Wel eens aan een buizenradio gemeten ?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Rien Kleinjan
Berichten: 124
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14

Wel eens aan een buizenradio gemeten ?

Bericht door Rien Kleinjan »

Jullie kennen allemaal wel het effect dat sommige oude buizenradio's erg warm klinken met een zijdezachte diepe vette bas. Ooit heb ik in mijn jeugd, van een oom, een oude zwart/wit Philips tv gekregen met daarin een 20 cm breedbander. Ook dit apparaat had een geweldig geluid. Mijn vraag is nu of er iemand ooit een meting heeft gedaan aan zo'n oude buizenbak. En dan bedoel ik gewoon inclusief versterker en met de klankregeling op normale luisterstand, dus niet recht gedraaid. Zelf heb ik wel een meetkaart met bijbehorende microfoon maar een goed klinkende radio of tv heb ik niet. Mijn nieuwsgierigheid gaat uit naar het frequentieverloop maar ook naar het impulsgedrag. Vooral het laatste moet volgens mij wel erg afgerond zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik ben gewoon erg nieuwsgierig ! Meten is tenslotte weten :wink: Zelf heb ik wel wat theorieen over wat er precies gebeurt bij zo'n oude radio : 1. een zeer lage dempingsfactor van de versterker. 2. een luidspreker met zeer hoge Qts factor en bijbehorende zwakke magneet. 3. een grote kast met een geperforeerde achterwand. 4. verouderde (leeftijd) electronica met trage stijgtijden. Roept u maar ! Maar vooral laat metingen zien 8) Uiteraard wil ik zelf wel helpen bij het meten, alleen moet ik mijn meetapparatuur even onder het stof vandaan halen .....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?

Bericht door Henkjan »

ik heb wel een oude buizenradio, maar hoe ik daar een meetsignaal in krijg :?:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?

Bericht door RobertD »

Henkjan schreef:
ik heb wel een oude buizenradio, maar hoe ik daar een meetsignaal in krijg :?:
Bij de volumeregelaar?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?

Bericht door Henkjan »

yeah right, ik ga een 50+ jaar oude radio slopen voor een metinkje... 't is een erfstuk hoor. er zit wel een ingang voor een oude platenspeler (2 tulp stekers), maar geen idee wat voor signaal daar op moet
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?

Bericht door GeertM2 »

Henkjan schreef:
ik heb wel een oude buizenradio, maar hoe ik daar een meetsignaal in krijg :?:
Via een klein Fm zendertje? Of je doet een verzoeknummertje bij je locale piraten zender, het nummer heet "witte ruis". :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?

Bericht door Henkjan »

FM :shock: dat gaat 'm niet worden, LG, MG, KG zijn de smaken....
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?

Bericht door Nils_vn »

Henkjan schreef:
yeah right, ik ga een 50+ jaar oude radio slopen voor een metinkje... 't is een erfstuk hoor. er zit wel een ingang voor een oude platenspeler (2 tulp stekers), maar geen idee wat voor signaal daar op moet
zoiets heb ik ook, die LP ingang accepteerd gewoon een aux signaal, signaal 1 banaantje, ground het andere.
Rien Kleinjan
Berichten: 124
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14

Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?

Bericht door Rien Kleinjan »

@henkjan : om een signaaltje op de potmeter te zetten hoeven we hem toch niet te slopen ? Meestal is er via de onderkant zo bij te komen. Maar is het wel een radio met de klank die ik bedoel ? Zo ja, dan moeten we eens een meting (en geen meeting) gaan organiseren.

En inderdaad kan er op de grammofooningang een lijnsignaal gezet worden. Ik weet alleen niet of daar nog een RIAA correctie achter zit. Zal wel zeker ? De potmeteroptie lijkt me meer zekerheid geven. Maar het is natuurlijk heel snel zichtbaar in de meting.
Laatst gewijzigd door Rien Kleinjan op za 21 nov 2009, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?

Bericht door Henkjan »

mss gaat t goed, maar IK ga t risico in elk geval niet nemen....
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?

Bericht door sterremuur »

Daar zit geen RIAA-correctie op.
Die aansluiting was voor kristalelementen en die passen "automatisch" goed aan vanwege de hoge ingangsimpedantie van >= 1 MOhm.
Soms zit er ook een bandrecorderaansluiting naast. Die is ook recht.

Tenminste op de Blaupunkten die ik me van vroeger thuis herinnerde.
Ik heb hier nog zo'n ding staan, maar die is aardig sleets.
Rien Kleinjan
Berichten: 124
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14

Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?

Bericht door Rien Kleinjan »

sterremuur schreef:
Daar zit geen RIAA-correctie op.
Die aansluiting was voor kristalelementen en die passen "automatisch" goed aan vanwege de hoge ingangsimpedantie van >= 1 MOhm.
Ik heb het even uitgezocht : een kristal element benadert de RIAA correctie van nature en heeft daarom geen filter nodig. Dat heeft verder niets met impedantie te maken. Het houd dus in dat deze ingang voor een meting kan worden gebruikt.
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?

Bericht door sterremuur »

Impedantie speelt wel mee: een kristalelement kun je niet aansluiten op een normale lijningang. Die is met zijn plm. 10 kOhm veel te laagohmig. Je hoort dan alleen maar een beetje hoog doorschetteren.
Alleen een buizen- of FET-ingang sluit een kristalelement correct af. ;)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?

Bericht door Henkjan »

maar betekent dit dan ook dat een normaal uitgangssignaal van een geluidskaart niet correct op zo'n ingang gezet kan worden?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?

Bericht door RobertD »

Volgens mij wel hoor.
Je kunt de uitgang van de geluidskaart direct inpluggen op de grammofooningang van de radio.
In de radio zal geen correctienetwerk zitten.

Ben heel benieuwd wat je meet.
Rien Kleinjan
Berichten: 124
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14

Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?

Bericht door Rien Kleinjan »

Je kunt gewoon signaal zetten op deze ingang. Wel eerst meten met de scoop of de boel niet wordt overstuurd .... en van te voren even met een multimeter meten tussen radio en meetkaart voor eventuele grote spannings verschillen. Je weet het maar nooit bij oude apparatuur, maar ik blijf heel nieuwsgierig naar wat er te zien zal zijn !
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wel eens aan een buizenradio gemeten ?

Bericht door Henkjan »

scoop heb ik niet, maar die waarschuwing voor de spanning meten is wel een goede ja.... ik zal 'm in elk geval aan de aarde leggen
Plaats reactie