verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Ouwebok »

Dat zou ik niet doen en ik zou me aan de applicatie notes houden (30 liter plm?). Reden is dat de belastbaarheid iid met stappen achteruit gaat, en te meer omdat de passieve radiator nog veel grotere uitslagen moet maken..

Volgens mijn tutoren hoor je eigenlijk twee passieve radiatoren te gebruiken op 1 basdriver; je belast de radiator dus al extra veel en een grote kast zal niet helpen..
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

20L zeggen de application notes...:roll:
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Jamesblond »

André_84 schreef:
Even een winisd beginners vraagje. Des te groter ik de box simuleer, des te lager de tuningfrequentie komt te liggen, maar hoe weet ik wat de meest ideale grootte is? Gewoon zo groot mogelijk totdat ie aan zn maximale cone excursion zit?
Dat, maar ook is het goed om te checken of je met het beschikbare vermogen wel Xmax kunt halen. Ook goed is om de group delay zo laag mogelijk te houden. Over hoe je dat het beste doet met een PR, kunnen anderen hier veel meer vertellen dan ik
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

Hier wat winisd plaatjes, opzich lijkt alles gunstig, maar de group delay lijkt wel heel hoog bij 31,5L? of hoe moet ik dat lezen?

Group delay 20L
Afbeelding

Group delay 31L
Afbeelding
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

SPL

Bericht door André_84 »

SPL 20L
Afbeelding

SPL 31,5L
Afbeelding
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Cone excursion

Bericht door André_84 »

Betreft de driver, maar is hier de PR niet minstens zo belangrijk en kan ik die ook simuleren in winisd?

Cone excursion 20L
Afbeelding

Cone excursion 31,5L
Afbeelding
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Jamesblond »

Een actieve driver samen met een PR levert net als Basreflex een massa-veersysteem op. Dat vergroot de group delay aanzienlijk. En hoe hoger de massa van de PR, hoe trager het systeem wordt (lagere resonantiefrequente -> lagere f3, etc); gaat dus ten koste van je impuls- en fasegedrag. Hoe e.e.a. optimaal te tunen voor het beschikbare kastvolume en versterkervermogen, kan ik je niet vertellen. Daar weten anderen hier veel meer over.
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

Jamesblond schreef:
Hoe e.e.a. optimaal te tunen voor het beschikbare kastvolume en versterkervermogen, kan ik je niet vertellen. Daar weten anderen hier veel meer over.
Anderen die hier meer over kunnen vertellen, kom er maar in? :)
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door toetertje »

Zou je niet kunnen kijken of je wat metingen thuis kunt doen?
ik heb zelf 2 x xls10 ieder in 20 liter gesloten. Ook ik was van mening dat ze niet laag genoeg gingen.
Nu hebben we gisteren de subs geprobeerd bij een vriend van mij, en tot mijn grote verbazing,
liep het laag daar veel verder door.
Het zou wel erg zonde zijn als je veel werk verzet, en het zou niets opleveren.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Ouwebok »

Hoe vaak hoor je niet dat op het toilet / achter de deuropening / om de hoek de sub-bastonen vrolijk resoneren, terwijl dat niet zo ervaren wordt op de luisterplek? Heb je dat evt ook als ervaring?

Een simpele test zou je kunnen doen door
- een toon-generator te downloaden (ik heb er 1 op mijn i-pad, gratis download)
- je computer te verbinden met je sub (.. via je gangbare weg? Ik doe dat dmv ipad -> bluetooth -> Bluesound node -> stereo -> sub)
- met je sub verplaatsend van plek tot plek een rondgang te maken door je kamer met een plm 25Hz-toon

Dan kun je gehoormatig testen of dat er combinaties zijn van sub-positie & "luister" positie waar de bas-toon hoorbaar is.
Sub op plek A: luisteren op 4 posities, 40 Hz langzaam verlagen naar 20Hz... daarna met muziek
Sub op plek B: luisteren op 4 posities, 40 Hz langzaam verlagen naar 20Hz... daarna met muziek
Sub op plek C: etc.
(Buiten testen in het open veld is natuurlijk t summum :goedzo: )

Als er geen enkele combinatie enig verbeterd resultaat oplevert, dan zou het mogelijk niet aan de ruimte liggen..

Nogmaals: je hoort tonen onder de plm 25 Hz nauwelijks / niet meer:
wat je in dat geval eerder hoort zijn harmonische vervormingen die een octaaf (of twee) hoger liggen (die een "pseudo-"bas impressie geven..)
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

Misschien moet ik gewoon even wachten tot we zijn verhuisd (volgende week :-)). Heel veel opties voor plaatsing zullen er natuurlijk niet zijn, het zal vooraan zijn links of rechts naast het tv meubel, of misschien een hoek ergens achter. gelukkig wel een extreem lange subwoofer kabel liggen, dus overal waar een stroompunt ligt kan ik m even testen.

Ik dacht dat als het simpelweg vaststond dat een grotere kast beter zou zijn (als dit uit de simulaties zou komen) dat dat in ieder geval een verbetering zou opleveren. Even voor de duidelijkheid, ik ben absoluut niet ontevreden over de sub, maar hey, als het beter kan...
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Jag »

Sublaag = meer ruimte dan subwoofer. Je luistert naar het staande golven patroon van de ruimte. Een subwoofer en de plaatsing ervan, beïnvloedt alleen maar enigszins de verhouding tussen de verschillende staande golven.

Eerst maar eens luisteren en proberen in nieuwe ruimte dus!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door wouter »

Zet de sub op de luisterplaats en loop rond om te checken waar het goed klinkt. Snelste oplossing, goede resultaten
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”