Nautilus kasten

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

:shock: zwevende mid en tweet :shock: dat is pas goed ontkoppeld 8) hoe doe je dat? hemelbouten of luchthaken?

maar zonder dollen: ziet r mooi uit, maar de kleur is niet voor elk interieur geschikt....
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

asterduc schreef:
Nu had ik hier wel wat reaktie op verwacht eigenlijk :? :roll:

Eerst staan jullie te springen en als er dan wat komt ...
Hey man, ik kom net uit mijn bed rollen, weet je...
Inderdaad even twee opmerkingen/vragen:
- werden de conische(?) pijpen in de mid en high los uitgevoerd, net als de orginele Nautilus kasten, of geintegreerd in dat geheel?
- worden de drie units nog met elkaar "versmolten" middels een brug?

Ik ken Rhino-3D niet maar welke formaten kan dat exporteren ?
(ja sorry... ik zal even google gebruiken...)

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
:shock: zwevende mid en tweet :shock: dat is pas goed ontkoppeld 8) hoe doe je dat? hemelbouten of luchthaken?
hoe zei Jeroen dat nu ook alweer?
"als je niets ernstig te zeggen hebt kun je maar beter niets zeggen!" :twisted:

De stukken zouden tegen elkaar kunnen geplaatst worden ofwel in elkaar worden aaneengewerkt.
Okapito HenkJan? :lol:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
Hey man, ik kom net uit mijn bed rollen, weet je...
jaja zeg, wrijf het er nog maar in. Ik heb in de laatste 3 dagen zowat alles gezien, behalve de zon en me bed!
audiomanics schreef:
- werden de conische(?) pijpen in de mid en high los uitgevoerd, net als de orginele Nautilus kasten, of geintegreerd in dat geheel?
Geïntegreerd.
audiomanics schreef:
- worden de drie units nog met elkaar "versmolten" middels een brug?
Kom wat later uit je bed dan had je dit niet hoeven vragen! :lol:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

asterduc schreef:
Nu had ik hier wel wat reaktie op verwacht eigenlijk :? :roll:

Eerst staan jullie te springen en als er dan wat komt ...
Zo zie je maar: Niets onvoorspelbaarder dan de mensch.

Tekeningen zien er in elk geval geweldig uit (geen gezeur over luchthaken ed) :D . Nu nog zie hoe een en ander in de praktijk gaat worden gebracht. Ik wacht in elk geval in spanning af.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ed, wil je aan Frank eens vragen of hij het model in 3DS wil exporteren en het naar me toe mailen..
Dan wil ik eens kijken of ik daar iets mee kan..
Het mag het premature model zijn want het gaat om de techniek.. Als het helemaal uitgecrystaliseerd is kan ik, als dit gelukt is, de freesbestanden zo aanleveren voor je High-Z..

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
Ed, wil je aan Frank eens vragen of hij het model in 3DS wil exporteren en het naar me toe mailen..
Dan wil ik eens kijken of ik daar iets mee kan..
Het mag het premature model zijn want het gaat om de techniek.. Als het helemaal uitgecrystaliseerd is kan ik, als dit gelukt is, de freesbestanden zo aanleveren voor je High-Z..

Kees
die Kees toch, gewoon niet te houden.
Samen met Frank zou jij wel een goed team vormen.
Hij is precies jouw leeftijd, binnen 2 jaar gaat hij rentenieren (doe jij ook een beetje eigenlijk) en watersport is zijn leven, of toch een groot deel ervan.
Misschien kan ik Frank dan beter naar Mambobeach sturen ipv zijn bestanden!

Hoedanook, ik geef hem de boodschap.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
Ed, wil je aan Frank eens vragen of hij het model in 3DS wil exporteren en het naar me toe mailen..
Kees,

de tekening wordt gemaakt in Rhino3D.
Er zijn verschillende extensies mogelijk.
De vraag is welke extentie je liefst hebt.

Ed.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

asterduc schreef:
audiomanics schreef:
Ed, wil je aan Frank eens vragen of hij het model in 3DS wil exporteren en het naar me toe mailen..
Kees,

De vraag is welke extentie je liefst hebt.

Ed.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
3DS
:roll: is duidelijk Kees.
Volgens de Rhino site kan 3DS geexporteerd worden, dat komt dan wel goed.

Frank is nu bezig om de 3 delen mooi in elkaar te laten vloeien.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

het ineen vloeien is mooi gelukt vind ik.

Mijn bemerkingen aan Frank zijn de volgende:
Ik zou hem niet hellend zetten maar recht. Ten bate van de time alignment zou ik dan de tweeter en mid unit achteruit laten springen

Persoonlijk vind ik het mooier om de mid en hoog hoorns als één vloeiende niet-lineaire lijn te laten lopen. Frank vond het strak-rechte dubbel hoorn, zoals het nu is, wel leuk. Temeer omdat dit moeilijker foutloos recht is te krijgen :?

De achterzijde van de slak zou voor mij iets slanker, minder plomp, mogen.

Al eerder genoemd, en ik ben het daar volledig mee eens, die kleur is NIET de juiste.

Ed.
Bijlagen
Frank Nautilus 2.1.1 [800x600].jpg
Frank Nautilus 2.1.2 [800x600].jpg
Frank Nautilus 2.1.3 [800x600].jpg
Frank Nautilus 2.1.4 [800x600].jpg
Frank Nautilus 2.1.4 [800x600].jpg (11.98 KiB) 1494 keer bekeken
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik vind het slakkehuis wat "plat en los opgerold" als ik dat mag zeggen. Is zo net een plompe slak. Maar, wat ik hier zie kan ík niet, dus veel respect!!

jan
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Speakers:
Voor de bas en mid dacht ik aan de 18W en de 12M, beide uit de revelator serie.

Voor de tweeter gaat mijn voorkeur naar de nieuwe Illuminator 3/4" dome die deze zomer beschikbaar wordt.
Mar of Frank daarop wil gaan wachten?
Bijlagen
Illuminator D29 3_4.JPG
Illuminator D29 3_4 afmetingen.JPG
Laatst gewijzigd door asterduc op wo 16 jan 2008, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Wowly schreef:
Ik vind het slakkehuis wat "plat en los opgerold" als ik dat mag zeggen. Is zo net een plompe slak. Maar, wat ik hier zie kan ík niet, dus veel respect!!
jaja Jan, maar dat maakt de schelpen wel veel sterker!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Maar als je de rollen wat meer op/in elkaar doet krijg je toch ook veel sterkte terug?

janAfbeelding
Bijlagen
Highres nautilus frank
Highres nautilus frank
Laatst gewijzigd door Wowly op wo 16 jan 2008, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Wowly schreef:
Maar als je de rollen wat meer op/in elkaar doet krijg je toch ook veel sterkte terug?
tja, als je ze zo naast elkaar zet zit daar wel wat van in ja.
Ik hou het wel bij me' Concaafjes :lol:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Niet dat het niet mooi is, en eigenlijk hoef je de originele nautilus ook niet na te bouwen, ook al is die denk ik makkelijker in een interieur te plaatsen.

Ik heb de highres in de post erbij gezet, is wat makkelijker vergelijken :D

Jan
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Seas heeft ook zo'n klein tweetertje, stond in de laatste hobby hifi... dus als je niet kunt wachten..

Mbt het ontwerp, de mid en tweet lijken er wat los op te staan, das bij het origineel mooier...

Uiteraard geldt ook hier opmerking van Wowly over dingen zelf niet kunnen enz :wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Paul schreef:
Seas heeft ook zo'n klein tweetertje, stond in de laatste hobby hifi... dus als je niet kunt wachten..
...dan heb je ook altijd nog de D2904/60000 van ScanSpeak.... :)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

we gaan voorlopig voor de 1" tweeter, op de Illuminator kan Frank niet wachten.

Hierbij de laatste tekening.

Zonder noemenswaardige opmerking zal dit het model worden en gaat Frank volgende week beginnen aan de kern.
Die zal waarschijnlijk op een grote CNC frees worden uitgefreesd.
De reden dat we niet op mijn frees gaan werken is:
- de maximale hoogte. Wzouden dan in verschillende lagen moeten werken, wat op zich wel mogelijk is.
- de net iets te smalle breedte van mijn freestafel. Scheelt 2 cm en Frank wil zijn tekening in die dimensie liever niet meer aanpassen omdat dit nogal wat tijd vraagt.
- De frezing zou op mijn machine in verschillende stappen moeten gebeuren met tevens verschillende frezen. Als er iets fout gaat in het wisselen van de frees moet het hele process opnieuw worden gedaan.
- hij wil niet te lang wachten en ik kan niet garanderen dat we dat vlug onder de knie gaan krijgen

Ed.
Bijlagen
Nautilus Frank 1.2 perspectief onder [800x600].jpg
Nautilus Frank 1.2 perspectief [800x600].jpg
Nautilus Frank 1.2 front [800x600].jpg
Nautilus Frank 1.2 boven [800x600].jpg
zij [800x600].jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

\:D/

ben je er al uit of je de woof als TL of als gesloten gaat uitvoeren? of heb ik daar overheen gelezen?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

asterduc schreef:
Als er iets fout gaat in het wisselen van de frees moet het hele process opnieuw worden gedaan.
:shock: :?: :?: :?: heb jij geen limit-switches op je freesbank?? kun je perfect gebruiken om je homepositie terug te krijgen na stroomuitval of iets dergelijks...

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
heb jij geen limit-switches op je freesbank??
jazeker Kees,
maar dat is niet de enige reden.
Hoedanook, ik heb Frank voorgesteld om het op mijn frees te proberen maar hij heeft anders beslist, dat laat mij dan meer tijd om die bol op de Concave eens te gaan beginnen frezen :-({|=
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
\:D/

ben je er al uit of je de woof als TL of als gesloten gaat uitvoeren? of heb ik daar overheen gelezen?
Ik had Frank de optie gegeven, Reflex of TL.

Als hij Reflex gaat is het resultaat perfect simuleerbaar voorspelbaar en en gegarandeerd.
Met TL heb je een ander klankkarakter, maar alhoewel simuleerbaar in AJhorn, moet je toch het uiteindelijke resultaat afwachten.
Aangezien het een ontwerp is waar aardig wat geld, tijd en energie in kruipt heb ik hem de reflex uitvoering geadviseerd.
Daar heeft hij deze week dan ook voor gekozen.
Het reflex gat gaan we onderaan an de achterzijde maken zodat het niet de esthetiek kan verstoren.
Dat wordt dan een 75mm buis die op ongeveer een 20cm van de grond uit de schelp komt.

In de sokkel komt het filter te zitten.

Ed.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

de overgangen zijn nu wat versmolten, en op algemene aanvraag, is hij nu ook in een meer populaire kleur!

Ik denk dat dit'em gaat worden.

Ed.
Bijlagen
Nautilus Frank 1.3 boven [800x600].jpg
Nautilus Frank 1.3 front [800x600].jpg
Nautilus Frank 1.3 front [800x600].jpg (14.02 KiB) 1232 keer bekeken
Nautilus Frank 1.3 perspectief [800x600].jpg
Nautilus Frank 1.3 perspectief onder [800x600] [800x600].jpg
Nautilus Frank 1.3 zij [800x600].jpg
Plaats reactie