Dryade, 3 weg systeem met Dayton en Seas

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

:oops: inderdaad :oops:

Zal eens doorlezen,zullen vast wel mooie verhalen in staan :wink:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Edo schreef:
Wat betreft dat leer is niet zo moeilijk.
Mooi strak gedaan Ed!
Zeer apart, mooie vorm.

=D>
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jep, best appart, maar vond het wel leuk zo.

Vandaag in alle vroegte finaar wezen halen in Amsterdam. Weer eens lekker rondneuzen op de fineerzolder aldaar. Altijd leuk om al dat exotische fineer te zien. Sommige niet te betalen, maar zeer mooi.
Maar toch maar naar huis gegaan met een rolletje eikenfineer. 5 platen totaal. Beetje overkill, maar ik had net de brede stukken nodig. Anders had ik op de zijkanten weer 2 platen aan elkaar moeten maken. Niet dat dat een probleem is, maar uit 1 stuk vond ik netter. Houdt wel in dat ik nu nog een paar m2 eiken overheb.... :) (maar komt vast en zeker een bestemming voor).
Waarom eiken? Omdat de kast nogal wat rondingen heeft en eiken makkelijk te bewerken is en daardoor prima in alle bochten te vouwen is. Ander voordeel is de mooie structuur (vind ik), het is goedkoop, en is licht van kleur. Dus kan alle kanten op met kleurlak. Dit wordt met blanke (parket) lak zeideglans afgewerkt later.

De stroken zijn 3,30 meter lang en zijn 40 breedt aan de ene kant, 25 cm breedt aan de andere kant. Aardige boom geweest dus :) .

Hierbinnen in de huiskamer de benodigde stukken op maat gesneden en nu tijd om te gaan fineren.
Bijlagen
fineer2.JPG
fineer1.JPG
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Edo schreef:
Sommige niet te betalen, maar zeer mooi.
Laat me raden .... o.a. ... Wortelnoot :?:


Mooie keuze heb je trouwens gemaakt!
Ik heb nog nooit gefineerd, ik ben zeer benieuwd naar dit proces!

3,3 meter lang, hoe krijg je dat mee?
Zijn deze op rol?
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op za 05 jan 2008, 12:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Bijvoorbeeld..... :) (en Palissander)

De stroken leg je op en stapel en dan oprollen. Tapie erom en je hebt een mooie rol hout. Makkelijk te vervoeren (niet op de fiets... :) ).
Het hele proces zal ik met foto's wel laten zien als ik ga beginnen. Zegt meer als een lap text. Op zich valt het mee, echt.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zo, deel 1. Ik gebruik ditmaal Bisonkit, maar andere componentenlijm kan natuurlijk ook goed.
Eerst beide delen in smeren....
Bijlagen
lijm2.JPG
lijm1.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Dan even wachten.....nog even wachten en na paar minuten (minuut of 10) voorzichtig op elkaar leggen met aan 1 kant een stokje ertussen. Doe je dit niet heb je kans dat gelijk alles aan elkaar zit, en ligt het scheef heb je een probleem...los gaat het niet meer n.l.
Bijlagen
lijm3.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Als alles netjes recht ligt en naar je zin, begin je met een kurken schuurblokje langzaam van onderafaan (waar geen stokje ligt) alles goed aan te drukken. Langzaam kom je bij het stokje en heb je (als het goed is) alle lucht eruit geperst.
Bijlagen
lijm4.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Dan met een scherp mesje voorzichtig grofweg het overtollige fineer wegsnijden. Let hierbij op de groeven van het hout. Beetje lastig te omschrijven, maak zo daar nog wel een detailfoto van wat ik bedoel.
Maar als dan het overtollige fineer weg is hou je nog een randje van een paar millimeter over.
Bijlagen
lijm6.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Dan het lastige werkje.....dat randje ook wegschuren. Ook weer het schuurblokje met fijn schuurpapier...en dan maar schuren....schuren....schuren...schuren...en nog eens schuren....
8-[
Bijlagen
lijm7.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Met als resultaat, zie foto hieronder.

Zo, nu de rest van alle kantjes. Ga zo nog wat foto's plaatsen over de kopse kant. Zit ook nog een leuk "weetje" c.q. handigheidje bij.

Ohja, dit is niet DE fineer methode, maar mijn methode. Er zijn TIG verschillende methodes, maar dit vind ik makkelijk dus vandaar zo. Er zullen best mensen zijn die het anders doen.
Bijlagen
lijm8.JPG
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Ziet er echt gelikt uit !
Zeer leerzaam om te zien hoe je dit stap voor stap aanpakt.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zeker, ik moet wel zeggen dat het mij de eerste keer vies tegenviel allemaal, maar flink oefenen scheelt een hoop. Ik heb de eerste keer fineren ook een simpel klein rechthoekig kastje gedaan (als oefening).
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Goed, dan even de kopse kanten. Als je dit gaat snijden zul je merken dat dit niet zo makkelijk is. Breken nogal eens stukjes af (vooral bij de hoejes en zo... :? , dus daarom knip ik het beetje bij beetje weg. Klein electro-tangetje werkt perfect.
Bijlagen
lijm10.JPG
lijm9.JPG
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Edo, gebruik jij gewoon fineer, of dat kuiperflex, fineer met die papieren rug zoals ik die had?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jasper Joppe Geers schreef:
Edo, gebruik jij gewoon fineer, of dat kuiperflex, fineer met die papieren rug zoals ik die had?
Nee, dit is gewoon, standaard, alleen hout fineer. Zonder papieren laag zoals kuiperflex heeft. Voordeel hierbij is dat het goedkoop is en aan de kopse kanten beter op elkaar aansluit. Nadeel is als je grote vlakken moet doen moet de deze stroken zelf aan elkaar gaan maken (wat een heel werkje is). Dan zijn de grote platen van Kuiperflex wel handig.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En ook hier gaat het wel eens mis met schuren. Er breekt een heel klein stukje fineer af..... :cry:
Bijlagen
lijm11.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Maar even opvullen met licht eiken vulmiddel (guppa)....
Bijlagen
lijm12.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Goed laten drogen en dan afschuren. Zie je niets meer van, zeker als alles erop zit en een aantal malen in de lak is gezet.... :D
Bijlagen
lijm13.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zo achterkant en 1 zijkant erop. Morgen verder...
Bijlagen
lijm14.JPG
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Gewoon vakwerk. Punt uit. :)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

=D> =D> =D>

Mooi om weer eens te zien!

Nou is dit heel fraai fineer, mooi breed zonder gaten of bobbels. In dat geval is het wat meer werk. Dat kuiperflex ed is erg fijn bij moeilijkere houtsoorten. Scheelt een boel voorbereiding.

Ik weet nu wat ik minder fraai vind aan de kast; hij heeft een beetje een bol buikje :D Heel ranke basis met daarop een tonnetje ahw. Toch denk ik dat iIRL het veel fraaier zak zijn dan op de foto's. Overigens maakt het fineer het een stuk mooier!!

Jan
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Edo schreef:
Goed laten drogen en dan afschuren. Zie je niets meer van, zeker als alles erop zit en een aantal malen in de lak is gezet.... :D
Ik heb er slechte ervaringen mee, je blijft altijd kleurverschil houden.
Omdat de kleurvernis (weet niet of je kleurvernis gaat gebruiken) wel goed in het hout zuigt maar niet in die Guppa.
De Guppa zou dan eigenlijk de kleur moeten hebben die zo dicht mogelijk bij de eindkleur komt.
Ik had er een splinter fineer in verlijmd, je hebt zat.
Maar wellicht valt het later nog wel mee en valt het niet eens op omdat het hier een erg klein oppervlak betreft.

Voor de rest, super strak! =D>
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Wat ook nog wel eens gedaan wordt is een goedje maken van verdunde houtlijm met schuurstof van het fineer. Ook dat zie je nauwelijks.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

houtlijm gaat donker opkleuren na verloop van tijd,dus dat gaat ook niet werken.
met lecol voegen kit gaat het wel perfect,dit wordt ook voor houten vloeren gebruikt.
ik heb `t hier staan,dus als je `t wilt hebben neem een pot mee en....
Gesloten