Dryade, 3 weg systeem met Dayton en Seas
Moderator: Beheerdersteam
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
'T is zeker een aparte vorm. Was al dat recht toe recht aan vierkant rechthoekig al een tijdje zat en dus kwam eerst Thesis (die SF look-a-like met ronde vormen) en nu dit eigenlijk. Beetje bol buikje, maar in het echt ziet het er toch anders uit dan op de foto's merk ik. Ze ogen in het echt (met voet) een stuk slanker. Maar goed, ik vindt het altijd wel weer een uitdaging om eens wat anders te doen met hout.
Wat betreft dat leer is niet zo moeilijk. Hout en leer insmeren met lijm (in dit geval Bisontix), even wachten en plakken maar. Eerst de onderkant vastmaken en vastnieten op de achterkant. Even er voor zorgen dat niet gelijk alles aan elkaar plakt dus even tijdelijk wat balkjes tussen het hout en leer leggen (leer ligt op werkbank, houten front bovenop)
Als de onderkant (bij woofer) vastzit, haal ik de latjes weg en trek het leer strak over het front. Omslaan en vastnieten. Ook zo de zijkanten. De 4 hoeken zitten dan nog niet vast geniet. Als alle recht vlakken vastzitten, langzaam hoekje voor hoekje over het front spannen en paar nietjes erin jassen. Als laatste alle overtollig leer wegsnijden. Dan beide fronjes (nu met leer dus) op elkaar leggen en de pers in, zodat de achterkant (en vooral de hoekjes) plat worden. Na een nachtje in de pers gezeten te hebben is het resultaat duo strak en vlak.
Vandaar dat ik gister geen foto's kon maken, want toen zat alles in de pers. En dat moet allemaal vrij snel gebeuren voordat de lijm echt droog is.
Hoop dat het wat duidelijk is qua leer omspannen.
Wat betreft dat leer is niet zo moeilijk. Hout en leer insmeren met lijm (in dit geval Bisontix), even wachten en plakken maar. Eerst de onderkant vastmaken en vastnieten op de achterkant. Even er voor zorgen dat niet gelijk alles aan elkaar plakt dus even tijdelijk wat balkjes tussen het hout en leer leggen (leer ligt op werkbank, houten front bovenop)
Als de onderkant (bij woofer) vastzit, haal ik de latjes weg en trek het leer strak over het front. Omslaan en vastnieten. Ook zo de zijkanten. De 4 hoeken zitten dan nog niet vast geniet. Als alle recht vlakken vastzitten, langzaam hoekje voor hoekje over het front spannen en paar nietjes erin jassen. Als laatste alle overtollig leer wegsnijden. Dan beide fronjes (nu met leer dus) op elkaar leggen en de pers in, zodat de achterkant (en vooral de hoekjes) plat worden. Na een nachtje in de pers gezeten te hebben is het resultaat duo strak en vlak.
Vandaar dat ik gister geen foto's kon maken, want toen zat alles in de pers. En dat moet allemaal vrij snel gebeuren voordat de lijm echt droog is.
Hoop dat het wat duidelijk is qua leer omspannen.
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Dank voor de uiteenzetting, Edo, erg interessant voor mij om te lezen... Nog één vraagje hierover: in de pers klem je de beide panelen op elkaar, maar zijn de nietjes genoeg om de zijkanten op hun plek te houden?
En haal je dan de nietjes eruit later en snijd je het leer dan weg van de achterkant of heb je dat laten zitten?
Fraaie speakers zo!
En haal je dan de nietjes eruit later en snijd je het leer dan weg van de achterkant of heb je dat laten zitten?
Fraaie speakers zo!
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Pers is eigenlijk een groot woord, ik neem twee dikke platen MDF, leg daar alles tussen en leg op het geheel een x aantal bakstenen als gewicht.mikekiwi schreef:Dank voor de uiteenzetting, Edo, erg interessant voor mij om te lezen... Nog één vraagje hierover: in de pers klem je de beide panelen op elkaar, maar zijn de nietjes genoeg om de zijkanten op hun plek te houden?
En haal je dan de nietjes eruit later en snijd je het leer dan weg van de achterkant of heb je dat laten zitten?
Fraaie speakers zo!
Omdat zowel het leer als het front lijm bevat, en ook de zijkanten en achterkant van het front paneel lijm bevat blijft alles prima op z'n plek zitten.
De nietjes laat ik gewoon zitten. Zie je later niets meer van. Als de kast klaar is, dus het fineer zit erop en is afgelakt, verlijm ik het front en de kast met bruis lijm. En dan weer even in de lijmklemmen. Dat doe ik aan het begin van de avond in de woonkamer dat ik alles in de gaten kan houden, want MOCHT de lijm er tussen uit willen bruisen dat ik er snel bij kan zijn om het weg te halen. Bij Thesis heb ik die manier ook gebruikt en ging erg goed (en stevig). Ook daar kwam na verloop van tijd een heeeeel klein belletje lijm tussen het fron en de kast uit, maar met een kleine papiertje prima weg kunnen schrapen zodat er later niets meer van te zien was. Door die bruis lijm, bruist ook alles tussen de kast en het front zich vol, tevens "bruist" het zich een beetje in het leer, dus beste vent die dat nog los krijgt.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Zo he, dat gaat er ff op!. Nou al weer zover?
Ik vind het een aparte vorm. Weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. Kan me goed voorstellen dat ie IRL toch wat anders oogt. Ik had hem wat slanker en ranker verwacht, maar misschien komt dat door de zwarte voorzijde met zwarte units. Hoe word de rest van de kast?
Jan
Ik vind het een aparte vorm. Weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. Kan me goed voorstellen dat ie IRL toch wat anders oogt. Ik had hem wat slanker en ranker verwacht, maar misschien komt dat door de zwarte voorzijde met zwarte units. Hoe word de rest van de kast?
Jan
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Zeker, wegens ruimtegebrek binnenkort in de aanbieding....
Maar goed, laatste kleine klusje van 2007 gedaan vandaag...beetje met de voet begonnen. Moet nog veel aan gebeuren, maar hierbij een idee wat het gaat doen. Wat afgeschuinde kanten, spikes eronder en de kast wat verhoogt op de voet. Nu liggen er even voor de foto 4 moeren onder, maar worden aluminium schijven. Vond het wel grappig.
Tot volgend jaar.

Maar goed, laatste kleine klusje van 2007 gedaan vandaag...beetje met de voet begonnen. Moet nog veel aan gebeuren, maar hierbij een idee wat het gaat doen. Wat afgeschuinde kanten, spikes eronder en de kast wat verhoogt op de voet. Nu liggen er even voor de foto 4 moeren onder, maar worden aluminium schijven. Vond het wel grappig.
Tot volgend jaar.




