UcD of Klasse A zelfbouw

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Dat is toch gewoon gewoon de zelfde amp als die eerste op Ebay...

Afbeelding

Afbeelding

Zoek te verschillen ;)
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Koelblok! :D

Heb ik gewonnen?
JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

Bericht door JTB »

asterduc schreef:
JTB schreef:
Ik ben bang dat de UcD te klinisch klinkt, dus vandaar dat ik zoveel mogelijk opties bekijk om voor mijn beperte budget het maximaal haalbare te verkijgen binnen mijn beperkte technische zelfbouw-kennis en kunde.
ik denk dat je daar alleen maar achter komt door er een weekje naar te luisteren. Misschien kun je er wel ééntje lenen van iemand op het forum hier. Er zijn zat leden die hem hebben.

Datzelfde zou ik met een klasse A willen doen.

Wat me echter wel opvalt is dat je vanaf het begin gericht interesse vertoonde in UcD en Klasse A.
Ik ben het met Sander en consoorten eens dat een AB ook perfect zijn werk doet.
Uit je post krijg ik de indruk dat je nog niet teveel ervaring hebt, Je meldt ook dat je nog niet veel ervaring hebt, misschien is een goede maar eenvoudige AB dan een mooie start.

Om het vermogen zou ik mij niet te druk maken, tenzij je met laag rendement speakers zit en een hoop kabaal wil maken.
Vanaf 50 W met een gezonde voeding (lees: hoge capaciteitswaarde) kom je al heel ver als je speakers hebt die een min rendement hebben van 85 db.!

Groeten,
Ed.
Nee dat klopt, ervaring is ver te zoeken. Ik ben hierop gekomen doordat ik vroeger een simpele Yamaha versterker had en hier op de hoodtelefoon uitgang een (disco) eindversterker had aangesloten. Raar maar waar gaf dit al een enorme verbetering in het laag en meer rust in het hele geluidsbeeld. Ik heb het specifiek over klasse A en UcD omdat ik dat refereer met (een beetje) high end. Daar kan ik uiteraard helemaal naast zitten.

Wat betreft het vermogen. Ik geef graag gas zoals we dat hier noemen en 50 watt gaat dan waarschijnlijk te weinig zijn. De favoriete stand van mijn (160 watt aan 6 Ohm) Denon is 0 dB, mensen die een Denon hebben van één van de hogere types weten dat dit eigenlijk wel snoeihard is. Zo staat het uiteraard geen hele avond te spelen, maar ik doe dit regelmatig en vind ook dat een eindversterker dit op zijn sloffen moet kunnen evenaren.

Je kunt 100 rijden met een 1.0 3 cilinder maar je kunt ook 100 rijden met een 4.0 V8. Die V8 doet dat op zijn sloffen terwijl de driepitter het onderste uit de kan moet halen. Zelfs in auto's maakt dat een hoorbaar verschil.

Mocht iemand een demo willen komen geven met zijn of haar (UcD) eindversterker dan bent u van harte welkom. Ik woon in het uiterste zuiden des lands (Zuid Limburg).

Ik wil ongeveer € 600 uitgeven aan de eindversterker, ik weet dat dit met UcD gaat lukken. Maar ik wil dus voor dat ged het voor mij maximaal haalbare eruit slepen. (echte hollander toch?)

Mocht er nog iemand iets weten over de Thel Accusound eindversterkers dan hoor ik dat graag.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Dat is toch gewoon gewoon de zelfde amp als die eerste op Ebay...
Ik vond die complete amp ook al zo lijken op de china versterker.
Exact de zelfde voedings boards elco's etc.
JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

Bericht door JTB »

Soundexcel schreef:
Dat is toch gewoon gewoon de zelfde amp als die eerste op Ebay...
Ik vond die complete amp ook al zo lijken op de china versterker.
Exact de zelfde voedings boards elco's etc.
alleen duurder...
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

JuuL schreef:
Koelblok! :D

Heb ik gewonnen?
Je vergeet de wima caps :twisted:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

JTB schreef:
Soundexcel schreef:
Dat is toch gewoon gewoon de zelfde amp als die eerste op Ebay...
Ik vond die complete amp ook al zo lijken op de china versterker.
Exact de zelfde voedings boards elco's etc.
alleen duurder...
yep, 421 € voor de Chinees, 660 € voor de Australier.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Porcino schreef:
Er zijn diverse plekken op de globe waar de passlabs clones in kitvorm worden aangeboden. Dit is er een van:

http://www.rt-audio.nl/index.php
Klasse A, jaja, ik weet het, afblijven, maar toch, je moet dat toch ooit eens geprobeerd hebben, pas dan weet je erover mee te praten!

Ik heb net enkele papers van Nelson Pass doorgelezen en zijn theorie kan mij wel boeien. Heeft duidelijk ook een pak aanhangers, doet me wat aan Linkwitz denken.
Zijn ontwerpen lijken ook poepsimpel!! enkele Fet's, gezonde voeding en klaar om te presteren. Rendement ziet er voor Class-A nog redelijk uit. 60W aan de terminal, 180 W uit het net.

Al iemand ervaring hiermee?
- single ended klasse A
- Aleph ontwerp

Heb alvast een mailtje aan rt-audio gestuurd, want de info op hun site zegt weinig over hun diensten.

Ed.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ed, neem eens kontakt op met Rob Dingen. die is ook bezig geweest met die versterkers. Ik weet niet mee zeker of dat ik die destijds ook heb horen spelen, maar aan de versterkers lag het niet :shock: :shock:

jan
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Wowly schreef:
Ed, neem eens kontakt op met Rob Dingen. die is ook bezig geweest met die versterkers.
Jan,
dat klopt, Rob heeft van die dikke A blokken, heb ik ook al horen spelen.
Vandaar misschien ook mijn interesse :lol:
Hij heeft mij ook reeds richtlijnen gegeven, maar je kent die DIY'ers toch hé, eigenwijs tot achter de oren!
JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

Bericht door JTB »

Ik ben zelf ook wel benieuwd naar de info die je van rt-audio krijgt.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

RT audio heb ik hele slechte ervaringen maar maargoed.

Alephs en de Aleph-x zijn absoluut de moeite waard. Schema's zijn dezelfde als van de fabrieksversterkers. De Aleph is heel simpel te bouwen, de Aleph-x is al lastiger.

Ik vond het een van de mooiste versterkers die ik heb gehad. Helaas was klasse A niet geschikt voor mijn ruimte
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Helaas was klasse A niet geschikt voor mijn ruimte
Hoe bedoel je dat?
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Nou ikzelf heb hier een Pass Bride of Son of Zen gebalanceerde voortrap in de aanbouw. Eigenlijk 2 stuks. RT-Audio heeft bij mij de set geleverd. Helaas heb ik nooit direct contact met ze gehad, ik heb de set overgenomen. Ziet er netjes uit alleen verzorg zelf de trafo's voor de voeding (amplimo & co). Gebruikte condensatoren ook vervangen, deze zijn abominabel. Klank? Tja moet nog afgebouwd...

Verder had ik op Breda II een Pass Labs Aleph Ono phonoversterker bij me welke we aan de platenspeler van Sander (KT88) hadden geknoopt. We waren toen unaniem in zijn veel fraaiere weergave van de Pass in vergelijking tot de buizentrap van Sander (sorrie Sander...). Ongelovelijke rust en kracht. Open, transparant en nooit vermoeiend en zeer gedetailleerd. Let wel op, lagere impedanties dan 6 ohm houden de simpele Zen/Alephs niet van!

Meest fraaie Pass versterkers die ik gehoord heb:
uit de miniklasse: Zen V9 (ongeveer 10 Watt op de klemmen), echt een underdog.
Uit de Aleph serie: Aleph 5, genoeg vermogen en gewoon een heerlijk onopvallende versterker. Het klopt gewoon.
Orgineel PassLabs: XA-30.5, de enige uit de XA serie welke ik heb geluisterd. Wint in muzikaliteit, lijkt echter een heel ietsie een warmer geluid neer te zetten dan de x-series en zou wel wat meer vermogen mogen hebben voor de echt complexe stukken muziek (Mahler 4 oid)...

Ik hoop dat je er wat aan hebt...
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

mijn voorkeur zou op dit moment uitgaan naar de Aleph 2.
Redelijk eenvoudig en toch nog meer dan voldoende vermogen.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Porcino schreef:
Verder had ik op Breda II een Pass Labs Aleph Ono phonoversterker bij me welke we aan de platenspeler van Sander (KT88) hadden geknoopt. We waren toen unaniem in zijn veel fraaiere weergave van de Pass in vergelijking tot de buizentrap van Sander (sorrie Sander...). Ongelovelijke rust en kracht. Open, transparant en nooit vermoeiend en zeer gedetailleerd.
Offtopic: dat was/ben ik helemaal met je eens hoor! :wink:

Inmiddels is er ook hier wel e.e.a. veranderd, als je eens in de buurt bent, ben je welkom voor een luistersessie.
Met UcDs, buizen, vliezen en een Nonnetje 103R. 8)
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Hoi Ed

Ik heb hier nog een Aleph staan die mag je gerust eens lenen.
Al denk ik niet dat het jou versterker is omdat hij wat minder controle in het laag heeft.
Maar de rest is super.

Rob
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Rob Dingen schreef:
Hoi Ed
Ik heb hier nog een Aleph staan die mag je gerust eens lenen.
Al denk ik niet dat het jou versterker is omdat hij wat minder controle in het laag heeft.
Maar de rest is super.
Rob
op dat voorstel ga ik graag in Rob.
Die mindere controle in het laag, is dat niet een eigenschap die alle klasse A versterkers hebben?

Ed.
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

asterduc schreef:
Rob Dingen schreef:
Hoi Ed
Ik heb hier nog een Aleph staan die mag je gerust eens lenen.
Al denk ik niet dat het jou versterker is omdat hij wat minder controle in het laag heeft.
Maar de rest is super.
Rob
op dat voorstel ga ik graag in Rob.
Die mindere controle in het laag, is dat niet een eigenschap die alle klasse A versterkers hebben?

Ed.
Nee want de oude Krell KSA versterkers zijn volgens mij klasse A met een erg fraaie bas. Maar die dingen schakelen wel over naar klasse AB.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Mijn quad 405 geeft ook ruim voldoende bass. Heb hem zelfs eens een keertje misbruikt om mn subs aan te sturen. Ook hier geen problemen mee gehad met de bass productie. Ik vind klasse A in vergelijking met mn Sony (klasse AB) wel mooier. Meer hoog, helder en opener mid. (kan btw ook gewoon de eigenschappen van de Quad zijn hoor :oops: maar dit is mijn ervaring)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Rob sprak wel van "minder controle" in het laag.
Da's iets heel anders "een mooi laag" of "voldoende bas".
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

Soundexcel schreef:
Helaas was klasse A niet geschikt voor mijn ruimte
Hoe bedoel je dat?
Mijn kamer was steeds 26 graden als ik een tijdje muziek had geluisterd.

Pure klasse A versterkers zijn niet heel goed met moeilijke imdepanties. Krell schakeld daarom ook om naar AB als het lastig wordt. Betekend niet dat het laag slecht is, maar niet zo gecontroleerd als een krell, perraux, Bryston i.o.d. Een Pass Labs koop je vooral om het prachtige midden en hoog.

Aleph2 vind ik persoonlijk de minst mooie. Wel de meeste controle maar klinkt het minst lekker.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Rob Dingen schreef:
Hoi Ed
Ik heb hier nog een Aleph staan die mag je gerust eens lenen.
Al denk ik niet dat het jou versterker is omdat hij wat minder controle in het laag heeft.
Maar de rest is super.
Bedankt Rob, hij staat ondertussen te spelen, ... en mijn studio te verwarmen!

Sjonge, wat geeft dat ding een warmte af zeg.
De temperatuur op de transistoren is 100 °C, de koelvi, zo'n 1/4 m² groot straalt met 60°C.

Net zoals je zei staat ook de trafo constant warm. 35°C voor een 1KVA / monoblok die op 0,1 watt aan het spelen is. Da's dus klasse A!

Net zoals je zei, is het laag niet mijn ding. De controle is aanzienlijk minder als bij de Audyn waarmee ik vergeleken heb.
Bij de Audyn (loopt tot ongeveer 0,5 W in A en gaat dan over in B klasse) kun je analytisch naar de bas luisteren, bij deze Aleph gaat dat niet.
Ten eerste omdat hij niet strak is, hij komt er precies altijd iets achterna gelopen (bij een ritmesectie noemen ze dat laid-back spelen :lol: , vooral in Blues toegepast!).
Ten tweede omdat je naar deze versterker niet kunt luisteren! je gaat gewoon mee op in de muziek.

Het mid is leuk, maar ook soms wat hard. Het hoog vind ik een feest, daarvoor eigenlijk iets te sterk op de voorgrond.

Overschakelen naar de Audyn is een gewenning, naar de Aleph ook. Ik ervaar het verschil tussen deze versterkers zelfs groter als tussen de audyn en de UcD.
Bij de UcD vond ik het hoog minder aangenaam als bij deze beide versterkers, het laag strakker en analytischer. Het mid bij de UcD was dan weer speciaal, gaf mij althans een Wow effect waar ik na enkele weken op uitgekenen was.
Het mid van deze Aleph is net het tegenovergestelde. Het valt gewoon niet op. Ik vermoed dat je hier jaren naar kan luisteren, vooral in het winterseizoen!

Al bij al vind ik dit een prettige ervaring. Voor mid en hoog zou ik graag met deze klasse A werken, voor het laag absoluut niet.

Over dat laag van de Aleph wil ik nog kwijt dat er wel meer volume in het iets hogere laag zit. De piano in Diana Krall's Temptation, waar Rob me ooit zelf op attent maakte bvb, heeft bij de Aleph meer body. Naar mijn mening is dit een zwakte bij de Audyn die iets body mist in dit gebied.

Vervorming en Power: hier begint het feest met de Aleph echt. 90db heb ik gemeten toen ik het gas echt wou opendraaien, zo lekker ging ie. De Audyn begint bij 90 db (op de luisterruimte, over de Concaves) iets brutaler te klinken. Je hoort dan ook al de eerste tekenen van iets onaangenaam (vervorming?). Bij de Aleph is dat niet, daar bleef alles onverstoorbaar mooi, de meter gaf pieken van net geen 100 db aan, toen stond de Preamp op 0 db.
Stroomtang ging daarbij over de 2 A (Concave = 2.3 Ohm in het laag), koelvin onverstoorbaar op 60°, nog steeds warm dus, hij werd er niet koeler door :lol:

Message aan de TS: als je voor zelfbouw gaat en een warm klinkende versterker wil die veel vermogen en weinig hoorbare vervorming geeft, daarbij nog eenvoudig te bouwen is (let wel op, het is wat omslachtiger als een UcD) dan is deze Aleph toch wel een mooi alternatief.

Bedankt Rob voor het uitlenen. Ik ben blij dat ik dit heb mogen ervaren.
Misschien dat ik die Chinese boards toch nog aankoop (totaal stereo incl. verzending 150 euro) en die ook nog eens vergelijk. Klasse A voor mid en hoog, Klasse B of D voor het laag lijkt mij wel wat.

De Aleph heeft mij alvast warm gemaakt.

Ed.
Bijlagen
029 [1280x768].JPG
Laatst gewijzigd door asterduc op za 19 jan 2008, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Hoi Ed,

Leuk te lezen dat je ook echt de aleph hebt getest! Jouw bevindingen kloppen heel aardig met die van mij. Zelf heb ik dan ook zitten denken om te gaan biampen op termijn met een Aleph 5 op het hoog/mid en een nog nader te bepalen versterker op het laag...

Wat wordt je meegenomen door de versterker he? :roll:
Plaats reactie