Marantz CD-80 modificatie

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Hmm, als ik naar die blok kijk in een audio-editor, zie ik geen ringing terwijl die er wel zou moeten zijn als het een nette, bandbreedte begrensde blok geweest zou zijn.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
MidiMaze
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 21:59
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Dat heeft toch met de audio editor te maken? Als ik namelijk met Audition 2.0 er naar kijk zie ik wel ringing, maar matlab verteld met dat dat er niet in zit. En met een hex editor (klote werk !) ook niet.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Je moet ook een echte editor gebruiken :wink: Er zit geen ringing in, dat kan ik je met zekerheid vertellen. Na reconstructie zal dat misschien wel, maar dat is boerenbedrog. De crestfactor van je file is 0 dB en dat behoort 1,43 dB te zijn.

Je blok is niet goed.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

MidiMaze,

het is óf geen oversampling óf je gebruikt geen enkele low-pass filtering en dus staat alle HF rommel uit de DAC gewoon op de aansluitingen? Zo ja, dan wordt 't hoog tijd om de zaak nog eens goed te bekijken, je frequentiekarakteristiek is nu namelijk niet meer recht, het is alsof je luistert naar een luidspreker waarbij de frequentiekarakteristiek oploopt met de frequentie, tot wel zo'n +6dB bij 10kHz.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
MidiMaze
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 21:59
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Dat hij wel oversampled weet ik 100% zeker, en ja, de filtering is minimaal. Misschien dus wel te minimaal. Ik zal hem een dezer dagen aan een spectrum analyser knuppen om te kijken hoe vlak witte ruis er uit ziet, en wat sinussen doen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Om te zorgen dat jullie lekker door kunnen gaan met deze off-topic discussie, heb ik de resultaten van dit draadje samengevat op mijn homepage: http://home.wanadoo.nl/dezaire/CD80mod/IV-omzetter.htm
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Leuk en leerzaam verhaaltje Jeroen :).

Ik ga eens kijken of ik er nog at leuks mee kan.
Op het moment draait de LM4562 heerlijk, en het schijnt dat mijn DAC niet echt een I/V nodig heeft, dus ik betwijfel nog wat ik er mee kan.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

jeroen_d schreef:
Om te zorgen dat jullie lekker door kunnen gaan met deze off-topic discussie, heb ik de resultaten van dit draadje samengevat op mijn homepage: http://home.wanadoo.nl/dezaire/CD80mod/IV-omzetter.htm
Nice!
Nu heb ik weer een prima pagina om op terug te vallen wanneer ik de TDA1545-versie ga bouwen.

Je raadt aan om alles zo kort mogelijk naar grond te verbinden door gebruik te maken van een grondvlak. Heb je tips voor een mooie oplossing bij gebruik van een gaatjesprint (experimenteerprint)?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

rho schreef:
Je raadt aan om alles zo kort mogelijk naar grond te verbinden door gebruik te maken van een grondvlak. Heb je tips voor een mooie oplossing bij gebruik van een gaatjesprint (experimenteerprint)?
Daar is speciaal experimenteerprint voor:

http://nl.farnell.com/jsp/search/produc ... ku=1172159
http://nl.farnell.com/jsp/search/produc ... ku=1201481

Niet zo goedkoop maar wel erg effectief.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Die heb ik reeds in huis ja. Mijn vraag was of er een speciale methode bestaat om op zo'n print de meest ideale ground-routing te doen.
Misschien ergens een sterpunt maken?
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

rho schreef:
Die heb ik reeds in huis ja. Mijn vraag was of er een speciale methode bestaat om op zo'n print de meest ideale ground-routing te doen.
Misschien ergens een sterpunt maken?
Nou, als ik die 1545 versie goed bekijk is er een zeer beperkt aantal groundpunten die je moet maken. Ik zou me daar dan ook niet zo druk over maken, heel eerlijk gezegd. Die experimenteerprinten waar Pjotr aan refereerde werken mi erg goed voor dit doel.

Een uitbreiding zou kunnen zijn om de gebruikte stroombronnen te vervangen voor betere om een hogere PSRR te krijgen. Maar ik zou eerst eens kijken wat de gepresenteerde schakeling precies doet.

Ik ben overigens wel van plan er PCB's van te maken. Maar dit ter zijde.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

dekkersj schreef:
rho schreef:
Die heb ik reeds in huis ja. Mijn vraag was of er een speciale methode bestaat om op zo'n print de meest ideale ground-routing te doen.
Misschien ergens een sterpunt maken?
Nou, als ik die 1545 versie goed bekijk is er een zeer beperkt aantal groundpunten die je moet maken. Ik zou me daar dan ook niet zo druk over maken, heel eerlijk gezegd. Die experimenteerprinten waar Pjotr aan refereerde werken mi erg goed voor dit doel.

Een uitbreiding zou kunnen zijn om de gebruikte stroombronnen te vervangen voor betere om een hogere PSRR te krijgen. Maar ik zou eerst eens kijken wat de gepresenteerde schakeling precies doet.

Ik ben overigens wel van plan er PCB's van te maken. Maar dit ter zijde.

Groet,
Jacco
OK, dan zal ik het zo netjes mogelijk proberen te doen, zonder ingewikkelde trucken uit de kast te halen.

Ga je ook PCB's voor 1545 maken? Ik heb nog niet alle componenten, dus als jij die PCB's binnen afzienbare tijd klaar heb, ben ik zeker geïnteresseerd.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Maak die printen maar op je gemak, hoor. Die PCB's duren nog even. Mijn planning is dat dat dit jaar nog het levenslicht gaat zien.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

dekkersj schreef:
Maak die printen maar op je gemak, hoor. Die PCB's duren nog even. Mijn planning is dat dat dit jaar nog het levenslicht gaat zien.

Groet,
Jacco
Mijn planning zit zowat op hetzelfde schema. :lol:
We zullen wel zien. Ik zal wel op m'n gemak verder prutsen, dan zien we wel wie er het eerst klaar is. :)
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Omdat het vooralsnog stil is gebleven rond de printen wil ik een poging gaan doen een layout te maken. Ik heb het schema al in Eagle gezet. Ik heb nog wel een paar vragen.

Welke transistors kunnen het beste thermisch worden gekoppeld? Die kan ik dan dicht op elkaar plaatsen. Waar dien ik nog meer op te letten?
Bijlagen
Bijgewerkte versie.
Bijgewerkte versie.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Hierbij de eerste versie van het pcb-ontwerp. De thermisch te koppelen transistors zijn omkaderd.
Bijlagen
tiapcb.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ziet er al goed uit.

De bead etc. moet je wel voor de hele uitgangsbuffer gebruiken, niet alleen voor Q23 en Q24.

In mijn ontwerp had ik trouwens de voeding geleid naar de TIA en vandaar de ontkoppeling met de bead naar de uitgangsbuffer. Net andersom dus.

Wat de uitgangscap betreft: ik zou daarvoor veel meer ruimte nemen op de print, zodat mensen er een mooie Mundorf van 10uF oid op kunnen zetten.

N.B. deze schakeling is alleen geschikt voor DACs die een nulspanning willen zien. Dit geldt trouwens voor de meeste DACs die op een externe TIA kunnen worden aangesloten. Maar de TDA1534 werkt hier dus niet mee!

Bij het bouwen moet er gematched worden voor Q4,5,9,10 zodat de spanning op het Idac-punt gelijk is aan 0 Volt. Enkele mV is geen probleem trouwens, maar meer dan een paar mV mag het niet zijn voor optimale performance van de DAC.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Knuisje,

Even een paar opmerkingen: breng alles veel dichter op elkaar (kijk bv. naar de ExtremA PCB), hou gekoppelde lussen klein en leg de voedingsspanningen zo direct mogelijk aan de pinnen. Koppel de led's evt. thermisch aan de bijhorende transistors. Zorg zoveel mogelijk voor een P2P layout, dus kleine lussen en korte sporen, deze schakeling krijgt harmonischen tot enkele MHz-en voor z'n kiezen en moet daarbij niet gaan oscilleren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Sander,

Het probleem bij het layouten is dat de transistors thermisch gekoppeld moeten worden en dus naast elkaar moeten staan. Dit beperkt je enorm in je vrijheid om te gaan schuiven.

Kun je misschien concreet een paar voorbeelden noemen waar je op doelt?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Knuisje,

Als ik nog concreter ben kan ik 't netzogoed zelf gaan doen toch? Als je je eerste versie post heb je d'r m.i. nog een aantal te gaan. Ik ontwerp met regelmaat PCB's en 't kost mij toch altijd wel een revisie of drie a vier voordat een PCB naar m'n zin is. Kijk d'r nog eens goed naar zou ik zeggen, om thermisch te koppelen hoeven transistoren bv. niet in een kluitje bij elkaar te staan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

In 1 keer een goeie layout komt bij mij ook maar uiterst zelden voor. Enkel bij zéér eenvoudige schakelingen.

Eentje met SMD componenten lijkt me bij deze schakeling ook wel leuk. (2 lagen koper dan wel)
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Zoals gezegd ben ik ook aan het nadenken over deze PCB en ik heb gekozen voor dubbeltransistoren die al thermisch gekoppeld zijn. Dat zijn de BC847BS en de BC857BS. Voor de gevouwen darlington schakeling moeten de NPN's goed matchen en gekoppeld zijn met elkaar, en hetzelfde geldt voor de PNP's. Het is niet zo erg dat de NPN's niet zijn gekoppeld met de PNP's.

De schakeling werkt heel goed als hij open-loop (linkerzijde) al netjes op 0 V staat als het ware. De tegenkoppeling regelt deze offset natuurlijk wel weg, maar het is mooier als die al netjes nul is. Daar zou een DC servo moeten komen en tot slot wil ik er een mooi voedinkje bij. Verder blijf ik het een alleraardigst schakelingetje vinden.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

dekkersj schreef:
Zoals gezegd ben ik ook aan het nadenken over deze PCB en ik heb gekozen voor dubbeltransistoren die al thermisch gekoppeld zijn. Dat zijn de BC847BS en de BC857BS. Voor de gevouwen darlington schakeling moeten de NPN's goed matchen en gekoppeld zijn met elkaar, en hetzelfde geldt voor de PNP's. Het is niet zo erg dat de NPN's niet zijn gekoppeld met de PNP's.

De schakeling werkt heel goed als hij open-loop (linkerzijde) al netjes op 0 V staat als het ware. De tegenkoppeling regelt deze offset natuurlijk wel weg, maar het is mooier als die al netjes nul is. Daar zou een DC servo moeten komen en tot slot wil ik er een mooi voedinkje bij. Verder blijf ik het een alleraardigst schakelingetje vinden.

Groet,
Jacco
Die dubbeltransistoren lijkt me een prima idee.
Hoe doen ze dat in praktijk eigenlijk? Steken ze 2 dies van een bestaande transistor (van dezelfde wafer) in 1 behuizing, of designen ze een nieuwe transistor en steken 2 gematchte exemplaren op 1 die?
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Voorzover ik weet is het dezelfde die. Anders heeft het niet zoveel zin, maar wie weet wat de mensen bij NXP heden ten dage doen :wink:

Torren matchen he best als ze dicht bij elkaar liggen en een relatief groot emitteroppervlak hebben. Ook de richting van ladingverplaatsing moet bij voorkeur hetzelfde zijn en dan heb je een schijfje gebakken strandzand met 6 aansluitingen ipv 3.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Jongens, voordat jullie verder gaan met al deze moeite, koop een JVC XV-N316 :wink: . Is kwalitatief hetzelfde :roll: .
Gesloten