Beginners setje spoelen, condensatoren en weerstanden?
Moderator: Beheerdersteam
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Je kunt zelfs verschillende setjes maken, een drieweg set en een tweeweg set. En dan inderdaad met vanalles rekening gehouden zoals het aantal componenten dat je nodig heb en wat er te combineren valt en hoeveel je dan nog over houd. Ik vind 't in ieder geval een handig idee. Klosje soldeer erbij maakt het wel helemaal af, alhoewel de meeste mensen wie een soldeerbout hebben ook wel tin hebben.
loodsoldeer mag nog wel verkocht worden, voor reparatie doeleinden. Echter veel fabrikanten maken het gewoon niet meer, omdat de markt veel te klein is.b_force schreef:@Henkjan, Nee het mag helaas gvd niet meer verkocht worden
Hoewel voor thuis gebruik kan je er hier en daar nog wel aan komen.
@ Wowly
Die E6-reeks is in feite voldoende. Als je daar nog een paar bipolaire bij doet (die kosten toch niets) kan je er heel wat mee.
soldeertin
hallo ik zelf gebruikt ook soldeer maar geen loodvrij 
Owiewauw.
Ik ben erg benieuwd wat dat gaat worden. Wat literatuur erbij is natuurlijk heel erg gaaf. Erg belangrijk voor mij is een scherpe prijsstelling. Niet dat ik je de marge van je mooie artikelen niet gun, maar ben een beetje bang dat het best uit de klauwen zou kunnen lopen al met al
Oja, ik ben nu vrijwel klaar met de kasten en kan gaan beginnen met het maken van een filter zowat (tenminste, als ik de tijd ervoor vind....) Dus hopelijk duurt het niet ál te lang
Wowly
Ik ben erg benieuwd wat dat gaat worden. Wat literatuur erbij is natuurlijk heel erg gaaf. Erg belangrijk voor mij is een scherpe prijsstelling. Niet dat ik je de marge van je mooie artikelen niet gun, maar ben een beetje bang dat het best uit de klauwen zou kunnen lopen al met al
Oja, ik ben nu vrijwel klaar met de kasten en kan gaan beginnen met het maken van een filter zowat (tenminste, als ik de tijd ervoor vind....) Dus hopelijk duurt het niet ál te lang
Wowly
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Hoi,
Ik ben met Jantzen aan het overleggen over het idee. Als die ok zijn ga ik met ClarityCap overleggen, David zit in Las Vegas op de CES voor ClarityCap dus dat duurt zowiezo even voor die weer te bereiken is.
Dan nog een fijn doosje en croco klemmetjes erbij zoeken. Ik ben er dus mee bezig. Maar heb nog geen zicht op wanneer het beginners filter experimenteer doosje leverbaar is en wat het gaat kosten. We krijgen ook nog het punt dat ik het als een kant en klaar doosje van Jantzen wil kopen en dat zij er Jantzen Caps in willen en ik er ClarityCaps in wil. Maar zo ver ben ik nog niet.
Zou het eigenlijk een groot probleem zijn als er hele eenvoudige Jantzen mkp's in zitten? Ik zal eens kijken wat goedkoper is Jantzen CrossCap of APW Clarity. Zijn mkt's helemaal uit den boze voor zon setje?
Groet Roland
Ik ben met Jantzen aan het overleggen over het idee. Als die ok zijn ga ik met ClarityCap overleggen, David zit in Las Vegas op de CES voor ClarityCap dus dat duurt zowiezo even voor die weer te bereiken is.
Dan nog een fijn doosje en croco klemmetjes erbij zoeken. Ik ben er dus mee bezig. Maar heb nog geen zicht op wanneer het beginners filter experimenteer doosje leverbaar is en wat het gaat kosten. We krijgen ook nog het punt dat ik het als een kant en klaar doosje van Jantzen wil kopen en dat zij er Jantzen Caps in willen en ik er ClarityCaps in wil. Maar zo ver ben ik nog niet.
Zou het eigenlijk een groot probleem zijn als er hele eenvoudige Jantzen mkp's in zitten? Ik zal eens kijken wat goedkoper is Jantzen CrossCap of APW Clarity. Zijn mkt's helemaal uit den boze voor zon setje?
Groet Roland
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
MKT is niet uit den boze, maar MKP klinkt gewoon net even verfijnder.
voor de hoge waardes kan je sowieso bipolaire nemen, aangezien dat enkel voor laag is.
hoger dan 10uF zou je MKT kunnen nemen, aangezien je die zelfden gebruikt voor de tweeter.
Je moet natuurlijk van zo'n setje geen hoge eisen verwachten. Het is mooi om even een proef filter te bouwen.
Je zou er zelfs aan kunnen denken om aan alle caps die parallel staan bipolaire te nemen en de voor de tweeter mkp.
dus tot 10uF mkp en vanaf 10uF bipolaire
of anders tot 10uF MKP, 10uF t/m 33uF MKT en daar boven bipolaire.
spoelen blijft lasti, aangezien je daar heel wat waardes van gebruikt, zeker als je nog een bafflestep correcties moet hebben.
voor de hoge waardes kan je sowieso bipolaire nemen, aangezien dat enkel voor laag is.
hoger dan 10uF zou je MKT kunnen nemen, aangezien je die zelfden gebruikt voor de tweeter.
Je moet natuurlijk van zo'n setje geen hoge eisen verwachten. Het is mooi om even een proef filter te bouwen.
Je zou er zelfs aan kunnen denken om aan alle caps die parallel staan bipolaire te nemen en de voor de tweeter mkp.
dus tot 10uF mkp en vanaf 10uF bipolaire
of anders tot 10uF MKP, 10uF t/m 33uF MKT en daar boven bipolaire.
spoelen blijft lasti, aangezien je daar heel wat waardes van gebruikt, zeker als je nog een bafflestep correcties moet hebben.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Voor de koper?b_force schreef:Heeft dat zin voor een test setje ?
Dat lijkt me een keuze voor de koper, dus vandaar "extra besteloptie". Voor wie ook bij testfilters liever geen MKT gebruikt, kan een combinatie-aanbod de aanschaf alleen maar aantrekkelijker maken, dus in die zin biedt het waarschijnlijk wel een toegevoegde waarde.
Voor Roland?
Als zoiets mensen over de brug haalt, kan dat zeker zin hebben. En als dat zin heeft, kan het dus ook helpen om gemakkelijker tot een bepaalde samenstelling te komen. Maar deze afweging ligt bij Roland.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Maar je kan ze al voor een paar cent bij ROland kopen ?
Ik zie de toegevoegde waarde niet helemaal.
Dit setje is puur om wat standaard waardes te hebben waar je iets mee kan.
Bv om te testen, of om je eerste filter in elkaar te zetten etc.
Je kan dan voor die paar euro zo een paar extra vishay capjes meebestellen.
Ik zie de toegevoegde waarde niet helemaal.
Dit setje is puur om wat standaard waardes te hebben waar je iets mee kan.
Bv om te testen, of om je eerste filter in elkaar te zetten etc.
Je kan dan voor die paar euro zo een paar extra vishay capjes meebestellen.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Zie mijn antwoord hierboven.
Daarbij komt nog dat het hele erge basic componenten zijn.
NOGMAALS, goed genoeg om een test filter te bouwen, maar als je daadwerkelijk het filter af gaat maken, ga je natuurlijk voor veel betere (=duurdere) componenten.
Ik denk niet dat je dit test setje als je uiteindelijke filter moet zien, maar gewoon simpel voor reserve onderdelen en voor het testen voordat je het uiteindelijke en duurdere filter gaat maken.
Het is nmlk heel zuur als je net een mooie folie spoel van dik 30 euro hebt gekocht en hij blijkt niet te werken.
Naar mijn idee is dat ook een beetje de insteek van Roland.
Absoluut geen high-end componenten, maar NET goed genoeg om een filter in elkaar te zetten (waar nog naar te luisteren valt).
Overigens hebben we het nu over de spoelen en condensators, maar ik mis de weerstanden
Ook maar een E-reeks setje ?
(van 10W)
Daarbij komt nog dat het hele erge basic componenten zijn.
NOGMAALS, goed genoeg om een test filter te bouwen, maar als je daadwerkelijk het filter af gaat maken, ga je natuurlijk voor veel betere (=duurdere) componenten.
Ik denk niet dat je dit test setje als je uiteindelijke filter moet zien, maar gewoon simpel voor reserve onderdelen en voor het testen voordat je het uiteindelijke en duurdere filter gaat maken.
Het is nmlk heel zuur als je net een mooie folie spoel van dik 30 euro hebt gekocht en hij blijkt niet te werken.
Naar mijn idee is dat ook een beetje de insteek van Roland.
Absoluut geen high-end componenten, maar NET goed genoeg om een filter in elkaar te zetten (waar nog naar te luisteren valt).
Overigens hebben we het nu over de spoelen en condensators, maar ik mis de weerstanden
Ook maar een E-reeks setje ?

