Slanke 3-weg TL

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

PN
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 14:49
Locatie: Waddinxveen

Bericht door PN »

Vanavond maar even de passtukjes gemaakt, even met de schuifmaat de dikte aan beide kanten meten, aftekenen en met een beitel het MDF splijten. :) MDF is voor deze klusjes toch wel erg makkelijk te bewerken.

Ik heb ook even geexperimenteerd met de verschillende wissel frequenties.
Zo op het eerste gehoor is het voorstel van Sietse helemaal niet zo gek. Een vrouwen stem is helderder, meer open als de woofers op 150 hz afvallen en de mid bij het laag z'n natuurlijke afval heeft t.o.v. een wissel op 400 hz.

Dus hier gaan we zeker verder mee experimenteren :!:

Zal ook nog eens wat muziek luisteren met istrumenten die juist boven en onder 400 hz zitten, wordt vervolgd.
Bijlagen
Mid-11.jpg
Mid-10.jpg
Mid-09.jpg
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Hoi PN, pracht project!

Maar als ik het goed begrijp dan dienen die tanden om de staande golven tegen te gaan??
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik zit me te bedenken dat zoiets vroeger ook wel met eierdozen werd gedaan.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

sietse schreef:
Ik zit me te bedenken dat zoiets vroeger ook wel met eierdozen werd gedaan.
Eierdozen in een box?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

lepain schreef:
sietse schreef:
Ik zit me te bedenken dat zoiets vroeger ook wel met eierdozen werd gedaan.
Eierdozen in een box?
Ja, als je van die dozen de boven en onderkant gaat scheiden, hou je twee delen over die tegen de wanden van de kast gelijmt werden, met het zelfde doel als waarom jij 'bobbeltjes" maakt aan de binnenkant. Heb ik zelf nooit gedaan hoor, maar men was vroeger geen haar anders dan wij nu.. :wink:
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Tja, het is ook helemaal geen gek idee natuurlijk. Lekker makkelijk ook. Het mooie van de houten golfjes is natuurlijk dat ze ook nog wat extra massa en stijfheid toevoegen aan de wanden, dat doen de eierdozen weer niet.
PN
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 14:49
Locatie: Waddinxveen

Bericht door PN »

Zo afgelopen weekend maar even de baffle onder handen genomen, het was eindelijk even droog om buiten te kunnen frezen.

Eerst heb ik de baffle extra verstevigd door een extra plank MDF erop te lijmen. Daarna de gaten doorgefreesd met een kopieer/kant frees.

Om de units wat extra lucht te geven heb ik zoveel als mogelijk weggefreest met de 45gr frees.

Foto's zeggen de rest.
Bijlagen
Baffle-09.jpg
Baffle-08.jpg
Baffle-07.jpg
Baffle-06.jpg
Baffle-05.jpg
Baffle-04.jpg
Baffle-03.jpg
Baffle-02.jpg
Baffle-01.jpg
PN
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 14:49
Locatie: Waddinxveen

Bericht door PN »

en de foto's van de Woofer.
Bijlagen
Baffle-11.jpg
Baffle-10.jpg
PN
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 14:49
Locatie: Waddinxveen

Bericht door PN »

Jasper Joppe Geers schreef:
Hoi PN, pracht project!

Maar als ik het goed begrijp dan dienen die tanden om de staande golven tegen te gaan??
Klopt! of het echt hoorbaar is weet ik niet, maar het verstevigt de kast en doordat ik gebruik gemaakt heb van verschillende materialen (Spaanplaat, MDF, Multiplex) is het ook nog goed voor de demping van kast resonanties.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hééél netjes uitgefreesd! je moet er niet aan denken dat die units helemaal zaten ingebouwd.......
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Precies het probleem wat ik ook tegenkwam bij mijn speakers.
Ook daar heb ik naderhand flink wat materiaal moeten weghalen om die woofers wat ademruimte te kunnen geven..
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Wel een beetje dom hoe de bevestigingsgaten tov de korf zitten. Als de korf 45 graden verdraaid zou zijn tov de montagegaten had de speaker veel meer ademvrijheid.

Mischa
PN
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 14:49
Locatie: Waddinxveen

Bericht door PN »

Afgelopen weekend weer iets verder gekomen.

Eerst de interne bedrading maar aangebracht nu je er nog makkelijk bij kan. Ik heb de doorvoeringen met acrylaat kit (blijft flexibel) dichtgemaakt.

De baffle moet ik nog vastlijmen, daarna het TL gat uitfrezen en dan kan de afwerking beginnen.

foto's zeggen meer.
Bijlagen
kast-06.jpg
kast-05.jpg
kast-04.jpg
kast-03.jpg
kast-02.jpg
bedrading-02.JPG
bedrading-01.JPG
Gebruikersavatar
Triple_A
Berichten: 22
Lid geworden op: do 17 mar 2005, 17:51

Bericht door Triple_A »

Zeer nice! :D
PN
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 14:49
Locatie: Waddinxveen

Bericht door PN »

Weer wat verder. :-)
Ik heb de baffle vastgelijmd en het TL gat gefreesd.

De bovenkant vlak geschuurd en voorzien van een platje 4mm mdf.
Bij gebrek aan lange lijmklemmen maar een paar stukjes vensterbank van hardsteen gebruikt (die liggen toch nog te wachten totdat ze in de gevel gezet worden.)

Daarna de hoeken afgerond met een afrondfrees R 10mm.
Bijlagen
afronding-02.jpg
afronding-01.jpg
kast-08.jpg
kast-07.jpg
TL-gat-02.JPG
TL-gat-01.JPG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

:shock: :shock: Wooow PiNo
Da's mooi werk zeg.

Dit is weer een sterke kandidaat voor de ZBA speaker 2008 trofee, het gaat erom spannen als je het mij vraagt.


Leuk ook hoe je die TL hebt gemaakt.
Zoveel vlijt, afwerking, perfectie, originaliteit, prachtig PN.
Eigenlijk hadden er Scan Speak units in moeten zitten :twisted: .
en, ... zijn ze af tegen Breda?
PN
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 14:49
Locatie: Waddinxveen

Bericht door PN »

asterduc schreef:
en, ... zijn ze af tegen Breda?
Dat is wel de bedoeling, nog een paar maandjes te gaan. :D

Alleen het filter, daar ben ik nog niet over uit 2,5 of 3 weg.
Na de suggestie van Sietse, heb ik een tijdje geluisterd naar de 2,5 weg gesimuleerd filter en dat klinkt toch wel erg goed.
Nu beide kasten ruw klaar zijn kan ik dit ook eens in stereo gaan beluisteren :-)
Maar voor optimaal resultaat zal er zeker gemeten moeten worden, maar daar heb ik nu nog niet de benodigdheden voor. :(
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

PN schreef:
Alleen het filter, daar ben ik nog niet over uit 2,5 of 3 weg. :(
PN,
dat kun je zelf niet bepalen, de units gaan dat voor jou doen.
Net zoals ik gisteren in een ander topic aangaf, je kunt niet voorop stellen wat voor filter je gaat gebruiken. Dat is een resultaat van hoe de units zich tov elkaar gedragen.

Ik ben er in ieder geval benieuwd naar.
Succes verder.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

tijdje geluisterd naar de 2,5 weg gesimuleerd filter en dat klinkt toch wel erg goed.
Hum, d'r is maar één goed werkend antie simulatie programma voor TL filters. :twisted:
Meten wordt daar geblokkerd door Firefox.
:-k ... \:D/
PN
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 14:49
Locatie: Waddinxveen

Bericht door PN »

Na wat uurtjes gronden, plamuren, schuren, gronden, plamuren, schuren, gronden, schuren,lakken, schuren, lakken zien ze er voorlopig zo uit:
Bijlagen
kast-lak06.jpg
kast-lak05.jpg
kast-lak04.jpg
kast-lak03.jpg
kast-lak02.jpg
kast-lak01.jpg
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Dat ziet er prima uit. =D> =D>
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Harstikke strak als je het mij vraagt:

Waar ik wel benieuwd naar ben: aan de achterzijde heb je nu een smal plat vlak. Laat je dat zo, of komt daar nog iets ronds op?
PN
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 14:49
Locatie: Waddinxveen

Bericht door PN »

Om ze niet onnodig nog dieper te maken (WAF) laat ik ze zo.
Maar misschien is het wel een goede manier om de kabel weg te werken. De aansluitterminals komen nl vrij hoog, in het ruimte achter de tweet waar ook het filter moet komen.

bedankt voor de tip :D
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Waarom niet de aansluittherminals laag houden en dan intern naar boven?
Geeft minder overlast van de ls kabels in de huishoudelijke praktijk.
PN
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 14:49
Locatie: Waddinxveen

Bericht door PN »

Afbeelding
Deze aansluitterminal wil ik gaan gebruiken.

Het was op zich wel een mogelijkheid geweest maar dan had ik de aansluit al moeten plaatsen voordat ik de laatste zijkant heb gelijmd omdat door het TL schot ik er in het laag niet goed bij kan, ook het TL gat is te klein om er met mijn handen door te kunnen monteren. En het op voorhand monteren doe ik liever niet met alle schuur, plamuur en lak activiteiten die dan nog gedaan moeten worden.

Maar om de overlast van de zwabberende kabels te voorkomen zal er wel iets van kabel geleiding aan de achterkant moeten komen.
Gesloten