Beginners setje spoelen, condensatoren en weerstanden?

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Beginners setje spoelen, condensatoren en weerstanden zinvol?

Onzin, koop wel los wat ik nodig heb.
12
19%
Goed idee.
48
75%
Ja, maar dan met deze waardes:
1
2%
Heb ik allemaal al thuis liggen :)
3
5%
 
Totaal aantal stemmen: 64

Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Je kunt zelfs verschillende setjes maken, een drieweg set en een tweeweg set. En dan inderdaad met vanalles rekening gehouden zoals het aantal componenten dat je nodig heb en wat er te combineren valt en hoeveel je dan nog over houd. Ik vind 't in ieder geval een handig idee. Klosje soldeer erbij maakt het wel helemaal af, alhoewel de meeste mensen wie een soldeerbout hebben ook wel tin hebben.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Lood soldeer is enkel nog schaars, dat soldeert toch we leen stuk lekkerder...
maar mag dat nog wel verkocht worden dan? RoHS gaat ver hoor.... vanwege loodvrij soldeer hebben zelfs een aantal Tangbands een ander type nummer gekregen (bv W3-871S heet nu W3-871SC)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Varieren de waarden zo sterk vwb een 2 of 3-weg? Ik denk dat een tweeweg toch wel de meest verkochte zal worden. Is het mogelijk een bepaalde range te maken die voor de meeste sysytemen bij benadering komt? Ik den dan aan condensatoren combineren enzo....

Jan

PS: zie dat er al fors animo is..... :shock:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

@Henkjan, Nee het mag helaas gvd niet meer verkocht worden :(

Hoewel voor thuis gebruik kan je er hier en daar nog wel aan komen.

@ Wowly

Die E6-reeks is in feite voldoende. Als je daar nog een paar bipolaire bij doet (die kosten toch niets) kan je er heel wat mee.
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

b_force schreef:
@Henkjan, Nee het mag helaas gvd niet meer verkocht worden :(

Hoewel voor thuis gebruik kan je er hier en daar nog wel aan komen.

@ Wowly

Die E6-reeks is in feite voldoende. Als je daar nog een paar bipolaire bij doet (die kosten toch niets) kan je er heel wat mee.
loodsoldeer mag nog wel verkocht worden, voor reparatie doeleinden. Echter veel fabrikanten maken het gewoon niet meer, omdat de markt veel te klein is.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

heeft ie soldeer dan :twisted:
gerhard
Berichten: 133
Lid geworden op: wo 12 dec 2007, 18:23
Locatie: ermelo

soldeertin

Bericht door gerhard »

hallo ik zelf gebruikt ook soldeer maar geen loodvrij :lol:
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Het lijkt me juist de bedoeling niet te solderen aan de onderdelen.

Groet Roland
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Roland schreef:
Hoi,

Het lijkt me juist de bedoeling niet te solderen aan de onderdelen.

Groet Roland
Idd, soldeer hoeft er ook helemaal niet bij, dat haal je immers ook weer gelijk met de goede componenten, of heb je al van bij de bouten-boer.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Iedereen bedankt voor de stemmen. De uitslag is heel duidelijk. Ik ga samen met Jantzen en Clarity kijken wat ik kan doen. Het lijkt me namelijk leuk als het ook nog in een mooi doosje komt met wat uitleg erbij.

Groet Roland
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Owiewauw.

Ik ben erg benieuwd wat dat gaat worden. Wat literatuur erbij is natuurlijk heel erg gaaf. Erg belangrijk voor mij is een scherpe prijsstelling. Niet dat ik je de marge van je mooie artikelen niet gun, maar ben een beetje bang dat het best uit de klauwen zou kunnen lopen al met al [-o<

Oja, ik ben nu vrijwel klaar met de kasten en kan gaan beginnen met het maken van een filter zowat (tenminste, als ik de tijd ervoor vind....) Dus hopelijk duurt het niet ál te lang :lol:

Wowly
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Fantastisch idee Roland! Ik ben hier eigenlijk al langer naar op zoek :) Ik wacht dus in spanning af naar het eindresultaat.
Gebruikersavatar
Peter P
Berichten: 45
Lid geworden op: do 01 nov 2007, 0:12
Locatie: Eindhoven

Bericht door Peter P »

Hee Roland,

Ook ik ben zeer geinteresseerd....... :lol:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ja, hoe staat het ermee. Ik begrijp dat je het de laatste tijd wat druk hebt :D

Nee ff serieus, hoe staat het ermee?

Jan
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Ik ben met Jantzen aan het overleggen over het idee. Als die ok zijn ga ik met ClarityCap overleggen, David zit in Las Vegas op de CES voor ClarityCap dus dat duurt zowiezo even voor die weer te bereiken is.

Dan nog een fijn doosje en croco klemmetjes erbij zoeken. Ik ben er dus mee bezig. Maar heb nog geen zicht op wanneer het beginners filter experimenteer doosje leverbaar is en wat het gaat kosten. We krijgen ook nog het punt dat ik het als een kant en klaar doosje van Jantzen wil kopen en dat zij er Jantzen Caps in willen en ik er ClarityCaps in wil. Maar zo ver ben ik nog niet.

Zou het eigenlijk een groot probleem zijn als er hele eenvoudige Jantzen mkp's in zitten? Ik zal eens kijken wat goedkoper is Jantzen CrossCap of APW Clarity. Zijn mkt's helemaal uit den boze voor zon setje?

Groet Roland
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

MKT is niet uit den boze, maar MKP klinkt gewoon net even verfijnder.

voor de hoge waardes kan je sowieso bipolaire nemen, aangezien dat enkel voor laag is.
hoger dan 10uF zou je MKT kunnen nemen, aangezien je die zelfden gebruikt voor de tweeter.

Je moet natuurlijk van zo'n setje geen hoge eisen verwachten. Het is mooi om even een proef filter te bouwen.

Je zou er zelfs aan kunnen denken om aan alle caps die parallel staan bipolaire te nemen en de voor de tweeter mkp.

dus tot 10uF mkp en vanaf 10uF bipolaire

of anders tot 10uF MKP, 10uF t/m 33uF MKT en daar boven bipolaire.

spoelen blijft lasti, aangezien je daar heel wat waardes van gebruikt, zeker als je nog een bafflestep correcties moet hebben.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Dank je,

Inderdaad liever betaalbaar. Ik zal eens kijken wat mkt scheelt.

Groet Roland
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Roland schreef:
Inderdaad liever betaalbaar. Ik zal eens kijken wat mkt scheelt.
Wellicht kan het dan zinnig zijn om (als extra besteloptie) naar keuze een handjevol 1837 bypasscaps voor een passend bedrag bij de set aan te bieden.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Heeft dat zin voor een test setje ?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

b_force schreef:
Heeft dat zin voor een test setje ?
Voor de koper?
Dat lijkt me een keuze voor de koper, dus vandaar "extra besteloptie". Voor wie ook bij testfilters liever geen MKT gebruikt, kan een combinatie-aanbod de aanschaf alleen maar aantrekkelijker maken, dus in die zin biedt het waarschijnlijk wel een toegevoegde waarde.

Voor Roland?
Als zoiets mensen over de brug haalt, kan dat zeker zin hebben. En als dat zin heeft, kan het dus ook helpen om gemakkelijker tot een bepaalde samenstelling te komen. Maar deze afweging ligt bij Roland.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik denk dat een enkele kit voor Roland het voordeligste zal zijn, evenals voor ons ;) Mooie MKP van prima kwaliteit zijn een fractie duurder dan MKT's. Voor dat geld kun je die 1837 dan weglaten lijkt me. Imho heb je veel meer aan een MKP.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Maar je kan ze al voor een paar cent bij ROland kopen ?

Ik zie de toegevoegde waarde niet helemaal.

Dit setje is puur om wat standaard waardes te hebben waar je iets mee kan.
Bv om te testen, of om je eerste filter in elkaar te zetten etc.

Je kan dan voor die paar euro zo een paar extra vishay capjes meebestellen.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Precies :)
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

b_force schreef:
Heeft dat zin voor een test setje ?
Juist als test setje heeft het zin, immers zou het leuk zijn als je met die het verschil kan horen/waarnemen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Zie mijn antwoord hierboven.

Daarbij komt nog dat het hele erge basic componenten zijn.

NOGMAALS, goed genoeg om een test filter te bouwen, maar als je daadwerkelijk het filter af gaat maken, ga je natuurlijk voor veel betere (=duurdere) componenten.

Ik denk niet dat je dit test setje als je uiteindelijke filter moet zien, maar gewoon simpel voor reserve onderdelen en voor het testen voordat je het uiteindelijke en duurdere filter gaat maken.
Het is nmlk heel zuur als je net een mooie folie spoel van dik 30 euro hebt gekocht en hij blijkt niet te werken.

Naar mijn idee is dat ook een beetje de insteek van Roland.
Absoluut geen high-end componenten, maar NET goed genoeg om een filter in elkaar te zetten (waar nog naar te luisteren valt).

Overigens hebben we het nu over de spoelen en condensators, maar ik mis de weerstanden :P
Ook maar een E-reeks setje ? :P (van 10W)
Gesloten