.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Sorry hoor Sander maar er zit toch wel degelijk `n flink verschil tussen de Crescendo en `n H1212 :wink:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

CarloPJB schreef:
SSassen schreef:
Mja, ik ben andere prijzen gewend, maar koop dan ook meestal in 't buitenland. Overigens vind ik die tweeters voor de prijs geen meerwaarde hebben, een H1212 is vergelijkbaar.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Sorry hoor Sander maar er zit toch wel degelijk `n flink verschil tussen de Crescendo en `n H1212 :wink:
http://zaphaudio.com/tweetermishmash/compare.html

elke tweeter heeft zo zijn goede kanten..
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

@SSassen, ik zou eerst nog eens even beter naar de vervormingscijfers kijken voordat je de H1212 vergelijkbaar noemt.
Ik bedoelde de Seas en ScanSpeak tweeters, als je prijs/prestatie meeweegt dan komen die er bar slecht vanaf in vergelijking met een H1212. Niet dat ik nu de H1212 als ultieme tweeter wil bestempelen, maar ik steek dan liever m'n geld in zo'n nette AMT2340 dan in de zoveelste dome-tweeter die net een klein beetje beter presteert.

Ps. wanneer komt de groupbuy voor de AMT2340? Of moet ik er eentje opzetten?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

:lol: :lol: :lol: Ik zou er maar gauw eentje opzetten, want nlmb gaf aan dat deze tweeter binnenkort van de markt voor DIY verdwijnt.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Martijn M schreef:
Montana vertelt mij zojuist dat hij hetzelfde meet. We dachten beide dat het principe een bipool (zo noem je dat toch?) was.
Gelukkig niet, want dan zou ik ontzettend balen! Ik heb meteen het complete afstraalgedrag gemeten en dat was gewoon dipool. Bovendien keerde de fase om als ik aan de achterkant meette, een beter bewijs is er niet :wink: .
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

SSassen schreef:
@SSassen, ik zou eerst nog eens even beter naar de vervormingscijfers kijken voordat je de H1212 vergelijkbaar noemt.
Ik bedoelde de Seas en ScanSpeak tweeters, als je prijs/prestatie meeweegt dan komen die er bar slecht vanaf in vergelijking met een H1212. Niet dat ik nu de H1212 als ultieme tweeter wil bestempelen, maar ik steek dan liever m'n geld in zo'n nette AMT2340 dan in de zoveelste dome-tweeter die net een klein beetje beter presteert.

Ps. wanneer komt de groupbuy voor de AMT2340? Of moet ik er eentje opzetten?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Wil je de AMT in een monopool gebruiken? Heeft hij dan nog zoveel voordelen? (afstraalgedrag?) Het feit dat de amt geen kast heeft in dipool zorgt mede voor een lage vervorming.

edit: stom dat ik er ook op in ga.. :roll:

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Martijn, kijk even op wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Motion_Transformer

Daar staat de werking beschreven. Het is vrij eenvoudig, als er lucht aan de ene kant uit wordt geduwd, betekent dat dat de afstanden tussen de harmonica stukjes aan die kant kleiner is. Dan zijn ze aan de andere kant dus groter en wordt daar de lucht naar binnen gezogen. Ergo: dipool

Leuk is ook dat in de link melding wordt gemaakt van de LAT drivers van Tymphany, die op dezelfde werking berusten als de air motion transformers. Vandaar dat die woofer zo compact is. Het mooie van AMT is dat het werkende membraan oppervlak factoren groter is dan dat de opening suggereert. Vandaar het relatief grote rendement en zeer lage vervorming. Om een bepaalde geluidsdruk te maken hoeft het grote opgevouwen membraan nauwelijks te bewegen. Het is net een opgevouwen ESL in dat opzicht.

-edit- deze link is ook erg beeldend: http://www.soundimage.dk/Different-col/AirMotion.htm

of, misschien nog duidelijker: http://www.breem.nl/pgluidsprekers.htm# ... ransformer
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Afbeelding

Ik vond deze .gif van de werking van een AMT. Dit figuurtje laat zien hoe ik dacht dat de AMT werkt. Het lijkt mij dat de fase voor en achter gelijk zou moeten zijn. Waarschijnlijk mis ik ergens iets :roll: .... de metingen bewijzen immers het tegendeel.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Als de fase voor en achter gelijk zou zijn, zou ie "uit 't niets" overal de luchtdruk kunnen verhogen/verlagen. Bijv. voor en achter drukverhoging, maar nergens drukverlaging. Dat kan niet. Het plaatje gaat trouwens wel erg snel om je er een voorstelling bij te kunnen maken.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Martijn M schreef:
Ik vond deze .gif van de werking van een AMT. Dit figuurtje laat zien hoe ik dacht dat de AMT werkt. Het lijkt mij dat de fase voor en achter gelijk zou moeten zijn. Waarschijnlijk mis ik ergens iets :roll: .... de metingen bewijzen immers het tegendeel.
Volgens mij klopt dat gifje niet... de lamellen werken ondeling namelijk tegen elkaar in, omdat de stroom er in een andere richting doorloopt, en volgens de rechterhandregel een kracht in de andere richting uitvoert. Dan krijg je een volume verandering aan de voorkant t.o.v. de achterkant. Eigenlijk lijkt de beweging wat op die van de van een LAT.
Laatst gewijzigd door GeertM2 op di 29 jan 2008, 23:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Martijn M schreef:
Afbeelding

Ik vond deze .gif van de werking van een AMT. Dit figuurtje laat zien hoe ik dacht dat de AMT werkt. Het lijkt mij dat de fase voor en achter gelijk zou moeten zijn. Waarschijnlijk mis ik ergens iets :roll: .... de metingen bewijzen immers het tegendeel.
Slaat totaal nergens op deze gif. Deze reaktie na 6 dagen roept bij mij wel de vraag op: heb je gekeken naar de links die ik gaf? Vooral die laatste van Breem laat het goed zien.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Ik kan met google eigenlijk geen duidelijk plaatje vinden van de werking van de AMT. Daarom heb ik zelf maar wat getekend, misschien dat het verduidelijkt. Volgens mij ziet de beweging van een AMT er zo uit:
Bijlagen
membraambeweging AMT.gif
membraambeweging AMT.gif (5.79 KiB) 1597 keer bekeken
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

De pagina van Breem had ik nog niet bekeken. De wikipedia wel, maar van wat daar stond, kon ik geen tomatensoep maken. Het is me nu volgens mij duidelijk, door het verhaal van Breem en het tekeningetje van Geert. Merci.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Breem geeft in zijn tekst de crux, tekeningetje komt overeen met dat van Geert. De crux is de richting van de stroom. Hij gaat bijvoorbeeld van links naar rechts door het membraan heen. Dan loopt hij als gevolg van de harmonica afwisselend omhoog en omlaag. Telkens een andere richting tov het magneetveld. Zo ontstaan de krachtenpijltjes die Breem en Geert tekenen.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

jeroen_d schreef:
Breem geeft in zijn tekst de crux, tekeningetje komt overeen met dat van Geert. De crux is de richting van de stroom. Hij gaat bijvoorbeeld van links naar rechts door het membraan heen. Dan loopt hij als gevolg van de harmonica afwisselend omhoog en omlaag. Telkens een andere richting tov het magneetveld. Zo ontstaan de krachtenpijltjes die Breem en Geert tekenen.
Ook hier is weer sprake van een lorentzkracht, net als in een normale luidspreker. Stroom, magneetveld en kracht staan dus loodrecht op elkaar. Volgens mij bedoelt Jeroen hetzelfde als wat ik ga zeggen. Het is wat moeilijk te zien in de tekening van breem, maar de stroom loopt per harmonicadeel het beeldscherm in en uit, zeg maar loodrecht op het vlak van het papier/scherm.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

bertor schreef:
jeroen_d schreef:
Breem geeft in zijn tekst de crux, tekeningetje komt overeen met dat van Geert. De crux is de richting van de stroom. Hij gaat bijvoorbeeld van links naar rechts door het membraan heen. Dan loopt hij als gevolg van de harmonica afwisselend omhoog en omlaag. Telkens een andere richting tov het magneetveld. Zo ontstaan de krachtenpijltjes die Breem en Geert tekenen.
Ook hier is weer sprake van een lorentzkracht, net als in een normale luidspreker. Stroom, magneetveld en kracht staan dus loodrecht op elkaar. Volgens mij bedoelt Jeroen hetzelfde als wat ik ga zeggen. Het is wat moeilijk te zien in de tekening van breem, maar de stroom loopt per harmonicadeel het beeldscherm in en uit, zeg maar loodrecht op het vlak van het papier/scherm.
Volgens mij snap ik het niet meer... :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”