Er zijn 67 resultaten gevonden

door André_84
ma 24 jul 2017, 15:28
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Reacties: 87
Weergaves: 3386

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Misschien moet ik gewoon even wachten tot we zijn verhuisd (volgende week :-)). Heel veel opties voor plaatsing zullen er natuurlijk niet zijn, het zal vooraan zijn links of rechts naast het tv meubel, of misschien een hoek ergens achter. gelukkig wel een extreem lange subwoofer kabel liggen, dus ov...
door André_84
ma 24 jul 2017, 9:35
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Reacties: 87
Weergaves: 3386

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Jamesblond schreef:
Hoe e.e.a. optimaal te tunen voor het beschikbare kastvolume en versterkervermogen, kan ik je niet vertellen. Daar weten anderen hier veel meer over.
Anderen die hier meer over kunnen vertellen, kom er maar in? :)
door André_84
zo 23 jul 2017, 10:23
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Reacties: 87
Weergaves: 3386

Cone excursion

Betreft de driver, maar is hier de PR niet minstens zo belangrijk en kan ik die ook simuleren in winisd?

Cone excursion 20L
Afbeelding

Cone excursion 31,5L
Afbeelding
door André_84
zo 23 jul 2017, 10:22
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Reacties: 87
Weergaves: 3386

SPL

SPL 20L
Afbeelding

SPL 31,5L
Afbeelding
door André_84
zo 23 jul 2017, 10:21
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Reacties: 87
Weergaves: 3386

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Hier wat winisd plaatjes, opzich lijkt alles gunstig, maar de group delay lijkt wel heel hoog bij 31,5L? of hoe moet ik dat lezen?

Group delay 20L
Afbeelding

Group delay 31L
Afbeelding
door André_84
za 22 jul 2017, 15:33
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Reacties: 87
Weergaves: 3386

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

20L zeggen de application notes...:roll:
door André_84
vr 21 jul 2017, 16:42
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Reacties: 87
Weergaves: 3386

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Even een winisd beginners vraagje. Des te groter ik de box simuleer, des te lager de tuningfrequentie komt te liggen, maar hoe weet ik wat de meest ideale grootte is? Gewoon zo groot mogelijk totdat ie aan zn maximale cone excursion zit?
door André_84
vr 21 jul 2017, 8:18
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Reacties: 87
Weergaves: 3386

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Duidelijk, thanks voor de info
door André_84
do 20 jul 2017, 8:37
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Reacties: 87
Weergaves: 3386

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Dank, wat betreft de passive radiator, is die helemaal verwaarloosbaar? of moet ik het geheel afronden naar b.v. 2L?

wat betreft bracing, maar uitgaan van 2 stuks van dikte mdf x lengte x breedte en het geheel weer gedeeld door 2 ivm uitsparingen?
door André_84
wo 19 jul 2017, 20:04
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Reacties: 87
Weergaves: 3386

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Jamesblond schreef:
Dat kun je in WinISD zien in de "advanced" tab van de driverparameters. Daarvoor moet je wel de juiste maten invullen, zoals vermeld op de datasheet. Het resultaat is een benadering. Niet heel exact, maar precies genoeg.
Hmm 1,6L, klinkt voor mij als erg weinig, klopt dit volgens jullie?
door André_84
wo 19 jul 2017, 16:29
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Reacties: 87
Weergaves: 3386

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Komt ie weer met een n00bvraag: Ik zal nog even met wat winisd plaatjes komen, maar hoe kom ik erachter wat nu de meest 'optimale' afmeting is voor deze drivers? Ik lees her en der 31,5 liter, en ik zie in winisd ook dat de lijn verder doorloopt (als tuningfrequentie geeft ie dan 21,nogwat Hz ipv 24...
door André_84
wo 19 jul 2017, 10:04
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Reacties: 87
Weergaves: 3386

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Ah, dank! Ik ging er al een beetje vanuit.dat het een benadering moest worden. De bracings zijn vast ook niet exact uit te rekenen. Gewoon maar het volume van de plank nemen en ongeveer de helft erafhalen voor de uitsparingen i guess?
door André_84
di 18 jul 2017, 20:17
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Reacties: 87
Weergaves: 3386

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

thanks, komt vast wel goed!

marreuh...vast een n00bvraag...maar kan ik ook ergens nagaan wat het volume van de driver is voor de inhoudberekening?
door André_84
di 18 jul 2017, 14:57
Forum: Houtbewerking, etc
Onderwerp: Adresjes voor HDF?
Reacties: 14
Weergaves: 1250

Re: Adresjes voor HDF?

Duidelijk, MDF dus!
door André_84
di 18 jul 2017, 14:39
Forum: Houtbewerking, etc
Onderwerp: Adresjes voor HDF?
Reacties: 14
Weergaves: 1250

Re: Adresjes voor HDF?

Klinkt alsof MDF op dit moment toch meest voor de hand ligt, volgens mij is berkenmultiplex toch ook flink wat prijziger. Eens rondsnuffelen in de bouwmarkt dan :-)
door André_84
di 18 jul 2017, 12:46
Forum: Houtbewerking, etc
Onderwerp: Adresjes voor HDF?
Reacties: 14
Weergaves: 1250

Re: Adresjes voor HDF?

Geldt dit ook niet voor berkenmultiplex, is dat niet gevoelig voor afbrokkelen etc? MDF lijkt me iig makkelijker om mee te werken?
door André_84
di 18 jul 2017, 12:07
Forum: Houtbewerking, etc
Onderwerp: Adresjes voor HDF?
Reacties: 14
Weergaves: 1250

Adresjes voor HDF?

*n00bvraag-alarm!* als meest geschikt houtmateriaal voor luidspreker constructies zie ik HDF en berkenmultiplex voorbij komen. Ik was er al achter da tik iig wat betreft hoge persing mdf niet bij de reguliere bouwmarkt hoef aankloppen, maar waar dan wel? Kent iemand hier zaken in het noorden, of kan...
door André_84
di 18 jul 2017, 11:59
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?
Reacties: 87
Weergaves: 3386

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Dank voor de reactie, het betreft in deze situatie een Passive radiator constructie en geen gesloten kast. Op dit moment heb ik het laag wat geboost dmv eq en vervolgens het geheel ingemeten dmv audyssey. Ik weet niet of deze in deze situatie ook als EQ optreed, ik dacht van wel, maar niet zeker. Mi...
door André_84
zo 16 jul 2017, 9:03
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Reacties: 75
Weergaves: 5691

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Snelle reactie, dank! Reden voor mijn vraag is dat puur optisch gezien ik een iets grotere monitor en drivers mooier vind om te zien (ook al lijken die van jou geen kleintjes). Maar die rust en homogeniteit is wat ik zoek (als we tenminste hetzelfde bedoelen) en dat staat voorop voor mij. Mijn huidi...
door André_84
zo 16 jul 2017, 7:27
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Reacties: 75
Weergaves: 5691

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Nog even terugkomend op de startpost, kun je omschrijven wat je in de idunn miste wat je hierin wel vond? In principe is dat dezelfde tweeter en dezelfde luidspreker, maar dan 6,5" ipv 5" toch?
door André_84
do 13 jul 2017, 14:27
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Voorzichtig orienteren op zelfbouw 5.0 set
Reacties: 27
Weergaves: 1015

Re: Voorzichtig orienteren op zelfbouw 5.0 set

Ik moet bekennen dat ik m al even kwijt was als test optie. Ik heb inmiddels wel de instellingen handmatig wat aangepast, was niet zo tevreden met de audyssey metingen. Het kan vast erg mooi werken, maar je moet blijkbaar niet blind afgaan op de metingen. Ook eventjes geklooid met een matras in de k...
door André_84
di 11 jul 2017, 12:08
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Reacties: 75
Weergaves: 5691

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

bedankt! eigen inzicht van kasten ging ik al vanuit inderdaad.
door André_84
di 11 jul 2017, 11:20
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Reacties: 75
Weergaves: 5691

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Naast de PB aan ts ook hier even: Als zelfbouwnoob zit ik te kijken naar drivers van Seas en ik vind dit een heel mooi ontwerp. Is dit een bestaand ontwerp? zijn hier tekeningen/plannen van?