Open baffle midhoog - take 3

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

bertor schreef:
Wat ook belangrijk is om op te merken is dat dit alleen geldt voor een steady-state respons. Muziek is echter een signaal dat continu verandert in de tijd. Een golflengte (op het overnamepunt) later hoeft het signaal niet meer te correleren, dan krijg je dus geen interferentie. De lobing zou dus sterk afhankelijk zijn van het type muziek. Zou dit het verschil kunnen verklaren tussen de verschillende filters en de voorkeur voor een type filter voor een bepaald soort muziek?
Dit is helemaal geen steady state effect, lobing verandert niet als functie van de tijd.

Even terug naar het ontwerp, ik heb een heel klein beetje gezaagd. Speciaal voor Wowly, toch wel een lieverdje zo he?
Bijlagen
basis.jpg
basis.jpg (16.25 KiB) 2067 keer bekeken
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wat issie klein zeg 8)

Is wel andere koek wat je eerst had staan.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Mooi hoor.

Maar blijft er niet erg weinig vlees over tussen mid en tweeter.
Of is dit het voorste paneel en komen er nog een of twee achter?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Als het goed is wordt sowieso die AL130 gesandwiched.

En ik dacht die NEO 3 ook.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

b_force schreef:
Als het goed is wordt sowieso die AL130 gesandwiched.

En ik dacht die NEO 3 ook.
Ik denk heel ergens anders aan bij sandwichen.......... :twisted:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Komt goed, er komt nog een paneel voor en achter bij waarbij het gat voor de woofer slechts 11cm in diameter is. Net als bij de huidige die je op de grond ziet staan.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

CarloPJB schreef:
b_force schreef:
Als het goed is wordt sowieso die AL130 gesandwiched.

En ik dacht die NEO 3 ook.
Ik denk heel ergens anders aan bij sandwichen.......... :twisted:
Ik wil niet weten wat jij het weekend gedaan hebt :roll:


Nou moe, ik wil wel eens dat artikeltje lezen van de elektuur.

Ben zeer benieuwd naar de meetresultaten :)

Beetje door sparen en dan ga ik ook eens een openbaffletje maken :)

Dit past trouwens goed op de "kast" van je woofers, Jeroen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Waf is in ieder geval met sprongen vooruit gegaan tov de vorige kast!!

Ik vind het best aardig!

Jan
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Zit nog eens te kijken maar werkt dat horizontale deel waar eerst je Ultieme opstond nu niet nadelig :?
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

Jeroen, ga je de bassectie hoog aan de mids koppelen? Volgens mij heb je voor het mid al heel snel kortsluiting door de smalle baffle.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Op 240Hz, dat gaat nog prima. Ik verlies dan slechts 1,5dB output tov een smalle Avalon-achtige box. Pieken van 105dB zijn dan mogelijk bij een uitslag van 3mm. Ik heb dan nog 3mm reserve voordat ik de Xmax bereik. Daarbij heb ik dan nog niet eens rekening gehouden met de vermindering van benodigde output op het overnamepunt (-3 to -6dB).
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben weer bezig, dus even een kleine update.
Bijlagen
foto1.jpg
foto1.jpg (29.45 KiB) 1771 keer bekeken
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

he,dat ziet er fraai uit zeg!!!
ben benieuwd hoe de metingen aan de neo er uit gaan komen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben lekker bezig geweest vandaag met metingen. Om het afstraalgedrag goed symmetrisch te krijgen was een stukje pritex nodig op de bodemplaat. De metingen die je ziet zijn op 1 meter genomen, de zwarte recht voor de baffle en de blauwe recht achter de baffle. De magneet van de AL130 zorgt ervoor dat het boven 2000Hz niet meer lukt aan de achterkant.
Bijlagen
foto3.jpg
foto2.jpg
symmetrie.jpg
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 29 dec 2007, 21:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hieronder het afstraalgedrag van NEO3PDR en AL130 op deze baffle. Missie geslaagd, mooi uniform in het hele middengebied. Ik vermoed dat verbetering in het hoog mogelijk is indien de tweeter meer bundelt. Wellicht straks met de AMT2340 die in bestelling is.
Bijlagen
dispersion_NEO3PDR_AL130.jpg
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Zie ik nu goed dat de baffle aan de voor en achterkant rond de mid geen radius heeft :?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

CarloPJB schreef:
Zie ik nu goed dat de baffle aan de voor en achterkant rond de mid geen radius heeft :?
Je ben me net voor met die vraag Carlo.

Wel een mooi strak modern design Jeroen.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Edo schreef:
CarloPJB schreef:
Zie ik nu goed dat de baffle aan de voor en achterkant rond de mid geen radius heeft :?
Je ben me net voor met die vraag Carlo.

Wel een mooi strak modern design Jeroen.


-Edit-

Onzinnige opmerking verwijderd.
Laatst gewijzigd door CarloPJB op za 29 dec 2007, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben nog helemaal niet tevreden over het design. Doordat de mid nu zo mooi in de baffle zit oogt hij erg klein tov de woofers. Dit wordt dus gewoon weer een tussenfase om te kijken in hoeverre dit geluidtechnisch een verbetering is. Marieke en ik denken nu aan een compleet nieuwe baffle waarbij de woofers op dezelfde manier gemonteerd worden als de mid.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

jeroen_d schreef:
Ik ben nog helemaal niet tevreden over het design. Doordat de mid nu zo mooi in de baffle zit oogt hij erg klein tov de woofers. Dit wordt dus gewoon weer een tussenfase om te kijken in hoeverre dit geluidtechnisch een verbetering is. Marieke en ik denken nu aan een compleet nieuwe baffle waarbij de woofers op dezelfde manier gemonteerd worden als de mid.
Dat idee kreeg ik vandaag ook.
Als ik m`n SLS 400 van achter zou monteren lijken ze ineens `n stuk "minder groot" :lol:
Op die manier wat met drivers spelen kan het samen tot `n mooier geheel maken.

Ben erg benieuwd naar de volgende baffle.Maak je dan een grote of hou je hem gescheiden tussen laag en mid?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat wordt dan een grote, geen gescheiden meer. Dan ben ik van dat bodemplaatje achter de midhoog baffle af. Dat stuk pritex zint me niet. Bovendien krijg ik teveel versterking in het mid tov het lage midden waar akoestische kortsluiting plaatsvindt. Dit maakt het filteren vrij complex, maar voorlopig moet dat maar.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

jeroen_d schreef:
Wellicht straks met de AMT2340 die in bestelling is.
Spannend.. Jereon... je weet het blijf dit topic in de gaten houden...

Ehm.. hoe zit die AL 130 nu bevestigd ???

Aan de achterkant ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Gewoon geklemd tussen 2 platen 8mm MDF met als tussenlaag 4mm MDF (zie voor dit laatste plaatje bovenaan deze bladzijde). Voor de NEO geldt hetzelfde.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

jeroen_d schreef:
...De magneet van de AL130 zorgt ervoor dat het boven 2000Hz niet meer lukt aan de achterkant...
Wil je dat dan? Zo ja, waarom? En is het mogelijk om het symmetrisch te krijgen, ondanks het feit dat de woofer niet symmetrisch is, evenals de opstelling?
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

jeroen_d schreef:
Hieronder het afstraalgedrag van NEO3PDR en AL130 op deze baffle. Missie geslaagd, mooi uniform in het hele middengebied. Ik vermoed dat verbetering in het hoog mogelijk is indien de tweeter meer bundelt. Wellicht straks met de AMT2340 die in bestelling is.
Ik vind de output van de Visaton toch wat krap < 1 kHz. Of is het plan om rendement helemaal terug te schroeven?

(lees ik dat goed, JeroenD die een AMT gaat gebruiken... :)).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”