Proteus MTM.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

pompebled

Bericht door pompebled »

Een stapeltje frontjes:
Afbeelding

Op de kast:
Afbeelding

Zijaanzicht:
Afbeelding

Afgelopen zaterdag heb ik een kolossale denkfout gemaakt:
Keurig de diameter van de M6 inslagmoer bij de dikte van de buitenwand opgeteld, en de gaten een paar mm verder naar binnen toe afgetekend en geboord.

Toen realiseerde ik me, dat er ook nog bitumen en pritex in de kast zat...

Met de gaten al in de frontjes bleek het op z'n plaats krijgen van de inslagmoeren, in de box, niet mogelijk, getver, wat nu?

Daar ik buiten aan het werk was en het frisser begon te worden (en donker), eerst maar een nachtje erover slapen.

De volgende dag heb ik het opgelost met een 'truukje', dat ik in de modelbouw vaak gebruik; gaten aftekenen op de box en voorboren met 4,5mm.
Deze gaten van binnen verzadigen met secondenlijm, zodat het relatief zachte hout (undelayment) stevig genoeg wordt, om er M6 draad in te tappen (doe dit pas, als de cyano volledig droog is....)

Met 18mm schroefdraad in het hout heb je voldoende grip om de frontjes met de M6 x 40 imbusbouten vast te zetten.

Operatie geslaagd.

Ze spelen nu nét twee dagen met het 'phase alligned' front en het klinkt nog beter (kan dat dan?) dan zonder.

De randen zijn nog slechts licht afgerond, dat komt straks nog bij het afwerken, als ze dezelfde radius krijgen als de box.

Ook zijn de drivers nog niet verzonken, dat wacht nog op een freesmalletje.

Groeten, Jan.
pompebled

Ademruimte speakers

Bericht door pompebled »

Zoals op de bovenste foto in bovenstaande post te zien is, zijn de gaten voor de speakers in de frontjes getrapt.

Ik heb de diameter van de magneet bij de diameter van het gat vor de speaker opgeteld, en dat is de grotere cirkel op de foto.

De frontjes zitten op de vlakke baffle, waar nog de oorspronkelijke gaten van de speakers inzitten (Ø 115mm).

De magneet komt niet zover door de 32 mm hoge frontjes, dat 'ie in dit gat reikt.

Nu zie ik in diverse topics, dat de gaten behoorlijk verwijd worden naar achter, om de speaker te laten 'ademen'.

Mijn speakers gaan niet veel lager dan 60Hz, daaronder neemt de sub het over.
Is het dan toch raadzaam om de gaten in de baffle net zo groot (of groter) te frezen?

Nu kan ik er nog bij, als de voorzetfrontjes zijn verlijmd, wordt dat vergrootten een hele klus....

Groeten, Jan.

P.S. de freesmal voor het verzinken van de SP-50X is ook klaar, een computergestuurde frees (en een collega, die er mee kan omgaan, op het werk is toch wel gemakkelijk...
Laatst gewijzigd door pompebled op za 12 jan 2008, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Het gaat er ook om dat er geen staande golven en energie ophopingen ontstaan achter de woofer. Je vormt als het ware een tunnel wanneer je de achterzijde niet afrond of schuin maakt. Juist voor lage frequenties maakt dit minder uit.
pompebled

Bericht door pompebled »

Montana schreef:
Het gaat er ook om dat er geen staande golven en energie ophopingen ontstaan achter de woofer. Je vormt als het ware een tunnel wanneer je de achterzijde niet afrond of schuin maakt. Juist voor lage frequenties maakt dit minder uit.
Aha!

Dus de vernauwing, die er nu achter de speakers zit, is geen goede zaak en kan/zal voor afwijkingen zorgen?

Als het weer morgen meewerkt, zal ik de workmate weer eens buiten neerzetten en de buren van mijn freeskunsten laten meegenieten..
Kan ik ook de voorzetfrontjes gelijk frezen met de buitenzijden van de kast en de grote radius eraan frezen (druk, druk, druk...).

Groeten, Jan.
pompebled

Bericht door pompebled »

Welke gek gaat er op zondag buiten staan frezen bij een temperatuur van 7,5° C...?

Juist ja!

De verstandhouding met de buren is redelijk, en met dit koude weer hebben ze allemaal de ramen dicht, dus de geluidsoverlast beperkte zich hoofdzakelijk tot de oren van mijn vrouw en mij.

De voorzetfrontjes zijn gelijk gefreesd met de zijden en afgerond met dezelfde radius als de rest, dat staat gelijk een stuk netter.

De gaten in de kast zijn groter gemaakt, zodat de speaker geen obstakels naar binnen ziet, anders dan z'n eigen magneet en de demping erachter.

Optisch is er niet veel veranderd, foto's komen als er echt iets nieuws te zien is.

Groeten, Jan.

(Natuurlijk kwam het zonnetje erbij toen ik de zaak aan het opruimen was, zul je altijd zien...)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”