Beginners setje spoelen, condensatoren en weerstanden?

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Beginners setje spoelen, condensatoren en weerstanden zinvol?

Onzin, koop wel los wat ik nodig heb.
12
19%
Goed idee.
48
75%
Ja, maar dan met deze waardes:
1
2%
Heb ik allemaal al thuis liggen :)
3
5%
 
Totaal aantal stemmen: 64

Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Beginners setje spoelen, condensatoren en weerstanden?

Bericht door Roland »

Hoi,

Naar aanleiding van een opmerking van Wowly:

Is het zinvol een beginners setje met spoelen, condensatoren en weerstanden aan te bieden? Zodat de beginnende zelfbouwer gelijk voorzien is van de basis spoeltjes, weerstanden en condensatoren om ook in het weekende rustig door te kunnen bouwen?

Ik zat zelf aan waardes te denken die vaak voorkomen voor een twee weg systeem.

Zin of onzin? Dit schiet mij zo te binnen, alles twee stuks:
Weerstanden van 1.0 Ohm tot 33.0 Ohm
Elco's erbij van 1.0 tot 47.0 uF.
Draadspoelen 1.0 mm 1.20 mH tot 2.20 mH & 0.70 mm van 0.22 mH tot 0.47 mH?
APW Clarity van 2.20 tot 15.0 uF?

Korting erbij, natuurlijk.

Groet Roland
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

De waardes 6.80 Ohm en 5.60 Ohm zou ik er dan in 8 voud in stoppen. Daar had ik nooit genoeg van op een of andere vreemde manier :D

Groet Roland
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Niet enkel voor beginners.

Voor een test set is het ook al prima, echter heb je daar geen top kwaliteit producten voor nodig (apw, en bipolaire goed zat)

Maargoed wat is het prijsje is dan de vraag :P
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Dat is gelijk de zwakte van het idee.

Het setje moet betaalbaar blijven en in 1 doos zitten. Anders wordt het de week pizza voor 6.- euro. Maar dan zonder de salami, champigons en artisjokken maar met ham, extra kaas en ansjovis.

Iemand een idee of opmerking over de ranges die handig zouden zijn?

Groet Roland
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Dit vind ik als filter leek een goed idee! Het moet natuurlijk betaalbaar blijven, dus niet meteen de beste spulletjes (dat kan nog als het filter met deze compo's op punt staat, dat is de bedoeling toch?)

Geen idee welke waardes vaak nodig zijn.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zit even over de range te denken, aangezien je lang niet elke waarde nodig hebt, omdat je veel samen kan stellen

15uF = bv 4,7uF + 10uF enz

Zo kan je ook spoelen in serie en parallel zetten.
even verder puzzelen :P
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Dat is inderdaad het idee. Alle spoelen, weerstanden en condensatoren in een goedkope basis uitvoering. Zodat je snel even wat verschillende dingen kunt uitproberen.

Groet Roland
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Setje kroko draadjes erbij.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

b_force schreef:
Ik zit even over de range te denken, aangezien je lang niet elke waarde nodig hebt, omdat je veel samen kan stellen

15uF = bv 4,7uF + 10uF enz

Zo kan je ook spoelen in serie en parallel zetten.
even verder puzzelen :P
Dan kan er mss ook een beknopte brochure bij, waarop staat wat het serie/parallel plaatsen van componenten met hun waardes doet? :D
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Met de E6-reeks
http://nl.wikipedia.org/wiki/E-reeksen

Kan je al heel wat.
(let even niet op de tolerantie, dat hangt natuurlijk nogal van je product af)

Hier zijn bijna alle waardes wel uit te maken. (onder de 10uF)

Voeg daarbij nog een 10uF en een 22uF en je komt heel ver.
voor tweeters is meestal 3,3uF t/m 8,2uF goed bruikbaar.

Voor spoelen is het wat lastiger, daar lopen de waardes snel uit een.
in het algemeen, is mijn ervaring, dat rond de 1,2mH wel een zeer algemene waarde is en goed te combineren.

Maar wellicht is de instelbare spoel:

viewtopic.php?t=5211

Een stuk beter.

Dan er voor zorgen dat je genoeg hebt. 2 voor woofer (sper- of zuigkring en 2e orde filter) en voor tweeter.
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Als Edo dan ook zijn filtertestplankje in massaproduktie kan nemen en erbij kan doen, wordt het een mooi en compleet setje! ;)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Edo heeft het ook maar uit een blad :lol: :lol:

Maar tis wel super handig :)

Ach, kroko's werken ook al vrij goed hoor.
enkel heb je er daar heel wat van nodig.
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

Roland schreef:
Setje kroko draadjes erbij.
Maar een setje? Mijn filter is opgebouwd met die dingen, doe er maar een stuk of 15 sowieso om ook snel even een weerstandje erbij te kunnen pluggen.

Ook wat elko's van grotere waarden lijken me wel handig, vooral voor de wat grotere woofers die toch laag gefilterd moeten worden.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik ben heel erg blij met dit initiatief. Ik zal dan ook zeker hier gebruik van maken, tenminste, als het niet financieel erg uit de klauwen loopt.
Aangezien hier erg veel beginners bijzitten denk ik dat het op de langere termijn zelfs een aardige klandizie zal opleveren.

Ik vind het soort van "instelbare spoelen" wel klinken als een kosteffectieve oplossing, maar heb geen bal verstand van of dit een goede manier is om flters te ontwikkelen. Zou ook zeker alleen de instapreeks voor dit setje gebruiken. Het finale filter zal waarschijnlijk toch uit betere componenten bestaan.

Even voor de duidelijkeheid, in wat voor prijscategorie zitten we ongeveer (bij benadering)?

Jan
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat bedoelde ik ook met een setje :P

Je kan er niet genoeg van hebben :)

sja, nog hogere waardes zijn alleen handig voor degene die zich aan 3 weg gaan wagen.

Of dat nu de bedoeling is ?


Je kan met een regelbare spoel bv een soort schaalverdeling maken met de waarde er bij.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
sja, nog hogere waardes zijn alleen handig voor degene die zich aan 3 weg gaan wagen.
of als je een 2 weg FAST gaat maken.....
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

zou een optie kunnen zijn, is niet voor de hand liggend.

Dan heb je ook wel redelijke spoelen nodig.

33, 47, 100,220 en 330 uF lijken me dan redelijke waardes (bipolaire)
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Leuk al deze reacties! Ik zat zelf meer te denken aan een setje voor een 17 cm bas en 25 mm tweeter twee weg.

Die instelbare spoelen zijn een goed idee. Heeft iemand een link naar Edo zijn filter plankje?

Groet Roland
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Roland schreef:
Ik zat zelf meer te denken aan een setje voor een 17 cm bas en 25 mm tweeter twee weg.
waarom zo beperkt? een stel elko's en dunnedraad kernspoelen in hogere waardes hoef je de boot niet voor te verkopen.
Gebruikersavatar
Teigetje
Berichten: 274
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 8:44
Locatie: Duiven

Bericht door Teigetje »

Hoi Roland,

Goed idee! Je zou er dan ook een folder bij kunnen doen met de prijzen van de betere uitvoering van het setje en idd een beknopte werking en kwaliteitsverbetering van de componenten > klantenbinding? :wink:
Is het een idee om daar goed soldeertin bij te doen?

T.Z.D.M. Frank
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

definitie van GOED soldeertin ? :P


Dat koop je zelf voor de bouwmarkt voor weinig en werkt prima.

Lood soldeer s enkel nog schaars, dat soldeert toch we leen stuk lekkerder...
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Ik heb onzin ingevuld.

Wat moet je nu met zo'n serie als je geen meet spullen bij de hand hebt? Alles op gehoor? Online voorspellingen heb je niks aan.

Als je meetspullen hebt, kunt lenen oid, dan wordt het zinvoller natuurlijk. Kun je direct simmen of meten met test filtertjes.

Maar welke beginner heeft nu zelf een meet mogelijkheid thuis?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik denk dat die groep ook als beginner wordt bedoeld.

Dus mensen die net bezig zijn met meten enzo en nog niet veel in huis hebben.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Roland schreef:
Heeft iemand een link naar Edo zijn filter plankje?
Jazeker, zie hieronder. Deze is dan voor tweeweg seriefilter, ik heb er nog 1 (iets groter) voor een drieweg parallel filter.

Best handig weken zo, zit goed vast, overzichtelijk en je zet het makkelijk even aan de kant.
Bijlagen
fitertestboard.jpg
fitertestboard2.jpg
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Misschien handig om het artikel over filters als leidraad te gebruiken voor het samenstellen van die pakketjes. Mij ervaring ermee is dat het aardig klopt wat er in wordt aangedragen.
Gesloten