Kast voor deze speakers ???
Moderator: Beheerdersteam
Kast voor deze speakers ???
Hoi,
Ik heb een paar Davis 20MP8 woofers met volgende gegevens :
Fs Qes Qms Qts Vas Re Le Sd Xmax Pe
37,5 0,40 4,11 0,36 58,0 6,25 0,0 210 3,5 60
Wat zou een geschikte kast zijn voor deze woofers (afmetingen, basreflex...).
Alle tips zijn meer dan welkom.
Thanks,
Jim
Ik heb een paar Davis 20MP8 woofers met volgende gegevens :
Fs Qes Qms Qts Vas Re Le Sd Xmax Pe
37,5 0,40 4,11 0,36 58,0 6,25 0,0 210 3,5 60
Wat zou een geschikte kast zijn voor deze woofers (afmetingen, basreflex...).
Alle tips zijn meer dan welkom.
Thanks,
Jim
- Rademakers
- Berichten: 199
- Lid geworden op: wo 24 nov 2004, 1:57
- Locatie: Rotterdam
- Rademakers
- Berichten: 199
- Lid geworden op: wo 24 nov 2004, 1:57
- Locatie: Rotterdam
In dat geval kan het een volume/ tuning zijn die erg betrouwbaar is, enigzinds in de buurt van redelijk komt, of na het bekijken van wat andere grafieken, volslagen belachelijk overkomt.
Geen idee of je die grafieken hebt gevalideerd (ik zit zelf in een internetcafé) maar goed bedoelt advies kan zo erg slecht uitpakken voor de ontvanger
Ik heb aan het desbetreffende fenoneem ook een sukje besteed in: Aan de slag met WinISD.
Mvg Johan
Geen idee of je die grafieken hebt gevalideerd (ik zit zelf in een internetcafé) maar goed bedoelt advies kan zo erg slecht uitpakken voor de ontvanger
Ik heb aan het desbetreffende fenoneem ook een sukje besteed in: Aan de slag met WinISD.
Mvg Johan
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Ter vergelijk in een iets wat ander pakket (LspCAD) gevalideerd en kom daar bijna gelijke waardes uit.Rademakers schreef:Geen idee of je die grafieken hebt gevalideerd (ik zit zelf in een internetcafé) maar goed bedoelt advies kan zo erg slecht uitpakken voor de ontvanger![]()
35 literkast en baspijp op 40.4 Hz.
hoi,
Hoe kom ik aan de juiste afmetingen voor de baspijp ?
Ik weet dat dit ook in de simulatie programma's te doen is maar
waar baseer je je op ?
Plaats ik de pijp vooraan of achteraan enz...
Hoe pakt een zelfbouwer dit allemaal aan ?
Kan je zonder meetapparatuur tot goede resultaten komen ?
Groeten,
Jim
Dus ik bouw een 35L kast en dan35 literkast en baspijp op 40.4 Hz.
Hoe kom ik aan de juiste afmetingen voor de baspijp ?
Ik weet dat dit ook in de simulatie programma's te doen is maar
waar baseer je je op ?
Plaats ik de pijp vooraan of achteraan enz...
Hoe pakt een zelfbouwer dit allemaal aan ?
Kan je zonder meetapparatuur tot goede resultaten komen ?
Groeten,
Jim
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Hoi Jim,- Hoe kom ik aan de juiste afmetingen voor de baspijp ?
- Plaats ik de pijp vooraan of achteraan enz...
- Kan je zonder meetapparatuur tot goede resultaten komen ?
Die afmeting van de pijp is niet zo erg moeilijk. Niet te klein en niet te lang, je gaat dus een compromie zoeken wat haalbaar is in je kast.
Een te kleine pijp zorgt voor veel luchtverplaatsing door de pijp, en een te lange pijp geeft weer kans op reflecties in de pijp. Beetje compromie zoeken dus.
Ik zal wat verschillende maten/lengtes posten als ik weer thuis ben (zit nu op werk).
Ik plaats de pijp vaak aan de achterkant. Eigelijk alleen voor het mooie, want doordat veel speakers nogal eens vrij dicht bij een muur staan wil je eigelijk die pijp niet aan de achterkant, kijkende naar de muur hebben, maar juist vooraan. Helaas vindt ik dit dus niet zo mooi, dus toch maar aan de achterkant. Mijn Isis heeft dit ook en heb omdat ze wat dicht tegen de muur staan, nog wat losjes opgevult met iets wat wol. Questie van proberen en luisteren. Meten wordt moeilijk omdat je onder de 300Hz door reflecties in de kamer moeilijk tot bijna niet kan meten. Kom ik gelijk bij je volgende vraag, het gebruik van meetapparatuur.
Ik denk dat het zonder meetapparatuur erg moeilijk is om iets te maken. Je kan natuurlijk alles simuleren en dan luisteren, maar het doormeten van filters en het bemeten van wat je speaker nu precies doet is er zonder meetapparatuur niet bij, het blijft dus, als je zelf wat gaat ontwikkelen een beetje gokken. Neem je een bestaand ontwerp van bijvoorbeeld Speaker&Co of een ande bestaand ontwerp is het natuurlijk anders. Dan is het veelal een kwestie van nabouwen.
Al met al denk ik dat het, zeker bij het geheel zelf ontwikkelen van je kast/filter, zonder meetapparatuur best lastig wordt.
Nu hoeft die meetapparatuur natuurlijk niet zoveel te kosten. Een Behringer meetmicrofoon van een paar tientjes, fantoomvoeding erbij voor de voeding van je microfoon , goede geluidskaart en klein stukje software (paar tientjes) kun je een heel eind komen.
Groet,
Edo
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Kun je dit dan zelf thuis doen?? Ik dacht altijd dat je daar een heuse meetkamer voor nodig had met de nodige demping op de wanden etc..Edo schreef:
Hoi Jim,
Die afmeting van de pijp is niet zo erg moeilijk. Niet te klein en niet te lang, je gaat dus een compromie zoeken wat haalbaar is in je kast.
Een te kleine pijp zorgt voor veel luchtverplaatsing door de pijp, en een te lange pijp geeft weer kans op reflecties in de pijp. Beetje compromie zoeken dus.
Ik zal wat verschillende maten/lengtes posten als ik weer thuis ben (zit nu op werk).
Ik plaats de pijp vaak aan de achterkant. Eigelijk alleen voor het mooie, want doordat veel speakers nogal eens vrij dicht bij een muur staan wil je eigelijk die pijp niet aan de achterkant, kijkende naar de muur hebben, maar juist vooraan. Helaas vindt ik dit dus niet zo mooi, dus toch maar aan de achterkant. Mijn Isis heeft dit ook en heb omdat ze wat dicht tegen de muur staan, nog wat losjes opgevult met iets wat wol. Questie van proberen en luisteren. Meten wordt moeilijk omdat je onder de 300Hz door reflecties in de kamer moeilijk tot bijna niet kan meten. Kom ik gelijk bij je volgende vraag, het gebruik van meetapparatuur.
Ik denk dat het zonder meetapparatuur erg moeilijk is om iets te maken. Je kan natuurlijk alles simuleren en dan luisteren, maar het doormeten van filters en het bemeten van wat je speaker nu precies doet is er zonder meetapparatuur niet bij, het blijft dus, als je zelf wat gaat ontwikkelen een beetje gokken. Neem je een bestaand ontwerp van bijvoorbeeld Speaker&Co of een ande bestaand ontwerp is het natuurlijk anders. Dan is het veelal een kwestie van nabouwen.
Al met al denk ik dat het, zeker bij het geheel zelf ontwikkelen van je kast/filter, zonder meetapparatuur best lastig wordt.
Nu hoeft die meetapparatuur natuurlijk niet zoveel te kosten. Een Behringer meetmicrofoon van een paar tientjes, fantoomvoeding erbij voor de voeding van je microfoon , goede geluidskaart en klein stukje software (paar tientjes) kun je een heel eind komen.
Groet,
Edo
Ik zal het je nog sterker vertellen!
Met dit programmaatje kan je met een standaard geluidskaart binnen een kwartiertje al je eerste eigen metingen op je computer scherm hebben. @ Edo, Behringer heeft goed meetmicrofoons?
http://www.audiotester.de/
Dikke aanrader dus! Zonder goede meet microfoon krijg je in ieder geval veel inzicht in het geen je hoort. Je kunt natuurlijk ook je meetmicrofoon zelfbouwen. (verkade effect
)
http://www.speakerbuilder.net/web_files ... icmain.htm
Groeten Roland
Met dit programmaatje kan je met een standaard geluidskaart binnen een kwartiertje al je eerste eigen metingen op je computer scherm hebben. @ Edo, Behringer heeft goed meetmicrofoons?
http://www.audiotester.de/
Dikke aanrader dus! Zonder goede meet microfoon krijg je in ieder geval veel inzicht in het geen je hoort. Je kunt natuurlijk ook je meetmicrofoon zelfbouwen. (verkade effect
http://www.speakerbuilder.net/web_files ... icmain.htm
Groeten Roland
Laatst gewijzigd door Roland op do 28 jul 2005, 23:31, 2 keer totaal gewijzigd.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Ik ben vroeger begonnen met audiotester. Kon me er best mee redden. Nu DLSA systeem maar is een stuk duurder.
Download anders een audiotester en zet je Behringer erbij via je geluidskaart en probeer eens wat te meten.
Op zich valt het programma best mee. Je kan er ook filters en impedantie mee meten, dus erg intressant.
Ik had de Behringer ECM8000

Download anders een audiotester en zet je Behringer erbij via je geluidskaart en probeer eens wat te meten.
Op zich valt het programma best mee. Je kan er ook filters en impedantie mee meten, dus erg intressant.
Ik had de Behringer ECM8000

- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
In zo'n dode kamer kun je nauwkeuriger en lager meten, maar thuis gaat het ook erg goed (vanaf ~300Hz). Of als je een grote tuin hebt, zet je hem daar....heb je bijna geen reflecties. (moet het wel rustig zijn buiten natuurlijk (en geen wind))Jasper Joppe Geers schreef:Kun je dit dan zelf thuis doen?? Ik dacht altijd dat je daar een heuse meetkamer voor nodig had met de nodige demping op de wanden etc..
Buiten op een windstille dag is een goede optie. Desnoods leg je de speaker op zijn rug op een kruk en bevestig je de meetmicrofoon aan een statief of een hengel die je boven de speaker hangt.
Als je het nog beter wil doen dan ga je 's-nachts meten; rond een uur of 3-4 is het achtergrondgeluid het laagst. Maar waarschijnlijk heb je dan wel vrij snel bezoek van oom agent.
Als je het nog beter wil doen dan ga je 's-nachts meten; rond een uur of 3-4 is het achtergrondgeluid het laagst. Maar waarschijnlijk heb je dan wel vrij snel bezoek van oom agent.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Subwoofer ?
Hallo,
Zou het ook mogelijk zijn een actieve subwoofer te maken met deze speakers ?
Eventueel 2 stuks in één behuizing ?
Alvaste bedankt.
Jim
Zou het ook mogelijk zijn een actieve subwoofer te maken met deze speakers ?
Eventueel 2 stuks in één behuizing ?
Alvaste bedankt.
Jim
