Beginners setje spoelen, condensatoren en weerstanden?

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Beginners setje spoelen, condensatoren en weerstanden zinvol?

Onzin, koop wel los wat ik nodig heb.
12
19%
Goed idee.
48
75%
Ja, maar dan met deze waardes:
1
2%
Heb ik allemaal al thuis liggen :)
3
5%
 
Totaal aantal stemmen: 64

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Je kan dan voor die paar euro zo een paar extra vishay capjes meebestellen.
Dat was wel in me opgekomen.
Ik denk dat een enkele kit voor Roland het voordeligste zal zijn, evenals voor ons ;)
Een besteloptie toevoegen heeft totaal niets met de prijs van een kit te maken, en wie geen behoefte aan bypasscaps heeft, die bestelt ze gewoon niet.
Mooie MKP van prima kwaliteit zijn een fractie duurder dan MKT's. Voor dat geld kun je die 1837 dan weglaten lijkt me.
Zoiets ga je natuurlijk niet doen als het nauwelijks de moeite loont, maar dat is nogal wiedes.

Jongens, ik draag slechts een suggestie aan die Roland ter overweging kan meenemen indien hij mocht besluiten om de set uit MKT samen te stellen. Of hij er wat mee doet of dat hij de bypasscaps voornamelijk los wilt blijven verkopen, is verder aan hem.

Mocht Roland hier iets mee doen, dan zit daar voor niemand een nadeel aan, dus ik begrijp niet waarom van mijn terloopse suggestie weer een discussiepunt wordt gemaakt.
Imho heb je veel meer aan een MKP.
Dat denk ik ook, maar zolang we geen benul van de uiteindelijke prijs hebben, vind ik dat moeilijk te zeggen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ik denk dat er twee optie's zijn:

1 je gebruikt de verzameling om een testfilter op te bouwen, goed genoeg om goed te meten een een aardig beeld te krijgen van de mogelijkheden, zodat je later (bijna verplicht) bent om betere componenten te kopen voor je defintieve filter

2 je gebruikt de verzameling om je filter te bouwen. Evt, gebruikte spullen spullen vul je later weer aan.

EXTRA kun je erbij doen dat je een verzameling van tweaks verkoopt, zoals bypasscaps, bepaalde luidsprekerkabels oid ik zeg maar wat. Overigens denk ik dat dit volledig losgekoppeld is van de verzameling test-componenten.

mijn voorkeur gaat uit voor nummer 1. Goedkoop, maar wel genoeg voor stereo, omdat je met 2 oren luistert. ook al kun je met één filter wel meten.

Jan
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Suggesties zijn toch ook discusseerbaar ? :wink: :lol: :lol:

Volgens mij is dat het hele idee van bv een vergadering. :P

Ik snap je punt wel, maar ik denk gewoon dat die optie niet nodig is, omdat het weinig tot niets toevoegt aan het product.

En je kan dan wel duizenden opties verzinnen die je op het pakketje kan toevoegen.

Volgens mij moet het idee simpel en goedkoop blijven.
Maargoed, misschien denkt Roland daar anders over :)
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

b_force schreef:

Volgens mij moet het idee simpel en goedkoop blijven.
Maargoed, misschien denkt Roland daar anders over :)
Prima punt, het gaat tenslotte over een setje komponenten voor de beginner.

Als beginner ontgaat je het verschil tussen een 'gewone' mkp en 'net iets betere' mkp tenslotte toch denk ik zo...
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik hoor geen verschil tussen nieuwe elco's en MKP's. Maar omdat de waarde van een elco over de lange tijd verandert zijn goedkope MKT's misschien de oplossing. Dan kunnen er meer in het pakket zitten dan wanneer je naar MKP's gaat!

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Verschil tussen MKT en MKP vind ik voor het hoog wel inmens groot.

Maargoed dat is idd een discussie puntje.
Ik zou persoonlijk MKP willen tot zo'n 10uF, aangezien het prijsverschil tussen die 2 echt minimaal is.

(sterker nog, volgens mij is een APW net zo duur, of zelfs goedkoper dan een intertechnik MKT)

Maar als je echt om zo goedkoop mogelijk gaat, dan is MKT idd de oplossing.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

b_force schreef:
Ik snap je punt wel, maar ik denk gewoon dat die optie niet nodig is, omdat het weinig tot niets toevoegt aan het product.
Als je het snapt en het niet boeiend voor je is, is het onzinnig om van een bijdrage aan de topicstarter een discussiepunt te maken. Dat is als een discussie over het nut van extra broodjes die je bij shoarma kan bestellen, omdat je ze toch niet nodig hebt en ze ook afzonderlijk te koop zijn. Het bemoeilijkt alleen maar discussies wanneer zelfs de meest simpele bijdragen oneindig moeten worden beargumenteerd, en van dat laatste begin ik te balen.

Ik had al toegelicht dat het enkel wat kan toevoegen voor bepaalde kopers en voor Roland zelf, dus dat lijkt me duidelijk. Ik neem aan dat Roland en eventuele geinteresseerden wel voor zichzelf kunnen denken en beslissen.

--
@Roland: sorry voor de zijsprong in je topic, maar dit had ik dus echt niet voor ogen. Hier laat ik het dan ook maar bij.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mm, ik vind het eigenlijk totaal geen zijsprong, maar gewoon een gezonde discussie over het eind product.

Daar is toch niks op tegen ? :roll: :?:

Je bespreekt suggesties en ideeen, en daar ga je over discuseren.
(daar gaat het hele topic juist over)

Het gaat er niet om of IK het boeiend vind, maar of het voor het product en vooral de klant boeiend is.
Gebruikersavatar
Peter P
Berichten: 45
Lid geworden op: do 01 nov 2007, 0:12
Locatie: Eindhoven

Bericht door Peter P »

Roland,

Ben je nog bezig met het samenstellen van starterspakket?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Ja, ik ben nog steeds met Jantzen aan het overleggen. Ze zijn er erg enthousiast over! Het vlot redelijk.

Nu gaat het over de hoeveelheid croco kabels. Als we daar uitzijn, komen we bij de waardes en de verpakking. 60 stuks croco dacht ik in totaal, zwart en rood. Dat zijn de kosten niet en te weinig crocokabeltjes hebben is ontzettend vervelend als je aan het knutselen bent.

Groet Roland
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Roland schreef:
..... te weinig crocokabeltjes hebben is ontzettend vervelend als je aan het knutselen bent.
yep... net als met houtklemmen, je kan er nooit te veel van hebben 8)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

jeetje 60! kabels, das wel veel.

Ehm 1 ding, en ik weet niet of dat mogelijk is, maar een tip is om die kroko's wel vast te solderen oid (aan de kabel).

Mijn ervaring is dat normale cheapo kroko's binnen notime defect zijn, omdat ze niet goed vast zitten.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Erg goed punt. Dank je.

Ik kom in ieder geval altijd crocokabels te kort....Vandaar.

Groet Roland
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mjah ze kosten niet veel en je kan er idd niet genoeg van hebben.

Maar 60 ?!

Ik zit een beetje aan de kosten te denken :P

(wellicht kan je ze dan relatief goedkoop leveren en valt het wel mee :P
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

30 of 60 van die crocokabels valt weg bij ja of nee tot 1.50 of tot 1.80 mH in 1.00 mm draad in de doos doen.

Don't worry. Be croco.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Ik kom op deze waardes uit:

2 pcs 0.22 mH 0.70 mm wire
2 pcs 0.27 mH 0.70 mm wire
2 pcs 0.33 mH 0.70 mm wire
2 pcs 0.39 mH 0.70 mm wire
2 pcs 0.47 mH 0.70 mm wire
2 pcs 0.56 mH 0.70 mm wire
2 pcs 0.68 mH 0.70 mm wire

2 pcs 0.68 mH 1.00 mm wire
2 pcs 0.82 mH 1.00 mm wire
2 pcs 1.00 mH 1.00 mm wire
2 pcs 1.20 mH 1.00 mm wire
2 pcs 1.50 mH 1.00 mm wire
2 pcs 1.80 mH 1.00 mm wire

2 pcs Elco 5.60
2 pcs Elco 6.80
2 pcs Elco 8.20
2 pcs Elco 10.0
2 pcs Elco 15.0
2 pcs Elco 22.0
2 pcs Elco 33.0
2 pcs Elco 47.0
2 pcs Elco 68.0

2 pcs 1.50 uF Z-Standard
2 pcs 2.20 uF Z-Standard
2 pcs 2.70 uF Z-Standard
2 pcs 3.30 uF Z-Standard
2 pcs 3.90 uF Z-Standard
2 pcs 4.70 uF Z-Standard
2 pcs 5.60 uF Z-Standard
2 pcs 6.80 uF Z-Standard
2 pcs 8.20 uF Z-Standard
2 pcs 10.0 uF Z-Standard

2 pcs weerstandem van 1.0 tot 22.0 ohm ceramic 5 watt.

30 pcs black croco wire
30 pcs red croco wire

Is het wat? Ik kan nog geen prijs noemen. Jantzen is met een mooi doosje bezig.

Groet Roland
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ik kwam altijd 0.68 mH te kort...

Groet Roland
Gebruikersavatar
Peter P
Berichten: 45
Lid geworden op: do 01 nov 2007, 0:12
Locatie: Eindhoven

Bericht door Peter P »

Zier er goed uit!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat zijn er heel wat :P
Ziet er idd prima uit.

Wat is trouwens die Z-Standard , de APW ofzo ?

Daarnaast mis ik er wel een paar in de range, zoals de wat kleinere waarde. van 0,1mH t/m 0,18mH , deze gebruik je erg veel voor tweeters als je ze rond de 3-5Khz gaat crossen.

En de grotere waardes van elco's (grofweg 100uF, 150uF en nog een enkele grote)

Daarnaast vind ik het aantal caps EN spoelen wel veel. Het is beter om er een paar uit de reeks te pakken en dan te combineren om zo tot dezelfde waarde te komen.
Ik ken de prijs nog niet, maar dat zal wellicht heel wat schelen.
(zeker met een 1uF valt gigantisch veel te combineren om tot alle e-reeks waardes uit te komen, de 2,2uF - 3,9uF - 5,6uF kunnen er dan uit. De 68uF is ook te combineren)

Bij de spoelen is het misschien handig om hoger de gaan dan 1,8mH. 2,2mH t/m 3,3mH zijn ook nog waardes die heel vaak voorkomen in toch wel simpele filtertjes :)
Als test filter is een simpel ferriet kern spoeltje (ala HQ spoel) meer dan prima.
Je moet toch wel minstens 50W hier doorheen pompen om ze daadwerkelijk te laten verzadigen.
Ferriet kerntjes zou ik nemen vanaf 1,2mH aangezien bij luchtspoelen daar de weerstand wel erg hoog wordt. En de prijs gelijk is of goedkoper wordt.

Tot zover mijn visie hier over :P

Keep up the good work ! :D

(ik waardeer het zeker dat je behoorlijk luistert naar wat de klant wil :)
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Dank je voor je antwoord en het compliment.

Het is nogal een lijst inderdaad. Standard Z is de goedkoopste jantzen Cap. Met kerntjes is inderdaad een idee. Tot 2.20 mH leek mij voldoende voor twee weg.

Ik zal wat elco's en mkp's schrappen. Kleinere spoeltjes is meer voor drieweg denk ik. Grotere elco's voor lcr notch werk. Lijkt mij niet iets voor tweeweg probeersels.

Bedankt voor de input! Ik ga d'r wat dingen uithalen.

Groet Roland
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Kleine spoeltjes hoeft nier perse voor 3 weg hoor :P

denk bv maar aan een mid die behoorlijk hoog kan (breedbander ) samen met een tweeter die niet zo laag kan.

Ook zie je redelijk vaak een 0,12mH - 0,15mH of 0,18mH is een standaard 2e orde filter rond de 3,5Khz.

Niet echt een gekke waarde dus.

En er zijn ook 2 weg systemen te bedenken waar met gemak een 2,5mH wordt toegepast :)

Maargoed als je daarvoor ferriet kern neemt, kan je wederom er 2 in serie zetten, dan blijft je weerstand rond de 0,4-0,5 ohm en dat is nog acceptabel.

De grote elco's zijn idd enkel voor een 3weg of als je wel heel bizar moet gaan filteren.
Mijn idee was meer om bv 1e of 2e orde te filteren zoals vaak wordt gedaan bij kleine breedbanders.
Maar niet echt standaard nee :)

Zijn die Jantzen goedkoper dan de APWtjes trouwens ? :P
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Goed werk Roland!

Ik zou liever wat minder elko's van de lager waardes zien, en dan liever nog een 15uF Z-Standard en een 100uF. Misschien ook nog een 2.2 mH spoel? Maar maakt het niet te gek, 't moet ook betaalbaar blijven natuurlijk.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

waarom een 15uF z-standaard ?

die is prima te combineren als 10uF + 4,7uF ?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ook best ;)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Dan kunnnen alle elko's tot en met 15 uF weg.
Gesloten