Kast voor deze speakers ???

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
kupfer_m
Berichten: 181
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 10:01
Locatie: Leopoldsburg, Limburg (BE)

Kast voor deze speakers ???

Bericht door kupfer_m »

Hoi,

Ik heb een paar Davis 20MP8 woofers met volgende gegevens :
Fs Qes Qms Qts Vas Re Le Sd Xmax Pe
37,5 0,40 4,11 0,36 58,0 6,25 0,0 210 3,5 60

Wat zou een geschikte kast zijn voor deze woofers (afmetingen, basreflex...).
Alle tips zijn meer dan welkom.

Thanks,
Jim
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Even invullen in het gratis programma WinISD en kom uit op een BR-kast van rond de 39 liter, met een baspijp op 40,6Hz.

Ken de woofer verder niet, maar misshcien helpt dit je verder.
Gebruikersavatar
Rademakers
Berichten: 199
Lid geworden op: wo 24 nov 2004, 1:57
Locatie: Rotterdam

Bericht door Rademakers »

en kom uit op een BR-kast van rond de 39 liter, met een baspijp op 40,6Hz
Heb jij dit berekend, of het programma?

Mvg Johan
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Het programma.
Gebruikersavatar
Rademakers
Berichten: 199
Lid geworden op: wo 24 nov 2004, 1:57
Locatie: Rotterdam

Bericht door Rademakers »

In dat geval kan het een volume/ tuning zijn die erg betrouwbaar is, enigzinds in de buurt van redelijk komt, of na het bekijken van wat andere grafieken, volslagen belachelijk overkomt.

Geen idee of je die grafieken hebt gevalideerd (ik zit zelf in een internetcafé) maar goed bedoelt advies kan zo erg slecht uitpakken voor de ontvanger :wink:

Ik heb aan het desbetreffende fenoneem ook een sukje besteed in: Aan de slag met WinISD.

Mvg Johan
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Rademakers schreef:
Geen idee of je die grafieken hebt gevalideerd (ik zit zelf in een internetcafé) maar goed bedoelt advies kan zo erg slecht uitpakken voor de ontvanger :wink:
Ter vergelijk in een iets wat ander pakket (LspCAD) gevalideerd en kom daar bijna gelijke waardes uit.

35 literkast en baspijp op 40.4 Hz.
kupfer_m
Berichten: 181
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 10:01
Locatie: Leopoldsburg, Limburg (BE)

Bericht door kupfer_m »

hoi,

35 literkast en baspijp op 40.4 Hz.
Dus ik bouw een 35L kast en dan :? :?
Hoe kom ik aan de juiste afmetingen voor de baspijp ?
Ik weet dat dit ook in de simulatie programma's te doen is maar
waar baseer je je op ?
Plaats ik de pijp vooraan of achteraan enz...

Hoe pakt een zelfbouwer dit allemaal aan ?
Kan je zonder meetapparatuur tot goede resultaten komen ?

Groeten,
Jim
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

- Hoe kom ik aan de juiste afmetingen voor de baspijp ?

- Plaats ik de pijp vooraan of achteraan enz...

- Kan je zonder meetapparatuur tot goede resultaten komen ?
Hoi Jim,

Die afmeting van de pijp is niet zo erg moeilijk. Niet te klein en niet te lang, je gaat dus een compromie zoeken wat haalbaar is in je kast.
Een te kleine pijp zorgt voor veel luchtverplaatsing door de pijp, en een te lange pijp geeft weer kans op reflecties in de pijp. Beetje compromie zoeken dus.
Ik zal wat verschillende maten/lengtes posten als ik weer thuis ben (zit nu op werk).
Ik plaats de pijp vaak aan de achterkant. Eigelijk alleen voor het mooie, want doordat veel speakers nogal eens vrij dicht bij een muur staan wil je eigelijk die pijp niet aan de achterkant, kijkende naar de muur hebben, maar juist vooraan. Helaas vindt ik dit dus niet zo mooi, dus toch maar aan de achterkant. Mijn Isis heeft dit ook en heb omdat ze wat dicht tegen de muur staan, nog wat losjes opgevult met iets wat wol. Questie van proberen en luisteren. Meten wordt moeilijk omdat je onder de 300Hz door reflecties in de kamer moeilijk tot bijna niet kan meten. Kom ik gelijk bij je volgende vraag, het gebruik van meetapparatuur.
Ik denk dat het zonder meetapparatuur erg moeilijk is om iets te maken. Je kan natuurlijk alles simuleren en dan luisteren, maar het doormeten van filters en het bemeten van wat je speaker nu precies doet is er zonder meetapparatuur niet bij, het blijft dus, als je zelf wat gaat ontwikkelen een beetje gokken. Neem je een bestaand ontwerp van bijvoorbeeld Speaker&Co of een ande bestaand ontwerp is het natuurlijk anders. Dan is het veelal een kwestie van nabouwen.
Al met al denk ik dat het, zeker bij het geheel zelf ontwikkelen van je kast/filter, zonder meetapparatuur best lastig wordt.

Nu hoeft die meetapparatuur natuurlijk niet zoveel te kosten. Een Behringer meetmicrofoon van een paar tientjes, fantoomvoeding erbij voor de voeding van je microfoon , goede geluidskaart en klein stukje software (paar tientjes) kun je een heel eind komen.

Groet,
Edo
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Edo schreef:

Hoi Jim,

Die afmeting van de pijp is niet zo erg moeilijk. Niet te klein en niet te lang, je gaat dus een compromie zoeken wat haalbaar is in je kast.
Een te kleine pijp zorgt voor veel luchtverplaatsing door de pijp, en een te lange pijp geeft weer kans op reflecties in de pijp. Beetje compromie zoeken dus.
Ik zal wat verschillende maten/lengtes posten als ik weer thuis ben (zit nu op werk).
Ik plaats de pijp vaak aan de achterkant. Eigelijk alleen voor het mooie, want doordat veel speakers nogal eens vrij dicht bij een muur staan wil je eigelijk die pijp niet aan de achterkant, kijkende naar de muur hebben, maar juist vooraan. Helaas vindt ik dit dus niet zo mooi, dus toch maar aan de achterkant. Mijn Isis heeft dit ook en heb omdat ze wat dicht tegen de muur staan, nog wat losjes opgevult met iets wat wol. Questie van proberen en luisteren. Meten wordt moeilijk omdat je onder de 300Hz door reflecties in de kamer moeilijk tot bijna niet kan meten. Kom ik gelijk bij je volgende vraag, het gebruik van meetapparatuur.
Ik denk dat het zonder meetapparatuur erg moeilijk is om iets te maken. Je kan natuurlijk alles simuleren en dan luisteren, maar het doormeten van filters en het bemeten van wat je speaker nu precies doet is er zonder meetapparatuur niet bij, het blijft dus, als je zelf wat gaat ontwikkelen een beetje gokken. Neem je een bestaand ontwerp van bijvoorbeeld Speaker&Co of een ande bestaand ontwerp is het natuurlijk anders. Dan is het veelal een kwestie van nabouwen.
Al met al denk ik dat het, zeker bij het geheel zelf ontwikkelen van je kast/filter, zonder meetapparatuur best lastig wordt.

Nu hoeft die meetapparatuur natuurlijk niet zoveel te kosten. Een Behringer meetmicrofoon van een paar tientjes, fantoomvoeding erbij voor de voeding van je microfoon , goede geluidskaart en klein stukje software (paar tientjes) kun je een heel eind komen.

Groet,
Edo
Kun je dit dan zelf thuis doen?? Ik dacht altijd dat je daar een heuse meetkamer voor nodig had met de nodige demping op de wanden etc..
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ik zal het je nog sterker vertellen!

Met dit programmaatje kan je met een standaard geluidskaart binnen een kwartiertje al je eerste eigen metingen op je computer scherm hebben. @ Edo, Behringer heeft goed meetmicrofoons?

http://www.audiotester.de/

Dikke aanrader dus! Zonder goede meet microfoon krijg je in ieder geval veel inzicht in het geen je hoort. Je kunt natuurlijk ook je meetmicrofoon zelfbouwen. (verkade effect :D )

http://www.speakerbuilder.net/web_files ... icmain.htm

Groeten Roland
Laatst gewijzigd door Roland op do 28 jul 2005, 23:31, 2 keer totaal gewijzigd.
kupfer_m
Berichten: 181
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 10:01
Locatie: Leopoldsburg, Limburg (BE)

Bericht door kupfer_m »

Hoi,

Ik heb een Behringer meetmicrofoon (zat bij m'n UC 8024), dus dat zit al goed.
Zal ik nog wat software zoeken en eens rustig uitzoeken hoe dit allemaal in elkaar zit.

Bedankt,
Jim
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik ben vroeger begonnen met audiotester. Kon me er best mee redden. Nu DLSA systeem maar is een stuk duurder.

Download anders een audiotester en zet je Behringer erbij via je geluidskaart en probeer eens wat te meten.
Op zich valt het programma best mee. Je kan er ook filters en impedantie mee meten, dus erg intressant.

Ik had de Behringer ECM8000

Afbeelding
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jasper Joppe Geers schreef:
Kun je dit dan zelf thuis doen?? Ik dacht altijd dat je daar een heuse meetkamer voor nodig had met de nodige demping op de wanden etc..
In zo'n dode kamer kun je nauwkeuriger en lager meten, maar thuis gaat het ook erg goed (vanaf ~300Hz). Of als je een grote tuin hebt, zet je hem daar....heb je bijna geen reflecties. (moet het wel rustig zijn buiten natuurlijk (en geen wind))
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Buiten op een windstille dag is een goede optie. Desnoods leg je de speaker op zijn rug op een kruk en bevestig je de meetmicrofoon aan een statief of een hengel die je boven de speaker hangt.
Als je het nog beter wil doen dan ga je 's-nachts meten; rond een uur of 3-4 is het achtergrondgeluid het laagst. Maar waarschijnlijk heb je dan wel vrij snel bezoek van oom agent.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

:)

Ik zie oom agent al helemaal voor me: "Wat denken we dat we aan het doen zijn?"
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

INderdaad!

Als je dan vrolijk verkondigt dat je om 03:00 uur een driver aan het testen bent hoef je niet eens meer te blazen, en mag je zo mee..
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

hmmz....bij mij is zo rond 3-4 uur het achtergrond geluid op z'n maximum :roll: (dronken studenten kunnen best veel herrie maken..)
kupfer_m
Berichten: 181
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 10:01
Locatie: Leopoldsburg, Limburg (BE)

Subwoofer ?

Bericht door kupfer_m »

Hallo,

Zou het ook mogelijk zijn een actieve subwoofer te maken met deze speakers ?
Eventueel 2 stuks in één behuizing ?

Alvaste bedankt.

Jim
Plaats reactie