Marantz CD-80 modificatie
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
MidiMaze,
het is óf geen oversampling óf je gebruikt geen enkele low-pass filtering en dus staat alle HF rommel uit de DAC gewoon op de aansluitingen? Zo ja, dan wordt 't hoog tijd om de zaak nog eens goed te bekijken, je frequentiekarakteristiek is nu namelijk niet meer recht, het is alsof je luistert naar een luidspreker waarbij de frequentiekarakteristiek oploopt met de frequentie, tot wel zo'n +6dB bij 10kHz.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
het is óf geen oversampling óf je gebruikt geen enkele low-pass filtering en dus staat alle HF rommel uit de DAC gewoon op de aansluitingen? Zo ja, dan wordt 't hoog tijd om de zaak nog eens goed te bekijken, je frequentiekarakteristiek is nu namelijk niet meer recht, het is alsof je luistert naar een luidspreker waarbij de frequentiekarakteristiek oploopt met de frequentie, tot wel zo'n +6dB bij 10kHz.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Om te zorgen dat jullie lekker door kunnen gaan met deze off-topic discussie, heb ik de resultaten van dit draadje samengevat op mijn homepage: http://home.wanadoo.nl/dezaire/CD80mod/IV-omzetter.htm
Nice!jeroen_d schreef:Om te zorgen dat jullie lekker door kunnen gaan met deze off-topic discussie, heb ik de resultaten van dit draadje samengevat op mijn homepage: http://home.wanadoo.nl/dezaire/CD80mod/IV-omzetter.htm
Nu heb ik weer een prima pagina om op terug te vallen wanneer ik de TDA1545-versie ga bouwen.
Je raadt aan om alles zo kort mogelijk naar grond te verbinden door gebruik te maken van een grondvlak. Heb je tips voor een mooie oplossing bij gebruik van een gaatjesprint (experimenteerprint)?
Daar is speciaal experimenteerprint voor:rho schreef:Je raadt aan om alles zo kort mogelijk naar grond te verbinden door gebruik te maken van een grondvlak. Heb je tips voor een mooie oplossing bij gebruik van een gaatjesprint (experimenteerprint)?
http://nl.farnell.com/jsp/search/produc ... ku=1172159
http://nl.farnell.com/jsp/search/produc ... ku=1201481
Niet zo goedkoop maar wel erg effectief.
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Nou, als ik die 1545 versie goed bekijk is er een zeer beperkt aantal groundpunten die je moet maken. Ik zou me daar dan ook niet zo druk over maken, heel eerlijk gezegd. Die experimenteerprinten waar Pjotr aan refereerde werken mi erg goed voor dit doel.rho schreef:Die heb ik reeds in huis ja. Mijn vraag was of er een speciale methode bestaat om op zo'n print de meest ideale ground-routing te doen.
Misschien ergens een sterpunt maken?
Een uitbreiding zou kunnen zijn om de gebruikte stroombronnen te vervangen voor betere om een hogere PSRR te krijgen. Maar ik zou eerst eens kijken wat de gepresenteerde schakeling precies doet.
Ik ben overigens wel van plan er PCB's van te maken. Maar dit ter zijde.
Groet,
Jacco
OK, dan zal ik het zo netjes mogelijk proberen te doen, zonder ingewikkelde trucken uit de kast te halen.dekkersj schreef:Nou, als ik die 1545 versie goed bekijk is er een zeer beperkt aantal groundpunten die je moet maken. Ik zou me daar dan ook niet zo druk over maken, heel eerlijk gezegd. Die experimenteerprinten waar Pjotr aan refereerde werken mi erg goed voor dit doel.rho schreef:Die heb ik reeds in huis ja. Mijn vraag was of er een speciale methode bestaat om op zo'n print de meest ideale ground-routing te doen.
Misschien ergens een sterpunt maken?
Een uitbreiding zou kunnen zijn om de gebruikte stroombronnen te vervangen voor betere om een hogere PSRR te krijgen. Maar ik zou eerst eens kijken wat de gepresenteerde schakeling precies doet.
Ik ben overigens wel van plan er PCB's van te maken. Maar dit ter zijde.
Groet,
Jacco
Ga je ook PCB's voor 1545 maken? Ik heb nog niet alle componenten, dus als jij die PCB's binnen afzienbare tijd klaar heb, ben ik zeker geïnteresseerd.
Mijn planning zit zowat op hetzelfde schema.dekkersj schreef:Maak die printen maar op je gemak, hoor. Die PCB's duren nog even. Mijn planning is dat dat dit jaar nog het levenslicht gaat zien.
Groet,
Jacco
We zullen wel zien. Ik zal wel op m'n gemak verder prutsen, dan zien we wel wie er het eerst klaar is.
Omdat het vooralsnog stil is gebleven rond de printen wil ik een poging gaan doen een layout te maken. Ik heb het schema al in Eagle gezet. Ik heb nog wel een paar vragen.
Welke transistors kunnen het beste thermisch worden gekoppeld? Die kan ik dan dicht op elkaar plaatsen. Waar dien ik nog meer op te letten?
Welke transistors kunnen het beste thermisch worden gekoppeld? Die kan ik dan dicht op elkaar plaatsen. Waar dien ik nog meer op te letten?
Ziet er al goed uit.
De bead etc. moet je wel voor de hele uitgangsbuffer gebruiken, niet alleen voor Q23 en Q24.
In mijn ontwerp had ik trouwens de voeding geleid naar de TIA en vandaar de ontkoppeling met de bead naar de uitgangsbuffer. Net andersom dus.
Wat de uitgangscap betreft: ik zou daarvoor veel meer ruimte nemen op de print, zodat mensen er een mooie Mundorf van 10uF oid op kunnen zetten.
N.B. deze schakeling is alleen geschikt voor DACs die een nulspanning willen zien. Dit geldt trouwens voor de meeste DACs die op een externe TIA kunnen worden aangesloten. Maar de TDA1534 werkt hier dus niet mee!
Bij het bouwen moet er gematched worden voor Q4,5,9,10 zodat de spanning op het Idac-punt gelijk is aan 0 Volt. Enkele mV is geen probleem trouwens, maar meer dan een paar mV mag het niet zijn voor optimale performance van de DAC.
De bead etc. moet je wel voor de hele uitgangsbuffer gebruiken, niet alleen voor Q23 en Q24.
In mijn ontwerp had ik trouwens de voeding geleid naar de TIA en vandaar de ontkoppeling met de bead naar de uitgangsbuffer. Net andersom dus.
Wat de uitgangscap betreft: ik zou daarvoor veel meer ruimte nemen op de print, zodat mensen er een mooie Mundorf van 10uF oid op kunnen zetten.
N.B. deze schakeling is alleen geschikt voor DACs die een nulspanning willen zien. Dit geldt trouwens voor de meeste DACs die op een externe TIA kunnen worden aangesloten. Maar de TDA1534 werkt hier dus niet mee!
Bij het bouwen moet er gematched worden voor Q4,5,9,10 zodat de spanning op het Idac-punt gelijk is aan 0 Volt. Enkele mV is geen probleem trouwens, maar meer dan een paar mV mag het niet zijn voor optimale performance van de DAC.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Knuisje,
Even een paar opmerkingen: breng alles veel dichter op elkaar (kijk bv. naar de ExtremA PCB), hou gekoppelde lussen klein en leg de voedingsspanningen zo direct mogelijk aan de pinnen. Koppel de led's evt. thermisch aan de bijhorende transistors. Zorg zoveel mogelijk voor een P2P layout, dus kleine lussen en korte sporen, deze schakeling krijgt harmonischen tot enkele MHz-en voor z'n kiezen en moet daarbij niet gaan oscilleren.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Even een paar opmerkingen: breng alles veel dichter op elkaar (kijk bv. naar de ExtremA PCB), hou gekoppelde lussen klein en leg de voedingsspanningen zo direct mogelijk aan de pinnen. Koppel de led's evt. thermisch aan de bijhorende transistors. Zorg zoveel mogelijk voor een P2P layout, dus kleine lussen en korte sporen, deze schakeling krijgt harmonischen tot enkele MHz-en voor z'n kiezen en moet daarbij niet gaan oscilleren.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Knuisje,
Als ik nog concreter ben kan ik 't netzogoed zelf gaan doen toch? Als je je eerste versie post heb je d'r m.i. nog een aantal te gaan. Ik ontwerp met regelmaat PCB's en 't kost mij toch altijd wel een revisie of drie a vier voordat een PCB naar m'n zin is. Kijk d'r nog eens goed naar zou ik zeggen, om thermisch te koppelen hoeven transistoren bv. niet in een kluitje bij elkaar te staan.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Als ik nog concreter ben kan ik 't netzogoed zelf gaan doen toch? Als je je eerste versie post heb je d'r m.i. nog een aantal te gaan. Ik ontwerp met regelmaat PCB's en 't kost mij toch altijd wel een revisie of drie a vier voordat een PCB naar m'n zin is. Kijk d'r nog eens goed naar zou ik zeggen, om thermisch te koppelen hoeven transistoren bv. niet in een kluitje bij elkaar te staan.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Zoals gezegd ben ik ook aan het nadenken over deze PCB en ik heb gekozen voor dubbeltransistoren die al thermisch gekoppeld zijn. Dat zijn de BC847BS en de BC857BS. Voor de gevouwen darlington schakeling moeten de NPN's goed matchen en gekoppeld zijn met elkaar, en hetzelfde geldt voor de PNP's. Het is niet zo erg dat de NPN's niet zijn gekoppeld met de PNP's.
De schakeling werkt heel goed als hij open-loop (linkerzijde) al netjes op 0 V staat als het ware. De tegenkoppeling regelt deze offset natuurlijk wel weg, maar het is mooier als die al netjes nul is. Daar zou een DC servo moeten komen en tot slot wil ik er een mooi voedinkje bij. Verder blijf ik het een alleraardigst schakelingetje vinden.
Groet,
Jacco
De schakeling werkt heel goed als hij open-loop (linkerzijde) al netjes op 0 V staat als het ware. De tegenkoppeling regelt deze offset natuurlijk wel weg, maar het is mooier als die al netjes nul is. Daar zou een DC servo moeten komen en tot slot wil ik er een mooi voedinkje bij. Verder blijf ik het een alleraardigst schakelingetje vinden.
Groet,
Jacco
Die dubbeltransistoren lijkt me een prima idee.dekkersj schreef:Zoals gezegd ben ik ook aan het nadenken over deze PCB en ik heb gekozen voor dubbeltransistoren die al thermisch gekoppeld zijn. Dat zijn de BC847BS en de BC857BS. Voor de gevouwen darlington schakeling moeten de NPN's goed matchen en gekoppeld zijn met elkaar, en hetzelfde geldt voor de PNP's. Het is niet zo erg dat de NPN's niet zijn gekoppeld met de PNP's.
De schakeling werkt heel goed als hij open-loop (linkerzijde) al netjes op 0 V staat als het ware. De tegenkoppeling regelt deze offset natuurlijk wel weg, maar het is mooier als die al netjes nul is. Daar zou een DC servo moeten komen en tot slot wil ik er een mooi voedinkje bij. Verder blijf ik het een alleraardigst schakelingetje vinden.
Groet,
Jacco
Hoe doen ze dat in praktijk eigenlijk? Steken ze 2 dies van een bestaande transistor (van dezelfde wafer) in 1 behuizing, of designen ze een nieuwe transistor en steken 2 gematchte exemplaren op 1 die?
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Voorzover ik weet is het dezelfde die. Anders heeft het niet zoveel zin, maar wie weet wat de mensen bij NXP heden ten dage doen
Torren matchen he best als ze dicht bij elkaar liggen en een relatief groot emitteroppervlak hebben. Ook de richting van ladingverplaatsing moet bij voorkeur hetzelfde zijn en dan heb je een schijfje gebakken strandzand met 6 aansluitingen ipv 3.
Groet,
Jacco
Torren matchen he best als ze dicht bij elkaar liggen en een relatief groot emitteroppervlak hebben. Ook de richting van ladingverplaatsing moet bij voorkeur hetzelfde zijn en dan heb je een schijfje gebakken strandzand met 6 aansluitingen ipv 3.
Groet,
Jacco
