Nautilus kasten
Moderator: Beheerdersteam
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
sorry jongens, je kunt het al raden, plots een boost op het werk en de hobby verschuift weer naar de achtergrond.
De kennis waar ik bij dit project wil assisteren is een doorwinterde polyestertovenaar. Hoe dat in zijn werk gaat gaan zullen we spoedig ontdekken. Hij is ook geen onbekende in de productie van speakerkasten. Voor 20 jaar hebben we de eerste audio prototypes gebouwd en ondertussen heeft hij daar ook enkele produkties van lopen.
Een belangrijke keuze die we moeten maken bij het Nautilus idee is welk belastingsprinciepe we gaan gebruiken voor de basunit.
Ik heb de eigenaar / bouwer zelf voor de keuze gesteld.
- Reflexkast voor een gegarandeerde en voorspelbare laagweergave maar (zoals Jeroen_D eerder in dit topic reeds aangaf) dat maakt dat de vorm dan eigenlijk geen funktionele rol meer speelt en zuiver een optische 'gig' is.
- Transmissielijn. Ondanks simulatie in AJHorn is het laag minder voorspelbaar en dus een risico om een goed resultaat te behalen. Bij een gewoon recht-toe-recht-aan ontwerp maakt dat weinig uit omwille van het lage verlies aan werkuren. In een ontwerp zoals dit zou dat toch een tegenvaller zijn want de bouw van het slakkenhuis is geen sinecure.
Bij de transmissielijn heb je daarentegen dan wel een form-follows-function resultaat. Tevens is het TL princiepe idealer voor de latere integratie in de ruimte van de toekomstige eigenaar.
Vraagje aan de TS: zet ik dit project verder in dit topic of maak ik best een ander topic aan? aangezien dit systeem toch iets afwijkt van jullie oorspronkelijke opzet.
Groeten,
Ed.
De kennis waar ik bij dit project wil assisteren is een doorwinterde polyestertovenaar. Hoe dat in zijn werk gaat gaan zullen we spoedig ontdekken. Hij is ook geen onbekende in de productie van speakerkasten. Voor 20 jaar hebben we de eerste audio prototypes gebouwd en ondertussen heeft hij daar ook enkele produkties van lopen.
Een belangrijke keuze die we moeten maken bij het Nautilus idee is welk belastingsprinciepe we gaan gebruiken voor de basunit.
Ik heb de eigenaar / bouwer zelf voor de keuze gesteld.
- Reflexkast voor een gegarandeerde en voorspelbare laagweergave maar (zoals Jeroen_D eerder in dit topic reeds aangaf) dat maakt dat de vorm dan eigenlijk geen funktionele rol meer speelt en zuiver een optische 'gig' is.
- Transmissielijn. Ondanks simulatie in AJHorn is het laag minder voorspelbaar en dus een risico om een goed resultaat te behalen. Bij een gewoon recht-toe-recht-aan ontwerp maakt dat weinig uit omwille van het lage verlies aan werkuren. In een ontwerp zoals dit zou dat toch een tegenvaller zijn want de bouw van het slakkenhuis is geen sinecure.
Bij de transmissielijn heb je daarentegen dan wel een form-follows-function resultaat. Tevens is het TL princiepe idealer voor de latere integratie in de ruimte van de toekomstige eigenaar.
Vraagje aan de TS: zet ik dit project verder in dit topic of maak ik best een ander topic aan? aangezien dit systeem toch iets afwijkt van jullie oorspronkelijke opzet.
Groeten,
Ed.
Hier de TS
Dit topic was bedoeld ter lering ende vermaak om eens te kijken hoe we een nautilus zouden kunnen namaken. Hier zijn veel zaken besproken en we zijn blijven hangen op de productie van de kasten. HJ zou nog eens informeren hoe dit zou kunnen werken met een bedrijf in zijn buurt. Dit is (nog?) niet gebeurd en gezien de animo in dit draadje zal het wel uitblijven.
Nou denk ik dat als jullie twee serieus een nautilus gaan maken dat, jou beroemde precieze voorbereiding en eindeloze verslaglegging kennende, een eigen showcase te prefereren is. Kun je allicht in dit draadje de oeverloze discussie's voeren die je niet in je showcase wil verwerken.
Over die tl. Je zou hem misschien zo goed mogelijk kunnen simuleren, om daarna een langwerpige tapse TL te fabriceren om te kijken of ie wel lekker meet en klinkt om daarna dit om te zetten naar en mooie nautiluskast!
Oja, ik durf het bijna niet te vragen, maar mochten jullie aan het werken komen met polyester, probeer dan mallen te maken die herbruikbaar zijn. Kan ik er mischien nog eens gebruik van maken als het ik aardig vraag
Jan
Dit topic was bedoeld ter lering ende vermaak om eens te kijken hoe we een nautilus zouden kunnen namaken. Hier zijn veel zaken besproken en we zijn blijven hangen op de productie van de kasten. HJ zou nog eens informeren hoe dit zou kunnen werken met een bedrijf in zijn buurt. Dit is (nog?) niet gebeurd en gezien de animo in dit draadje zal het wel uitblijven.
Nou denk ik dat als jullie twee serieus een nautilus gaan maken dat, jou beroemde precieze voorbereiding en eindeloze verslaglegging kennende, een eigen showcase te prefereren is. Kun je allicht in dit draadje de oeverloze discussie's voeren die je niet in je showcase wil verwerken.
Over die tl. Je zou hem misschien zo goed mogelijk kunnen simuleren, om daarna een langwerpige tapse TL te fabriceren om te kijken of ie wel lekker meet en klinkt om daarna dit om te zetten naar en mooie nautiluskast!
Oja, ik durf het bijna niet te vragen, maar mochten jullie aan het werken komen met polyester, probeer dan mallen te maken die herbruikbaar zijn. Kan ik er mischien nog eens gebruik van maken als het ik aardig vraag
Jan
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
bedankt Jan,
we wachten even af of de plannen werkelijk in de praktijk gaan omgezet worden. Tot die tijd vermeld ik hier de laatste denkpistes.
TL: de tapse TL is niet van toepassing. Ik heb enkele simulaties gedaan met verschillende mogelijke situaties, maar zonder ernstig resultaat. De enige TL die in aanmerking komt voor dit project is een 250 cm lange evenwijdige buis. En het is net dat wat me wat dwarszit, omdat die precies een grrot TL gat geeft en er dus aanzienlijk gaat moeten gedempt worden.
Wat de mallen betreft. Er zou eerst een 3D tekening gemaakt worden. Een CNC machine maakt daar dan een positieve schuimvorm van. Van die schuimvorm maken we vervolgens een negatief mal en daarvan de uiteindelijke schelpen. Als we die weg gaan zullen er meerdere schelpen kunnen gemaakt worden.
Een ander punt is nog de middentoner. Als de woofer met een TL geladen wordt dan zou ik ook graag een TL impedantie achter de midunit willen zien. Ook de tweeter zou nog kunnen, heb ik trouwens een jaar of 5 terug eens uitgetest, echter zonder goed resultaat.
Groeten,
Ed.
we wachten even af of de plannen werkelijk in de praktijk gaan omgezet worden. Tot die tijd vermeld ik hier de laatste denkpistes.
TL: de tapse TL is niet van toepassing. Ik heb enkele simulaties gedaan met verschillende mogelijke situaties, maar zonder ernstig resultaat. De enige TL die in aanmerking komt voor dit project is een 250 cm lange evenwijdige buis. En het is net dat wat me wat dwarszit, omdat die precies een grrot TL gat geeft en er dus aanzienlijk gaat moeten gedempt worden.
Wat de mallen betreft. Er zou eerst een 3D tekening gemaakt worden. Een CNC machine maakt daar dan een positieve schuimvorm van. Van die schuimvorm maken we vervolgens een negatief mal en daarvan de uiteindelijke schelpen. Als we die weg gaan zullen er meerdere schelpen kunnen gemaakt worden.
Een ander punt is nog de middentoner. Als de woofer met een TL geladen wordt dan zou ik ook graag een TL impedantie achter de midunit willen zien. Ook de tweeter zou nog kunnen, heb ik trouwens een jaar of 5 terug eens uitgetest, echter zonder goed resultaat.
Groeten,
Ed.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Dat pas ik ook het liefst toe (zie onderschrift), omdat ik om diverse redenen de luidsprekers graag zo luchtig mogelijk laat 'ademen'. Hiertoe heb enkele modellen in gedachte waarbij afzonderlijke TL's worden verweven tot 1 sierlijke behuizing, maar bij zo'n nautilusmodel zijn de mogelijkheden vrij beperkt.asterduc schreef:Een ander punt is nog de middentoner. Als de woofer met een TL geladen wordt dan zou ik ook graag een TL impedantie achter de midunit willen zien.
Wat je kan doen, is een spiraal in de druppelvormige behuizing verwerken. Een nauwkeurige afstemming valt dan niet mee, maar anderzijds hoeft dat ook helemaal niet bij een middentoner. Althans, niet als je net als ik de afstemfrequentie ver onder het toepassingsgebied legt. Op die manier zit je ruim boven het TL-gat en boven de grootste amplitudes (veroorzaker gekleurd midlaag?), wat bij mij een van de maatregelen zal zijn om zo min mogelijk (of geen) dempingsmateriaal te hoeven gebruiken.
Is een TL moeilijk te verwezenlijken, dan kan je ook nog denken aan een tussenweg: een laag afgestemd bassreflex-systeem met een ruim bemeten poort.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
ik krijg t gevoel dat ik wat uitleg gemist heb Ed. want door de vorm van de schelp heb je toch per definitie een tapse TL met een exponentieel verloop? (google maar eens op nautilus + math, dan komen wel een paar links met de formules)asterduc schreef:TL: de tapse TL is niet van toepassing. Ik heb enkele simulaties gedaan met verschillende mogelijke situaties, maar zonder ernstig resultaat. De enige TL die in aanmerking komt voor dit project is een 250 cm lange evenwijdige buis. ....
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Mario,Marp schreef:Wat je kan doen, is een spiraal in de druppelvormige behuizing verwerken. Een nauwkeurige afstemming valt dan niet mee, maar anderzijds hoeft dat ook helemaal niet bij een middentoner.
aangezien het de M12 van Scan Speak betreft zal het kantelpunt boven de 250 hz liggen. De lengte van de lijn lijkt mij dan geen probleem meer om dat te verwezenlijken. Praktisch dus perfect doenbaar. De vraag is of het akoustisch voordelen gaat hebben tov een langwerpige gesloten behuizing.
heb ik gesimuleerd, maar ook dat heeft weinig zin. Bedenk dat de slakvorm reeds een aantal parameters bepaald. Daar kun je dus niet te buiten.Marp schreef:Is een TL moeilijk te verwezenlijken, dan kan je ook nog denken aan een tussenweg: een laag afgestemd bassreflex-systeem met een ruim bemeten poort.
Groeten,
Ed.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Sorry, ik vergat te vermelden dat ik dat enkel voor de middentoner in de druppelbehuizing bedoelde.asterduc schreef:heb ik gesimuleerd, maar ook dat heeft weinig zin. Bedenk dat de slakvorm reeds een aantal parameters bepaald.Marp schreef:Is een TL moeilijk te verwezenlijken, dan kan je ook nog denken aan een tussenweg: een laag afgestemd bassreflex-systeem met een ruim bemeten poort.
In een van mijn TL-topics sprak je eens over Gert Breugelmans en over een setje Opus (BR) welke in je oren klonken als een TL. Dat bracht mij destijds op het idee om het moeilijkste gebied voor een TL (midbas) te vervangen door BR, en zo hopelijk het beste van twee systemen te verenigen. Gezien de hoge frequentie heeft de ruime reflexpoort alleen nog als functie om de conus luchtiger te laten spelen. Mijn hoop en vermoeden is dat hiermee de openheid van de TL enigzins kan worden voortgezet, maar zonder de nadelen en met een toegenomen dynamiek in de hogere bassen.
Later besefte ik dat AOS dit misschien ook al had bedacht bij de ontwikkeling van de Studio 100 TL. Daarin speelt immers een Scan Speak 18W16545K in BR, terwijl deze pas wordt ingezet vanaf 250Hz. Wat ik uit ervaringen opmaak, is dat de luidspreker niet alleen erg dynamisch is, maar ook een evenwichtig en open middengebied kent. Misschien combineert het dus inderdaad prima.
Wellicht biedt dit uitkomst als je de woofer in een TL wilt plaatsen en dit voor de middentoner slecht haalbaar blijkt te zijn.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
sjonge Mario, dat je dat nog weet.Marp schreef:In een van mijn TL-topics sprak je eens over Gert Breugelmans en over een setje Opus (BR) welke in je oren klonken als een TL.
De bouwer, Rolph Smulders, heeft dat echter altijd tegengesproken!
ik laat ieder voor zich dat zelf beoordelen, maar ik ervaar die kast als een TL met de achterliggende theorie dat het 1/8 lijn is.
Eigenlijk, met AJHorn moet dat wel te onderzoeken zijn. Misschien werkt die kast wel als een tapered TL, ééntje in 2 stappen dan wel te verstaan. De baskast, gevolgd door de smalle behuizing, dat is dan de lijn om uiteindelijk in een nog kleinere buis over te gaan, dat is dan het "tapered" gedeelte.
De middentoner met een open poort, of het nu reflex of TL is, geeft nog een optisch probleem ook. Ach, we zien wel waar we uit komen.
Dat middentoners als reflex kast worden uitgevoerd is niet alledaags, maar het komt inderdaad soms voor. Of dat op hogere cross frekwenties nog zin heeft betwijfel ik. Hoedanook, wakker ga ik er niet van liggen, de 12M presteert in een gesloten kast ook al aardig.
Groeten,
Ed.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
nog ff over de TL voor de woof:
kreeg de indruk dat mijn opmerking over t hoofd gezien is. hoe wil je nou een rechte TL in een schelp krijgen?ikke schreef:ik krijg t gevoel dat ik wat uitleg gemist heb Ed. want door de vorm van de schelp heb je toch per definitie een tapse TL met een exponentieel verloop? (google maar eens op nautilus + math, dan komen wel een paar links met de formules)asterduc schreef:TL: de tapse TL is niet van toepassing. Ik heb enkele simulaties gedaan met verschillende mogelijke situaties, maar zonder ernstig resultaat. De enige TL die in aanmerking komt voor dit project is een 250 cm lange evenwijdige buis. ....
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Nee, de 3D tekening is daadwerkelijk met een gelijkblijvende omtrek getekend.Henkjan schreef:vanuit hier gezien is de doorsnee van het kanaal in t midden toch echt kleiner.. maar goed, blijft lastig te zien op een plaatje.
dat verjongen is bij een echte schelp wel zo, vandaar dat ik er van uitging dat dit vanzelfsprekend was...
Een vernauwing zou inderdaad optisch mooier zijn, maar ik krijg met deze woofer in AJHorn geen mooi verloop als de lange pijp tapered wordt.
Ed.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Let op, de nautilus hoeft niet gebaseerd te zijn op n perfecte logaritmische
spiraal,... t lijkt mij logischer, dat de producent lekker met de
verhoudingen heeft lopen klootviolen en dat er een soort menging
van een archimedische en logaritmische spiraal uit is gekomen.
Ik heb dit zelf een tijd geleden ook gedaan toen ik een nogal
onschuldige en niets voortbrengende poging tot n ontwerp heb gedaan.
Uit mijn onderzoek kwam toen een verhouding van een getalletje
genaamd phi (fi) voor de logaritmische spiraal... hier een beetje van
aftrekken en je hele spiraal verandert...
spiraal,... t lijkt mij logischer, dat de producent lekker met de
verhoudingen heeft lopen klootviolen en dat er een soort menging
van een archimedische en logaritmische spiraal uit is gekomen.
Ik heb dit zelf een tijd geleden ook gedaan toen ik een nogal
onschuldige en niets voortbrengende poging tot n ontwerp heb gedaan.
Uit mijn onderzoek kwam toen een verhouding van een getalletje
genaamd phi (fi) voor de logaritmische spiraal... hier een beetje van
aftrekken en je hele spiraal verandert...
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
