Dryade, 3 weg systeem met Dayton en Seas

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En wat foto's.
Bijlagen
4.JPG
3.JPG
2.JPG
1.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

die heeft een bol buikje :lol:

Leker klassieke look trouwens, nice work ! :D
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

:shock:

Wat `n tempo en wat `n resultaat =D> =D> =D>

Hoe is het met de stabiliteit?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

CarloPJB schreef:

Hoe is het met de stabiliteit?
Komt nog een voet onder. Plank of iets....Heb al wat op papier, maar kan zo nog wel eens veranderen. Ik ga eens wat proberen. Kijken wat leuk wordt.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Het ziet er al weer mooi uit.
=D> =D> =D>
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Aparte vorm hoor.. het werkt een beetje vervreemdend en dat is wel spannend eigenlijk.

Hoe krijg je dat leer er trouwens zo *rete* strak omheen ?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

'T is zeker een aparte vorm. Was al dat recht toe recht aan vierkant rechthoekig al een tijdje zat en dus kwam eerst Thesis (die SF look-a-like met ronde vormen) en nu dit eigenlijk. Beetje bol buikje, maar in het echt ziet het er toch anders uit dan op de foto's merk ik. Ze ogen in het echt (met voet) een stuk slanker. Maar goed, ik vindt het altijd wel weer een uitdaging om eens wat anders te doen met hout.

Wat betreft dat leer is niet zo moeilijk. Hout en leer insmeren met lijm (in dit geval Bisontix), even wachten en plakken maar. Eerst de onderkant vastmaken en vastnieten op de achterkant. Even er voor zorgen dat niet gelijk alles aan elkaar plakt dus even tijdelijk wat balkjes tussen het hout en leer leggen (leer ligt op werkbank, houten front bovenop)
Als de onderkant (bij woofer) vastzit, haal ik de latjes weg en trek het leer strak over het front. Omslaan en vastnieten. Ook zo de zijkanten. De 4 hoeken zitten dan nog niet vast geniet. Als alle recht vlakken vastzitten, langzaam hoekje voor hoekje over het front spannen en paar nietjes erin jassen. Als laatste alle overtollig leer wegsnijden. Dan beide fronjes (nu met leer dus) op elkaar leggen en de pers in, zodat de achterkant (en vooral de hoekjes) plat worden. Na een nachtje in de pers gezeten te hebben is het resultaat duo strak en vlak.
Vandaar dat ik gister geen foto's kon maken, want toen zat alles in de pers. En dat moet allemaal vrij snel gebeuren voordat de lijm echt droog is.
Hoop dat het wat duidelijk is qua leer omspannen.
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Jawel een en ander is goed voor te stellen. Ik neem aan dat je de gaten
ook iets ruimer uitfreest zodat het leer daar ook naar binnen gevouwen kan worden ?

Toch knap dat er geen plooi te zien is !
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Dank voor de uiteenzetting, Edo, erg interessant voor mij om te lezen... Nog één vraagje hierover: in de pers klem je de beide panelen op elkaar, maar zijn de nietjes genoeg om de zijkanten op hun plek te houden?
En haal je dan de nietjes eruit later en snijd je het leer dan weg van de achterkant of heb je dat laten zitten?

Fraaie speakers zo!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

mikekiwi schreef:
Dank voor de uiteenzetting, Edo, erg interessant voor mij om te lezen... Nog één vraagje hierover: in de pers klem je de beide panelen op elkaar, maar zijn de nietjes genoeg om de zijkanten op hun plek te houden?
En haal je dan de nietjes eruit later en snijd je het leer dan weg van de achterkant of heb je dat laten zitten?

Fraaie speakers zo!
Pers is eigenlijk een groot woord, ik neem twee dikke platen MDF, leg daar alles tussen en leg op het geheel een x aantal bakstenen als gewicht.

Omdat zowel het leer als het front lijm bevat, en ook de zijkanten en achterkant van het front paneel lijm bevat blijft alles prima op z'n plek zitten.
De nietjes laat ik gewoon zitten. Zie je later niets meer van. Als de kast klaar is, dus het fineer zit erop en is afgelakt, verlijm ik het front en de kast met bruis lijm. En dan weer even in de lijmklemmen. Dat doe ik aan het begin van de avond in de woonkamer dat ik alles in de gaten kan houden, want MOCHT de lijm er tussen uit willen bruisen dat ik er snel bij kan zijn om het weg te halen. Bij Thesis heb ik die manier ook gebruikt en ging erg goed (en stevig). Ook daar kwam na verloop van tijd een heeeeel klein belletje lijm tussen het fron en de kast uit, maar met een kleine papiertje prima weg kunnen schrapen zodat er later niets meer van te zien was. Door die bruis lijm, bruist ook alles tussen de kast en het front zich vol, tevens "bruist" het zich een beetje in het leer, dus beste vent die dat nog los krijgt.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Strak werk weer zeg! Petje af....
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

dit is idd een top-bouwer
feli hoor edo
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zo he, dat gaat er ff op!. Nou al weer zover?

Ik vind het een aparte vorm. Weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. Kan me goed voorstellen dat ie IRL toch wat anders oogt. Ik had hem wat slanker en ranker verwacht, maar misschien komt dat door de zwarte voorzijde met zwarte units. Hoe word de rest van de kast?

Jan
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

De rest van de afwerking wordt fineer. Maar welke soort en hoe erop geplakt ben ik nog niet over uit. Misschien wel weer gewoon eiken. Vond die combi van Thesis best leuk.

Afbeelding
JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

Bericht door JTB »

blijven erg mooie speakers!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zeker, wegens ruimtegebrek binnenkort in de aanbieding.... :)
Maar goed, laatste kleine klusje van 2007 gedaan vandaag...beetje met de voet begonnen. Moet nog veel aan gebeuren, maar hierbij een idee wat het gaat doen. Wat afgeschuinde kanten, spikes eronder en de kast wat verhoogt op de voet. Nu liggen er even voor de foto 4 moeren onder, maar worden aluminium schijven. Vond het wel grappig.

Tot volgend jaar.

Afbeelding
Bijlagen
voet1.JPG
voet2.JPG
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

En weer `n mooie naam voor `n mooie speaker =D>

Al vast de beste wensen voor 2008 !
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Thanks, jij ook veel plezier vanavond en CU next year.
En natuurlijk aan alle andere leden van dit forum: Dat we nog maar leuk mogen bouwen in 2008.

Proost alvast.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Volgende stukje. Wat verder met de voet in ruwe vorm. Hij's iets kleiner geworden dan de vorige versie. Aan de achterkant is een stukje verwijderd om de aansluitingen te maken.
Bijlagen
voet2.JPG
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Mooi hoor Edo!
En met die uitsparing voor de aansluiting laat je maar weer eens zien dat aan alles gedacht wordt.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

De pijpjes die je ziet staan zijn 1,5cm hoge aluminium pijpjes van 2cm doorsnede.

Ohja, en nog een foto'tje van de spikes.
Bijlagen
voet1.JPG
voet4.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

CarloPJB schreef:
Mooi hoor Edo!
En met die uitsparing voor de aansluiting laat je maar weer eens zien dat aan alles gedacht wordt.
Nou alles.... :? Ik vertel je nog wel een keer wat er allemaal mis ging...haha
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Met wat voor stekker(s) ga je trouwens van je speaker naar je externe filter?

En misschien kunnen we van gemaakte fouten `n apart topic openen.Is natuurlijk heel leerzaam voor iedereen :wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik zal er eens aan denken... :)

Deze pluggen:

Afbeelding

De Neutrik NLT4FX (met contra chassis deel)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

CarloPJB schreef:
En misschien kunnen we van gemaakte fouten `n apart topic openen.Is natuurlijk heel leerzaam voor iedereen :wink:
Bedoel je zoiets?
Gesloten