Mja, ik ben andere prijzen gewend, maar koop dan ook meestal in 't buitenland. Overigens vind ik die tweeters voor de prijs geen meerwaarde hebben, een H1212 is vergelijkbaar.
Nou een H1212 is verre van vergelijkbaar met de AMT 2340. Ik wil de h1212 niet tekort doen, maar als ik mijn monitors met de H1212 naast de dipool hoor is het een wereld van verschil. Ook logisch, omdat de vervorming van de AMT voor geen mm stijgt in het lage treble of hoge treble.
Verder ben ik blij dat mensen hem te duur vinden. Dat houdt de AMT in mijn ontwerp alleen maar exclusief.
Verder is de H1212 natuurlijk een prima tweetje voor het geld, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen betere tweeters zijn die ook hun geld waard zijn (ongeacht of dat bij de AMT wel of niet het geval is), ook al ligt dat misschien wat minder in proportie. Dat laatste is nu eenmaal zo in de audio wereld. Voor die paar procent extra betaal je de hoofdprijs
2kHz cross. Iets hoger zou ook nog kunnen, maar de AMT is beter dan de C90 in het 2,5kHz gebied dus die kan beter wat meer doen.
Uiteindelijk is het efficienter om wat meer uit te geven aan extreem goede units dan aan een dure versterker, waar de verschillen onderling veel kleiner zijn, zoniet onhoorbaar, hoewel die gedachte niet voor iedereen acceptabel is jammergenoeg!
Uiteindelijk is het efficienter om wat meer uit te geven aan extreem goede units dan aan een dure versterker, waar de verschillen onderling veel kleiner zijn, zoniet onhoorbaar, hoewel die gedachte niet voor iedereen acceptabel is jammergenoeg!
Het is wel grappig dat je met een AMT geen dipoolkarakterestiek krijgt. Het naar achter afgestraalde geluid is volgens mij in fase met dat aan de voorzijde.
Mja, ik ben andere prijzen gewend, maar koop dan ook meestal in 't buitenland. Overigens vind ik die tweeters voor de prijs geen meerwaarde hebben, een H1212 is vergelijkbaar.
Mja, ik ben andere prijzen gewend, maar koop dan ook meestal in 't buitenland. Overigens vind ik die tweeters voor de prijs geen meerwaarde hebben, een H1212 is vergelijkbaar.
@SSassen, ik zou eerst nog eens even beter naar de vervormingscijfers kijken voordat je de H1212 vergelijkbaar noemt.
Ik bedoelde de Seas en ScanSpeak tweeters, als je prijs/prestatie meeweegt dan komen die er bar slecht vanaf in vergelijking met een H1212. Niet dat ik nu de H1212 als ultieme tweeter wil bestempelen, maar ik steek dan liever m'n geld in zo'n nette AMT2340 dan in de zoveelste dome-tweeter die net een klein beetje beter presteert.
Ps. wanneer komt de groupbuy voor de AMT2340? Of moet ik er eentje opzetten?
Montana vertelt mij zojuist dat hij hetzelfde meet. We dachten beide dat het principe een bipool (zo noem je dat toch?) was.
Gelukkig niet, want dan zou ik ontzettend balen! Ik heb meteen het complete afstraalgedrag gemeten en dat was gewoon dipool. Bovendien keerde de fase om als ik aan de achterkant meette, een beter bewijs is er niet .
@SSassen, ik zou eerst nog eens even beter naar de vervormingscijfers kijken voordat je de H1212 vergelijkbaar noemt.
Ik bedoelde de Seas en ScanSpeak tweeters, als je prijs/prestatie meeweegt dan komen die er bar slecht vanaf in vergelijking met een H1212. Niet dat ik nu de H1212 als ultieme tweeter wil bestempelen, maar ik steek dan liever m'n geld in zo'n nette AMT2340 dan in de zoveelste dome-tweeter die net een klein beetje beter presteert.
Ps. wanneer komt de groupbuy voor de AMT2340? Of moet ik er eentje opzetten?
Wil je de AMT in een monopool gebruiken? Heeft hij dan nog zoveel voordelen? (afstraalgedrag?) Het feit dat de amt geen kast heeft in dipool zorgt mede voor een lage vervorming.
Daar staat de werking beschreven. Het is vrij eenvoudig, als er lucht aan de ene kant uit wordt geduwd, betekent dat dat de afstanden tussen de harmonica stukjes aan die kant kleiner is. Dan zijn ze aan de andere kant dus groter en wordt daar de lucht naar binnen gezogen. Ergo: dipool
Leuk is ook dat in de link melding wordt gemaakt van de LAT drivers van Tymphany, die op dezelfde werking berusten als de air motion transformers. Vandaar dat die woofer zo compact is. Het mooie van AMT is dat het werkende membraan oppervlak factoren groter is dan dat de opening suggereert. Vandaar het relatief grote rendement en zeer lage vervorming. Om een bepaalde geluidsdruk te maken hoeft het grote opgevouwen membraan nauwelijks te bewegen. Het is net een opgevouwen ESL in dat opzicht.
Ik vond deze .gif van de werking van een AMT. Dit figuurtje laat zien hoe ik dacht dat de AMT werkt. Het lijkt mij dat de fase voor en achter gelijk zou moeten zijn. Waarschijnlijk mis ik ergens iets .... de metingen bewijzen immers het tegendeel.
Als de fase voor en achter gelijk zou zijn, zou ie "uit 't niets" overal de luchtdruk kunnen verhogen/verlagen. Bijv. voor en achter drukverhoging, maar nergens drukverlaging. Dat kan niet. Het plaatje gaat trouwens wel erg snel om je er een voorstelling bij te kunnen maken.
Ik vond deze .gif van de werking van een AMT. Dit figuurtje laat zien hoe ik dacht dat de AMT werkt. Het lijkt mij dat de fase voor en achter gelijk zou moeten zijn. Waarschijnlijk mis ik ergens iets .... de metingen bewijzen immers het tegendeel.
Volgens mij klopt dat gifje niet... de lamellen werken ondeling namelijk tegen elkaar in, omdat de stroom er in een andere richting doorloopt, en volgens de rechterhandregel een kracht in de andere richting uitvoert. Dan krijg je een volume verandering aan de voorkant t.o.v. de achterkant. Eigenlijk lijkt de beweging wat op die van de van een LAT.
Laatst gewijzigd door GeertM2 op di 29 jan 2008, 23:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik vond deze .gif van de werking van een AMT. Dit figuurtje laat zien hoe ik dacht dat de AMT werkt. Het lijkt mij dat de fase voor en achter gelijk zou moeten zijn. Waarschijnlijk mis ik ergens iets .... de metingen bewijzen immers het tegendeel.
Slaat totaal nergens op deze gif. Deze reaktie na 6 dagen roept bij mij wel de vraag op: heb je gekeken naar de links die ik gaf? Vooral die laatste van Breem laat het goed zien.
Ik kan met google eigenlijk geen duidelijk plaatje vinden van de werking van de AMT. Daarom heb ik zelf maar wat getekend, misschien dat het verduidelijkt. Volgens mij ziet de beweging van een AMT er zo uit:
Bijlagen
membraambeweging AMT.gif (5.79 KiB) 1591 keer bekeken
De pagina van Breem had ik nog niet bekeken. De wikipedia wel, maar van wat daar stond, kon ik geen tomatensoep maken. Het is me nu volgens mij duidelijk, door het verhaal van Breem en het tekeningetje van Geert. Merci.
Breem geeft in zijn tekst de crux, tekeningetje komt overeen met dat van Geert. De crux is de richting van de stroom. Hij gaat bijvoorbeeld van links naar rechts door het membraan heen. Dan loopt hij als gevolg van de harmonica afwisselend omhoog en omlaag. Telkens een andere richting tov het magneetveld. Zo ontstaan de krachtenpijltjes die Breem en Geert tekenen.
Breem geeft in zijn tekst de crux, tekeningetje komt overeen met dat van Geert. De crux is de richting van de stroom. Hij gaat bijvoorbeeld van links naar rechts door het membraan heen. Dan loopt hij als gevolg van de harmonica afwisselend omhoog en omlaag. Telkens een andere richting tov het magneetveld. Zo ontstaan de krachtenpijltjes die Breem en Geert tekenen.
Ook hier is weer sprake van een lorentzkracht, net als in een normale luidspreker. Stroom, magneetveld en kracht staan dus loodrecht op elkaar. Volgens mij bedoelt Jeroen hetzelfde als wat ik ga zeggen. Het is wat moeilijk te zien in de tekening van breem, maar de stroom loopt per harmonicadeel het beeldscherm in en uit, zeg maar loodrecht op het vlak van het papier/scherm.
Breem geeft in zijn tekst de crux, tekeningetje komt overeen met dat van Geert. De crux is de richting van de stroom. Hij gaat bijvoorbeeld van links naar rechts door het membraan heen. Dan loopt hij als gevolg van de harmonica afwisselend omhoog en omlaag. Telkens een andere richting tov het magneetveld. Zo ontstaan de krachtenpijltjes die Breem en Geert tekenen.
Ook hier is weer sprake van een lorentzkracht, net als in een normale luidspreker. Stroom, magneetveld en kracht staan dus loodrecht op elkaar. Volgens mij bedoelt Jeroen hetzelfde als wat ik ga zeggen. Het is wat moeilijk te zien in de tekening van breem, maar de stroom loopt per harmonicadeel het beeldscherm in en uit, zeg maar loodrecht op het vlak van het papier/scherm.