Wat ook belangrijk is om op te merken is dat dit alleen geldt voor een steady-state respons. Muziek is echter een signaal dat continu verandert in de tijd. Een golflengte (op het overnamepunt) later hoeft het signaal niet meer te correleren, dan krijg je dus geen interferentie. De lobing zou dus sterk afhankelijk zijn van het type muziek. Zou dit het verschil kunnen verklaren tussen de verschillende filters en de voorkeur voor een type filter voor een bepaald soort muziek?
Dit is helemaal geen steady state effect, lobing verandert niet als functie van de tijd.
Even terug naar het ontwerp, ik heb een heel klein beetje gezaagd. Speciaal voor Wowly, toch wel een lieverdje zo he?
Komt goed, er komt nog een paneel voor en achter bij waarbij het gat voor de woofer slechts 11cm in diameter is. Net als bij de huidige die je op de grond ziet staan.
Op 240Hz, dat gaat nog prima. Ik verlies dan slechts 1,5dB output tov een smalle Avalon-achtige box. Pieken van 105dB zijn dan mogelijk bij een uitslag van 3mm. Ik heb dan nog 3mm reserve voordat ik de Xmax bereik. Daarbij heb ik dan nog niet eens rekening gehouden met de vermindering van benodigde output op het overnamepunt (-3 to -6dB).
Ik ben lekker bezig geweest vandaag met metingen. Om het afstraalgedrag goed symmetrisch te krijgen was een stukje pritex nodig op de bodemplaat. De metingen die je ziet zijn op 1 meter genomen, de zwarte recht voor de baffle en de blauwe recht achter de baffle. De magneet van de AL130 zorgt ervoor dat het boven 2000Hz niet meer lukt aan de achterkant.
Bijlagen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 29 dec 2007, 21:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Hieronder het afstraalgedrag van NEO3PDR en AL130 op deze baffle. Missie geslaagd, mooi uniform in het hele middengebied. Ik vermoed dat verbetering in het hoog mogelijk is indien de tweeter meer bundelt. Wellicht straks met de AMT2340 die in bestelling is.
Ik ben nog helemaal niet tevreden over het design. Doordat de mid nu zo mooi in de baffle zit oogt hij erg klein tov de woofers. Dit wordt dus gewoon weer een tussenfase om te kijken in hoeverre dit geluidtechnisch een verbetering is. Marieke en ik denken nu aan een compleet nieuwe baffle waarbij de woofers op dezelfde manier gemonteerd worden als de mid.
Ik ben nog helemaal niet tevreden over het design. Doordat de mid nu zo mooi in de baffle zit oogt hij erg klein tov de woofers. Dit wordt dus gewoon weer een tussenfase om te kijken in hoeverre dit geluidtechnisch een verbetering is. Marieke en ik denken nu aan een compleet nieuwe baffle waarbij de woofers op dezelfde manier gemonteerd worden als de mid.
Dat idee kreeg ik vandaag ook.
Als ik m`n SLS 400 van achter zou monteren lijken ze ineens `n stuk "minder groot"
Op die manier wat met drivers spelen kan het samen tot `n mooier geheel maken.
Ben erg benieuwd naar de volgende baffle.Maak je dan een grote of hou je hem gescheiden tussen laag en mid?
Dat wordt dan een grote, geen gescheiden meer. Dan ben ik van dat bodemplaatje achter de midhoog baffle af. Dat stuk pritex zint me niet. Bovendien krijg ik teveel versterking in het mid tov het lage midden waar akoestische kortsluiting plaatsvindt. Dit maakt het filteren vrij complex, maar voorlopig moet dat maar.
...De magneet van de AL130 zorgt ervoor dat het boven 2000Hz niet meer lukt aan de achterkant...
Wil je dat dan? Zo ja, waarom? En is het mogelijk om het symmetrisch te krijgen, ondanks het feit dat de woofer niet symmetrisch is, evenals de opstelling?
Hieronder het afstraalgedrag van NEO3PDR en AL130 op deze baffle. Missie geslaagd, mooi uniform in het hele middengebied. Ik vermoed dat verbetering in het hoog mogelijk is indien de tweeter meer bundelt. Wellicht straks met de AMT2340 die in bestelling is.
Ik vind de output van de Visaton toch wat krap < 1 kHz. Of is het plan om rendement helemaal terug te schroeven?
(lees ik dat goed, JeroenD die een AMT gaat gebruiken... ).