verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door ds23man »

Daar zit ie mooi in het midden van de afval.
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

Gisteren even een poging gedaan, boost op +- 40Hz (jammer dat Hypex alleen de onderste en de bovenste waarde op het knopje plaatst, de exacte plek voor 40Hz blijft even gissen. Voorlopig een 3db boost gedaan en toen Audyssey opnieuw ingemeten. Het resultaat was dat de uitslag van de woofer (vooral de passive radatiator) me een beetje beangstigde of deze het allemaal wel aankon. De plant die op de subwoofer staat trilde er bijna vanaf :'). Heel duidelijk resultaat dus, maar vooralsnog toch maar even teruggedraaid... :roll:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door ds23man »

Kun je laten zien wat die Audizee doet qua correctiecurve?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Shadow »

Klinkt als lastige ruimte dus
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Chocomel »

Heb je de mogelijkheid om de subwoofer te verplaatsen? Hoeken doen het vaak goed als het harder moet gaan. Daarna uiteraard weer opnieuw met Audyssey corrigeren.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door wouter »

Is je luisterplek een paar meter van een muur af?
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

Audyssey laat helaas niet de correctiecurve van de sub zien, alleen van de speakerts. Is dat van enig nut?

De kamer is ong. 3,5m bij 4,5 met de speakers langs 1 wand en de bank tegen de andere muur (met de 4,5m ertussen dus).

Verplaatsen sub lukt helaas niet
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Shadow »

Zo zwaar ja?
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

:lol: , in het midden van de kamer is het ook zo'n struikelblok
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Shadow »

Maar zoals in het begin al aangegeven is het 9 vd 10 keer de ruimte die de beperkingen op legt...
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Jag »

Uitdagingen zou ik het willen noemen :p
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Jamesblond »

Chocomel schreef:
André_84 schreef:
Dank voor de uitgebreide reactie. Het zou mij juist om die laatste paar Hz gaan, t.b.v. het filmgeweld. Wat betreft muzikale prestaties heb ik niets te klagen.
Voor die laatste paar Hz heb je inderdaad een grotere kast nodig.
Is dan een 10" is niet wat krap bemeten? Ik heb nu 2x12" in 41 liter netto per driver en daarmee haal ik zonder EQ ondersteuning nog geen 60Hz. Met EQ-ondersteuning haal ik makkelijk 20Hz, zelfs 16Hz. Daaronder wel een 2e orde Hi-pass, om de drivers (en mijn servies) te beschermen. Het verlies in rendement door EQ wordt goed gemaakt door de vrij hoog belastbare woofers. Ik kan niet spreken voor de luistergewoontes van anderen, maar ik vind het al vrij snel luid zat (80dB +) en ik heb mijn 2x XXLS 12 dan ook nog nooit voorbij Xmax gehad.
Chocomel schreef:
André_84 schreef:
Wat betreft een equalizer, ik voel me meer en meer een n00b :'). De boel wordt nu aangestuurd vanuit een marantz versterker met audyssey xt32 roomcorrection, en natuurlijk zn eigen hypex ds2 amp. voegt een eq nog wat toe na roomcorrection? En hebben we t dan over een losse eq die je bv tussen amp en sub hangt?
Met EQ bedoelde ik twee dingen: het diepste laag boosten en kamercorrectie. Zo te horen heb je al apparatuur voor beide (Hypex / Audyssey). :)
En gesloten kast heeft EQ nodig, om voor het verlies in output in het laag beneden de afstemfrequentie van de kast/driver combinatie te corrigeren. Dat kost je dus een hoop rendement, maar gelukkig is de woofer die je gebruikt redelijk goed belastbaar EN heeft een lange slag. Kan dus veel lucht verplaatsen om daarmee toch laag te kunnen reproduceren.

Corrigerende EQ voor problemen in de kamerakoestiek staat daar los van. Beiden kunnen echter wel in één systeem geprogrammeerd zijn. Denk aan een MiniDSP of hypex PSC-achtig systeem.
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

Dank voor de reactie, het betreft in deze situatie een Passive radiator constructie en geen gesloten kast. Op dit moment heb ik het laag wat geboost dmv eq en vervolgens het geheel ingemeten dmv audyssey. Ik weet niet of deze in deze situatie ook als EQ optreed, ik dacht van wel, maar niet zeker. Misschien wil ik in de toekomst eens kijken naar minidsp achtige dingen (en bovendien meetapparatuur).

Wat mij betreft zou deze driver bezetting moeten volstaan. Als het zo blijft als het nu is, blijf ik ook gewoon tevreden. Ik vermoed wel dat ze iets beter tot hun recht zouden komen in een grotere kast. Over 2 weken ga ik verhuizen en heb ik bij het nieuwe huis een mooie grote klusschuur tot mijn beschikking. Ik denk dat ik dan maar eens aan het knutselen ga.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Ouwebok »

Een nieuw huis; de grootste investering in luistergenot! Succes met de verhuizing!
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

thanks, komt vast wel goed!

marreuh...vast een n00bvraag...maar kan ik ook ergens nagaan wat het volume van de driver is voor de inhoudberekening?
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Jamesblond »

Dat kun je in WinISD zien in de "advanced" tab van de driverparameters. Daarvoor moet je wel de juiste maten invullen, zoals vermeld op de datasheet. Het resultaat is een benadering. Niet heel exact, maar precies genoeg.
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

Ah, dank! Ik ging er al een beetje vanuit.dat het een benadering moest worden. De bracings zijn vast ook niet exact uit te rekenen. Gewoon maar het volume van de plank nemen en ongeveer de helft erafhalen voor de uitsparingen i guess?
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

Komt ie weer met een n00bvraag:

Ik zal nog even met wat winisd plaatjes komen, maar hoe kom ik erachter wat nu de meest 'optimale' afmeting is voor deze drivers? Ik lees her en der 31,5 liter, en ik zie in winisd ook dat de lijn verder doorloopt (als tuningfrequentie geeft ie dan 21,nogwat Hz ipv 24hz), maar eigenlijk geldt des te groter ik de kast invul, des te lager de tuning door lijkt te lopen, maar ergens moet een optimaal punt zitten toch? Dat gaat vast niet oneindig door. Waar moet ik op letten?
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

Jamesblond schreef:
Dat kun je in WinISD zien in de "advanced" tab van de driverparameters. Daarvoor moet je wel de juiste maten invullen, zoals vermeld op de datasheet. Het resultaat is een benadering. Niet heel exact, maar precies genoeg.
Hmm 1,6L, klinkt voor mij als erg weinig, klopt dit volgens jullie?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door SARK »

Ja dat klopt ... ik heb de XLS10 als Sketchup model en de componenten even los opgemeten:

Magneet = 1 liter
Conus = 0,6 liter
Losse componenten (stukken frame en een stukje spreekspoel) ongeveer 0,05 liter

Dit laatste (0,05 liter) kun je echt weglaten want dit zal niets uitmaken in de berekeningen.
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

Dank, wat betreft de passive radiator, is die helemaal verwaarloosbaar? of moet ik het geheel afronden naar b.v. 2L?

wat betreft bracing, maar uitgaan van 2 stuks van dikte mdf x lengte x breedte en het geheel weer gedeeld door 2 ivm uitsparingen?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door SARK »

Passive = speaker - magneet
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Marp »

Sark schreef:
Losse componenten (stukken frame en een stukje spreekspoel) ongeveer 0,05 liter

Dit laatste (0,05 liter) kun je echt weglaten want dit zal niets uitmaken in de berekeningen.
Niet alleen dat. Het zal ook wel wegvallen tegenover het stukje conus dat boven het montageoppervlak uitsteekt, voor zover dat nog niet is meegerekend.

Als de woofer bovenop de baffle wordt gemonteerd, win je door de luidsprekeropening trouwens weer een stukje inhoud terug. Bij verzonken montage (5.1 mm) op een 18 mm dikke baffle mag je van de luidsprekerinhoud 0,58 liter aftrekken. Van 1.6 liter hou je dan een litertje over. De passieve radiator hoef je dan zelfs in het geheel niet mee te rekenen.

Overigens komt het niet heel nauw. Een litertje meer of minder op de totale behuizing doet niet echt veel.
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

Duidelijk, thanks voor de info
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

Even een winisd beginners vraagje. Des te groter ik de box simuleer, des te lager de tuningfrequentie komt te liggen, maar hoe weet ik wat de meest ideale grootte is? Gewoon zo groot mogelijk totdat ie aan zn maximale cone excursion zit?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”