Slanke 3-weg TL

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

PN
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 14:49
Locatie: Waddinxveen

Slanke 3-weg TL

Bericht door PN »

Zo na een hele lange broed periode is het toch van gekomen om mijn nieuwe project ook maar eens op het forum te zetten. :)

Units:
hoog een Omnes MT2.02
mid een Omnes BB3.01
Laag 2x TB W5-876SA

Wisselfrequenties ~400 / ~5000

Kastmaten: 20cm breed 100cm hoog en 33 cm diep
Bijlagen
Units.JPG
schetsje.jpg
Laatst gewijzigd door PN op za 29 dec 2007, 15:27, 2 keer totaal gewijzigd.
PN
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 14:49
Locatie: Waddinxveen

Bericht door PN »

De zijkanten van de kasten heb ik van de zomer al gefreesd, de foto's spreken voor zich :)

Zijkanten zijn gemaakt van 5 lagen 122cm lang 15mm MDF.

Na het frezen van de bolling ingekort op de gewenste lengte.
Bijlagen
freesmal.jpg
zijkant-frezen-1.jpg
zijkant-frezen-2.jpg
zijkant-frezen-3.jpg
zijkant-frezen-4.jpg
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Mooi... TL met rondingen :)

Hoe heb je de TL uitgerekend ?

Kast voor midden ziet er ook goed uit...

ben benieuwd hoe het filter er gaat zien :)
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Handige freesmal. Je zal wel flink wat stof hebben gehad. :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hèhè, ik dacht al waar blijftie :wink: :lol: heb er al 1 mogen beluisteren, en dat was veelbelovend
PN
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 14:49
Locatie: Waddinxveen

Bericht door PN »

Zoals ik al zei, ik ben al een tijdje bezig, de eerste kast is gereed, maar zoals zo vaak, geen foto's, dus bij de tweede kast doe ik het wat rustiger aan en probeer ook wat meer foto's te maken. (wat een goede voornemens en ghet is nog niet eens oud en nieuw geweest :D )

De TL heb ik berekend mbv de Mathcad sheets van MK.
Ik zal later de grafiekjes nog posten.
PN
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 14:49
Locatie: Waddinxveen

Bericht door PN »

Hier de verzameling van alle losse componenten van 1 kast :)

en het detail van de zijkant.
Bijlagen
profiel-zijkanten.JPG
hout-pakket.JPG
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Schitterend werk! Dat belooft wat.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nice...very nice.
Leuk om zo te zien hoe je de kast maakt. Zeker leerzaam.
Ben benieuwd naar de rest van de foto's (en filters/meetresultaten etc natuurlijk ook).
PN
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 14:49
Locatie: Waddinxveen

Bericht door PN »

Filters maken is nog een nieuw aspect voor mij dus daar kan ik nog wel wat hulp bij gebruiken :D

De eerste kast heb ik tijdelijk een 1e orde filter voor het mid/hoog en daarna mbv foobar xover voor het laag. (leuke manier om uit te proberen wat een goede frequentie is, zo ontdekte ik dat bij een te hoge lowpass de balans totaal weg was.) Maar eerst maar "even" de tweede kast afmaken.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

PN schreef:
Filters maken is nog een nieuw aspect voor mij dus daar kan ik nog wel wat hulp bij gebruiken :D
Nou PN, dan ben je hier in goede handen :wink: , denk ik.
Echter heeft de juiste persoon zich nog niet gemeld :D

Van mijn kant (op handvaardigheid gebied) gezien vind ik het een zeer leerzaam project hoe je de kast maakt.
Geeft mij ook weer inspiratie hoe je het e.e.a. kan maken met het DIY gereedschap.
Ik vind de ingezette drivers zeer apart en mooi om naar te kijken en zeker wel om naar te luisteren.

Ik blijf je project zeker volgen!

Zeer veel bouwplezier gewenst.

marcus
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

zo ontdekte ik dat bij een te hoge lowpass de balans totaal weg was.
Je bent leuke kastjes aan het bouwen. Ben ook TL fan. Als ik je een goede raad mag geven, filter dan twee en halfweg. Na vele jaren andere filters wil ik nu nooit weer anders. 6dB op 100 Hz voor de bas, als het kan ca 4000Hz voor de basmid en dan met een c'tje de tweet laten inkomen.
Die scheidingsfreq. tussen basmid is misschien een beetje afhankelijk van de units. Het is maar net wanneer jij vind dat het goed klinkt. Bij mij is dat tot nu toe steeds die 4000 Hz met een breedbandige basmid.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mid is breedbandig genoeg, dus 4kHz is geen prob...

alleen wel wat klein lijkt me om zo al t laag voor z'n kiezen te krijgen..... maar gelet op t succes van jou speakers zal het toch een van de te proberen opties zijn lijkt me... de mid zit in een gesloten kast, dus als de overname van de woofs ~150Hz is dan zou t mooi aansluiten....

maar voor een lage vervorming zou de mid affilteren aan de onderkant bij >300Hz toch wel wenselijk zijn
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Nou dat laag voor z'n kiezen zal meevallen. Toen ik het de eerste keer uitprobeerde had ik die Phillips dome mid's als basmid geschakeld. Het verschil was daarmee al duidelijk aanwezig. Bovendien is de laagweergave van de basmids niet zo spannend beneden de 100 Hz. Dat doet de basunit wel.
PN
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 14:49
Locatie: Waddinxveen

Bericht door PN »

Ik zal het eens proberen om de ipv de 400hz wissel de lowpass voor het laag te verlagen naar 150 en de mid dan ongefilterd (toch wel makkelijk om dit met je PC het filter te simuleren)

Vandaag begonnen met de mid-kast, deze wordt aan alle zijden bekleed met de bekende diffusie golfjes

Het on benutte gedeelte achte de mid-kast vul ik met zand.

Dan ga ik nu eerst even oliebollen bakken :-)
Bijlagen
Mid-03.jpg
Mid-02.jpg
Mid-01.jpg
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Mooi werk PN!!!

Ik heb dat wel eens meer gezien die tanden tbv demping!
Knap werk wat je neerzet =D>

Ik zit momenteel aan een krentebol :wink:

Fijne jaarwisseling en veel knutselplezier in 2008!

marcus
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Dat zijn knappe golfjes inderdaad. Het is in mijn ogen ook de manier om een middentonerkastje op te bouwen.
Fijne jaarwisseling! En daarna, meteen weer aan de slag. :wink:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

de lowpass voor het laag te verlagen naar 150 en de mid dan ongefilterd
Ik moet je afraden om de basmid ongefilterd te doen. Dat kost je basweergave doordat de units dan in het laag in tegenfase werken.
Voorbeeld uit mijn Rambo's. R3 zit er niet in.
Bijlagen
Filter Rambo's.jpg
Filter Rambo's.jpg (13.88 KiB) 7620 keer bekeken
PN
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 14:49
Locatie: Waddinxveen

Bericht door PN »

sietse schreef:
de lowpass voor het laag te verlagen naar 150 en de mid dan ongefilterd
Ik moet je afraden om de basmid ongefilterd te doen. Dat kost je basweergave doordat de units dan in het laag in tegenfase werken.
Voorbeeld uit mijn Rambo's. R3 zit er niet in.
Als ik zo je schema bekijk bedoelde ik het zelfde. Waarschijnlijk druk ik me wat ongelukkig uit.

Zoals ik eerder schreef heb ik nu een eerste orde filter voor het hoog/mid (een Ctje voor de tweet en een L voor de mid) omdat ik het laagfilter simuleer met de PC, geef ik het laag dus een lowpass filer op 150 en het mid/hoog geen filter, als ik het goed begrijp komt dit neer op alleen een L voor het laag, en dit is volgens mij hetzelfde als ik jou schema? of zie ik iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

sietse schreef:
Nou dat laag voor z'n kiezen zal meevallen.....
het is maar een 8cm drivertje met beperkte x-max hè. en een van de sterke punten van die BB3.01 is z'n erg lage vervorming boven de 300Hz, zou jammer zijn om 'm dan in t gebied waar die gaat vervormen te gaan gebruiken
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Henkjan schreef:
sietse schreef:
Nou dat laag voor z'n kiezen zal meevallen.....
het is maar een 8cm drivertje met beperkte x-max hè. en een van de sterke punten van die BB3.01 is z'n erg lage vervorming boven de 300Hz, zou jammer zijn om 'm dan in t gebied waar die gaat vervormen te gaan gebruiken
Geloof me, zolang ze niet in een discotheek moeten, het zal zeer meevallen. Verschil tussen theorie en praktijk?
Gewoon proberen. Een spoeltje van 0,3 kost je de kop niet.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

condensatortje bedoel je, spoeltje zit zo-i-zo voor de mid hè :roll: maar makkelijk genoeg getest idd 8)
sietse schreef:
Verschil tussen theorie en praktijk?
Theorie is als het niet werkt, maar we weten waarom.
Praktijk is als het wel werkt maar we weten niet waarom...
de kunst is theorie en praktijk op de juiste manier te combineren :lol:
PN
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 14:49
Locatie: Waddinxveen

Bericht door PN »

Vandaag verder aan het kastje voor de mid gewerkt. Nu alleen nog de passtukjes maken voor het boven en ondervlak, maar dat zal wel weer een paar dagen duren :( we gaan eerst nog een paar dagen naar onze zuiderburen :-)
Bijlagen
kast-01.jpg
Mid-08.jpg
Mid-07.jpg
Mid-06.jpg
Mid-05.jpg
Mid-04.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

toch jammer dat al dat moois straks niet meer zichtbaar is :roll:
Gebruikersavatar
Triple_A
Berichten: 22
Lid geworden op: do 17 mar 2005, 17:51

Bericht door Triple_A »

:shock: :shock:

Heel mooi idd!
Gesloten