Zoek te verschillen
UcD of Klasse A zelfbouw
Moderator: Beheerdersteam
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Nee dat klopt, ervaring is ver te zoeken. Ik ben hierop gekomen doordat ik vroeger een simpele Yamaha versterker had en hier op de hoodtelefoon uitgang een (disco) eindversterker had aangesloten. Raar maar waar gaf dit al een enorme verbetering in het laag en meer rust in het hele geluidsbeeld. Ik heb het specifiek over klasse A en UcD omdat ik dat refereer met (een beetje) high end. Daar kan ik uiteraard helemaal naast zitten.asterduc schreef:ik denk dat je daar alleen maar achter komt door er een weekje naar te luisteren. Misschien kun je er wel ééntje lenen van iemand op het forum hier. Er zijn zat leden die hem hebben.JTB schreef:Ik ben bang dat de UcD te klinisch klinkt, dus vandaar dat ik zoveel mogelijk opties bekijk om voor mijn beperte budget het maximaal haalbare te verkijgen binnen mijn beperkte technische zelfbouw-kennis en kunde.
Datzelfde zou ik met een klasse A willen doen.
Wat me echter wel opvalt is dat je vanaf het begin gericht interesse vertoonde in UcD en Klasse A.
Ik ben het met Sander en consoorten eens dat een AB ook perfect zijn werk doet.
Uit je post krijg ik de indruk dat je nog niet teveel ervaring hebt, Je meldt ook dat je nog niet veel ervaring hebt, misschien is een goede maar eenvoudige AB dan een mooie start.
Om het vermogen zou ik mij niet te druk maken, tenzij je met laag rendement speakers zit en een hoop kabaal wil maken.
Vanaf 50 W met een gezonde voeding (lees: hoge capaciteitswaarde) kom je al heel ver als je speakers hebt die een min rendement hebben van 85 db.!
Groeten,
Ed.
Wat betreft het vermogen. Ik geef graag gas zoals we dat hier noemen en 50 watt gaat dan waarschijnlijk te weinig zijn. De favoriete stand van mijn (160 watt aan 6 Ohm) Denon is 0 dB, mensen die een Denon hebben van één van de hogere types weten dat dit eigenlijk wel snoeihard is. Zo staat het uiteraard geen hele avond te spelen, maar ik doe dit regelmatig en vind ook dat een eindversterker dit op zijn sloffen moet kunnen evenaren.
Je kunt 100 rijden met een 1.0 3 cilinder maar je kunt ook 100 rijden met een 4.0 V8. Die V8 doet dat op zijn sloffen terwijl de driepitter het onderste uit de kan moet halen. Zelfs in auto's maakt dat een hoorbaar verschil.
Mocht iemand een demo willen komen geven met zijn of haar (UcD) eindversterker dan bent u van harte welkom. Ik woon in het uiterste zuiden des lands (Zuid Limburg).
Ik wil ongeveer € 600 uitgeven aan de eindversterker, ik weet dat dit met UcD gaat lukken. Maar ik wil dus voor dat ged het voor mij maximaal haalbare eruit slepen. (echte hollander toch?)
Mocht er nog iemand iets weten over de Thel Accusound eindversterkers dan hoor ik dat graag.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Klasse A, jaja, ik weet het, afblijven, maar toch, je moet dat toch ooit eens geprobeerd hebben, pas dan weet je erover mee te praten!Porcino schreef:Er zijn diverse plekken op de globe waar de passlabs clones in kitvorm worden aangeboden. Dit is er een van:
http://www.rt-audio.nl/index.php
Ik heb net enkele papers van Nelson Pass doorgelezen en zijn theorie kan mij wel boeien. Heeft duidelijk ook een pak aanhangers, doet me wat aan Linkwitz denken.
Zijn ontwerpen lijken ook poepsimpel!! enkele Fet's, gezonde voeding en klaar om te presteren. Rendement ziet er voor Class-A nog redelijk uit. 60W aan de terminal, 180 W uit het net.
Al iemand ervaring hiermee?
- single ended klasse A
- Aleph ontwerp
Heb alvast een mailtje aan rt-audio gestuurd, want de info op hun site zegt weinig over hun diensten.
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Jan,Wowly schreef:Ed, neem eens kontakt op met Rob Dingen. die is ook bezig geweest met die versterkers.
dat klopt, Rob heeft van die dikke A blokken, heb ik ook al horen spelen.
Vandaar misschien ook mijn interesse
Hij heeft mij ook reeds richtlijnen gegeven, maar je kent die DIY'ers toch hé, eigenwijs tot achter de oren!
RT audio heb ik hele slechte ervaringen maar maargoed.
Alephs en de Aleph-x zijn absoluut de moeite waard. Schema's zijn dezelfde als van de fabrieksversterkers. De Aleph is heel simpel te bouwen, de Aleph-x is al lastiger.
Ik vond het een van de mooiste versterkers die ik heb gehad. Helaas was klasse A niet geschikt voor mijn ruimte
Alephs en de Aleph-x zijn absoluut de moeite waard. Schema's zijn dezelfde als van de fabrieksversterkers. De Aleph is heel simpel te bouwen, de Aleph-x is al lastiger.
Ik vond het een van de mooiste versterkers die ik heb gehad. Helaas was klasse A niet geschikt voor mijn ruimte
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Nou ikzelf heb hier een Pass Bride of Son of Zen gebalanceerde voortrap in de aanbouw. Eigenlijk 2 stuks. RT-Audio heeft bij mij de set geleverd. Helaas heb ik nooit direct contact met ze gehad, ik heb de set overgenomen. Ziet er netjes uit alleen verzorg zelf de trafo's voor de voeding (amplimo & co). Gebruikte condensatoren ook vervangen, deze zijn abominabel. Klank? Tja moet nog afgebouwd...
Verder had ik op Breda II een Pass Labs Aleph Ono phonoversterker bij me welke we aan de platenspeler van Sander (KT88) hadden geknoopt. We waren toen unaniem in zijn veel fraaiere weergave van de Pass in vergelijking tot de buizentrap van Sander (sorrie Sander...). Ongelovelijke rust en kracht. Open, transparant en nooit vermoeiend en zeer gedetailleerd. Let wel op, lagere impedanties dan 6 ohm houden de simpele Zen/Alephs niet van!
Meest fraaie Pass versterkers die ik gehoord heb:
uit de miniklasse: Zen V9 (ongeveer 10 Watt op de klemmen), echt een underdog.
Uit de Aleph serie: Aleph 5, genoeg vermogen en gewoon een heerlijk onopvallende versterker. Het klopt gewoon.
Orgineel PassLabs: XA-30.5, de enige uit de XA serie welke ik heb geluisterd. Wint in muzikaliteit, lijkt echter een heel ietsie een warmer geluid neer te zetten dan de x-series en zou wel wat meer vermogen mogen hebben voor de echt complexe stukken muziek (Mahler 4 oid)...
Ik hoop dat je er wat aan hebt...
Verder had ik op Breda II een Pass Labs Aleph Ono phonoversterker bij me welke we aan de platenspeler van Sander (KT88) hadden geknoopt. We waren toen unaniem in zijn veel fraaiere weergave van de Pass in vergelijking tot de buizentrap van Sander (sorrie Sander...). Ongelovelijke rust en kracht. Open, transparant en nooit vermoeiend en zeer gedetailleerd. Let wel op, lagere impedanties dan 6 ohm houden de simpele Zen/Alephs niet van!
Meest fraaie Pass versterkers die ik gehoord heb:
uit de miniklasse: Zen V9 (ongeveer 10 Watt op de klemmen), echt een underdog.
Uit de Aleph serie: Aleph 5, genoeg vermogen en gewoon een heerlijk onopvallende versterker. Het klopt gewoon.
Orgineel PassLabs: XA-30.5, de enige uit de XA serie welke ik heb geluisterd. Wint in muzikaliteit, lijkt echter een heel ietsie een warmer geluid neer te zetten dan de x-series en zou wel wat meer vermogen mogen hebben voor de echt complexe stukken muziek (Mahler 4 oid)...
Ik hoop dat je er wat aan hebt...
Offtopic: dat was/ben ik helemaal met je eens hoor!Porcino schreef:Verder had ik op Breda II een Pass Labs Aleph Ono phonoversterker bij me welke we aan de platenspeler van Sander (KT88) hadden geknoopt. We waren toen unaniem in zijn veel fraaiere weergave van de Pass in vergelijking tot de buizentrap van Sander (sorrie Sander...). Ongelovelijke rust en kracht. Open, transparant en nooit vermoeiend en zeer gedetailleerd.
Inmiddels is er ook hier wel e.e.a. veranderd, als je eens in de buurt bent, ben je welkom voor een luistersessie.
Met UcDs, buizen, vliezen en een Nonnetje 103R.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
op dat voorstel ga ik graag in Rob.Rob Dingen schreef:Hoi Ed
Ik heb hier nog een Aleph staan die mag je gerust eens lenen.
Al denk ik niet dat het jou versterker is omdat hij wat minder controle in het laag heeft.
Maar de rest is super.
Rob
Die mindere controle in het laag, is dat niet een eigenschap die alle klasse A versterkers hebben?
Ed.
Nee want de oude Krell KSA versterkers zijn volgens mij klasse A met een erg fraaie bas. Maar die dingen schakelen wel over naar klasse AB.asterduc schreef:op dat voorstel ga ik graag in Rob.Rob Dingen schreef:Hoi Ed
Ik heb hier nog een Aleph staan die mag je gerust eens lenen.
Al denk ik niet dat het jou versterker is omdat hij wat minder controle in het laag heeft.
Maar de rest is super.
Rob
Die mindere controle in het laag, is dat niet een eigenschap die alle klasse A versterkers hebben?
Ed.
Mijn quad 405 geeft ook ruim voldoende bass. Heb hem zelfs eens een keertje misbruikt om mn subs aan te sturen. Ook hier geen problemen mee gehad met de bass productie. Ik vind klasse A in vergelijking met mn Sony (klasse AB) wel mooier. Meer hoog, helder en opener mid. (kan btw ook gewoon de eigenschappen van de Quad zijn hoor
maar dit is mijn ervaring)
Mijn kamer was steeds 26 graden als ik een tijdje muziek had geluisterd.Soundexcel schreef:Hoe bedoel je dat?Helaas was klasse A niet geschikt voor mijn ruimte
Pure klasse A versterkers zijn niet heel goed met moeilijke imdepanties. Krell schakeld daarom ook om naar AB als het lastig wordt. Betekend niet dat het laag slecht is, maar niet zo gecontroleerd als een krell, perraux, Bryston i.o.d. Een Pass Labs koop je vooral om het prachtige midden en hoog.
Aleph2 vind ik persoonlijk de minst mooie. Wel de meeste controle maar klinkt het minst lekker.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Bedankt Rob, hij staat ondertussen te spelen, ... en mijn studio te verwarmen!Rob Dingen schreef:Hoi Ed
Ik heb hier nog een Aleph staan die mag je gerust eens lenen.
Al denk ik niet dat het jou versterker is omdat hij wat minder controle in het laag heeft.
Maar de rest is super.
Sjonge, wat geeft dat ding een warmte af zeg.
De temperatuur op de transistoren is 100 °C, de koelvi, zo'n 1/4 m² groot straalt met 60°C.
Net zoals je zei staat ook de trafo constant warm. 35°C voor een 1KVA / monoblok die op 0,1 watt aan het spelen is. Da's dus klasse A!
Net zoals je zei, is het laag niet mijn ding. De controle is aanzienlijk minder als bij de Audyn waarmee ik vergeleken heb.
Bij de Audyn (loopt tot ongeveer 0,5 W in A en gaat dan over in B klasse) kun je analytisch naar de bas luisteren, bij deze Aleph gaat dat niet.
Ten eerste omdat hij niet strak is, hij komt er precies altijd iets achterna gelopen (bij een ritmesectie noemen ze dat laid-back spelen
Ten tweede omdat je naar deze versterker niet kunt luisteren! je gaat gewoon mee op in de muziek.
Het mid is leuk, maar ook soms wat hard. Het hoog vind ik een feest, daarvoor eigenlijk iets te sterk op de voorgrond.
Overschakelen naar de Audyn is een gewenning, naar de Aleph ook. Ik ervaar het verschil tussen deze versterkers zelfs groter als tussen de audyn en de UcD.
Bij de UcD vond ik het hoog minder aangenaam als bij deze beide versterkers, het laag strakker en analytischer. Het mid bij de UcD was dan weer speciaal, gaf mij althans een Wow effect waar ik na enkele weken op uitgekenen was.
Het mid van deze Aleph is net het tegenovergestelde. Het valt gewoon niet op. Ik vermoed dat je hier jaren naar kan luisteren, vooral in het winterseizoen!
Al bij al vind ik dit een prettige ervaring. Voor mid en hoog zou ik graag met deze klasse A werken, voor het laag absoluut niet.
Over dat laag van de Aleph wil ik nog kwijt dat er wel meer volume in het iets hogere laag zit. De piano in Diana Krall's Temptation, waar Rob me ooit zelf op attent maakte bvb, heeft bij de Aleph meer body. Naar mijn mening is dit een zwakte bij de Audyn die iets body mist in dit gebied.
Vervorming en Power: hier begint het feest met de Aleph echt. 90db heb ik gemeten toen ik het gas echt wou opendraaien, zo lekker ging ie. De Audyn begint bij 90 db (op de luisterruimte, over de Concaves) iets brutaler te klinken. Je hoort dan ook al de eerste tekenen van iets onaangenaam (vervorming?). Bij de Aleph is dat niet, daar bleef alles onverstoorbaar mooi, de meter gaf pieken van net geen 100 db aan, toen stond de Preamp op 0 db.
Stroomtang ging daarbij over de 2 A (Concave = 2.3 Ohm in het laag), koelvin onverstoorbaar op 60°, nog steeds warm dus, hij werd er niet koeler door
Message aan de TS: als je voor zelfbouw gaat en een warm klinkende versterker wil die veel vermogen en weinig hoorbare vervorming geeft, daarbij nog eenvoudig te bouwen is (let wel op, het is wat omslachtiger als een UcD) dan is deze Aleph toch wel een mooi alternatief.
Bedankt Rob voor het uitlenen. Ik ben blij dat ik dit heb mogen ervaren.
Misschien dat ik die Chinese boards toch nog aankoop (totaal stereo incl. verzending 150 euro) en die ook nog eens vergelijk. Klasse A voor mid en hoog, Klasse B of D voor het laag lijkt mij wel wat.
De Aleph heeft mij alvast warm gemaakt.
Ed.
Laatst gewijzigd door asterduc op za 19 jan 2008, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoi Ed,
Leuk te lezen dat je ook echt de aleph hebt getest! Jouw bevindingen kloppen heel aardig met die van mij. Zelf heb ik dan ook zitten denken om te gaan biampen op termijn met een Aleph 5 op het hoog/mid en een nog nader te bepalen versterker op het laag...
Wat wordt je meegenomen door de versterker he?
Leuk te lezen dat je ook echt de aleph hebt getest! Jouw bevindingen kloppen heel aardig met die van mij. Zelf heb ik dan ook zitten denken om te gaan biampen op termijn met een Aleph 5 op het hoog/mid en een nog nader te bepalen versterker op het laag...
Wat wordt je meegenomen door de versterker he?

