Forse versterkers, zien er ook heel mooi uit, ... maar geen klasse A.dhfreakie schreef:http://www.aussieamplifiers.com ?????HoMeR schreef:Is dat niet http://www.twistedpearaudio.com/news.aspx ?????....een hele bekende DIY amp fabrikant in Australië.....
UcD of Klasse A zelfbouw
Moderator: Beheerdersteam
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Tja als je niet op de laatste cent kijkt, dan zou je de Passlabs kunnen bouwen met zelf geselecteerde onderdelen. Dan weet je zeker dat het goed zit én je hebt een keurig klasse A ontwerp. Dat Chinese geval lijkt me ook best goed, maar zekerheid heb je natuurlijk niet.
Misschien ergens een al review oid van (diyaudio.com?), je zal vast niet de eerste zijn.
Rob.
Misschien ergens een al review oid van (diyaudio.com?), je zal vast niet de eerste zijn.
Rob.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ed,
Even voor mijn begrip, vanwaar de fixatie op klasse-A? Ook daar heb je namelijk gradaties in, netzoals je buizenversterkers en buizenversterkers hebt, alsook klasse-D en klasse-D.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Even voor mijn begrip, vanwaar de fixatie op klasse-A? Ook daar heb je namelijk gradaties in, netzoals je buizenversterkers en buizenversterkers hebt, alsook klasse-D en klasse-D.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Hallo Sander,SSassen schreef:Even voor mijn begrip, vanwaar de fixatie op klasse-A? Ook daar heb je namelijk gradaties in, netzoals je buizenversterkers en buizenversterkers hebt, alsook klasse-D en klasse-D.
Dan even voor mij begrip: Hoezo zijn daar gradaties in? Ik dacht dat klasse-A een bepaalde instelling is die altijd gelijk is. Hier zou ik wel graag wat meer over willen weten en ik denk niet ik alleen.
Groeten,
Mischa
Als het dan toch Chinees moet zijn en klasse A, waarom bestel je dan niet een complete Amp uit China voor het zelfde geld. Zoiets als dit:asterduc schreef:Kijk, nu beginnen we al ergens te komen.
Dit is de prijs van die chinese versterker:
483 € + 192 € verzending + import + btw = < 900 Euro.
Dezelfde versterker met alle toebehoren maar dan in kit:
421 € + 182 € + import + btw = 800 Euro.
Wat krijg je daarvoor:
De volledige klasse A boards met Toshiba Fet's, 2 x 500 VA trafo, 100.000 uF condensatoren, 2 x gelijkrichting, input pcb met pluggen en case met koelvinnen rondom.
enz...
Bada Purer 3.8SE Hybrid (buizen voor en transistor eindtrap) Integrated Amplifier
Germany WIMA MKP10 capacitors
Solen coupling capacitance
Toshiba J200/K1529 mosfets
Sanken A1215/C2921 output transistors
Two big circle-transformer for power-amp part,one R-transformer and one E-transformer for pre-amp part
Separate design on pre-amp and power-amp, which enabled to be used separately
XLR Balanced Input
Remote controlled
Specifications
Power Output: Class A 80W+80W (8Ω), Class AB 138W+138W(8Ω)
THD:<=0.065%
Frequency Response: 10Hz-35kHz(-0.5dB)
Signal-to-Noise Ratio: >=95dB
Power input: AC 220V-240V 50Hz
Net Weight: 39KG


Laatst gewijzigd door Swiss77 op wo 02 jan 2008, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Nee, maar als het om een instelling gaat, ben ik er altijd vanuit gegaan dat dat een vaste instelling/verhouding was. Ik wist niet dat er iets was als 45% Klasse A of hoe je dat ook noemt. Om overigens versterkers met appels, peren of wortels te gaan vergelijken gaat mij overigens te ver. Ik vraag gewoon om toelichting, mag dat soms niet ??
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ed,
Maar natuurlijk, ik geef graag een stuk tekst en uitleg.
Een klasse-A versterker gebruikt een ruststroom instelling waarbij de uitgangstransistoren altijd voor een groot deel open gestuurd zijn. In de praktijk betekent dit dat er altijd minimaal een aantal ampére aan ruststroom loopt en dat deze ook gelijk het maximaal te leveren vermogen in klasse-A afbakent.
Als een versterker bv. ingesteld staat op 100W/8-ohm, zal deze bij 4-ohm slechts 50W leveren, bij 2-ohm slechts 25W etc. Dit alles volgt uit de wet van Ohm met R=V/I. Echter veel klasse-A versterkers zijn feitelijk niks meer dan klasse-B versterkers waarvan de ruststroom flink is opgeschroefd, dus zal de versterker al gauw in klasse-B schieten.
Dat gezegd hebbende mag 't duidelijk zijn dat klasse-A iets zegt over de instelling van de eindtransistoren, maar feitelijk helemaal niks over de prestaties. Netzoals eenieder weet dat een mandarijn oranje van kleur is maar je aan de buitenkant niet kan zien of ie zuur of zoet smaakt.
Daarmee is het ontwerpen van een goede klasse-A versterker net zo goed een kunst als het ontwerpen van een goede klasse-B of klasse-D. Gewoon de ruststroom van een klasse-B opschroeven bv. zet de eindtrap in klasse-A maar zal alleen een reductie in vervorming geven als de crossover vervorming van de eindtrap domineert. Als de grootste bron van de vervorming ergens anders ligt dan verstook je alleen een hoop warmte zonder dat je er iets voor terugkrijgt (!).
Bij een goed ontworpen klasse-A versterker (zoals bv. de ExtremA) is op ieder punt van de versterker gekeken naar zo laag mogelijke vervorming. Daarmee benut je dan ook de potentie van 't klasse-A concept ten volle, namelijk het zover mogelijk uitbannen van crossover vervorming omdat de eindtransistoren altijd in geleiding zijn en er nooit van de ene naar de andere transistor geschakeld hoeft te worden. Bij de meeste versterkers is dit één van de grootse bronnen van vervorming.
Kortom, ervanuit gaan dat een klasse-A versterker altijd de garantie biedt dat er hiermee zeer lage vervormingscijfers worden gehaald is dus een misvatting. D'r zijn zat klasse-A versterkers die het niet beter doen dan een doorsnee klasse-B versterker en dus nodeloos veel vermogen in warmte staan om te zetten.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Maar natuurlijk, ik geef graag een stuk tekst en uitleg.
Een klasse-A versterker gebruikt een ruststroom instelling waarbij de uitgangstransistoren altijd voor een groot deel open gestuurd zijn. In de praktijk betekent dit dat er altijd minimaal een aantal ampére aan ruststroom loopt en dat deze ook gelijk het maximaal te leveren vermogen in klasse-A afbakent.
Als een versterker bv. ingesteld staat op 100W/8-ohm, zal deze bij 4-ohm slechts 50W leveren, bij 2-ohm slechts 25W etc. Dit alles volgt uit de wet van Ohm met R=V/I. Echter veel klasse-A versterkers zijn feitelijk niks meer dan klasse-B versterkers waarvan de ruststroom flink is opgeschroefd, dus zal de versterker al gauw in klasse-B schieten.
Dat gezegd hebbende mag 't duidelijk zijn dat klasse-A iets zegt over de instelling van de eindtransistoren, maar feitelijk helemaal niks over de prestaties. Netzoals eenieder weet dat een mandarijn oranje van kleur is maar je aan de buitenkant niet kan zien of ie zuur of zoet smaakt.
Daarmee is het ontwerpen van een goede klasse-A versterker net zo goed een kunst als het ontwerpen van een goede klasse-B of klasse-D. Gewoon de ruststroom van een klasse-B opschroeven bv. zet de eindtrap in klasse-A maar zal alleen een reductie in vervorming geven als de crossover vervorming van de eindtrap domineert. Als de grootste bron van de vervorming ergens anders ligt dan verstook je alleen een hoop warmte zonder dat je er iets voor terugkrijgt (!).
Bij een goed ontworpen klasse-A versterker (zoals bv. de ExtremA) is op ieder punt van de versterker gekeken naar zo laag mogelijke vervorming. Daarmee benut je dan ook de potentie van 't klasse-A concept ten volle, namelijk het zover mogelijk uitbannen van crossover vervorming omdat de eindtransistoren altijd in geleiding zijn en er nooit van de ene naar de andere transistor geschakeld hoeft te worden. Bij de meeste versterkers is dit één van de grootse bronnen van vervorming.
Kortom, ervanuit gaan dat een klasse-A versterker altijd de garantie biedt dat er hiermee zeer lage vervormingscijfers worden gehaald is dus een misvatting. D'r zijn zat klasse-A versterkers die het niet beter doen dan een doorsnee klasse-B versterker en dus nodeloos veel vermogen in warmte staan om te zetten.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
MischaSSassen schreef:Ed,
Oke, ik probeer je verhaal even te vertalen naar iets wat ik wél goed begrijp:SSassen schreef:
Maar natuurlijk, ik geef graag een stuk tekst en uitleg.
Een klasse-A versterker gebruikt een ruststroom instelling waarbij de uitgangstransistoren altijd voor een groot deel open gestuurd zijn. In de praktijk betekent dit dat er altijd minimaal een aantal ampére aan
bladibla (niet verkeerd bedoeld, alleen om in te korten)
Kortom, ervanuit gaan dat een klasse-A versterker altijd de garantie biedt dat er hiermee zeer lage vervormingscijfers worden gehaald is dus een misvatting. D'r zijn zat klasse-A versterkers die het niet beter doen dan een doorsnee klasse-B versterker en dus nodeloos veel vermogen in warmte staan om te zetten.
Je kunt een personenauto gigantisch verbouwen om een zo goed mogelijke wegligging te krijgen (Klasse A instelling van een klasse-B versterker), maar het gaat nooit zo goed over de weg als een formule 1 auto, die gemaakt is om puur hard te gaan bij een zo goed mogelijke wegligging.
Begrijp ik je verhaal dan een beetje ?
Groeten,
Mischa
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Mischa,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Da's de kern van m'n post wel zo'n beetje inderdaad. En je geeft een voorbeeld waar Ed prima aan kan refereren, dus daarmee moet 't inmiddels zonneklaar zijn.Begrijp ik je verhaal dan een beetje ?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ter aanvulling. Wil je klasse-A echt goed doen dan dien je hem eigenlijk op je speakers te ontwerpen. Optimaal functioneert hij eigenlijk bij 1 specifieke impedantie. Dat houdt ook in dat je speakers beter geen grillig impedantieverloop kunnen hebben anders sta je nodeloos veel warmte extra te verkachelen.
Zo'versterker komt eigenlijk alleen tot zijn recht bij speakers met een redelijk vlak impedantieverloop.
Heb je lastige speakers met flinke dips in de impedantie, wat soms voorkomt in het (mid)laag en d'Apolito), zou ik niet eens aan klasse-A beginnen en voor een decente klasse-B kiezen.
Met hoogredement speakers (>= 90 dB/1W) en een een mooi vlak impedantieveroop kan klasse-A echter zeer verfijnd klinken. Maar dan heb je aan een 25W - 50W wel genoeg. Meer vermogen gaat je niet meer genot opleveren. Wel je energierekening opjagen.
Zo'versterker komt eigenlijk alleen tot zijn recht bij speakers met een redelijk vlak impedantieverloop.
Heb je lastige speakers met flinke dips in de impedantie, wat soms voorkomt in het (mid)laag en d'Apolito), zou ik niet eens aan klasse-A beginnen en voor een decente klasse-B kiezen.
Met hoogredement speakers (>= 90 dB/1W) en een een mooi vlak impedantieveroop kan klasse-A echter zeer verfijnd klinken. Maar dan heb je aan een 25W - 50W wel genoeg. Meer vermogen gaat je niet meer genot opleveren. Wel je energierekening opjagen.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Nope, dat geldt voor klasse-B (mits er voldoende stroom geleverd kan worden) maar niet voor klasse-A.anonamemouse schreef:uhm... is dit niet juist andersom?SSassen schreef:Als een versterker bv. ingesteld staat op 100W/8-ohm, zal deze bij 4-ohm slechts 50W leveren, bij 2-ohm slechts 25W etc. Dit alles volgt uit de wet van Ohm met R=V/I.
100W/8-ohm
200W/4-ohm
400W/2-ohm
Stel je wilt 100W aan 8 ohm dan heb je aan piekstroom nodig:
wortel( 2 x 100 / 8 ) = 5A
Meer levert die 100W klasse-A versterker niet in klasse-A. Sommigen kunnen wel meer stroom leveren maar dan verlaat ie onherroepelijk het klasse-A gebied en dan wordt het een klasse-B versterker -> kun je je net zo goed alle moeite besparen en gelijk voor een klasse-B gaan.
In pure klasse-A heb je dan:
100W in 8 ohm
5^2 x 4 / 2 = 50W in 4 ohm
5^2 x 2 / 2 = 25W in 2 ohm.
Vandaar ook dat klasse-A eigenlijk niet besteed is aan moeilijke speakers.
Dat zei ik toch ook al, maar dan met andere woorden.Pjotr schreef:Nope, dat geldt voor klasse-B (mits er voldoende stroom geleverd kan worden) maar niet voor klasse-A.anonamemouse schreef:uhm... is dit niet juist andersom?SSassen schreef:Als een versterker bv. ingesteld staat op 100W/8-ohm, zal deze bij 4-ohm slechts 50W leveren, bij 2-ohm slechts 25W etc. Dit alles volgt uit de wet van Ohm met R=V/I.
100W/8-ohm
200W/4-ohm
400W/2-ohm
Stel je wilt 100W aan 8 ohm dan heb je aan piekstroom nodig:
wortel( 2 x 100 / 8 ) = 5A
Meer levert die 100W klasse-A versterker niet in klasse-A. Sommigen kunnen wel meer stroom leveren maar dan verlaat ie onherroepelijk het klasse-A gebied en dan wordt het een klasse-B versterker -> kun je je net zo goed alle moeite besparen en gelijk voor een klasse-B gaan.
In pure klasse-A heb je dan:
100W in 8 ohm
5^2 x 4 / 2 = 50W in 4 ohm
5^2 x 2 / 2 = 25W in 2 ohm.
Vandaar ook dat klasse-A eigenlijk niet besteed is aan moeilijke speakers.
Mischa
Onder andere de Aleph, maar ook de X-series, de XA-series, Zen in 9 vormen, Threshold, en combinaties op het thema (buizen-mosfet hybrides bijvoorbeeld of zelfs een chipamp ge-X-ed...).asterduc schreef:dat is toch dat Aleph ontwerp, of ben ik fout.Porcino schreef:Kijk eens naar de diverse (erg goed klinkende) diy ontwerpen van Nelson Pass. Niet energie zuinig maar zeer fraai.
http://www.passdiy.com
http://www.diyaudio.com/forums/forumdis ... ?forumid=8
Is ook interessant om te bouwen.
Je moet dan wel alles zelf bij elkaar gaan sprokkelen denk ik.
Er zijn diverse plekken op de globe waar de passlabs clones in kitvorm worden aangeboden. Dit is er een van:
http://www.rt-audio.nl/index.php
De TS wordt ook een beetje slimmer en dat kan natuurlijk geen kwaad. (er is nog veel ruimte voor slimheid in mijn bovenkamer) Maar ik ben er zeker nog niet uit. Heeft iemand van jullie ervaring met de volgende zelfbouw modules? http://www.thel-audioworld.demischa72 schreef:Heel mooi, maar nu ben ik weer benieuwd of alleen wij steeds slimmer worden of dat de TS inmiddels ook een beetje weet waar hij aan toe is. Of hij dus al een keuze heeft kunnen maken (het lijkt wel een restaurant).
Hiermee gaan we weer mooi on topic.![]()
Groeten,
Mischa
En hoe belangrijk is het om voor meer vermogen te gaan bij UcD? Dus hoeveel verschil zit er tussen UcD 180ST en UcD 400ST? En biedt de maximaal 90 watt aan 8 Ohm van de UcD 180 voldoende headroom en rust?
Ik ben bang dat de UcD te klinisch klinkt, dus vandaar dat ik zoveel mogelijk opties bekijk om voor mijn beperte budget het maximaal haalbare te verkijgen binnen mijn beperkte technische zelfbouw-kennis en kunde.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Mocht iemand er baat of interesse bij hebben.Matthias schreef:Ik had deze nog in mijn favorieten staan:
http://www.diyfidelity.com.au/
"The price less GST (10%) is $1090.00 AUD
Shipping cost by sea (take up to 3 months) will be $320.00 AUD
(GST/VAT free)
It will be in 2 boxes about 20 Kg each.
Price include:
2 mono complete kits, 2 x 500VA power transformers, 12 Rifa filtrating
capacitors and 2 power bridge rectifiers and chassis with heatsinks. "
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
ik denk dat je daar alleen maar achter komt door er een weekje naar te luisteren. Misschien kun je er wel ééntje lenen van iemand op het forum hier. Er zijn zat leden die hem hebben.JTB schreef:Ik ben bang dat de UcD te klinisch klinkt, dus vandaar dat ik zoveel mogelijk opties bekijk om voor mijn beperte budget het maximaal haalbare te verkijgen binnen mijn beperkte technische zelfbouw-kennis en kunde.
Datzelfde zou ik met een klasse A willen doen.
Wat me echter wel opvalt is dat je vanaf het begin gericht interesse vertoonde in UcD en Klasse A.
Ik ben het met Sander en consoorten eens dat een AB ook perfect zijn werk doet.
Uit je post krijg ik de indruk dat je nog niet teveel ervaring hebt, Je meldt ook dat je nog niet veel ervaring hebt, misschien is een goede maar eenvoudige AB dan een mooie start.
Om het vermogen zou ik mij niet te druk maken, tenzij je met laag rendement speakers zit en een hoop kabaal wil maken.
Vanaf 50 W met een gezonde voeding (lees: hoge capaciteitswaarde) kom je al heel ver als je speakers hebt die een min rendement hebben van 85 db.!
Groeten,
Ed.
Misschien dat je ergens een versterker kunt lenen oid in de grootte van 100WRMS en kijk eens hoever je het volume opendraait. 100W is namelijk nogal wat.JTB schreef:
En hoe belangrijk is het om voor meer vermogen te gaan bij UcD? Dus hoeveel verschil zit er tussen UcD 180ST en UcD 400ST? En biedt de maximaal 90 watt aan 8 Ohm van de UcD 180 voldoende headroom en rust?
Groeten Mark
Laatst gewijzigd door markje op do 03 jan 2008, 11:11, 2 keer totaal gewijzigd.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
De N-channel amps van de australier zijn toch classe AB versterkers?
De N channel staat toch alleen voor het type fet wat is gebruikt?
Dat is een fabrikant die al zeker een jaar of 10 bestaat.
Ik heb er altijd zeer goede verhalen over gelezen.
Dat moet dus goed te vertrouwen zijn.
Hij verkoopt de komplete amps. De voeding en behuizing kan je hier dus los kopen. Scheeld een hoop verzend kosten.
De N channel staat toch alleen voor het type fet wat is gebruikt?
Dat is een fabrikant die al zeker een jaar of 10 bestaat.
Ik heb er altijd zeer goede verhalen over gelezen.
Dat moet dus goed te vertrouwen zijn.
Hij verkoopt de komplete amps. De voeding en behuizing kan je hier dus los kopen. Scheeld een hoop verzend kosten.
