Zal eens doorlezen,zullen vast wel mooie verhalen in staan
Dryade, 3 weg systeem met Dayton en Seas
Moderator: Beheerdersteam
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Jep, best appart, maar vond het wel leuk zo.
Vandaag in alle vroegte finaar wezen halen in Amsterdam. Weer eens lekker rondneuzen op de fineerzolder aldaar. Altijd leuk om al dat exotische fineer te zien. Sommige niet te betalen, maar zeer mooi.
Maar toch maar naar huis gegaan met een rolletje eikenfineer. 5 platen totaal. Beetje overkill, maar ik had net de brede stukken nodig. Anders had ik op de zijkanten weer 2 platen aan elkaar moeten maken. Niet dat dat een probleem is, maar uit 1 stuk vond ik netter. Houdt wel in dat ik nu nog een paar m2 eiken overheb....
(maar komt vast en zeker een bestemming voor).
Waarom eiken? Omdat de kast nogal wat rondingen heeft en eiken makkelijk te bewerken is en daardoor prima in alle bochten te vouwen is. Ander voordeel is de mooie structuur (vind ik), het is goedkoop, en is licht van kleur. Dus kan alle kanten op met kleurlak. Dit wordt met blanke (parket) lak zeideglans afgewerkt later.
De stroken zijn 3,30 meter lang en zijn 40 breedt aan de ene kant, 25 cm breedt aan de andere kant. Aardige boom geweest dus
.
Hierbinnen in de huiskamer de benodigde stukken op maat gesneden en nu tijd om te gaan fineren.
Vandaag in alle vroegte finaar wezen halen in Amsterdam. Weer eens lekker rondneuzen op de fineerzolder aldaar. Altijd leuk om al dat exotische fineer te zien. Sommige niet te betalen, maar zeer mooi.
Maar toch maar naar huis gegaan met een rolletje eikenfineer. 5 platen totaal. Beetje overkill, maar ik had net de brede stukken nodig. Anders had ik op de zijkanten weer 2 platen aan elkaar moeten maken. Niet dat dat een probleem is, maar uit 1 stuk vond ik netter. Houdt wel in dat ik nu nog een paar m2 eiken overheb....
Waarom eiken? Omdat de kast nogal wat rondingen heeft en eiken makkelijk te bewerken is en daardoor prima in alle bochten te vouwen is. Ander voordeel is de mooie structuur (vind ik), het is goedkoop, en is licht van kleur. Dus kan alle kanten op met kleurlak. Dit wordt met blanke (parket) lak zeideglans afgewerkt later.
De stroken zijn 3,30 meter lang en zijn 40 breedt aan de ene kant, 25 cm breedt aan de andere kant. Aardige boom geweest dus
Hierbinnen in de huiskamer de benodigde stukken op maat gesneden en nu tijd om te gaan fineren.
Laat me raden .... o.a. ... WortelnootEdo schreef:Sommige niet te betalen, maar zeer mooi.
Mooie keuze heb je trouwens gemaakt!
Ik heb nog nooit gefineerd, ik ben zeer benieuwd naar dit proces!
3,3 meter lang, hoe krijg je dat mee?
Zijn deze op rol?
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op za 05 jan 2008, 12:54, 2 keer totaal gewijzigd.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Met als resultaat, zie foto hieronder.
Zo, nu de rest van alle kantjes. Ga zo nog wat foto's plaatsen over de kopse kant. Zit ook nog een leuk "weetje" c.q. handigheidje bij.
Ohja, dit is niet DE fineer methode, maar mijn methode. Er zijn TIG verschillende methodes, maar dit vind ik makkelijk dus vandaar zo. Er zullen best mensen zijn die het anders doen.
Zo, nu de rest van alle kantjes. Ga zo nog wat foto's plaatsen over de kopse kant. Zit ook nog een leuk "weetje" c.q. handigheidje bij.
Ohja, dit is niet DE fineer methode, maar mijn methode. Er zijn TIG verschillende methodes, maar dit vind ik makkelijk dus vandaar zo. Er zullen best mensen zijn die het anders doen.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Nee, dit is gewoon, standaard, alleen hout fineer. Zonder papieren laag zoals kuiperflex heeft. Voordeel hierbij is dat het goedkoop is en aan de kopse kanten beter op elkaar aansluit. Nadeel is als je grote vlakken moet doen moet de deze stroken zelf aan elkaar gaan maken (wat een heel werkje is). Dan zijn de grote platen van Kuiperflex wel handig.Jasper Joppe Geers schreef:Edo, gebruik jij gewoon fineer, of dat kuiperflex, fineer met die papieren rug zoals ik die had?
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Mooi om weer eens te zien!
Nou is dit heel fraai fineer, mooi breed zonder gaten of bobbels. In dat geval is het wat meer werk. Dat kuiperflex ed is erg fijn bij moeilijkere houtsoorten. Scheelt een boel voorbereiding.
Ik weet nu wat ik minder fraai vind aan de kast; hij heeft een beetje een bol buikje
Jan
Ik heb er slechte ervaringen mee, je blijft altijd kleurverschil houden.Edo schreef:Goed laten drogen en dan afschuren. Zie je niets meer van, zeker als alles erop zit en een aantal malen in de lak is gezet....
Omdat de kleurvernis (weet niet of je kleurvernis gaat gebruiken) wel goed in het hout zuigt maar niet in die Guppa.
De Guppa zou dan eigenlijk de kleur moeten hebben die zo dicht mogelijk bij de eindkleur komt.
Ik had er een splinter fineer in verlijmd, je hebt zat.
Maar wellicht valt het later nog wel mee en valt het niet eens op omdat het hier een erg klein oppervlak betreft.
Voor de rest, super strak!
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
