UcD of Klasse A zelfbouw

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

dhfreakie schreef:
HoMeR schreef:
....een hele bekende DIY amp fabrikant in Australië.....
Is dat niet http://www.twistedpearaudio.com/news.aspx ?????
http://www.aussieamplifiers.com ?????
Forse versterkers, zien er ook heel mooi uit, ... maar geen klasse A.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Tja als je niet op de laatste cent kijkt, dan zou je de Passlabs kunnen bouwen met zelf geselecteerde onderdelen. Dan weet je zeker dat het goed zit én je hebt een keurig klasse A ontwerp. Dat Chinese geval lijkt me ook best goed, maar zekerheid heb je natuurlijk niet.
Misschien ergens een al review oid van (diyaudio.com?), je zal vast niet de eerste zijn.
Rob.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ed,

Even voor mijn begrip, vanwaar de fixatie op klasse-A? Ook daar heb je namelijk gradaties in, netzoals je buizenversterkers en buizenversterkers hebt, alsook klasse-D en klasse-D.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

SSassen schreef:
Even voor mijn begrip, vanwaar de fixatie op klasse-A? Ook daar heb je namelijk gradaties in, netzoals je buizenversterkers en buizenversterkers hebt, alsook klasse-D en klasse-D.
Hallo Sander,

Dan even voor mij begrip: Hoezo zijn daar gradaties in? Ik dacht dat klasse-A een bepaalde instelling is die altijd gelijk is. Hier zou ik wel graag wat meer over willen weten en ik denk niet ik alleen.

Groeten,
Mischa
Swiss77
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 13:33
Locatie: Arnhem

Bericht door Swiss77 »

asterduc schreef:
Kijk, nu beginnen we al ergens te komen.

Dit is de prijs van die chinese versterker:

483 € + 192 € verzending + import + btw = < 900 Euro.

Dezelfde versterker met alle toebehoren maar dan in kit:
421 € + 182 € + import + btw = 800 Euro.

Wat krijg je daarvoor:
De volledige klasse A boards met Toshiba Fet's, 2 x 500 VA trafo, 100.000 uF condensatoren, 2 x gelijkrichting, input pcb met pluggen en case met koelvinnen rondom.

enz...
Als het dan toch Chinees moet zijn en klasse A, waarom bestel je dan niet een complete Amp uit China voor het zelfde geld. Zoiets als dit:

Bada Purer 3.8SE Hybrid (buizen voor en transistor eindtrap) Integrated Amplifier

Germany WIMA MKP10 capacitors
Solen coupling capacitance
Toshiba J200/K1529 mosfets
Sanken A1215/C2921 output transistors
Two big circle-transformer for power-amp part,one R-transformer and one E-transformer for pre-amp part
Separate design on pre-amp and power-amp, which enabled to be used separately
XLR Balanced Input
Remote controlled

Specifications

Power Output: Class A 80W+80W (8Ω), Class AB 138W+138W(8Ω)
THD:<=0.065%
Frequency Response: 10Hz-35kHz(-0.5dB)
Signal-to-Noise Ratio: >=95dB
Power input: AC 220V-240V 50Hz
Net Weight: 39KG

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Swiss77 op wo 02 jan 2008, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

mischa72 schreef:
Dan even voor mij begrip: Hoezo zijn daar gradaties in? Ik dacht dat klasse-A een bepaalde instelling is die altijd gelijk is. Hier zou ik wel graag wat meer over willen weten en ik denk niet ik alleen.
Smaakt iedere appel het zelfde? Iedere peer? Iedere wortel?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Nee, maar als het om een instelling gaat, ben ik er altijd vanuit gegaan dat dat een vaste instelling/verhouding was. Ik wist niet dat er iets was als 45% Klasse A of hoe je dat ook noemt. Om overigens versterkers met appels, peren of wortels te gaan vergelijken gaat mij overigens te ver. Ik vraag gewoon om toelichting, mag dat soms niet ??
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ed,

Maar natuurlijk, ik geef graag een stuk tekst en uitleg.

Een klasse-A versterker gebruikt een ruststroom instelling waarbij de uitgangstransistoren altijd voor een groot deel open gestuurd zijn. In de praktijk betekent dit dat er altijd minimaal een aantal ampére aan ruststroom loopt en dat deze ook gelijk het maximaal te leveren vermogen in klasse-A afbakent.

Als een versterker bv. ingesteld staat op 100W/8-ohm, zal deze bij 4-ohm slechts 50W leveren, bij 2-ohm slechts 25W etc. Dit alles volgt uit de wet van Ohm met R=V/I. Echter veel klasse-A versterkers zijn feitelijk niks meer dan klasse-B versterkers waarvan de ruststroom flink is opgeschroefd, dus zal de versterker al gauw in klasse-B schieten.

Dat gezegd hebbende mag 't duidelijk zijn dat klasse-A iets zegt over de instelling van de eindtransistoren, maar feitelijk helemaal niks over de prestaties. Netzoals eenieder weet dat een mandarijn oranje van kleur is maar je aan de buitenkant niet kan zien of ie zuur of zoet smaakt.

Daarmee is het ontwerpen van een goede klasse-A versterker net zo goed een kunst als het ontwerpen van een goede klasse-B of klasse-D. Gewoon de ruststroom van een klasse-B opschroeven bv. zet de eindtrap in klasse-A maar zal alleen een reductie in vervorming geven als de crossover vervorming van de eindtrap domineert. Als de grootste bron van de vervorming ergens anders ligt dan verstook je alleen een hoop warmte zonder dat je er iets voor terugkrijgt (!).

Bij een goed ontworpen klasse-A versterker (zoals bv. de ExtremA) is op ieder punt van de versterker gekeken naar zo laag mogelijke vervorming. Daarmee benut je dan ook de potentie van 't klasse-A concept ten volle, namelijk het zover mogelijk uitbannen van crossover vervorming omdat de eindtransistoren altijd in geleiding zijn en er nooit van de ene naar de andere transistor geschakeld hoeft te worden. Bij de meeste versterkers is dit één van de grootse bronnen van vervorming.

Kortom, ervanuit gaan dat een klasse-A versterker altijd de garantie biedt dat er hiermee zeer lage vervormingscijfers worden gehaald is dus een misvatting. D'r zijn zat klasse-A versterkers die het niet beter doen dan een doorsnee klasse-B versterker en dus nodeloos veel vermogen in warmte staan om te zetten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Sander, vergeet niet te zeggen dat ze ook nog allemaal anders klinken ;)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

SSassen schreef:
Ed,
Mischa
SSassen schreef:

Maar natuurlijk, ik geef graag een stuk tekst en uitleg.

Een klasse-A versterker gebruikt een ruststroom instelling waarbij de uitgangstransistoren altijd voor een groot deel open gestuurd zijn. In de praktijk betekent dit dat er altijd minimaal een aantal ampére aan

bladibla (niet verkeerd bedoeld, alleen om in te korten :D )

Kortom, ervanuit gaan dat een klasse-A versterker altijd de garantie biedt dat er hiermee zeer lage vervormingscijfers worden gehaald is dus een misvatting. D'r zijn zat klasse-A versterkers die het niet beter doen dan een doorsnee klasse-B versterker en dus nodeloos veel vermogen in warmte staan om te zetten.
Oke, ik probeer je verhaal even te vertalen naar iets wat ik wél goed begrijp:
Je kunt een personenauto gigantisch verbouwen om een zo goed mogelijke wegligging te krijgen (Klasse A instelling van een klasse-B versterker), maar het gaat nooit zo goed over de weg als een formule 1 auto, die gemaakt is om puur hard te gaan bij een zo goed mogelijke wegligging.

Begrijp ik je verhaal dan een beetje ?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Mischa,
Begrijp ik je verhaal dan een beetje ?
Da's de kern van m'n post wel zo'n beetje inderdaad. En je geeft een voorbeeld waar Ed prima aan kan refereren, dus daarmee moet 't inmiddels zonneklaar zijn.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ter aanvulling. Wil je klasse-A echt goed doen dan dien je hem eigenlijk op je speakers te ontwerpen. Optimaal functioneert hij eigenlijk bij 1 specifieke impedantie. Dat houdt ook in dat je speakers beter geen grillig impedantieverloop kunnen hebben anders sta je nodeloos veel warmte extra te verkachelen.

Zo'versterker komt eigenlijk alleen tot zijn recht bij speakers met een redelijk vlak impedantieverloop.

Heb je lastige speakers met flinke dips in de impedantie, wat soms voorkomt in het (mid)laag en d'Apolito), zou ik niet eens aan klasse-A beginnen en voor een decente klasse-B kiezen.

Met hoogredement speakers (>= 90 dB/1W) en een een mooi vlak impedantieveroop kan klasse-A echter zeer verfijnd klinken. Maar dan heb je aan een 25W - 50W wel genoeg. Meer vermogen gaat je niet meer genot opleveren. Wel je energierekening opjagen.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

SSassen schreef:
Als een versterker bv. ingesteld staat op 100W/8-ohm, zal deze bij 4-ohm slechts 50W leveren, bij 2-ohm slechts 25W etc. Dit alles volgt uit de wet van Ohm met R=V/I.
uhm... is dit niet juist andersom?
100W/8-ohm
200W/4-ohm
400W/2-ohm
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Kijken of ik het nu snap..... :D

Nee, het klopt :oops: , je stelt de versterker in op een stroom, waarbij P is I² x R, dus hoe lager R, hoe lager P.

Correct me if I´m wrong.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

anonamemouse schreef:
SSassen schreef:
Als een versterker bv. ingesteld staat op 100W/8-ohm, zal deze bij 4-ohm slechts 50W leveren, bij 2-ohm slechts 25W etc. Dit alles volgt uit de wet van Ohm met R=V/I.
uhm... is dit niet juist andersom?
100W/8-ohm
200W/4-ohm
400W/2-ohm
Nope, dat geldt voor klasse-B (mits er voldoende stroom geleverd kan worden) maar niet voor klasse-A.

Stel je wilt 100W aan 8 ohm dan heb je aan piekstroom nodig:

wortel( 2 x 100 / 8 ) = 5A

Meer levert die 100W klasse-A versterker niet in klasse-A. Sommigen kunnen wel meer stroom leveren maar dan verlaat ie onherroepelijk het klasse-A gebied en dan wordt het een klasse-B versterker -> kun je je net zo goed alle moeite besparen en gelijk voor een klasse-B gaan.

In pure klasse-A heb je dan:

100W in 8 ohm
5^2 x 4 / 2 = 50W in 4 ohm
5^2 x 2 / 2 = 25W in 2 ohm.

Vandaar ook dat klasse-A eigenlijk niet besteed is aan moeilijke speakers.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Pjotr schreef:
anonamemouse schreef:
SSassen schreef:
Als een versterker bv. ingesteld staat op 100W/8-ohm, zal deze bij 4-ohm slechts 50W leveren, bij 2-ohm slechts 25W etc. Dit alles volgt uit de wet van Ohm met R=V/I.
uhm... is dit niet juist andersom?
100W/8-ohm
200W/4-ohm
400W/2-ohm
Nope, dat geldt voor klasse-B (mits er voldoende stroom geleverd kan worden) maar niet voor klasse-A.

Stel je wilt 100W aan 8 ohm dan heb je aan piekstroom nodig:

wortel( 2 x 100 / 8 ) = 5A

Meer levert die 100W klasse-A versterker niet in klasse-A. Sommigen kunnen wel meer stroom leveren maar dan verlaat ie onherroepelijk het klasse-A gebied en dan wordt het een klasse-B versterker -> kun je je net zo goed alle moeite besparen en gelijk voor een klasse-B gaan.

In pure klasse-A heb je dan:

100W in 8 ohm
5^2 x 4 / 2 = 50W in 4 ohm
5^2 x 2 / 2 = 25W in 2 ohm.

Vandaar ook dat klasse-A eigenlijk niet besteed is aan moeilijke speakers.
Dat zei ik toch ook al, maar dan met andere woorden.

Mischa
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Jah, mooi toch? :lol:

(Toen ik het typte had ik jouw post nog niet gelezen ;) Hopelijk gaat er bij sommigen een lichtje op nu)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Heel mooi, maar nu ben ik weer benieuwd of alleen wij steeds slimmer worden of dat de TS inmiddels ook een beetje weet waar hij aan toe is :D . Of hij dus al een keuze heeft kunnen maken (het lijkt wel een restaurant).

Hiermee gaan we weer mooi on topic. :)

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

asterduc schreef:
Porcino schreef:
Kijk eens naar de diverse (erg goed klinkende) diy ontwerpen van Nelson Pass. Niet energie zuinig maar zeer fraai.
http://www.passdiy.com
http://www.diyaudio.com/forums/forumdis ... ?forumid=8
dat is toch dat Aleph ontwerp, of ben ik fout.
Is ook interessant om te bouwen.
Je moet dan wel alles zelf bij elkaar gaan sprokkelen denk ik.
Onder andere de Aleph, maar ook de X-series, de XA-series, Zen in 9 vormen, Threshold, en combinaties op het thema (buizen-mosfet hybrides bijvoorbeeld of zelfs een chipamp ge-X-ed...).

Er zijn diverse plekken op de globe waar de passlabs clones in kitvorm worden aangeboden. Dit is er een van:

http://www.rt-audio.nl/index.php
JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

Bericht door JTB »

mischa72 schreef:
Heel mooi, maar nu ben ik weer benieuwd of alleen wij steeds slimmer worden of dat de TS inmiddels ook een beetje weet waar hij aan toe is :D . Of hij dus al een keuze heeft kunnen maken (het lijkt wel een restaurant).

Hiermee gaan we weer mooi on topic. :)

Groeten,
Mischa
De TS wordt ook een beetje slimmer en dat kan natuurlijk geen kwaad. (er is nog veel ruimte voor slimheid in mijn bovenkamer) Maar ik ben er zeker nog niet uit. Heeft iemand van jullie ervaring met de volgende zelfbouw modules? http://www.thel-audioworld.de

En hoe belangrijk is het om voor meer vermogen te gaan bij UcD? Dus hoeveel verschil zit er tussen UcD 180ST en UcD 400ST? En biedt de maximaal 90 watt aan 8 Ohm van de UcD 180 voldoende headroom en rust?

Ik ben bang dat de UcD te klinisch klinkt, dus vandaar dat ik zoveel mogelijk opties bekijk om voor mijn beperte budget het maximaal haalbare te verkijgen binnen mijn beperkte technische zelfbouw-kennis en kunde.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Matthias schreef:
Ik had deze nog in mijn favorieten staan:
http://www.diyfidelity.com.au/
Mocht iemand er baat of interesse bij hebben.

"The price less GST (10%) is $1090.00 AUD
Shipping cost by sea (take up to 3 months) will be $320.00 AUD
(GST/VAT free)
It will be in 2 boxes about 20 Kg each.
Price include:
2 mono complete kits, 2 x 500VA power transformers, 12 Rifa filtrating
capacitors and 2 power bridge rectifiers and chassis with heatsinks. "
Bijlagen
DIY Fidelity 1.jpg
DIY Fidelity 2.jpg
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

JTB schreef:
Ik ben bang dat de UcD te klinisch klinkt, dus vandaar dat ik zoveel mogelijk opties bekijk om voor mijn beperte budget het maximaal haalbare te verkijgen binnen mijn beperkte technische zelfbouw-kennis en kunde.
ik denk dat je daar alleen maar achter komt door er een weekje naar te luisteren. Misschien kun je er wel ééntje lenen van iemand op het forum hier. Er zijn zat leden die hem hebben.

Datzelfde zou ik met een klasse A willen doen.

Wat me echter wel opvalt is dat je vanaf het begin gericht interesse vertoonde in UcD en Klasse A.
Ik ben het met Sander en consoorten eens dat een AB ook perfect zijn werk doet.
Uit je post krijg ik de indruk dat je nog niet teveel ervaring hebt, Je meldt ook dat je nog niet veel ervaring hebt, misschien is een goede maar eenvoudige AB dan een mooie start.

Om het vermogen zou ik mij niet te druk maken, tenzij je met laag rendement speakers zit en een hoop kabaal wil maken.
Vanaf 50 W met een gezonde voeding (lees: hoge capaciteitswaarde) kom je al heel ver als je speakers hebt die een min rendement hebben van 85 db.!

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zorg ervoor dat je die heatsinks niet laat meekomen alsmede de trafo's, moet je eens zien hoe snel die verzendkosten dalen. En de heatsinks en trafo's heb je hier lokaal zo gekocht toch???

Jan
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

JTB schreef:

En hoe belangrijk is het om voor meer vermogen te gaan bij UcD? Dus hoeveel verschil zit er tussen UcD 180ST en UcD 400ST? En biedt de maximaal 90 watt aan 8 Ohm van de UcD 180 voldoende headroom en rust?
Misschien dat je ergens een versterker kunt lenen oid in de grootte van 100WRMS en kijk eens hoever je het volume opendraait. 100W is namelijk nogal wat.


Groeten Mark
Laatst gewijzigd door markje op do 03 jan 2008, 11:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

De N-channel amps van de australier zijn toch classe AB versterkers?
De N channel staat toch alleen voor het type fet wat is gebruikt?

Dat is een fabrikant die al zeker een jaar of 10 bestaat.
Ik heb er altijd zeer goede verhalen over gelezen.

Dat moet dus goed te vertrouwen zijn.
Hij verkoopt de komplete amps. De voeding en behuizing kan je hier dus los kopen. Scheeld een hoop verzend kosten.
Plaats reactie